28 jun 2006 10:37
28 jun 2006 11:52
28 jun 2006 11:56
Jort schreef:Ik reed vroeger op schaal met methanol(broertje van ethanol) racers en ik kan je vertellen...behalve dat methanol (ethanol niet) uiterst giftig is, verlang je nooit meer terug naar benzine
28 jun 2006 11:58
924 schreef:Jort schreef:Ik reed vroeger op schaal met methanol(broertje van ethanol) racers en ik kan je vertellen...behalve dat methanol (ethanol niet) uiterst giftig is, verlang je nooit meer terug naar benzine
28 jun 2006 12:00
28 jun 2006 12:03
924 schreef:De wonderen zijn de wereld nog niet uit en zullen het ook nooit zijn
28 jun 2006 12:11
28 jun 2006 12:11
Jort schreef:924 schreef:De wonderen zijn de wereld nog niet uit en zullen het ook nooit zijn
Ach..ik was nog klein..
28 jun 2006 12:16
mhoeneveld schreef:Nu zijn de motoren voor die 1:8 racertjes gemaakt om op zo'n mengsel te lopen maar ik vraag me toch af of je dit soort mengsels zomaar in een Porsche kunt gooien. Door de hogere verbrandingswaarde komt er ook veel meer hitte vrij. Dus kan het blok en bv kleppen hier wel mee omgaan?
28 jun 2006 12:17
Jort schreef:In feite een mengsel van ethanol(85%) en benzine. Ethanol=alcohol heeft een zeer hoog octaangehalte, geen probleem en werkt inderdaad prestatieverhogend (denk eens aan vroeger, litertje alcohol in je brommer, warp speed tot het blokje oververhit raakte. Motorische aanpassing om het hoger octaangehalte ook nog eens te benutten kunnen eenvoudig tot 20% meer vermogen leiden (zie ook Saab).
Grote nadeel is uiteraard de verkrijgbaarheid maar ook het feit dat ethanol rubber aanvreet. Oftewel, alles van rubber waar ethanol in de buurt komt moet worden vervangen door ethanol bestendig substituut.
In zweden ligt de prijs voor deze brandstof overigens ook nog eens op 67% van Euro95. Verbruik is wel hoger.
Ik reed vroeger op schaal met methanol(broertje van ethanol) racers en ik kan je vertellen...behalve dat methanol (ethanol niet) uiterst giftig is, verlang je nooit meer terug naar benzine
28 jun 2006 12:18
Jort schreef:Dat blijft inderdaad de vraag. Maar als de brandstof wereldwijd aanslaat zullen fabrikanten ongewijfeld bij het ontwerp van nieuwe motoren hiermee rekening houden. En zéker Porsche, aangezien je anders een flinke berg extra vermogen laat liggen, terwijl de gemiddelde burgerbak hier wel gebruik van maakt.
28 jun 2006 12:21
Meneer aard schreef:
haha een leuk mengsel was dat met de modelletjes 4% nitromethaan en de rest methanol
Maar geloof dat je het in de kracht van de ontbranding moet gaan zoeken, meer joule per ontbranding zodat de kracht hoger wordt en de zuiger sneller naar beneden geklapt wordt.
28 jun 2006 12:31
28 jun 2006 19:59
Jort schreef:Meneer aard schreef:
haha een leuk mengsel was dat met de modelletjes 4% nitromethaan en de rest methanol
Maar geloof dat je het in de kracht van de ontbranding moet gaan zoeken, meer joule per ontbranding zodat de kracht hoger wordt en de zuiger sneller naar beneden geklapt wordt.
Alleen als methanol vlamvatte..zag je het het niet of nauwelijks. Link spul
28 jun 2006 22:18
Meneer aard schreef:
Dat is toch leuk, en als je het motortje lekker rijk afsteld en je hield er een vlammetje onder
28 jun 2006 22:28
Jort schreef:Meneer aard schreef:
Dat is toch leuk, en als je het motortje lekker rijk afsteld en je hield er een vlammetje onder
Absoluut
Overigens beter te rijk dan te arm... Die zuigersetjes waren en zijn ongetwijfeld niet goedkoop
Herinner me nog hoe iemand z'n verse zuiger even "liet zien wie de baas is" . "Zo moet je inrijden heren, niet dat ellenlange gepruts en gepruttel, gelijk gassen anders wordt ie ie lui".
Vol gas met koude en nieuwe motor. Dat duurde een uurtje, misschien 2. Compressie weg.
Spelenderwijs ook een hoop geleerd over toe- /uitspoor, camber, dempervloeistoffen, vering, stabi's, banden, differentiëlen, sperwerking.. etc. En crashen tegen de vangrails op topsnelheid (uitval zender)
29 jun 2006 4:52
ECT schreef: Kan dit eigenlijk wel geplempt worden in een Porsche? Het gaat toch om het octaangehalte?
!
29 jun 2006 12:25
29 jun 2006 14:30
29 jun 2006 16:06