Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Porsche 964 c4 versus 965 turbo 3.3

06 jan 2006 13:08

Ik overweeg om de overstap te maken van een 964 c4 naar een 965 turbo 3.3
Kan iemand me vertellen of dit zaligmakend is.
Zijn er mensen op dit forum die deze overstap hebben genomen?
Dat een turbo wat duurder is in aanschaf en gebruik da,s een feit.
Maar hoe liggen de verhoudingen qua kostprijs onderdelen en de beschikbaarheid daarover?

Re: Porsche 964 c4 versus 965 turbo 3.3

06 jan 2006 13:13

LongJohn schreef:Kan iemand me vertellen of dit zaligmakend is.


Zaligmakend zal het niet zijn...

De turbo is in onderhoud en ook onderdelenprijzen (mits specifiek turbo uiteraard, een spiegeltje kost natuurlijk hetzelfde) een stuk duurder dan een C4. Daarbij is het ook een hele andere auto. Ik zou zeggen: ga er eens in rijden en kijk of het bevalt en of het voor jou ook de meerprijs waard is.

Daarbij is een turbo iha meer een auto voor de leuke ritjes (auto voor d'r bij) als het zonnetje schijnt en een C4 meer een auto voor alledag (of iig voor gebruik het hele jaar door).

06 jan 2006 13:38

ik heb er geen ervaring mee maar weet wel dat de onderdelen een stuk duurder zijn, dat is ook waarom voor mij dagelijks gebruik dit werd afgeraden.
Sommige onderdelen konden wel het dubbele zijn in prijs.
bv een olie leiding 800 ipv 400 (toen ze voor mij perogeluk de verkeerde opzochten.


robert

06 jan 2006 13:48

Is puur persoonlijk. Míj is 't de meerprijs altijd waard , ben een turbo-gek en zou deze kick niet willen missen, wat niet wil zeggen, dat je altijd maar moet trappen natuurlijk. Je zult er gewoon eens mee moeten rijden ; vind je 't mooi, of doet 't je weinig.
En wat heb je liggen/er voor over...de aanschaf zal hoger zijn, maar dit is m.i. meer een kwestie van erin stoppen, dan van kwijt zijn...de afschrijving zal bij beide nl erg weinig zijn.
En koop je een goeie , dan is 't qua kosten best te overzien...maar koop géén verkeerde , anders loop je erop leeg!

Eerst maar eens rijden... :wink:

06 jan 2006 15:32

Kan me niet voorstellen dat je zo'n turboschop in je rug niet mooi vind.

06 jan 2006 16:23

michael schreef:Kan me niet voorstellen dat je zo'n turboschop in je rug niet mooi vind.


Mwoa, ik heb liever geen turbogat... Zeker in combinatie met RWD en gladheid halverwege een bocht is een turboschop in je rug niet prettig. Maar het gevoel van power dat je krijgt als de turbo erin komt is weer wel prettig. Toch zou ik eerder voor een auto met mechanische compressor gaan dan met een turbocompressor

Het is dus echt persoonlijke voorkeur.

06 jan 2006 16:49

Long John4S eerder schreef:.

...................................................Een oudere 964 turbo (ik spreek uit eigen ervaring) is duur, koop maar is een paar nieuwe remschijven (die slijten ook wel hoor, is geen schande), maar dat zijn zeer mooie en dure exemplaren.

Bandjes slijten aanzienlijk, ook een olielek probleem is voorkomend.

De intercooler, man als die eruit vliegt kassssssssaaaaaaaaaaaa voor de specialist.


normale 911, tuurlijk mist die de looks van de turbo en de schop in je rug, maar mist het listige rijgedrag.


Oja vaak heb je ook dat er ff een vriend/familielid/kennis/garagist ff een blokkie gaat rijden in je turbo, en voor je het weet staat je auto dan op: http://www.wreckedexotics.com/911/



Afbeelding


Maar mooi zijn ze wel die turbo's, je zou ze in een glazen kooitje moeten zette, en de hele dag er naar kijken, zie mijn ex Turbo.


Afbeelding



In jouw geval, je hebt al 964 ervaring, doennnnnnnnnnnnnnn.

06 jan 2006 17:58

Devils son schreef:Toch zou ik eerder voor een auto met mechanische compressor gaan dan met een turbocompressor

Met jou kan ik praten :)

Mijn mening als één van de weinige Porsche-rijders met kompressor:
Turbo:
- enorme schop die erg spectaculair is
- erg listig bij direct inkomen turbo

Kompressor:
- bergen power vanaf lage toeren, trekkracht all the way
- minder spectaculaire klap in je rug
- heerlijke kompressor-huil

Geef mij maar de kompressor aangezien je daarvan in mijn ogen meer kunt genieten dan van de Turbo. Ik jaag in ieder geval niet altijd zover door in de toeren dat een turbo flink power zou leveren. Bij normaal rijden kom ik met mijn kompressor bv niet boven de 3.500 tr en ondanks dat ga ik er dan toch aardig vandoor :)

Maar om terug te komen op de vraag van de topic-opener en zoals hierboven ook al beschreven is: alles wat specifiek is voor de turbo in vergelijking tot een C2/C4 kost ongeveer het dubbele; neem bv de (dubbele) wiellagers achter, de remschijven etc.

Paskal
Plaats een reactie