09 feb 2006 16:51
09 feb 2006 16:57
09 feb 2006 17:01
09 feb 2006 17:03
09 feb 2006 17:06
09 feb 2006 17:08
09 feb 2006 17:42
Jort schreef:Net even opgezocht, de 2.5 uit '97 heeft een compressieverhouding van 11,0:1
09 feb 2006 17:45
09 feb 2006 19:26
Jort schreef:En ook dan zet ik mijn vraagtekens bij levensduur.
09 feb 2006 19:58
09 feb 2006 20:40
Jort schreef:
Maar meer dan 50% vermogenswinst terwijl er standaard al een hoge compressieverhouding is, dat roept bij mij vraagtekens op. Vooral omdat er geen compressieverlaging wordt uitgevoerd...
Een compressor op een 944 S2 motor schijnt ook te kunnen, maar vraag de leverancier om een demo... en er zijn ineens geen rijdende voorbeelden meer. Niet voor niets verlaagt Porsche de compressie voor elke Turbo aanzienlijk .
09 feb 2006 20:48
Jort schreef:De enige die mij zo te binnen schiet is de Lexus IS200 compressor met een compressieverhouding van 10:1.
09 feb 2006 21:26
Huh.. 30% vemogenswinst op een Boxster 2.5 (een standaard specifiek vermogen van meer dan 80 pk/liter..) met wat aanpassingen aan het motormanagement? Wow... maar volgens mij is hier alleen sprake van boost en extra koeling..Devils son schreef:Zonder intercooler gaat het om 30-40% meer vermogen. Niet weinig overigens. Maar met Motec en dat soort grapjes komt men ook al op 30% en dan gewoon N/A.
Turbo is wel wat anders. Een turbo op erg lage boost kan, maar wordt niet zo heel veel toegepast. Mosselman in Arkel hield er wel van overigens en als ik mij niet vergis verlaagde hij ook de compressieverhouding niet bij montage van een low-pressure turbo. Die zat ook zo rond de 30-35% vermogenswinst te werken. Maar dan wel met intercooler.
High compression ratios and high boost simply don't mix on pump fuel. If you try this, you will either be unhappy with the results or blow up the engine.
09 feb 2006 21:33
Jort schreef: Huh.. 30% vemogenswinst op een Boxster 2.5 (een standaard specifiek vermogen van meer dan 80 pk/liter..) met wat aanpassingen aan het motormanagement? Wow... maar volgens mij is hier alleen sprake van boost en extra koeling..
Ehh.. volgens mij past Saab al jaren turbo's met lage druk toe. Turbo of mechanische compressor.. allebei zorgen ze voor boost en juist die boost i.c.m. een hoge compressie, daar gaat het om. 30-35% is een wereld van verschil met meer dan 50%.
Dan moet je echt aan de 1 bar geloven.
09 feb 2006 21:36