Auteur |
Bericht |
g-loudertje
|
4 kolom of 2 kolomshefbrug
Over een aantal maanden mogen wij ons gelukkige eigenaren noemen van een woning incl een relatief grote garage. De garage is 5,80 bij 8 meter. Helaas door de ligging is het niet makkelijk om 2 auto’s naast elkaar te krijgen.
Mijn idee is om een brug achter de roldeur te plaatsen zodat de Boxster omhoog kan worden gezet en mijn daily (Bmw f30) eronder.
Een 4 kolommer is qua omvang natuurlijk niet heel handig. Nu is mijn vraag, heeft iemand van jullie ervaring met een auto die langere tijd (maanden) op een 2 kolomsbrug staat? Bedoel ik mee, drukpunten anders zijn dan als de auto op de wielen staat.
_________________________________________ Boxster S '04
|
01 maart 2018 14:03 |
|
|
steef
Porsche 911 2003Waterland
|
Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug
Intern B.V.! Die hebben een parkeerbrug met eventueel van die 'lekplaten'
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
01 maart 2018 14:21 |
|
|
Neppert
NeppertNeppert
|
Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug
Wow....mooi spul. Maar vast één aanschaffen en dan tegen mijn vrouw zeggen dat we nu wel "moeten" verhuizen.
_________________________________________ In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!
|
01 maart 2018 14:25 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug
Een twee-kolommer is minder makkelijk met in- en uit- stappen
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
01 maart 2018 14:53 |
|
|
harryv8
911 -996 2004
|
Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug
Ik stal al jaren mijn auto (TR6) op een 2 kolommer , werkt prima , haal s'winter de wielen er af heb je nog meer ruimte . heb je veel ruimte is een 4 kolommer misschien handiger? zou dan hier eens kijken https://www.twinbusch.nl/index.php?cPat ... 79e2f28295hebben ook 2 kolommers voor weinig. @ Olaf uitstappen heb je geen last vast op bijna elke 2 kolommer ziet en deur vanger met rubber op de brug dus geen kans op schade en mijn deur gaar vergenoeg open .. zou heel misschien probleem zijn met brede auto maar dat is de 911 niet .. ( als voorbeeld zelf met mijn P38 stap ik makkelijk uit )
_________________________________________ http://www.tr6.nl (sold) en ook tr3a.nl
|
01 maart 2018 14:55 |
|
|
PTT
964 Turbo 3.6 / 996 GT2 / 924 Turbo / 924 / 924 / Defender 110
ex 924/ex 924/ex 911 2.7/ex 911SC/ex 911 3.2/ex 911 3.2/ex 964C4/ex 993Turbo/ex 964C4Koekhapper PBVH
|
Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug
Hoe sterk cq hoe dik is je betonvloer?
|
01 maart 2018 15:01 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug
Ik had het niet over schade, ben bekend dat de meeste 2 kolommers een dikke rubberen strip hebben die dat voorkomt. Ik vind niet dat de deur (met name bij een 911) ver genoeg open gaat om fatsoenlijk in en uit te stappen ... maar dat is mijn mening. Zelf zou ik - als je de ruimte hebt - kiezen voor een 4 kolommer of evt. een zogeheten opslag-brug. Loop je ook niet te klooien met de stempels van de brug
|
01 maart 2018 15:32 |
|
|
Geoff
911 SC `81Eindhoven
|
Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug
Eens! Heb er ook een. En makkelijk te verplaatsen ook. Gebruik hem ook voor onderhoud.
|
01 maart 2018 15:57 |
|
|
g-loudertje
|
Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug
Van intern BV had ik ook gezien. Zien er keurig uit. Ik hoef er geen onderhoud aan de doen of iets in die geest. En voor zover ik weet lekt de Boxster ook niet Gaat mij meer om de voors en tegens van beide bruggen en jullie ervaringen
_________________________________________ Boxster S '04
|
01 maart 2018 17:04 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug
Als je een twee-kolommer overweegt én geen sleutelwerk aan de auto wilt doen, kijk dan eens of een 1-koloms-brug geplaatst kan worden
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
01 maart 2018 17:17 |
|
|
Taxi Hans
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODENGelderland
|
Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug
ff naar buiten rijden, boven een gemeente putje en hoppaaaaaa je hebt geen last van oude olie. gewoon de allochtonen manier
_________________________________________ Picasa album
|
01 maart 2018 17:54 |
|
|
Brulaap
Zelfstandig ondernemerregio Utrecht
|
Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug
Hoi Hans, waar woon je ook al weer? Een vriend van mij heeft een autohotel met prima kwaliteit (echt waar) chinese 2-koloms bruggen met lekplaten. Auto's staan soms maanden achtereen op die bruggen. Zodoende heeft hij meer parkeerplaatsen (net als wat jij wilt).
_________________________________________ Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).
|
01 maart 2018 19:26 |
|
|
steef
Porsche 911 2003Waterland
|
Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug
Is 15cm met dubbele bewapening voldoende?.... Overigens heb je bv bij onderhoud aan een 911 of een Ferrari 348/F355 niets aan een 4-koloms. Dan kan je de motor niet laten zakken...
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
01 maart 2018 22:08 |
|
|
PTT
964 Turbo 3.6 / 996 GT2 / 924 Turbo / 924 / 924 / Defender 110
ex 924/ex 924/ex 911 2.7/ex 911SC/ex 911 3.2/ex 911 3.2/ex 964C4/ex 993Turbo/ex 964C4Koekhapper PBVH
|
Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug
Voldoet prima voor beide oplossingen.
|
01 maart 2018 22:11 |
|
|
steef
Porsche 911 2003Waterland
|
Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug
Ik heb al heel lang die MaxJax op mijn verlanglijstje staan, maar het komt er niet van.... https://www.maxjaxusa.com/dannmar-maxja ... ckage.htmlEn met een 911 op de MaxJax: https://www.youtube.com/watch?v=L5e5c8euXEw
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
01 maart 2018 22:21 |
|
|
Brulaap
Zelfstandig ondernemerregio Utrecht
|
Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug
Behalve dat we de afmetingen van de garage weten, is er toch niet bekend wat de overspanning is? Onderheid? Kruipruimte? Kwaliteit beton? Dikte bewapening? Aanwezige vloerbelasting? Uit mijn hoofd: vloerbelasting in woonhuizen 250kg/m2. Dit wil overigens niet zeggen dat je maar 250kg op een m2 mag plaatsen; belastingkrachten vloeien namelijk uit. Tevens: de drukbelasting op de vloer bij een 2-kolomsbrug is groter dan een 4-kolomsbrug (ondanks het aannemelijke grotere eigengewicht van de brug) @Steef: probeer te achterhalen wat de max. vloerbelasting is. Lukt dat niet, raadpleeg dan aan een bouwkundig constructeur.
_________________________________________ Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).
|
01 maart 2018 22:49 |
|
|
g-loudertje
|
Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug
| | | | Brulaap schreef: Behalve dat we de afmetingen van de garage weten, is er toch niet bekend wat de overspanning is? Onderheid? Kruipruimte? Kwaliteit beton? Dikte bewapening? Aanwezige vloerbelasting? Uit mijn hoofd: vloerbelasting in woonhuizen 250kg/m2. Dit wil overigens niet zeggen dat je maar 250kg op een m2 mag plaatsen; belastingkrachten vloeien namelijk uit. Tevens: de drukbelasting op de vloer bij een 2-kolomsbrug is groter dan een 4-kolomsbrug (ondanks het aannemelijke grotere eigengewicht van de brug) @Steef: probeer te achterhalen wat de max. vloerbelasting is. Lukt dat niet, raadpleeg dan aan een bouwkundig constructeur. | | | | |
Had ik nog niet over nagedacht. Er zit een smeerput op plek waar de brug zou komen te staan. Mijn plan is om die vol te storten want wil de auto ook binnen kunnen wassen. Het zijn onze bestaande overburen waar wij het huis van hebben gekocht. Ga navragen hoe het toen gestort/bewerkt is. Thnx
_________________________________________ Boxster S '04
|
01 maart 2018 23:23 |
|
|
Rijn
Zelfstandig ondernemer autoplaatwerker spuiter
|
Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug
https://www.twinbusch.nl/index.php?cPat ... 79e2f28295Als je de ruimte hebt , kijk dan eens bij de een kolems bruggen. deze hebben daar een verrijdbare in het programma. Hier is het mee mogelijk om met auto er op de brug te verplaatsen.
_________________________________________ http://www.theovanrijn.nl/
|
01 maart 2018 23:51 |
|
|
Tristan
993 Targa en
993 C4S
ex 964 C2Brussel
|
Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug
Ik heb vandaag een 4-kolomsbrug van en door Wolf Tools laten installeren. Hopelijk ga ik daar lang plezier van hebben (alleen om te stallen). Mocht er iemand een keer willen komen kijken - altijd welkom. Ze zitten zelf in Twente. Gr, Tristan
|
14 aug 2019 18:52 |
|
|
Hellraiser
996 GT2 -
991 Cabrio ProjectSint-Niklaas, Oost-Vlaanderen
|
Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug
Idd, alleen om te stallen is een 4 kolom ideaal, wil je ook (hobby)sleutelen zou ik een 2-koloms genomen hebben.
|
15 aug 2019 0:33 |
|
|
BMtouring
Onder Nijmegen, bij de Autobahn
|
Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug
De originele vraag (o.a.) was of het problemen kon gaan geven met de drukpunten. Denk dat het bij een 2 kolommer (dus wielen los) minder gezond is voor je ophanging (bij wielen eraan laten dan) dan een vier kolommer waar de ophanging het gewicht draagt.
Til je een auto op met hangende wielen dan zit er spanning op rubbers en veren die er niet is bij normale stand. Niet erg voor sleutelwerk maar om 'm lange tijd zo te laten lijkt mij niet goed.
Dat gevoel komt wel van BMW's: de ophanging daarvan zet je vast terwijl de auto op de wielen staat met een voorgeschreven hoeveelheid gewicht op de stoelen, tank, etc, Deutsche grundlichkeit). Doe je dat niet, dan zijn de rubbers met een 10k weer kapot. Doe je dat wel dan kun je zo een ton of meer met de draagarmrubbers voort.
Wel zou ik dan of de bandenspanning heftig verhogen bij lange standtijd danwel oude banden/wielen monteren. Of je gaat echt los en maakt iets om de wielen op de normale rijstand te hebben zonder dat de banden alle gewicht moeten dragen maar nou gaat het wellicht iets te ver allemaal....
Enjoy the ride, niet teveel stallen.
|
17 aug 2019 17:11 |
|
|
mayonaise
|
Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug
om te parkeren is een 4 koloms beter. een 2 koloms is gewoon niet praktisch om elke keer omhoog en omlaag te zetten moet je de armen netjes positioneren, voor je hem omhoog zegt dan bij terug laten zakken moe je de armen uit de weg duwen voor je kan weg rijden.
En als hij lang in de lucht hangt is het nie goed voor je ophanging omdat je dempers en wielen vrij hangen.. Met 4 koloms staat ie gewoon op de wielen.
Als het echt voor de ruimte en een auto te parkeren die frequent gebruikt wordt , is een 4 koloms , een parkeer brug de beste oplossing.
Als het een project auto is die je uit de weg wil terwijl je er toch aan werkt.. dan zou ik een 2 koloms of 1 koloms (nog meer ruimte vrij in je garage) nemen..
|
27 aug 2019 9:39 |
|
|