12 jul 2006 21:34
12 jul 2006 21:40
12 jul 2006 21:51
12 jul 2006 22:32
MartijnS2 schreef:Misschien heb ik iets gemist, maar waarom vraag je je dit af? Of laat ik het anders zeggen, waarom zou het niet kunnen?
12 jul 2006 22:34
Retep968 schreef:
Omdat op een circuit veel hogere eisen aan een auto worden gesteld, en ik me afvraag of Porsches die op de openbare weg rijden die belasting vanzelfsprekend aankunnen.
12 jul 2006 22:39
12 jul 2006 22:43
12 jul 2006 22:43
Devils son schreef:Porsches behoren tot de zeldzame auto's die circuitbelasting zonder meer aankunnen
Devils son, die vervolgens erachter schreef:(uitzonderingen daargelaten).
12 jul 2006 22:44
12 jul 2006 22:46
MartijnS2 schreef:Porsche is het volgens mij het enige merk wat auto's maakt welke rechtstreeks van de openbare weg het circuit op kunnen. Bij Porsche is er een duidelijke verhouding te vinden tussen alle componenten van de auto, remmen, motor en onderstel zijn in balans zodat in circuit situaties de auto voldoet aan de eisen.
12 jul 2006 22:47
MartijnS2 schreef:Ik heb even zitten nadenken over uitzonderingen bij Porsche, maar dan zou ik alleen op de 928 uit komen als minder geschikt voor het circuit.
12 jul 2006 22:59
BJ964 schreef:Als je op het circuit gaat rijden is de belasting op je auto aardig groot (banden, remmen etc) dus als je wat langer doordtrapt, zul je op een gegeven moment last gaan krijgen van "fading brakes".
.
12 jul 2006 23:04
12 jul 2006 23:14
12 jul 2006 23:17
12 jul 2006 23:22
12 jul 2006 23:33
MartijnS2 schreef:Ik heb even zitten nadenken over uitzonderingen bij Porsche, maar dan zou ik alleen op de 928 uit komen als minder geschikt voor het circuit.
Anton schreef:Raar dat je nu juist die noemt. Ik zou de vrachtwagen (SUV) van Porsche zeggen...
13 jul 2006 0:51
Retep968 schreef:Na alle berichten van de All Dutch Porsche Days op Zandvoort van 7, 8 en 9 juli vraag ik mij af: kun je met je Porsche zomaar het circuit op? Ik bedoel hiermee: is elke Porsche-model potentieel sportwagen genoeg om veilig met hoge snelheid rond te karren?
13 jul 2006 0:57
Retep968 schreef:Een voorbeeld: hard rechtuit rijden op de A27 is heel wat anders dan met 180 km/h op een bocht afstormen. En dat heel wat keren achter elkaar.
13 jul 2006 9:16
Harley schreef:Retep968 schreef:Na alle berichten van de All Dutch Porsche Days op Zandvoort van 7, 8 en 9 juli vraag ik mij af: kun je met je Porsche zomaar het circuit op? Ik bedoel hiermee: is elke Porsche-model potentieel sportwagen genoeg om veilig met hoge snelheid rond te karren?
Tuurlijk wel. Al een paar maal gedaan. Porsche bouwt racewagens voor de openbare weg. Als je auto in goede conditie is (remmen, banden etc), geen probleem. Om de remmen en vloeistof niet over hun toeren te jagen is het wel handig om steeds na 4 rondjes even te stoppen en de boel laten afkoelen. Ik neem tenslotte aan dat je niet over echt racewerk praat, daar moet je de auto wel degelijk voor prepareren. Je kunt met een gewone wagen niet verwachten toptijden te rijden. Alle aanpassingen die je aan racewagens ziet zijn alleen maar om die extra tienden van secondes per rondje te winnen.
13 jul 2006 9:40
horn schreef:
Kan je iets specifieker zijn over 'die uitzonderingen', uitgaande van reteps aanname van goed onderhouden dagelijks/wekelijks bereden Porsches?
13 jul 2006 9:41
Retep968 schreef:......... is elke Porsche-model potentieel sportwagen genoeg om veilig met hoge snelheid rond te karren?
Ik praat hier over goed onderhouden, niet geprepareerde auto's waarmee gewoon dagelijks (of wekelijks etc.) wordt gereden.
13 jul 2006 9:53
Devils son schreef:horn schreef:
Kan je iets specifieker zijn over 'die uitzonderingen', uitgaande van reteps aanname van goed onderhouden dagelijks/wekelijks bereden Porsches?
Ik ken een verhaal van iemand die erachter is gekomen dat zijn 964 C2 (van het type kleine klauwen achter) op het circuit ineens ophield met remmen. Nou jaagt die persoon zijn auto behoorlijk hard over het circuit, maar de 964 C2 is dus niet bullit-proof. Met de C4 klauwen achter en betere remvloeistof (en nog wat aanpassingen) gaat het nu wel goed.
De Cayenne Turbo schijnt ook niet bullit-proof te zijn. Fikse remmen, maar het gewicht is kennelijk te groot voor meerdere rondjes vol te gaan.
De 928 heeft ruim bemeten remmen. Mij is niet bekend dat die niet voldoen.
Ik vermoed dat de echt oude types ook niet zomaar tegen circuitarbeid kunnen.
M.i. is het sowieso verstandig om de remvloeistof te vervangen door een vloeistof met hoog kookpunt. Castrol SRF bijvoorbeeld. En als je gevorderd raakt op het circuit is het niet onverstandig om de remmerij in zijn geheel eens aan een kritische blik te onderwerpen. Sommigen zijn zeer goed (b.v. de 964 C4 heeft eigenlijk geen aanpassingen nodig, omdat deze een ruim bemeten remsysteem heeft), anderen hebben wat zwakkere punten (de 964 C2 met kleine klauwen achter: die kleine klauwen).
13 jul 2006 10:01
John4S schreef:Super merk.............llukt je niet met een BMW-Alfa of andere straatauto's.........die haken na 10 rondjes volledig af....
13 jul 2006 10:02
rufie schreef:
Devils son,
ik heb in Spa die Cayennes aan het werk gezien met professionele piloten. Die waren gewoon niet bij te houden. Het kan dus wel, maar het zal volgens mij wel duurder uitkomen dan met een 911 door snellere slijtage van remmen en banden...