19 maart 2006 23:54
20 maart 2006 0:08
Epicurus schreef:Geachte Forummers,
Tijdens deze rit heb ik overigens op de (digitale) teller de 286 gehaald, het snelste wat ik ooit heb gereden....
20 maart 2006 0:10
20 maart 2006 0:28
20 maart 2006 0:39
Renntech schreef:Oei, wat zal dit laatste een commentaar opleveren
20 maart 2006 0:43
ome piet schreef:Renntech schreef:Oei, wat zal dit laatste een commentaar opleveren
De 1e van mijn kant is positiefmoet echter Epi gelijk geven want de mijne is ook ''tricky''bij spoorvorming en abrupt remmen bij 140+.
20 maart 2006 0:56
20 maart 2006 1:13
Renntech schreef:Oei, wat zal dit laatste een commentaar opleveren
20 maart 2006 9:20
PorZje schreef:Epicurus schreef:Geachte Forummers,
Tijdens deze rit heb ik overigens op de (digitale) teller de 286 gehaald, het snelste wat ik ooit heb gereden....
Blijkbaar heb je toch nog vertrouwen genoeg om ruim 100 km harder te rijden dan de snelheid die jij kenmerkte als een snelheid waarbij er "dingen" gebeuren waar je niet vrolijk van wordt.![]()
Ik heb "gelukkig" niet deze ervaring en heb het idee dat de auto (964) naar mate ik harder rij (boven de 170) steeds beter op de weg gaat liggen.
Wellicht heeft het wat met de afstelling te maken want ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is voor een 993.
groet
pieter
20 maart 2006 9:21
Renntech schreef:Het gekke is dat de 993 die door velen als mooiste en beste 911 wordt gezien eigenlijk helemaal niet zo goed rijd op hoge snelheid. Nouja, wel goed maar minder zeker als de 964 of 996.
Zelf vindt ik de 993 altijd erg zenuwachtig aanvoelen door de "mooie" achterwielophanging.
Deze achterwiel ophanging is erg goed uitgedocterd maar werkt alleen als de uitlijning exact 100% goed staat. En dat is zeldzaam.
Vorige week had ik een 993 voor een jaarbeurt die niet lekker reed, wat wegligging betreft dan.
Ik voelde iets in de achterwielophanging en belde de klant of hij dat ook vondt. Deze zei dat de auto nooit anders had gestuurd maar ik mocht er wel eens naar kijken en als ik het kon verbeteren dan mocht het.
Ik merkte vooral dat de auto tijdens spoorvorming en inveren door kuilen in de weg reed alsof er diagonaal banden onder lagen. Op hogere snelheid dan. Aan de banden lag het niet, daar lagen goede Pirreli's onder met N-codering. Ook vond ik dat de auto rechtsachter naar mijn gevoel zwakker over kwam als links achter.
Ik heb de auto over de schokdempertestbank gereden maar alle schokdempers waren in orde. Daarna heb ik de auto uitgelijnd en rondom alles moeten verstellen. Alles stond fout.
Het uitlijnen van een 993 vereist veel kennis om dit goed af te stellen.
Het is de moeilijkste ( lees: uitdagendste) wielophanging van de 911 om uit te lijnen. Bij deze auto's kan namelijk ook de (elasto-) kinematische toespoorverandering afgesteld worden en dat vereist speciaal gereedschap die bijna niemand heeft of...... logisch nadenken.![]()
Na het uitlijnen reed de auto 100% beter, maar nog niet helemaal 100% goed.![]()
Ik vond nog steeds dat de auto rechtsachter iets geks deed maar kon niet goed zeggen wat het was. Ik had het gevoel dat er rechtsachter een minder sterke veer zat dan Links.
Daarom de auto weer op de brug gezet en de achterveren goed bekeken, niks te zien. Het waren links en rechts dezelfde veren met dezelfde gewichtsindicatie kenmerken. Toch de schuifmaat eens gepakt en de draaddiktes gemeten.
Naar mijn idee was de linker veer iets dikker dan de rechter. Omdat ik dit niet goed kon meten heb ik de achterste veerpoten uitgebouwd. Nu kon ik goed meten dat de veren verschillend van dikte waren. Het scheelde 0.25 mm![]()
De auto had de originele veren, allebeide dezelfde, allebeide 3 paarse verstrepen. Dit geeft de sterkte van de veren aan. En toch verschillende diktes. Ik denk dat dit een fabrieksfout is, misschien indertijd twee verschillende veren in de zelfde bak terecht gekomen en per ongeluk dus gemonteerd. Ik heb twee nieuwe veren gemonteerd en de auto reed zoals een 993 hoort te rijden. Op de terugweg belde de klant blij op dat de auto nog nooit zo goed had gestuurd.
Zelf zou ik onder een 993 het eea. veranderen om er een beter sturende auto van te maken. Ik zou hem zo willen laten sturen als een 964, iets minder comfortabel wat wegligging betreft en wat meer gevoel laten geven.
Want de 993 is tov. een 964 wel een fijnere en betere auto maar naar mijn smaak hebben ze de 993 wat sturen betreft net iets te gedempt gemaakt.
Te veel 'Mercedes', en dat is nou net niet wat ik zoek in een Porsche![]()
Oei, wat zal dit laatste een commentaar opleveren
20 maart 2006 9:35
20 maart 2006 10:02
20 maart 2006 10:06
ECT schreef:Steenwijk is voor mij een kleine 2 a 2.5 uur rijden.
Bedankt voor de info Renntech
20 maart 2006 10:24
ECT schreef:De mijne is inderdaad ook gevoelig bij spoorvorming. Soms heeft hij de neiging tot zwabberen of is hij "springerig" bij een nogal hobbelig wegdek.
20 maart 2006 10:46
20 maart 2006 11:05
Harley die eerder schreef:mmm, valt wel mee vind ik. Een volle tank scheelt een hoop, dat wel.
Het enige wat mij opviel bij ritjes op de Autobahn was dat bij 240 m'n linkerspiegel begon met trillen, was bij 250 weer over
20 maart 2006 11:08
20 maart 2006 11:12
Renntech schreef:Naar mijn idee was de linker veer iets dikker dan de rechter. Omdat ik dit niet goed kon meten heb ik de achterste veerpoten uitgebouwd. Nu kon ik goed meten dat de veren verschillend van dikte waren. Het scheelde 0.25 mm![]()
De auto had de originele veren, allebeide dezelfde, allebeide 3 paarse verstrepen. Dit geeft de sterkte van de veren aan. En toch verschillende diktes. Ik denk dat dit een fabrieksfout is, misschien indertijd twee verschillende veren in de zelfde bak terecht gekomen en per ongeluk dus gemonteerd. Ik heb twee nieuwe veren gemonteerd en de auto reed zoals een 993 hoort te rijden. Op de terugweg belde de klant blij op dat de auto nog nooit zo goed had gestuurd.
20 maart 2006 11:47
rob964.c4 schreef:misschien is dat dan en idee, als erwin weer een zaterdag beschikbaar wil stellen dat het dan hoofdzakelijk op de vering en afstelling van het onderstel gericht is die dag.
ik heb daar ook nog wel wat vraagjes over![]()
,
robert
20 maart 2006 11:56
Renntech schreef:Het gekke is dat de 993 die door velen als mooiste en beste 911 wordt gezien eigenlijk helemaal niet zo goed rijd op hoge snelheid. Nouja, wel goed maar minder zeker als de 964 of 996.
20 maart 2006 12:35
John4S schreef:Wel weet ik dat mijn P (de 996 4s) op hoge snelheid een bizar betrouwbaar karakter heeft, strak als een scheermes, en ook (de bij ons ozo bekende flauwe bochten in de Oberhausenstrecke) in de supersnellle (250 +) bochten.
20 maart 2006 12:52
20 maart 2006 13:20
anton964 schreef:ik neem regelmatig bochten zo met 180 en heb dan het idee dat hij dan van voor iets weg drijft
anton964
20 maart 2006 14:00
20 maart 2006 14:56
ECT schreef:De mijne is inderdaad ook gevoelig bij spoorvorming. Soms heeft hij de neiging tot zwabberen of is hij "springerig" bij een nogal hobbelig wegdek. Ik dacht in eerste instantie aan de kwaliteit van het wegdek of de temperatuur van de banden en bandenspanning. Maar dat zou ook de afstelling van de ophanging kunnen zijn? Zaken dus als uitlijning. Moet daar geregeld naar gekeken worden en afgesteld worden? Ik neem aan dat Wittebrug dit ook kan. Steenwijk is voor mij een kleine 2 a 2.5 uur rijden.
By the way: hoeveel tijd neemt het testen, afstellen, etc. in beslag? Een dag zonder auto is voor mij een ramp.
Bedankt voor de info Renntech