Dit keer zonder Jorinde.
In navolging van het raadplaatje van gisteren, vandaag de repo.
Aangezien ik mijn auto al weer een half jaar had en dus 25.000 kilometer met de auto had gereden was het tijd voor een beurt. Omdat ik een maand het land uit was kon ik meteen wat zaken mee laten nemen. Zo wist ik bijvoorbeeld bij aankoop al dat de remmen rondom aan vervanging toe waren (maximaal nog 15.000 km werd gezegd, maar op snelwegen kun je dat kennelijk rekken tot 25.000 km). Ook de schokbrekers hadden hun beste tijd gehad (misschien nog gewoon origineel, 210.000 km…). Voorts waren er een paar probleempjes die oplossing behoefde, zoals lekkende katalysator, vlotter olievoorraad defect, aircoconsole gescheurd, temperatuurvoeler interieur defect en steenslag).
De auto heb ik al weer een maand terug, maar wegens drukte op het werk (het werk stapelt zich een beetje op als je op vakantie bent…) kom ik er nu pas toe om een repo ter leering ende (vooral) vermaeck hierover te produceren.
Remmen:
Omdat nu toch de blokken en schijven gedaan moesten worden en de remklauwen van de 964 berucht zijn om het “klemmen” na verloop van tijd (wegens corrosie) en bovendien de lak van de klauwen al was afgesprongen, had ik besloten om, onder de zinspreuk “while you’re in there” de remmen grondig aan te pakken.
Rondom heb ik de klauwen laten reviseren, opnieuw spuiten (en dan meteen de kans genomen om een ander kleurtje te nemen), blokken vervangen door Pagid Blauw, remvloeistof (sowieso aan vervanging toe) vervangen door ATE superblue, remleidingen vervangen door leidingen met metalen mantel en de schijven vervangen door geboorde (eigenlijk: gegoten) schijven.
De kleur van de klauwen zou eerst rood worden, maar ik besloot uiteindelijk toch voor geel te kiezen aangezien dat m.i. beter past bij amazonegroen.
Het resultaat bevalt prima. De remmen werken als nieuw, beter zelfs als het goed is, en ook optisch is het m.i. een verbetering.
Onderstel:
De keuze origineel, dan wel Koni, dan wel Bilstein was snel gemaakt: Koni, mede omdat deze in te stellen zijn. De veren zijn een wat lastiger keuze geweest, lang getwijfeld tussen Eibach en H&R. Uiteindelijk gekozen voor H&R rood. Officieel voor de turbo, maar past net zo goed op een C2 of C4. Wat straffer, maar nog steeds prima voor de openbare weg.
Daarnaast heb ik een veerpootbrug (carbon) laten monteren en de stabilisator achter laten vervangen door een 21mm variant. De uitlijning is op basis van Carrera RS specs gedaan.
De Koni’s zijn behoorlijk straf ingesteld. Achter een kwartslag verwijderd van de strafste afstelling en voor een halve slag verwijderd van de strafste afstelling.
Het resultaat is perfect. De auto is van nature behoorlijk onderstuurd. Maar nu is de auto vergaand neutraal. In korte bochten te snel op het gas zorgt nog steeds voor onderstuur, maar dan ben je meer bezig met expres onderstuur oproepen. De auto is nog steeds comfortabel genoeg voor de openbare weg. Beetje uitkijken met drempels, dat dan weer wel.
Katalysator:
Zoals verwacht was de katalysator ver heen en was vervanging noodzakelijk. Ik hoor dat veel om mij heen, dus kennelijk is de levensduur iets van 15 jaar… De vervanging betrof een lege kat., de goedkoopste oplossing met het meeste vermogen (of je dat merkt is een tweede). De middendemper is meteen vervangen door een cup-pijp.
Foto waar de nieuwe remmerij te zien is, het nieuwe onderstel en de katvervanger:
Steenslag:
Mijn auto had behoorlijk last van steenslag, waarvoor de auto inmiddels is behandeld. De behandeling kost 80 euro en dat is uiteraard niet veel. Het wordt er niet onzichtbaar van uiteraard, maar het resultaat is goed genoeg. Spuiten is geen optie voor mij: te duur mede gelet op het feit dat de auto binnen de kortste keren weer nieuwe steenslag zal hebben (die verwachting is meer dan uitgekomen in de afgelopen maand).
Naast de steenslag heb ik de auto ook een wax-guard behandeling laten geven. Dat kost 280 euro, maar is het geld waard. De lak ziet er nu een stuk beter uit en wassen gaat eenvoudiger. Vind ik dan…
Diversen:
De auto heeft nog een setje 17” cupvelgen gekregen met verse Bridgestone S-02A rondom. Die had ik eigenlijk al eronder gelegd voor de beurt… En voorts zijn de spiegels vervangen door Cup spiegels.
Overige probleempjes zijn opgelost en tijdens de beurt is er niets opvallends naar boven komen borrelen.
Ik heb er inmiddels al weer 4.000 km mee afgelegd naar tevredenheid en de auto rijdt weer super.
Foto van het eindresultaat (inmiddels bekend bij speurneuzen):
En nog een foto van het voorwiel...
Het spaarvarken is inmiddels in besloten kring gecremeerd. Geen bloemen.