Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

tellerfraude

11 jan 2006 23:07

Volgende week dient een kort geding waarin onder meer Stichting Nationale AutoPas (NAP) eist dat een notoire tellerfraudeur uit Eindhoven zijn activiteiten staakt.

Samen met BOVAG, RAI Vereniging, een NDA- en een ABA-bedrijf heeft NAP een kort geding aangespannen tegen een tellerfraudeur uit Eindhoven. Het bedrijf wordt verweten willens en wetens te hebben meegewerkt aan oplichting door tellers van gebruikte auto’s op verzoek terug te draaien teneinde de waarde van betreffende occasions op te vijzelen. De samenwerkende partijen eisen in kort geding onmiddellijke stopzetting van deze activiteiten. Daarnaast hebben ze aangifte gedaan van oplichting.

Volgens Ernst Uildriks, directeur NAP, is het kort geding een eerste stap. ‘Uiteindelijk willen we toe naar wetgeving. Via dit kort geding, maar ook via een bodemprocedure, die zonder twijfel volgt, kunnen we enerzijds jurisprudentie afdwingen en anderzijds de politiek hopelijk overtuigen van de noodzaak van wetgeving. Het terugdraaien van tellers an sich moet gewoon strafbaar worden, zoals dat ook in België en Duitsland het geval is.’

België is overigens een geval apart. Ondanks het bestaan van wetgeving is naar verluidt bij zeven op de tien gebruikte auto’s de teller teruggedraaid. In Nederland is dat bij ongeveer een op de twintig (5,5 procent) auto’s het geval.
Volgens Uildriks is het relatief lage percentage gemanipuleerde tellers in Nederland vooral te danken aan de Nationale Autopas, een systeem dat vooralsnog in België ontbreekt, maar zeer binnenkort onder de naam Car-Pass wordt ingevoerd worden.

NAP schat de schade die Nederlandse consumenten lijden door teruggedraaide en stilgezette tellers, op meer dan hondervijftig miljoen euro per jaar.

11 jan 2006 23:20

tja, toeval of niet, maar net vandaag het volgende nieuws gehoord : volgens GOCA zijn er in 2005 zo'n 50.000 gevallen opgedoken van duidelijk teruggedraaide kilometertellers,en dit kwam aan het licht tijdens de jaarlijkse verplichte autokeuring...

Het zal je maar gebeuren dat je droomwagentje met 60.000 km er eigenlijk 160.000 gelopen heeft op 3 jaar tijd :cry:

11 jan 2006 23:32

Bij de meeste auto's die in nederland worden teruggedraaid gebeurt dit in de eerste 3 levensjaren, omdat pas bij de eerste APK de tellerstand bij de RDW en dus ook de nationale autopas wordt geregistreerd. Een golf tdi'tje van bijna drie jaar oud met een ton erop wordt als normaal gezien, terwijl die een week daarvoor misschien al bijna twee ton achter de kiezen had. En boekjes hoeven ook niet altijd iets te zeggen, de stempels kunnen best allemaal op dezelfde dag gezet zijn!

12 jan 2006 0:15

Wat dacht je van teller verdraaien om de fiscus een pootje te lichten :arrow: dus vooruit ipv achteruit :idea:

Of een beetje minder op de klok omdat je van de verz.mij maar een max. aantal kilometers per jaar mag rijden :idea:

12 jan 2006 0:33

Double G schreef:Bij de meeste auto's die in nederland worden teruggedraaid gebeurt dit in de eerste 3 levensjaren, omdat pas bij de eerste APK de tellerstand bij de RDW en dus ook de nationale autopas wordt geregistreerd. Een golf tdi'tje van bijna drie jaar oud met een ton erop wordt als normaal gezien, terwijl die een week daarvoor misschien al bijna twee ton achter de kiezen had. En boekjes hoeven ook niet altijd iets te zeggen, de stempels kunnen best allemaal op dezelfde dag gezet zijn!

Volgens mij worden ook bij de reguliere onderhoudsbeurten, dus al in/na het eerste jaar de tellerstanden in het NAP gezet.

12 jan 2006 9:36

Volgens mij klopt het wat Nicoló zegt. Onlangs heb ik mijn auto als inruil aangeboden en de verkoper toonde mij een uitdraai van mijn auto waarop alle beurten bij de dealer stonden vermeld met de betreffende kilometerstanden.

Volgens mij moet de dealer/garage waar het onderhoud plaatsvindt wel aangesloten zijn bij de NAP, want anders is er ook geen registratie.

Ik heb ook gehoord dat veelrijders hun beurten laten geven bij dealers in buitenland om zo de gereden kilometers te manipuleren tegen de tijd dat ze de auto gaan verkopen.

Marcel B.

12 jan 2006 10:24

Verhaal uit eerste hand over terugdraaien teller van een P.

12 jan 2006 10:56

Bij de APK is het verplicht om de kmstand te registreren. Daarvoor kan het maar hoeft het niet!

12 jan 2006 11:18

Ook ik ben ooit voor het lapje gehouden met een teruggedraaide auto... Aan mij verkocht door een Porsche dealer (PZ Bonn). Maw: altijd de ogen goed open houden.

12 jan 2006 13:35

PZ Bonn, en incorrecte km stand? Wat heb je toen gedaan?

Grtz. Max

12 jan 2006 15:06

Die van mij is volgens mij vooruitgedraaid, 330.000 km en loopt als een naaimachientje, gebruikt geen olie, en (nog) geen duur onderhoud. :cheesy:
(mark die heeel hard op ongeverfd hout aan het kloppen is)

12 jan 2006 16:29

Dat kan idd ook gebeuren.
Ik heb ooit zo'n wagen gekocht van iemand die de teller vooruit draaide.
Dit om zijn jaarlijkse kilometervergoeding fors omhoog te laten gaan :wink:

12 jan 2006 16:53

boxi schreef:PZ Bonn, en incorrecte km stand? Wat heb je toen gedaan?

Grtz. Max


Zoeken op "Bonn": dan draadje "Porsche kopen" p. 2, beetje onderaan.

13 jan 2006 22:49

Service om kilometertellers terug te draaien wordt gewoon op het net aangeboden in Nederland :shock:

16 jan 2006 13:03

Een keer in PZ Bonn een Boxster S bekeken, maar daar bleek een nieuw zijstuk ingelast, inclusief roest op de lasnaad. Bij navraag in PZ Bonn werd hier niet geheimzinnig over gedaan, auto stond wel in showroom... Lef? ;-)
Ik moet wel zeggen dat ik over het algemeen zeer tevreden ben over de aanpak en opstelling Porsche Dealers in Dld.
Ahoewel, bij aankoop van mijn Boxster S toch wel rare situaties meegemaakt. Ik heb eigenlijk 3x een Boxster S gekocht bij verschillende Porsche Zentrums, waarvan de eerste 2 na aankoop door de dealers niet uitgeleverd konden worden... (1x 15 min. daarvoor verkocht aan andere klant, 1x oorspronkelijke eigenaar trok zich terug uit aankoop 997 en wilde zijn S toch terug).

On topic, volgens mij is het probleem van digitale tellerfroude niet zo groot, en redelijk eenvoudig te controleren. Niet te controleren? Auto laten staan.

Grtz. Max
Plaats een reactie