In Duitsland zegt men vaak dat als je daar voor de derde maal zakt voor het rijexamen dat je als kado gele kentekenplaten krijgt.
Helemaal waar!! Andere term is "Das gelbe gefahr!"
Woon alweer sinds een kleine 2 jaar in Duitsland en sinds 6 maanden heeft mijn nieuwe 3 ook een duits kenteken. (Mijn buren hier zijn trots!) Ik rijd elke week naar NL om vrienden en familie te bezoeken en ik ben eigenlijk geschrokken van het aantal middelvingers dat ik al heb geincasseerd tijdens mijn ritten door NL. Ik ben minimaal twee maal afgesneden een keer een "schweinhund" naar mijn hoofd gehad en toen ik zei " Dank u, ik zal mijn woordenboek erbij pakken" meteen erachter aan "Oh excuus, dacht dat u een duitser was! "
Vind het eigenlijk redelijk shocking! In NL durf ik al bijna niet meer mijn auto in een stad te parkeren omdat ik bang ben dat mijn wagen word ondergekrast.
In Duitsland rijd men inderdaad veel gedisciplineerder, in alle woonwijken geld max 30km/h en iedereen, ja iedereen houd zich er netjes aan.
Je wordt door je medeweggebruikers als aso gezien als je harder rijd.
Vergeet niet, de straffen zijn hier ook hoger, 1 maal door rood licht en betrapt is maand rijbewijs kwijt....en er word hier veel meer gecontroleerd op snelheid. De boetes zijn wel wat lager maar men neemt wel veel minder risico. Het is in Duitsland gewoon niet "Cool" als je te hard rijdt!
Op de snelwegen is het grote verschil dat men gewent is aan het rijden en anticiperen met een hogere snelheid. Ik erger me soms dood als ik op de linkerbaan netjes aan kom rijden met 180km/h en er op het laatste moment een Daihatsu Cuore met 110km/h voorschiet zonder enige snelheid van het aankomende verkeer in te schatten. Aan de andere kant heb je ook veel NL-se Audi A4 Avants 1.8T die, vanwege auto van de zaak, tegen hun max. rijden en alleen maar links blijven hangen en soms de auto helemaal niet meer onder controle hebben aangezien ze niet gewent zijn om met dat soort snelheden zich aan te passen. En zo zijn er nog zat voorbeelden te noemen....
De Duitser rijdt zeker door, maar niet aggresief, ze geven alle ruimte en vooral wanneer men moet ritsen tenminste geen kinderachtige spelletjes.
Reden van dit alles naar mijn idee:
- Men heeft geen limiet op de autobahn en dus verloren tijd met netjes rijden in steden en dorpen wordt daar ingehaald.
- Er is ruimte zat in Duitsland en het wegennet beter
- In NL zijn er teveel auto's en allemaal laten we elkaar er lekker niet langs!
- De Duitser is dan wel direct en efficient maar laat zich niet opnaaien op de weg. Men realiseert zich hier dat een overtreding begaan een sociale failure is en een flinke straf normaal is.
Dus helemaal eens met de stelling......wij NL-ers kunnen op dit gebied nog een hoop leren van de duitsers!