Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
14 feb 2006 13:02
Zeg guys, wellicht een domme vraag, maar is het verstandig om Euro 95 te tanken? Bij Shell verkopen ze geeneens Euro 98 ...
En wat doet 98 eigenlijk voor de moter?
14 feb 2006 13:14
Bij mij staat in het klepje van de tankdop: Euro 98!
IMHO staat dat daar niet voor niets, dus gooi ik dat er maar in als Porsche dat aanbeveelt. Euro 95 kan misschien ook wel, maar als dat octaangehalte voldoende zou zijn geweest hadden ze dat wel geadviseerd, lijkt mij!
14 feb 2006 13:16
Ik tank atijd 98 in de P
14 feb 2006 13:19
Het octaangehalte is een maat voor de "klopvastheid" van de brandstof -dwz het voorkomen van vroegtijdige ontsteking. Vroeger belangrijker dan nu, en benzinemotoren slikken het doorgaans allemaal zonder dat je veel verschil merkt.
Kijk in je instructieboekje wat het minimum octaangehalte voor je motorblok is. Bij Porsche altijd 98 voor zover ik weet. Meer mag, minder niet. Lager dan voorgeschreven octaangehalte tanken kan in noodgevallen, maar zeker geen volle tank, en tank zo snel mogelijk een hoger octaangehalte.
De meeste inspuitsystemen zijn voorzien van klopsensoren die het kloppen kunnen detecteren en de ontsteking aanpassen. Dit aanpassen resulteert wel in iets minder vermogen wat doorgaans niet merkbaar is maar waarvan je misschien wel een klein verschil in brandstofverbruik kan merken.
Ik weet dat er een keer een test is geweest van een heleboel motoren van diverse makelij met 95 en 98 erin. Bij sommige was er geen verschil in vermogen (en verbruik), van andere dan weer wel.
14 feb 2006 13:30
Rob Herfst schreef:Bij mij staat in het klepje van de tankdop: Euro 98!
IMHO staat dat daar niet voor niets, dus gooi ik dat er maar in als Porsche dat aanbeveelt. Euro 95 kan misschien ook wel, maar als dat octaangehalte voldoende zou zijn geweest hadden ze dat wel geadviseerd, lijkt mij!
Aanbeveling 98 heeft te maken met de compressieverhouding van de Porsche motoren.
14 feb 2006 13:52
95 octaan kan helpen bij motoren die het moeilijk hebben in de winter bij het starten (95 bevat meer vluchtige delen).
Tank in de P niet minder dan 98 octaan indien aangegeven, is idd voor de vrij hoge compressieverhouding.
14 feb 2006 14:09
Bedankt voor de reacties. Ik zal eens kijken op het tankdopje/ de tankopening of daar iets op staat en uiteraard in het instructieboekje. Zal waarschijnlijk op zoek moeten naar een tankstation die wel 98 verkoopt. Als Shell dat niet heeft ... shit, daar gaan m'n airmiles
14 feb 2006 14:29
Misschien kan dit helpen:
14 feb 2006 14:52
S2 schreef:Misschien kan dit helpen(..)
Een ander wellicht, mij niet. Mijn 996 staat niet in het rijtje.
14 feb 2006 14:53
O jee, daar gaan we weer; is al UITGEBREID besproken op dit forum.....
(de zoekfunctie...)
resumerend: 98....
Laatst bijgewerkt door
Epicurus op 14 feb 2006 15:00, in totaal 1 keer bewerkt.
14 feb 2006 14:56
Met hoofdletters schrijven is als schreeuwen op papier
14 feb 2006 15:02
adu schreef:Met hoofdletters schrijven is als schreeuwen op papier
Zo bedoel ik dat niet (ik houd niet van schreeuwen); het is slechts om aan te geven
hoeveel erover gesproken is..... (dikgedrukt beter ?)
14 feb 2006 15:07
Epicurus schreef:O jee, daar gaan we weer; is al UITGEBREID besproken op dit forum.....
(de zoekfunctie...)
resumerend: 98....
De opmerking klopt
..... de conclusie daarentegen
......
14 feb 2006 15:12
EriC4C schreef:(..)De opmerking klopt
..... de conclusie daarentegen
......
Had inderdaad wat oude topics "diagonaal doorgelezen", maar die waren of niet van toepassing op de 996 of gaven mij geen eenduidig antwoord op de vraag. Ik sluit overigens niet uit dat ik een topicje en/ of reactie hier en daar heb gemist. Begrijp nu dat 98 waarschijnlijk door Porsche wordt geadviseerd/ voorgeschreven. Ga dat in het instructieboekje eens nakijken.
14 feb 2006 15:13
EriC4C schreef:Epicurus schreef:O jee, daar gaan we weer; is al UITGEBREID besproken op dit forum.....
(de zoekfunctie...)
resumerend: 98....
De opmerking klopt
..... de conclusie daarentegen
......
EriC4C
Moderator
964 C4 Cabrio '91 nachtblau
Geplaatst: 22 Nov 2005 21:22 -
--------------------------------------------------------------------------------
Olaf schreef:
Wie kan er zowel 95 als 98 tanken en merkt hierbij verschil in het verbruik
Ik
_________________
Nothing beats the sound and joy in a topless 911 !
Of bedoelde jij een ander draadje ?
(ik deel je mening overigens volledig)
14 feb 2006 15:15
Epicurus schreef:(..) (dikgedrukt beter ?)
Niet echt, maar ieder zo z'n stijl. Soms lastig om op papier de juiste toon/ uitdrukking te vinden. Overuigens begrijp ik nu wel wat je bedoelt, er is inderdaad al het één en ander over geschreven (zie daarover mijn voorgaande reactie).
14 feb 2006 15:24
adu schreef:Bedankt voor de reacties. Ik zal eens kijken op het tankdopje/ de tankopening of daar iets op staat en uiteraard in het instructieboekje. Zal waarschijnlijk op zoek moeten naar een tankstation die wel 98 verkoopt. Als Shell dat niet heeft ... shit, daar gaan m'n airmiles
V-power wordt verkocht als 95, maar is vergelijkbaar met 97RON. Je kan zonder problemen V-power in een Porsche mikken. In Duitsland is het echter nog beter, daar is V-power 100RON. Maar daar is volgens Shell in NL geen behoefte aan...
14 feb 2006 15:26
Met de moderne electronica en klopsensoren wordt 98 interessant, aangezien we dan alle energie eruit kunnen halen die erin zit.
Zoals ik al zei deel ik de mening van Eric, op mijn BMW (goede DTE-meting) heb ik al eens uitgebreid onderzoek gedaan naar verbruik; conclusie: octaan 95; 1:6, octaan 98; 1:7, en dit over diverse tankbeurten (ongeveer 95 liter per keer) gemeten.
Zuinig is leuk, maar het geeft ook een goede indicatie van verbranding; zoals, naast Porsche, ook aanbevolen door BMW tank ik nu in de auto's die het aankunnen 98. Probeer het maar eens ! (b.v. BP Ultimate?)
14 feb 2006 16:15
Devils son schreef:adu schreef:Bedankt voor de reacties. Ik zal eens kijken op het tankdopje/ de tankopening of daar iets op staat en uiteraard in het instructieboekje. Zal waarschijnlijk op zoek moeten naar een tankstation die wel 98 verkoopt. Als Shell dat niet heeft ... shit, daar gaan m'n airmiles
V-power wordt verkocht als 95, maar is vergelijkbaar met 97RON. Je kan zonder problemen V-power in een Porsche mikken. In Duitsland is het echter nog beter, daar is V-power 100RON. Maar daar is volgens Shell in NL geen behoefte aan...
hier op de shell pomp staat V-power 98 (weet nu wel niet hoe dat in nederland zit )
14 feb 2006 16:18
nl = 97 dacht ik; staat overigens 95 bij meen ik
14 feb 2006 17:33
BP Ultimate is zeker 98 en daar kan je freebees in plaats van airmiles gaan sparen.
14 feb 2006 17:37
911 Carrera 3.2 schreef:BP Ultimate is zeker 98 en daar kan je freebees in plaats van airmiles gaan sparen.
Die freebees geven voor mij de doorslag.
14 feb 2006 17:50
911 Carrera 3.2 schreef:BP Ultimate is zeker 98 en daar kan je freebees in plaats van airmiles gaan sparen.
doe ik ook en proefondervindelijk beter dan v power (dat vond ie minder en ging ervan hikken)
14 feb 2006 17:56
Nou dat kan ik nog niet zeggen, er zit nu voor het eerst Utimate in maar bij Vpower hikte de moter idd af en toe.
14 feb 2006 17:58
911 Carrera 3.2 schreef:Nou dat kan ik nog niet zeggen, er zit nu voor het eerst Utimate in maar bij Vpower hikte de moter idd af en toe.
bevalt mij prima nu een half jaar
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.