Tja, dit blijft natuurlijk een eeuwige discussie! Ik heb zelf een 915 maar het had net zo goed een G50 kunnen zijn. Gewoon gezocht naar een goede 3.2 waarbij het mij niet uitmaakte welke bak erin zat. Vaak is de 2e versnelling bij een 915 wat hakerig, zeker als je van 3 terug wilt schakelen naar 2. De 915 bak schijnt wel sneller te zijn in tussenacceleraties, dit heb ik zelf ook gemerkt in diverse proefritten. Hierbij speelt waarschijnlijk ook een rol dat veel G50 bakken zijn gekoppeld aan de motor met katalysator die 217 pk levert ipv 231 pk!
In het tijdschrift Flat6 n47 van januari 1995 stond er een mooie test tussen een SC (met dus 915-bak, want deze verscheen in 1972 voor het eerst in de 2.4!), en twee 3.2's waarvan 1 met 915 en 1 met G50 bak. Bij de tussenacceleraties van 80-120 km/h was de 915 bak zowel in de 3e, 4e als 5e versnelling steeds het snelst van de 3 en de G5 het langzaamst. In de acceleraties van 80-150 en 100-200 km/h was de G50 weer het snelst. Volgens de redactie was de 915-bak duidelijk sneller/feller bij 'herpakkingen'. Verder vonden ze de G50 bak wat gevoellozer/rubberachtig schakelen, maar wel comfortabeler om in te rijden.
In de 911 & Porsche World van mei 2005 staat er een groot artikel geheel gewijd aan de 3.2. Over het verschil in versnellingsbak wordt hierin het volgende gezegd: "We ought to lay to rest the belief that you must have the post-1987 G50 gearbox. True, it's sturdier than the 915 unit that preceded it, but it's also quite a bit haavier. The 915 gear shift feels more antiquated to use than the later unit's, but it needn't be an impediment to owning an earlier car. In a way it's more akin to the venerable character of the model."
De G50-bak heeft een hydraulische koppeling. Dit is wat duurder als het vervangen moet worden. Bij zelfde schakelen zou de levensduur van de G50 wel langer zijn. Zelf vind ik het jammer dat met de komst van de G50-bak ook de zwarte Porscheletters uit de achterlichten is verdwenen, maar dat is een kwestie van smaak! Feit is wel dat de prijzen van de auto's met G50-bakken gemiddeld EUR 1.500 tot EUR 2.000 hoger liggen.
Laatst bijgewerkt door
Eric 3.2 op 12 jan 2006 0:34, in totaal 2 keer bewerkt.