19 jun 2006 23:18
19 jun 2006 23:20
19 jun 2006 23:49
20 jun 2006 16:18
MichM3 schreef:Had hetzelfde idee..tja, Tesco zal er wel bij varen...
20 jun 2006 16:24
Epicurus schreef:MichM3 schreef:Had hetzelfde idee..tja, Tesco zal er wel bij varen...
Denk jij dat dit product een succes is ?
20 jun 2006 17:36
20 jun 2006 23:03
21 jun 2006 11:19
21 jun 2006 11:27
21 jun 2006 12:45
21 jun 2006 21:54
Hansv schreef:Ha, die RufBTR;
In het juninummer van 911&PW stond er ook al een artikeltje over (er werd echter zelfs een prijs van 2,42GBP/liter genoemd!) en ook daarin werd als enige serieuze groep klanten op de trackdaydrivers gedoeld; niet voor die paar theoretische extra PK's, maar om de bescherming tegen pingelen die het spul biedt.
21 jun 2006 23:42
21 jun 2006 23:44
MichM3 schreef:je zit dus meer safe tot de pingelgrens..voila, we zijn er....wel, in dat geval zou ik het wél in m'n wagen kappen als ik een dagje zou gaan track-en
22 jun 2006 0:47
22 jun 2006 1:02
Hansv schreef:Ha, die S-Vandamme;
Een dagje flink doorhalen op een circuit kun je natuurlijk nauwelijks rekenen tot het gebruik waar een auto voor ontworpen is. Daarom is (zeker bij een oudere auto) dat stukje extra zekerheid voor een trackday misschien helemaal niet zo'n slechte investering.
22 jun 2006 1:19
22 jun 2006 1:28
22 jun 2006 1:39
22 jun 2006 1:48
22 jun 2006 7:38
22 jun 2006 8:44
s_vandamme schreef:http://en.wikipedia.org/wiki/Pinging
Pre-ignition
Pre-ignition is a different phenomenon from detonation, explained above, and occurs when the air/fuel mixture in the cylinder (or even just entering the cylinder) ignites before the spark plug fires. Pre-ignition is caused by an ignition source other than the spark. Heat or hot spots can buildup in engine intake or cylinder components due to improper design, for example, spark plugs with heat range too hot for the conditions, or due to carbon deposits in the combustion chamber, or also due to overheating of the air/fuel mixture during compression.
Pre-ignition and "dieseling" or "run on" are the same phenomenon, except in the latter case the engine continues to run after the ignition is shut off with a hot spot as an ignition source. Pre-ignition might cause rough running due to the advanced and erratic effective igniton timing and may cause noise if it leads to detonation. It may also cause "rumble" which is fast and premature but not detonating combustion.
This heat buildup can only be prevented by eliminating the overheating (through redesign or cleaning) or the compression effects (by reducing the load on the engine or temperature of intake air). As such, if pre-ignition is allowed to continue for any length of time, power output and fuel economy is reduced and engine damage may result.
Pre-ignition may lead to detonation and detonation may lead to pre-ignition or either may exist separately.
22 jun 2006 11:02
mhoeneveld schreef:Tijdens de productie van benzine kan de producent kiezen tussen de verhouding octaan en heptaan in de brandstof. Octaan 95 houdt in dat er 95 delen octaan en 5 delen heptaan in de benzine zitten.
Brandstofgassen komen spontaan tot ontbranding tijdens compressie. Octaan kan heel goed tegen deze verdichting tijdens de compressieslag en heptaan niet. Dit betekend dat wanneer de brandstof bv volledig uit heptaan zou bestaan het mengsel al tot ontploffing komt ver voordat de zuiger het BDP bereikt. Hoe hoger dus het octaangehalte hoe langer het duurt voordat de brandstof tijdens compressie spontaan tot ontbranding komt.
De fabrikant van de motor geeft op welk octaangehalte minimaal nodig is om de motor goed te laten functioneren. Een hoger octaangehalte heeft dus geen zin. Een motor die echter is gemaakt voor een octaangehalte van 98 kan hele vreemde resultaten gaan geven bij een lager octaangehalte omdat de brandstof te vroeg gaat ontbranden.
Hoge compressiemotoren vereisen vaak ook een hoog octaangehalte.
Dus een hoger octaangehalte dan de fabrikant opgeeft kan nooit kwaad. Te laag echter wel
22 jun 2006 11:19
22 jun 2006 12:13
21 maart 2016 9:15