Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

versleten banden voor/achter

24 jan 2006 12:51

Vraagje nav een P die ik laatst heb bekeken.
Kan het kwaad als de voorbanden op een Porsche meer zijn afgesleten dan de achterbanden (maar wel nog OK zijn). En als er voor nieuwe banden op moeten zijn de achterbanden juist weer kaler... Lijkt me dat dat juist dat 'gevaarlijker' is wegens minder grip op de achterbanden en meer voor... Of maakt het niet zo gek veel uit zo lang ze maar meer dan 2mm groef hebben?

Just curious.

24 jan 2006 12:55

Wanneer je vooraan nieuwe banden plaatst en achteraan zijn ze op het randje dan ga je meer grip creëren op je voorwielen. Hierdoor wordt het onderstuur effect nog meer.

24 jan 2006 13:52

gewoon zorgen dat je goede banden op je Porsche hebt. Uiteindelijk is dat het enige contact dat je hebt met de weg en niet veel groter dan 4 x de palm van je hand. Als je dan met 250 km/u over de Duitse auto baan scheurt lijkt het me een geruststellende gedachte te weten dat dat gedeelte in ieder geval redelijk in orde is.....

dus < 3mm --> nieuw schoeisel....

24 jan 2006 15:40

Veel mensen laten zich misleiden door het wettelijke minimum profiel (althans in België) wat een 1,6mm bedraagt.
Dat is gewoon gevaarlijk, zeker met onze auto's.
Maar een TDI met veel koppel en de combinatie van versleten banden is ook niet meer te controleren...

24 jan 2006 16:18

Marcel schreef:gewoon zorgen dat je goede banden op je Porsche hebt. .........dus < 3mm --> nieuw schoeisel....




Hear Hear, nieuw rubber derop.

24 jan 2006 16:46

klopt nooit op sparen, steek persoonlijk ook altijd de betere band na +-3mm, is wel duurder dan de grootwarenhuizenband maar wat een verschil in grip, en ja ze zijn wat vlugger afgeschreven maar het is zoals ze zeggen het is het enigste contact dat we hebben met het wegdek :D

24 jan 2006 17:46

924carreragt schreef:dan ga je meer grip creëren op je voorwielen. Hierdoor wordt het onderstuur effect nog meer.


meer grip op de voorwielen = meer onderstuur???
dachtutnie :!:

24 jan 2006 17:54

Is dat hier al wel eens goed uitgelegd? Onderstuur en overstuur?
Ik weet enkel wanneer de voorkant, en wanneer de achterkant weggaat, maar of dit nu over- of onderstuur is :oops: :oops:

24 jan 2006 17:56

voorkant weg is onderstuur
achterkant weg is overstuur

hoop dat ik het goed heb, anders krijg ik die eikel over me heen :wink:

vandaar dat ik jeroen zijn opmerking kan volgen, is eerder omgekeerd

mocht het kloppen, ezelsbrug:
in het vooronder kan je achterover (voor de watersporters onder ons)

24 jan 2006 18:08

als je in de bocht met de wielen naar buiten moet sturen is het overstuur, met de wielen naar binnen onderstuur :wink:

24 jan 2006 18:17

onderstuur = auto stuurt niet
glijdt recht door over de voorwielen (stuuruitslag heeft weinig tot geen invloed)
geen grip op de voorwielen

overstuur = auto stuurt te veel
achterkant breekt uit (tegen sturen om te corrigeren)
geen grip op de achterwielen

24 jan 2006 18:19

Jeroen914 schreef:onderstuur = auto stuurt niet
glijdt recht door over de voorwielen (stuuruitslag heeft weinig tot geen invloed)
geen grip op de voorwielen

enige remedie is gas lossen toch?
en hierdoor grip creeeren op de voorwielen (duiken van de auto: gewichtsverplaatsing)
of heb ik het mis

24 jan 2006 18:20

enige remedie is gas lossen toch?
yup...

24 jan 2006 18:59

Marco schreef:enige remedie is gas lossen toch?


Hangt er vanaf. Met een achterwielaangedreven auto met veel vermogen kan een flinke dot gas ook helpen (overstuur opwekken). Wel een minder geschikte methode voor de openbare weg overigens...

24 jan 2006 19:50

De tweede methode (gas bijgeven) werkt alleen als je weet wat je doet EN je heel veel vermogen OVER hebt... Meestal krijg je onderstuur omdat je iets te hard door een bocht gaat, en heb je dus niet heel veel vermogen OVER ;)

Overigens, geinig aanvullinkje zoals ooit uitgelegd in Top Gear:
onderstuur = auto stuurt niet
glijdt recht door over de voorwielen (stuuruitslag heeft weinig tot geen invloed)
geen grip op de voorwielen
Je ramt een boom en je hebt flinke schade

overstuur = auto stuurt te veel
achterkant breekt uit (tegen sturen om te corrigeren)
geen grip op de achterwielen
Je ramt een boom en je hebt flinke schade

Eindconclusie: geen van beide goed, altijd slecht voor de bomen :cheesy:
Laatst bijgewerkt door Pascal op 24 jan 2006 20:16, in totaal 1 keer bewerkt.

24 jan 2006 20:12

jullie nemen nu wel weer de zware gevallen in de lichte gevallen van over- en onderstuur kun je wel nog veel corrigeren, weet dit omdat ik er soms een sport van maak om de auto alle kanten van de weg te tonen, wel op wegen waar je de volgende bocht ziet en geen verkeer :wink:

24 jan 2006 20:19

paSCal schreef:Meestal krijg je onderstuur omdat je iets te hard door een bocht gaat, en heb je dus niet heel veel vermogen OVER ;)


Maar hoeveel auto's hebben niet juist bij de turn-in last van onderstuur, om dan nog licht onderstuur te houden door de bocht heen? Dan is "gas bij" een prima optie (en gas los niet de juiste manier om snel door de bocht heen te gaan). Maar inderdaad: alleen als je weet wat je doet.

Re: versleten banden voor/achter

24 jan 2006 20:23

ingo schreef:Vraagje nav een P die ik laatst heb bekeken.
Kan het kwaad als de voorbanden op een Porsche meer zijn afgesleten dan de achterbanden (maar wel nog OK zijn). En als er voor nieuwe banden op moeten zijn de achterbanden juist weer kaler... Lijkt me dat dat juist dat 'gevaarlijker' is wegens minder grip op de achterbanden en meer voor... Of maakt het niet zo gek veel uit zo lang ze maar meer dan 2mm groef hebben?

Just curious.


Ik heb 1 keer de fout gemaakt om nieuwe banden voor te leggen en achter met minder profiel te laten zitten. Gevolg 360gr. rond gegan met 120km, ik kan je vertellen das nie leutig. Gelukkig niets geraakt alleen daarna wel mijn einddemper verloren (of dat ook hiermee te maken had weet ik niet maar was het wel kwijt).
Mijn advies mochten je achterbanden matig zijn, vervang deze dan ook. Bezuinig absoluut hier niet op.

ps. gebeurd met een c4.

24 jan 2006 22:25

Overstuur is het meest voorkomend bij voortrekkes en onderstuur bij achtertrekkers (voor de Nederlanders voorwiel aangedreven wagens en achterwiel aangedreven wagens :wink: )
Een voortrekker gaat niet snel uitbreken , maar als deze het doet zit het meestal mis.
Bij een achtertrekker kan je mits ervaring meestal (dus niet altijd) nog corrigeren.

Voorbeeldje van overstuur :cheers:

24 jan 2006 22:39

Alles op z'n tijd dus ook nieuwe banden :!: :!: maar eh,, als ze niet helemaal versleten zijn dan zou ik geen niewe monteren maar eerst nog eens op een industrieterein ze lekker op roken :wink: en dan maar es langs de banden specialist :!: :!:

24 jan 2006 22:46

Meestal krijg je onderstuur omdat je iets te hard door een bocht gaat, en heb je dus niet heel veel vermogen OVER


Als je onderstuur hebt ga je harder door de bocht dan je onderstel op dat moment aan kan, motorvermogen kan je op dat moment nog genoeg over hebben. 2 verschillende dingen imo.

24 jan 2006 22:57

911-lover schreef:
Voorbeeldje van overstuur :cheers:


In Nederland noemen wij dat gewoon trekkers

24 jan 2006 23:03

Renntech schreef:Understeer is when the driver is scared! Oversteer is when the passenger is scared!

24 jan 2006 23:13

Devils son schreef:Met een achterwielaangedreven auto met veel vermogen kan een flinke dot gas ook helpen (overstuur opwekken). Wel een minder geschikte methode voor de openbare weg overigens...


En zo goed als niet realiseerbaar met een 911. :shock:

24 jan 2006 23:25

Dan ken jij Devils 911 niet of is het 666. :lol:
Plaats een reactie