Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Porsche test-mules?

08 aug 2006 0:18

Ik was een beetje aan het surfen, kom ik een topic tegen over test-mules. Het zou erop neerkomen dat een fabrikant een auto wil testen (zeg de Panamera), en de beoogde motor, remmen, ophanging, etc etc in een bestaande auto lepelt... :roll: :shock:

Zoals iemand anders het in dit draadje verwoordt:

Deze techniek wordt meer toegepast; de mule heeft alle (in dit geval) Porsche techniek onderhuids en daar worden dan (meestal koolstof) bijvoorbeeld BMW panelen op gelijmd.

Iemand anders zegt erover:

Je moet het zo zien; ze doen er geen andere onderdelen in of veranderen iets. Het chassis is van de fabrikant zelf (dus onderhuids is alles in dit geval Porsche) alleen het uiterlijk lees plaatwerk is van een bestaande auto.

Zo zou dit - volgens de geruchten - een test-Panamera zijn:

Afbeelding

Afbeelding

Net als deze :shock: :

Afbeelding


Hier wordt over dezelfde combi (Panamera/M5) gesproken, net als hier.


Iemand enig idee of dit echt gebeurt, dus dat fabrikanten een body van een andere (zelfs een concurrerende) auto over hun eigen testexemplaar aanbrengen? :?

08 aug 2006 6:44

ik weet niet of het echt gebeurt, heb het verhaal wel vaker gehoord. Als je googled op testmule krijg je wat mij betreft veel te veel hits voor een broodjeaap verhaal...

bij die KJN lijkt het overigens of de wielen er anders onder staan dan normaal.

Waar ze het verhaal ook mee staven is dat bijv het kenteken van deze bmw 5 geregistreerd staat op Porsche AG...

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door horn op 08 aug 2006 6:51, in totaal 1 keer bewerkt.

08 aug 2006 6:49

Lijkt me een vreemde gang van zaken. De body maakt wezenlijk onderdeel uit van de het hele chasis. Dus met een andere body zou de auto ook hele andere karakterestieken hebben om te rijden.
Wel weet ik dat de eerste testexemplaren vaak met wat lichtgewicht beplating over het eigenlijke koetswerk als vermomming een ander uiterlijk meekrijgen als ze de testbaan op gaan. Maar of men een heel ander koetswerk op een onderstel zou plaatsen... Ik geloof er niet zo in

08 aug 2006 7:53

't zou zo maar kunnen...

08 aug 2006 8:31

Bizar, je lepelt niet zomaar de Porschemotor in een M5, het koetswerk van de M5 moet dan nog net passen op het chassis van de Panamera, en het chassis opbouwen met BMW-paneeltjes lijkt mij al helemaal stierenstront...

En een M5 op naam van Porsche AG ? De concurrent grondig testen ...

08 aug 2006 9:31

Wat ik mij afvraag is, als dit waar zou zijn er er grote onderdelen als motor e.d. reeds getest worden in de zomer van 2006, waarom wacht men dan met de presentatie tot 2009? testen doe je toch als je al bijna klaar bent :?: :?

Ik gok op een gevalletje komkommertijd. :wink:

08 aug 2006 10:23

Ik sluit het niet uit, maar lijkt me wel omslachtig.

Porsche heeft toch zijn testcircuit in Weissach waar alle omstandigheden gesimuleerd kunnen worden ?
Meestal zie je de laatste maanden voor introductie gecamoufleerde modellen op straat en op de Nordschleife.

Zou BMW zoiets toelaten ?

08 aug 2006 11:11

'k weet niet wat voor pillen je slikt, maar ze zijn wel goed :mrgreen:

08 aug 2006 11:24

En dit schijnt de nieuwe 928 te zijn, vermomd als Volvo:

Afbeelding

:wink:

08 aug 2006 11:24

Carrera4s schreef:En een M5 op naam van Porsche AG ? De concurrent grondig testen ...


Waarschijnlijk :wink:
Als je bij BMW komt zie je dat daar ook een aantal Porsches op de parkeerplaats staan op naam van BMW. Zouden dat de nieuwe BMW-series zijn.... :mrgreen:

O ja deze had ik nog de mule die als test is gebruikt voor de Lambo :mrgreen:
Afbeelding

08 aug 2006 11:55

MS964 schreef:En dit schijnt de nieuwe 928 te zijn, vermomd als Volvo:

Afbeelding

:wink:


:lol: :lol: :lol:

08 aug 2006 12:03

Ik zou het ook straf vinden.
Een zeer omslachtige manier om iets te testen . Waarom dan niet in een gewone kas van Porsche (vb 996 kas ) :?:

Al doen de chotten dit al jaren om hun duikboten te testen :twisted: :cheesy:

08 aug 2006 12:07

911-lover schreef:Ik zou het ook straf vinden.
Een zeer omslachtige manier om iets te testen . Waarom dan niet in een gewone kas van Porsche (vb 996 kas ) :?:

Al doen de chotten dit al jaren om hun duikboten te testen :twisted: :cheesy:

Die worden toch alleen voor diabetici gebruikt?
Afbeelding

08 aug 2006 15:27

Mules worden vaak in het eerste stadium van de ontwikkeling van een nieuw model gebruikt. Was laatst nog een stukje over in de fifth gear (Discovery) over een (sorry) ferrari Er is voor de Enzo een 348 als mule gebruikt om de motor te testen.

Afbeelding

Afbeelding

Exacte doel van een mule is mij niet helemaal bekend.

08 aug 2006 15:49

Ik 911 PW stond over beide modellen ook een artikel.

Ik vond het verhaal wat betreft de M5 ook vreemd.

Wat betreft de Cayenne, dat zou goed mogelijk zijn.
Mij is bekend dat fabrikanten vaak onderhouds de panelen
van een bekend eigen carosserie onderdelen voor een
heel ander type testen.

Dus half broodje aap :?:

08 aug 2006 17:06

Ha, die Porschisten;

Het bouwen van mules is voor Porsche nix nieuws. Ik herinner me uit de jaren '70 een Audi 100 Coupé S waaronder de complete 928-techniek schuilging.

08 aug 2006 19:51

Dus toch geen broodje aap? Ik moet ook zeggen dat de geruchten op het net toch vrij hardnekkig blijken. Mocht iemand meer info/aanwijzingen hebben, dan houd ik mij aanbevolen. Het is wel een fascinerend fenomeen. :roll:

08 aug 2006 20:08

dus de bugatti veyron is eigenlijk helemaal geen bugatti veyron... ;-)

08 aug 2006 20:26

Nee, da's de nieuwe Skoda met een fantasie-body. :wink:

08 aug 2006 20:46

Net zoals dat de McLaren Mercedes SLR gewoon een antieke SL is!
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Made in Poland!!

08 aug 2006 21:17

knap gedaan...

08 aug 2006 23:14

Zelfs nog knapper als je weet dat deze wagen rondreed alvorens de eerste echte gebouwd was en alles vanuit een schaalmodel 1:18 is begonnen. Alles is zelf handgemaakt en geplooid en onderdelen van andere merken zijn erin verwerkt. bvb de handgrepen zijn van een Fiat Barchetta
De basis was ook geen oude SLmaar een SEC 380
Dit blok heeft hij behouden maar een look-a-like kleppendeksel gemaakt dat erop lag.
Mercedes heeft deze man een echt exemplaar + geld geboden voor alle bouwplannen , de wagen en een contract waarop stond dat hij nooit meer een Mercedes zou nabouwen.
Hij heeft dit geweigerd

09 aug 2006 0:08

Dit laatste kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen (het aanbod bedoel ik) * ehm * ook niet dat 'ie het geweigerd zou hebben trouwens. :wink:

09 aug 2006 0:17

911-lover schreef:De basis was ook geen oude SLmaar een SEC 380


1988 500 SEC


Veel meer piccies en stories over dit project hier.

09 aug 2006 0:25

OK, klein foutje van me :oops: :wink:
Maar de rest klopte -zo nog uit mijn hoofd- :lol:

Afbeelding

Afbeelding
Plaats een reactie