Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Contactsleutel links?

06 apr 2006 10:11

Vandaag is mij verteld waarom de contactsleutel links zit. Ik wist dat niet. Wisten jullie wel waarom dat is?

06 apr 2006 10:12

Ik zeg: Le Mans

06 apr 2006 10:14

Ja. Zeg ik ook. Las dat net afgelopen week ergens.

06 apr 2006 10:14

ER schreef:Ik zeg: Le Mans

Leuk hoor Erwin, komt er iemand met een raadseltje, geef je gelijk het antwoord :!: :lol: :lol: :lol:

Nou ja, wie weet heeft iemand nog een betere oplossing.... :wink:

Mauk

06 apr 2006 10:15

Idd, naar de auto toe rennen, erin springen, met de rechter hand de auto in z'n 1 zetten en met de linker de contactsleutel omdraaien. Bij de LM start moesten de auto's namelijk altijd in de vrij staan. Of het nou echt zoveel tijdwinst opleverde weet ik niet, maar dat zou in ieder geval de gedachte zijn geweest over het contactslot links.

06 apr 2006 10:20

Double G schreef:maar dat zou in ieder geval de gedachte zijn geweest over het contactslot links.

Tja, en nu nog een reden waarom het handgas en de verwarming-hendel naast de handrem zitten...
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat ze er bij Porsche destijds een zooitje van hebben gemaakt.... :twisted: :wink:

06 apr 2006 10:25

De contactsleutel zit bij mijn Peugeot overigens ook aan de linkerkant. Daarnaast zit de knipperlichthandel aan de rechterkant en zijn de deuren op slot als de deurknopjes uitgetrokken zijn...

Porsche was dus niet de enige die wat dat betreft tegendraads is.

Overigens zit -volgens mij- de contactsleutel bij Porsche aan de linkerkant (bij de 911-serie; niet bij de 924/944/968/928-series) niet alleen vanwege Le Mans, maar vanwege deelname aan de racerij 'in z'n algemeenheid'...

06 apr 2006 10:33

Wat voor peugeot heb jij dan wel niet :?: Van de alfa 33 wist ik het wel.

06 apr 2006 11:33

Double G schreef:Wat voor peugeot heb jij dan wel niet :?: Van de alfa 33 wist ik het wel.

Bij mijn Peugeot 404 én bij mijn J7 zit het contactslot aan de linkerkant en de knipperlicht aan de rechterkant van de stuurkolom...

Kijk, hier kun je het goed zien:
Afbeelding
(de handel aan de linkerkant van de stuurkolom is overigens de lichtschakelaar. Het volledig zwarte hendeltje aan de rechterkant is het knipperlicht; net boven de hendel van de stuurversnelling...)

en hier ook:
Afbeelding

Overigens was dit zo bij de gehele 04-serie van Peugeot...

06 apr 2006 14:47

Huyssoon schreef:Quote :
Maar wat interessant is dat in het logo in het midden het wapen van de stad Stuttgart voorkomt. Ook Ferrario gebruikt het stijgerende paard in haar logo. In de linker boven en rechteronderhoek is het oude wapen van Würtemberg. Dit werd tevens gebruikt voor het originele logo van NSU.

Het bekende symbool van Ferrari is een stijgerend paard op een gele achtergrond met de letter SF wat Sciuderia Ferrari betekent (De stal van Ferrari). Er zijn twee verhalen in omloop waar het stijgerend paard vandaan komt. Het eerste verhaal is dat het symbool was van de graaf Francesco Baracca, een held in de Eerste Wereldoorlog, die een stijgerend paard op zijn vliegtuig had geschilderd. Hij overwon in 34 luchtgevechten. Een ander theorie is dat hij een stijgerend paard kopieerde van een Duits vliegtuig dat hij neerschoot. De piloot had het embleem van de stad Stuttgart op zijn vliegtuig geschilderd. Vreemd is dat Ferrari als ondergrond van het embleem voor geel had gekozen, dat was namelijk de symbolische kleur van zijn geboorteplaats Modena. Het wapen van Stuttgart heeft echter ook een gele ondergrond. Hier is, zoals met het logo van Volkswagen, het laatste woord nog niet gezegd.

Hewt lijkt er op dat Ferrari toch iets van Porsche moet hebben 'gestolen'dus...
Leuke gekke auto's waren dat : NSU sportprinz.
Mijn vader had ooit eens een Hillman-Imp, met motor achterin.
Waar zijn ze gebleven....

Dat is het bekende verhaal ja. Ferrari was toch een vriend/Familie van deze piloot?

Afbeelding

06 apr 2006 16:47

Inderdaad leuke wetenswaardigheden. Vooral die over het contactslot. Ik had me al vaker afgevraagd waarom dat was. Overigens zoek ik nog regelmatig aan de rechterkant als ik weer een tijdje in een ander merk gereden heb. Echt wennen doet het voor mij niet.

06 apr 2006 16:52

Ik heb dat met de handrem.
Alsik bij mooi weer veel in de P gereden heb en weinig in de Beamer grijp ik ook steeds fout

06 apr 2006 18:58

Ik heb dat met de handrem.

Ja, kan iemand mij dat uitleggen waarom dat is.
Alleen vanwege de hoge tunnel voor de aandrijfas en versnellingsbak?

06 apr 2006 19:30

Dat zijn dingen die ik graag lees...weet je tenminste wat meer over het merk...
Verklaringen achter bepaalde zaken kunnen soms toch zo eenvoudig zijn, maar o zo leuk om te lezen!

06 apr 2006 20:14

Ja van die sleutel links was inderdaad voor Le Mans start met 2 handen te gelijk. Overigens leuk dat verhaal over Stuttgart met die merrie. Had ook gehoord dat daar het Posrche logo van afgeleid was.

06 apr 2006 20:34

Heb jaren een CX-break 8) d'rbij gehad...had ook het contactslot links zitten...had volgens mij ook iets met de racerij te maken... :wink:

06 apr 2006 22:14

Jurgen schreef:Heb jaren een CX-break 8) d'rbij gehad...had ook het contactslot links zitten...had volgens mij ook iets met de racerij te maken... :wink:

Denk t niet..was makkelijker voor de berger die m af moest slepen... :!:

06 apr 2006 22:25

Neeneenee... de sleutel zit links zodat je tijdens het duwen zelf de sleutel kunt omdraaien

:lol:

06 apr 2006 22:56

ome piet schreef:
Jurgen schreef:Heb jaren een CX-break 8) d'rbij gehad...had ook het contactslot links zitten...had volgens mij ook iets met de racerij te maken... :wink:

Denk t niet..was makkelijker voor de berger die m af moest slepen... :!:

DAT was volgens mij de reden voor de Alfa 33 om het contactslot links te zetten. Op speciaal verzoek van de Wegenwacht...

Afbeelding

07 apr 2006 13:09

Waar zit het sleutelgat bij een linksgestuurde Porsche 911?

07 apr 2006 13:22

Als de theorie klopt en dit idee behouden blijft zou het dan rechts moeten staan :wink:

07 apr 2006 13:30

911-lover schreef:Als de theorie klopt en dit idee behouden blijft zou het dan rechts moeten staan :wink:

Afbeelding

07 apr 2006 14:40

ps ; mensen , het "hengstenverhaal" gaat hier verder... :wink:

Het ging hier over een contactslot op de "verkeerde 8) ? " plaats...

12 apr 2006 12:48

Het contact zit toch alleen maar bij Carrera's aan de linkerkant of ook bij andere 911 modellen.

12 apr 2006 12:54

Arie Visker schreef:Het contact zit toch alleen maar bij Carrera's aan de linkerkant of ook bij andere 911 modellen.

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: .
Plaats een reactie