Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

13 aug 2006 0:16

Een kooi niet veilig :?:
Lees ik nu fout of heb je dat echt geschreven :?
Dan heb je nog geen ernstig ongeval gezien met en zonder kooi.Zelfs een halve (rolbeugel zoals ze zeggen) is veel veiliger dan zonder)
Dan maakte je een ander besluit.

Nur Links schreef:Ik wil liever helemaal geen kooi óf een Clubsport met een gelaste. Hier heb je niets aan: het is niet veilig

13 aug 2006 1:36

@911 lover: Dit is natuurlijk off topic, maar ik geef je graag antwoord.

Ik weet weliswaar niet veel van Porsches :wink: maar doe wel al aardig wat jaartjes aan autosport (en dan praat ik niet over een circuitdag voor straatauto's). Een goedgekeurde rolkooi op een circuit is uiteraard veilig. Ik heb voldoende ongelukken gezien én meegemaakt om daar een gefundeerd oordeel over te vellen. Een aluminium kooi is niet veilig en een kooi op straat ook niet. Ik ben om drie redenen niet kapot van een rolkooi in een straat auto (en niet van alu)

Reden één. Op een goede rolkooi zit een certificaat en dit is niet voor niets. Op aluminium kooien zit nooit een certificaat en al helemaal niet op een halve beugel achter de B en C stijl (zoals bij de RS in Hilversum). Verder is bij een schroefkooi de bevestiging nog belangrijk. De kooi moet namelijk gemonteerd zijn op ingelaste schetsplaten en welke RS eigenaar laat nou de bekleding demonteren, schetsplaten inlassen, de boei spuiten en dan pas de kooi monteren? Wordt een kooi anders gemonteerd, dan scheurt deze bij een ernstig ongeluk vrijwel zeker uit de carosserie en levert gevaar op in plaats van bescherming. Reden waarom in de KNAF/FIA regels montage als beschreven verplicht is. Een aluminium kooi verbuigt of scheurt zeer snel en is daarom alleen al niet veilig. De laatste heeft dan ook nooit een certificaat!

Tweede reden waarom ik niet kapot ben van een kooi bij een straatauto is dat ik op straat geen helm draag. In de raceauto heb ik een goedgekeurde botsmuts+HANS systeem op en zit ik in een 6 punts gordel. Bij een ongeluk raak ik de kooi vrijwel zeker niet en is mijn hoofd beschermd voor het geval dat. Op straat rijd ik niet met een helm op (als jij dat wel doet zou ik graag de reactie van je medeweggebruikers zien :lol: ). Verder hebben de meeste auto's driepuntsgordels die je niet zo goed op zijn plek houden als een 5/6 punts harnas. Als je onbeschermd met je hoofd de kooi raakt heb je echt een groot probleem. Bons maar eens met je hoofd tegen een stuk steigerpijp! In veel landen verbieden verzekeraars en/of de lokale RDW niet voor niets het gebruik van een rolkooi op straat.

Derde reden: Is een schroefkooi wel goed gemonteerd (dus met ingelaste schetsplaten), dan zou je bij een straatauto na het laswerk de dorpels open moeten maken en daar en in de wielkasten/achterschutbord de lak opnieuw aan moeten brengen. Met inlassen brandt immers alle galvanisering+roestbescherming van het metaal wat leidt tot roest bij een auto die bij weer en wind op straat komt.

Voor mij dus liever geen kooi in de RS tenzij een af fabriek gelaste (en gecertificeerde) Clubsport kooi. Hierbij blijft het argument van de Watermeloen-meets-honkbalknuppel, maar dat neem ik dan maar voor lief. 8)

Graag discusieer ik verder met je, maar dan graag in een nieuw topic!

13 aug 2006 8:30

Nur Links schreef:Graag discusieer ik verder met je, maar dan graag in een nieuw topic!


mod by horn - tot uw dienst, meneer :salut: :wink:

gesplitst want interessant (iig voor mij - weer wat geleerd).

13 aug 2006 8:59

Poehhhhhhhhh wat een verhaal !!!!!!!!!!!!

Dit is pas info :thumleft:

13 aug 2006 9:20

duidelijk :thumleft:


robert

13 aug 2006 9:32

Goed argumenten.
Snijden hout.
Zo had ik er nooit naar gekeken.


Maar het staat wel zo stoer en zo zullen de meeste er in 1ste instantie wel over denken.

13 aug 2006 9:55

Goed verhaal Nur Links...ben nu hierdoor wel benieuwd of mijn "kooi" door jouw keuring zou komen...denk het eigenlijk van niet... :(

Weet niet of er een certificaat op zit, kan ik ook niet zien omdat het "verpakt" zit. Is RUF's eigen rolkooi...d'r zitten géén stangen over de achterbank gekruist, zoals je wel vaak ziet...is wss (mijn inschatting hoor...'n leek) dus vrnl voor de veiligheid, en níet voor een stijver chassis.

[img]http://www.porscheforum.nl/album_pic.php?pic_id=6754[img][/img][img]http://www.porscheforum.nl/album_pic.php?pic_id=6753[img][/img]


Je zult 'm wel afkeuren, maar toch hoor ik graag jouw mening...

13 aug 2006 11:13

Kijk dat is nog eens een antwoord zeg :thumleft: Nou ben ik als raceliefhebber en regelmatig CPZ ganger benieuwd in welke klasse je rijdt (en wie achter Nur Links schuilgaat :wink: )!

13 aug 2006 11:17

BJ964 schreef: Nou ben ik als raceliefhebber en regelmatig CPZ ganger benieuwd in welke klasse je rijdt (en wie achter Nur Links schuilgaat :wink: )!


Ik ook :!:

13 aug 2006 14:55

@Nur Links
Ik kan je argumentatie zeer goed volgen en natuurlijk is een halve kooi of een kooi uit allu niet zo goed als een stalen kooi. Het is ook daarom dat voor jaren de allu kooien verboden zijn in de autosport.
Ook is het idd een feit dat een gelaste kooi beter is dan een geschroefde doch voor straatgebruik (in België toch) mag een gelaste kooi NOOIT in een straatlegale wagen.
Dus een straatwagen kan (althans hier) niet vergeleken worden met een wagen uit de racerij.
Maar ik kan me niet van de mening onttrekken dat een halve of hele kooi (al is die geschroefd en uit allu) veel veiliger is dan überhaupt geen van voorgenoemde.
Als je met je hoofd de balken van de kooi/beugel zou raken bij een ongeval is het een teken dat je je gordel niet aanhebt. En als de slag al zo groot is dat je de kooi zou raken wil ik me niet voorstellen wat je sowieso nog allemaal raakt (ook zonder kooi)
Ik heb helaas tweemaal ooggetuige en eerste hulp mogen zijn bij een ongeval waar een wagen een bocht mist en een paar keer over de kop gaat. Bij het eerste heeft niemand het overleefd, bij het tweede was er eentje van de drie inzittenden op slag dood , een tweede is in de ambulance overleden, de derde was zwaar gewond. Ik en de anderen waren ervan overtuigd dat als deze wagens een rolkooi/beugel (zelfs uit allu en geschroefd) zouden gehad hebben de tol niet zo hoog was geweest.
De kooien die ik verkoop of gehad heb zijn allemaal met certificaat ondanks geschroefd en meestal uit allu.
Dus kort samengevat , ik volg je pleidooi compleet en weet waar je op wilt duiden , maar een mindere bescherming is in mijn ogen nog steeds beter dan helemaal geen. (En ik praat natuurlijk niet over enkel Porsche maar over de auto in het algemeen)

13 aug 2006 18:47

@Nur Links

Goed en duidelijk verhaal.
Ik kan me wel wat voorstellen bij het feit dat een geschroefde rolkooi niet zo veilig is als een compleet gecertificeerde en gelaste rolkooi. En dat er op het circuit zeker een minimale eis wordt gesteld is ook duidelijk.
Echter een wat mindere kooi mag dan voor het circuit niet voldoende zijn op de weg zou hij, zoals 911-lover schrijft, best wel eens wat leed kunnen besparen. Al vraag ik me ook weer af gezien het geringe aantal ongevallen met zo fatale afloop of we dan alle autos maar van een kooi moeten voorzien. :wink:
Ik heb ook enkele keren bijstand moeten verlenen bij dit soort ernstige ongevallen, en de gevolgen waren zeker minder erg als er een rolkooi was maar of dat nu betekend dat in elke auto een kooi komt ... Liever niet, eerst de automobilist maar eens leren rijden :wink:

13 aug 2006 19:29

@nur links, @911-lover

ik moet aan allebei mijn complimenten geven: erg interessante verhaal, duidelijk tot kleine details, ook voor een (erg) lege man als ik ben.
Ik heb tot recent vaak gedacht dat rolkooien, Momo stuurtjes, rode gordels, Recaro stoelen en alu pedalen in straatauto's alleen maar versiering stukkjes waren.
Nu tenminste, voor ik begin met lachen, ga eerst controleren of een goedkeuring label aanwezig is! :lol: :lol:

13 aug 2006 22:46

@911 lover: Point taken. Tuurlijk zijn er ongelukken waarbij een kooi zou/had kunnen helpen. Er zijn ook mensen die hun gordel niet omdoen 'voor als ze te water raken'. In sommige gevallen heb je dus gelijk, toch heb ik liever geen kooi in de auto om alle genoemde redenen. Kwestie van persoonlijke voorkeur.

@Jurgen: Allereerst: ik keur geen kooi goed of af, ik geef alleen mijn voorkeur, mijn argumenten en vertel wat de autosportregels zijn. Eén groot voordeel van jouw kooi is in ieder geval de pasvorm --> zit ver van je hoofd/dicht tegen de koets. Verder neem ik aan dat dit een 'factory fit' is, want de kooi is wel héél mooi weggewerkt. In dat geval denk ik dat je ook niet hoeft te twijfelen aan juiste montage, etc... Ruf levert neem ik aan geen half werk. De kans lijkt me vrij groot dat jouw kooi ook nog gelast ipv geschroefd zit. Ïk denk dat je gewoon iets heel moois in je karretje hebt!

Qua functie kan ik moeilijk oordelen maar een kooi draagt bijna altijd bij aan de stijfheid en de 'botsvastheid' van de auto. Kijk bijvoorbeeld eens naar de A en B stijlen van een Porsche, die zijn vrij dun, zodat daar -ook qua stijfheid- zeker winst te halen is. Jouw kooi ziet er inderdaad uit als een ROL kooi en wat minder als het spinneweb dat je in de meeste raceauto's ziet. Bij een raceauto zou je dwarsverbindingen (links rechts en diagonaal) zien en buizen in de portieropeningen. Meestal wordt de kooi (voor de stijfheid) ook doorgetrokken op ophangpunten van de wielophanging. Denk maar zo 'Form follows function': jij hebt geen raceauto en dus geen volledige kooi nodig. Wat je wel hebt is een fantastisch geprepareerde straatauto mét circuitmogelijkheid!

13 aug 2006 23:01

Riccio4S schreef:(...) Ik heb tot recent vaak gedacht dat rolkooien, Momo stuurtjes, rode gordels, Recaro stoelen en alu pedalen in straatauto's alleen maar versiering stukkjes waren.


En vergeet de grote bling-bling velgen niet he? :mrgreen: :wink:

14 aug 2006 7:19

Die velgen waren noodzakelijk !
Ik vind de originele gewoon lelijk en saai! :lol:

14 aug 2006 7:52

Pfffffttt :D Jurgen ook weer gerust over zijn kooi :wink:

14 aug 2006 8:05

Ja, nu moet ik wel reageren... 8) :twisted:

Nur Links... :oops: je bent zo complimenteus, dat ik bijna het gevoel krijg, dat ik hiernaar zat te vissen... :oops: , maar , vooral door het ontbreken van diagonale balken achter de stoelen, had ik eigenlijk verwacht (zoals ik trouwens ook schreef...), dat je niet bepaald enthousiast zou zijn. Zelfs met mij boeren(bakkers) :wink: -verstand verwachtte ik idd een behoorlijk letterlijke interpretatie van de "úberrollkäfig" , en géén wegliggings-verbeterende kooi, die het chassis stijver maakt.
Had dus een ander antwoord verwacht, maar natuurlijk vind ik het wel leuk om te lezen...ben ook maar een mens he... :wink:

Bedankt voor je antwoord.

14 aug 2006 14:06

mhoeneveld schreef:@Echter een wat mindere kooi mag dan voor het circuit niet voldoende zijn op de weg zou hij, zoals 911-lover schrijft, best wel eens wat leed kunnen besparen. Al vraag ik me ook weer af gezien het geringe aantal ongevallen met zo fatale afloop of we dan alle autos maar van een kooi moeten voorzien. :wink:
Ik heb ook enkele keren bijstand moeten verlenen bij dit soort ernstige ongevallen, en de gevolgen waren zeker minder erg als er een rolkooi was maar of dat nu betekend dat in elke auto een kooi komt ... Liever niet, eerst de automobilist maar eens leren rijden :wink:


Dat wil ik ook zeker niet aanhalen Jurgen. Ieder moet met zijn wagen kunnen inbouwen wat hij/zij wil (zolang het veilig blijft) . En of je nu een kooi inbouwd of niet voor straatgebruik zal dat zeker niet in de eerste plaats zijn met het gedacht overkop te gaan maar uit estetisch oogpunt . Doch dat tot onlangs kooien verboden werden aan diegene die het wel wilden (net als betere remmen , stalen remleidingen etc nog steeds verboden zijn) vind ik ronduit belachelijk.

14 aug 2006 14:46

Wellicht kan Jeroen914 zijn licht er over laten schijnen,heb het idee dat'ie veul hier over weet.

14 aug 2006 16:53

Moet die geen fietsen bouwen...... Zijn ook buizen :lol: :wink:

Rolkooi eruit of niet.

23 aug 2006 22:51

De lopende discussie maakt het er niet eenvoudiger op. Net een GT3 (04) gekocht in de Clubsport uitvoering. Ik zou de kooi eruit halen omdat zoonlief achterin moest (dus ook gordels monteren). Waarschijnlijk zal hij vrijwel nooit achterin meegaan dus overweeg ik de kooi te laten zitten. Het instappen is wat lastiger maar verder heb je er weinig last van. Maar ja, als het onveilig is?. Het gaat in dit geval om de officiele (porsche IVM automotive) geschroefde stalen kooi voor en achter, kan ook evt alleen het voorste deel verwijderen. Om even wat punten uit Nur links verhaal aan te halen. De bevestigingspunten zijn versterkt met staalplaten "schetsplaten". De kooi is Fia en DMSB (Deutsche Motorsport Bund) goedgekeurd met certificaat. Overigens zit de kooi vrij strak tegen de carrosserie aan en ben ik niet extreem groot, dat wil zeggen een behoorlijke afstand van mijn hoofd tot de kooi (meer dan ik in mijn vaders V40 had). Maar ja nog steeds geen gelaste kooi, misschien de gemonteerde 6 puntsgordel dragen (heb ik weer van gehoord dat die voor de openbare weg niet is toegestaan).

Graag jullie mening.

Overigens zou ik graag ergens een handleiding vinden hoe je die kooi er uberhaubt uit kan halen zonder van alles te beschadigen.

23 aug 2006 23:15

Nur Links schreef:Reden één. Op een goede rolkooi zit een certificaat en dit is niet voor niets. Op aluminium kooien zit nooit een certificaat en al helemaal niet op een halve beugel achter de B en C stijl (zoals bij de RS in Hilversum). Verder is bij een schroefkooi de bevestiging nog belangrijk. De kooi moet namelijk gemonteerd zijn op ingelaste schetsplaten en welke RS eigenaar laat nou de bekleding demonteren, schetsplaten inlassen, de boei spuiten en dan pas de kooi monteren? Wordt een kooi anders gemonteerd, dan scheurt deze bij een ernstig ongeluk vrijwel zeker uit de carosserie en levert gevaar op in plaats van bescherming. Reden waarom in de KNAF/FIA regels montage als beschreven verplicht is. Een aluminium kooi verbuigt of scheurt zeer snel en is daarom alleen al niet veilig. De laatste heeft dan ook nooit een certificaat!


Volgens mij zijn die schetsplaten altijd aanwezig in een RS, of hij nu wel of zonder rolkooi geleverd is.

24 aug 2006 1:39

als je 'm hoofdzakelijk op straat gebruikt, haal dan het voorste deel van de kooi eruit

voor circuit dagen zou je 'm er weer in kunnen zetten (hoewel een rolbeugel alleen in principe ook voldoende is voor circuitdagen)

zo'n kooi zit gewoon met bouten en moeren in elkaar, dus is vrij eenvoudig te demonteren/verwijderen of weer terug in te bouwen

het voorste deel van de rolkooi en de hoofdbeugel (die net achter de stoelen) hoort van schuim te zijn voorzien
(dat lijkt op verwarmingsbuis isolatie, maar is het NIET)

als je het achterste deel van de kooi laat zitten (dus alleen een rolbeugel) dan GEEN passagiers achterin vervoeren!

6 punts gordel is aan te raden
een originele clubsport komt met Schroth 6 punts gordels
dat zijn de enige met zowel een FIA als ECE keur (dus wel toegestaan op de openbare weg)

4 of meer punts gordels zijn af te raden als je auto niet minimaal een rolbeugel heeft... (ga je over de kop, dan blijf jij mooi recht op in je stoeltje zitten en kan je proberen of je nek het gewicht van de auto kan dragen :()

denk er aan dat dit soort veiligheidsvoorzieningen alleen extra veiligheid geven als ze goed gebruikt/gemonteerd/gedragen worden
is dat niet het geval, kunnen ze extra gevaar/verwondingen en erger opleveren

Tip voor wannabee-racers en circuit-ridders: koop het jaarboek van de KNAF, daar staat uitgebreid in beschreven hoe e.e.a. gemonteerd/gebruikt dient te worden

03 jan 2007 12:12

Nur Links schreef:@911 lover: Dit is natuurlijk off topic, maar ik geef je graag antwoord.

Ik weet weliswaar niet veel van Porsches :wink: maar doe wel al aardig wat jaartjes aan autosport (en dan praat ik niet over een circuitdag voor straatauto's). Een goedgekeurde rolkooi op een circuit is uiteraard veilig. Ik heb voldoende ongelukken gezien én meegemaakt om daar een gefundeerd oordeel over te vellen. Een aluminium kooi is niet veilig en een kooi op straat ook niet. Ik ben om drie redenen niet kapot van een rolkooi in een straat auto (en niet van alu)

Reden één. Op een goede rolkooi zit een certificaat en dit is niet voor niets. Op aluminium kooien zit nooit een certificaat en al helemaal niet op een halve beugel achter de B en C stijl (zoals bij de RS in Hilversum). Verder is bij een schroefkooi de bevestiging nog belangrijk. De kooi moet namelijk gemonteerd zijn op ingelaste schetsplaten. Wordt een kooi anders gemonteerd, dan scheurt deze bij een ernstig ongeluk vrijwel zeker uit de carosserie en levert gevaar op in plaats van bescherming. . Een aluminium kooi verbuigt of scheurt zeer snel en is daarom alleen al niet veilig. De laatste heeft dan ook nooit een certificaat!

Tweede reden waarom ik niet kapot ben van een kooi bij een straatauto is dat ik op straat geen helm draag. In de raceauto heb ik een goedgekeurde botsmuts+HANS systeem op en zit ik in een 6 punts gordel. Bij een ongeluk raak ik de kooi vrijwel zeker niet en is mijn hoofd beschermd voor het geval dat. Op straat rijd ik niet met een helm op (als jij dat wel doet zou ik graag de reactie van je medeweggebruikers zien :lol: ). Verder hebben de meeste auto's driepuntsgordels die je niet zo goed op zijn plek houden als een 5/6 punts harnas. Als je onbeschermd met je hoofd de kooi raakt heb je echt een groot probleem. Bons maar eens met je hoofd tegen een stuk steigerpijp! In veel landen verbieden verzekeraars en/of de lokale RDW niet voor niets het gebruik van een rolkooi op straat.



Graag discusieer ik verder met je, maar dan graag in een nieuw topic!




ik denk er toch het meine van

als je een rolbeugel hebt, dan kan je daar met uw hoofd niet tegen komen , want die staat achter de voorste zetels

bij een volledige kooi zou dat ik mijn geval ook al niet kunnen vast ik zit behoorlijk vast in mijn sparco's kuipen en mijn sparco 4 puntsgordels

ik knal liever zo tegen een boom dan met mijn originele zitjes en gordels hoor...

03 jan 2007 12:22

911-lover schreef: Doch dat tot onlangs kooien verboden werden aan diegene die het wel wilden (net als betere remmen , stalen remleidingen etc nog steeds verboden zijn) vind ik ronduit belachelijk.



ik vind dat ook

dus heb ik ze toch :lol: maar dan mooi verstopt :wink:
Plaats een reactie