13 aug 2006 0:16
Nur Links schreef:Ik wil liever helemaal geen kooi óf een Clubsport met een gelaste. Hier heb je niets aan: het is niet veilig
13 aug 2006 1:36
13 aug 2006 8:30
Nur Links schreef:Graag discusieer ik verder met je, maar dan graag in een nieuw topic!
13 aug 2006 8:59
13 aug 2006 9:20
13 aug 2006 9:32
13 aug 2006 9:55
13 aug 2006 11:13
13 aug 2006 11:17
BJ964 schreef: Nou ben ik als raceliefhebber en regelmatig CPZ ganger benieuwd in welke klasse je rijdt (en wie achter Nur Links schuilgaat )!
13 aug 2006 14:55
13 aug 2006 18:47
13 aug 2006 19:29
13 aug 2006 22:46
13 aug 2006 23:01
Riccio4S schreef:(...) Ik heb tot recent vaak gedacht dat rolkooien, Momo stuurtjes, rode gordels, Recaro stoelen en alu pedalen in straatauto's alleen maar versiering stukkjes waren.
14 aug 2006 7:19
14 aug 2006 7:52
14 aug 2006 8:05
14 aug 2006 14:06
mhoeneveld schreef:@Echter een wat mindere kooi mag dan voor het circuit niet voldoende zijn op de weg zou hij, zoals 911-lover schrijft, best wel eens wat leed kunnen besparen. Al vraag ik me ook weer af gezien het geringe aantal ongevallen met zo fatale afloop of we dan alle autos maar van een kooi moeten voorzien.
Ik heb ook enkele keren bijstand moeten verlenen bij dit soort ernstige ongevallen, en de gevolgen waren zeker minder erg als er een rolkooi was maar of dat nu betekend dat in elke auto een kooi komt ... Liever niet, eerst de automobilist maar eens leren rijden
14 aug 2006 14:46
14 aug 2006 16:53
23 aug 2006 22:51
23 aug 2006 23:15
Nur Links schreef:Reden één. Op een goede rolkooi zit een certificaat en dit is niet voor niets. Op aluminium kooien zit nooit een certificaat en al helemaal niet op een halve beugel achter de B en C stijl (zoals bij de RS in Hilversum). Verder is bij een schroefkooi de bevestiging nog belangrijk. De kooi moet namelijk gemonteerd zijn op ingelaste schetsplaten en welke RS eigenaar laat nou de bekleding demonteren, schetsplaten inlassen, de boei spuiten en dan pas de kooi monteren? Wordt een kooi anders gemonteerd, dan scheurt deze bij een ernstig ongeluk vrijwel zeker uit de carosserie en levert gevaar op in plaats van bescherming. Reden waarom in de KNAF/FIA regels montage als beschreven verplicht is. Een aluminium kooi verbuigt of scheurt zeer snel en is daarom alleen al niet veilig. De laatste heeft dan ook nooit een certificaat!
24 aug 2006 1:39
03 jan 2007 12:12
Nur Links schreef:@911 lover: Dit is natuurlijk off topic, maar ik geef je graag antwoord.
Ik weet weliswaar niet veel van Porsches maar doe wel al aardig wat jaartjes aan autosport (en dan praat ik niet over een circuitdag voor straatauto's). Een goedgekeurde rolkooi op een circuit is uiteraard veilig. Ik heb voldoende ongelukken gezien én meegemaakt om daar een gefundeerd oordeel over te vellen. Een aluminium kooi is niet veilig en een kooi op straat ook niet. Ik ben om drie redenen niet kapot van een rolkooi in een straat auto (en niet van alu)
Reden één. Op een goede rolkooi zit een certificaat en dit is niet voor niets. Op aluminium kooien zit nooit een certificaat en al helemaal niet op een halve beugel achter de B en C stijl (zoals bij de RS in Hilversum). Verder is bij een schroefkooi de bevestiging nog belangrijk. De kooi moet namelijk gemonteerd zijn op ingelaste schetsplaten. Wordt een kooi anders gemonteerd, dan scheurt deze bij een ernstig ongeluk vrijwel zeker uit de carosserie en levert gevaar op in plaats van bescherming. . Een aluminium kooi verbuigt of scheurt zeer snel en is daarom alleen al niet veilig. De laatste heeft dan ook nooit een certificaat!
Tweede reden waarom ik niet kapot ben van een kooi bij een straatauto is dat ik op straat geen helm draag. In de raceauto heb ik een goedgekeurde botsmuts+HANS systeem op en zit ik in een 6 punts gordel. Bij een ongeluk raak ik de kooi vrijwel zeker niet en is mijn hoofd beschermd voor het geval dat. Op straat rijd ik niet met een helm op (als jij dat wel doet zou ik graag de reactie van je medeweggebruikers zien ). Verder hebben de meeste auto's driepuntsgordels die je niet zo goed op zijn plek houden als een 5/6 punts harnas. Als je onbeschermd met je hoofd de kooi raakt heb je echt een groot probleem. Bons maar eens met je hoofd tegen een stuk steigerpijp! In veel landen verbieden verzekeraars en/of de lokale RDW niet voor niets het gebruik van een rolkooi op straat.
Graag discusieer ik verder met je, maar dan graag in een nieuw topic!
03 jan 2007 12:22
911-lover schreef: Doch dat tot onlangs kooien verboden werden aan diegene die het wel wilden (net als betere remmen , stalen remleidingen etc nog steeds verboden zijn) vind ik ronduit belachelijk.