Drie maanden 718 (982) Boxster: mijn oordeel
Zo'n drie maanden geleden mocht ik mijn eerste Porsche ophalen. Een 718 (982) Boxster met PDK. Als je me dat verteld had toen ik 10 jaar geleden begon met m'n eerste baantje, had ik je voor gek verklaard.
Maar het is toch echt gelukt! Na 3 maanden vind ik het wel tijd om mijn ervaringen te delen voor eventuele toekomstige kopers.
Waarom een 982:Tweezitter cabrio's zitten in m'n bloed. Al een jaar of 10 rij ik roadsters. Van de Mazda MX-5 (NC) tot de BMW Z4 (e89 35is).
De Boxster was één van de weinige 'betaalbare' roadster die ontbrak in m'n lijstje. Het was eigenlijk een vrij logische opvolger van de Z4. Maar toch verscheen hij pas na een half jaar zoeken op mijn radar. Ik had mijn filters ingesteld op maximaal 65000 euro, bouwjaar vanaf 2017, maximaal 15000km en tweezitter cabrio. De 987 vond ik veel te oud en de 981 viel buiten de bouwjaar en kilometerfilters. De 982 vond ik wel interessant maar ik heb er niet op gezocht omdat ze toch niet binnen het budget zouden vallen.
In november heb ik bijna een Jaguar F-type gekocht maar op het laatste moment werd de auto onder m'n neus weggekocht terwijl ik al een overeenkomst had met een dealer.
Op dat moment zocht ik 'per ongeluk' zonder prijsfilter en kwam er een 718 Boxster op m'n scherm te staan die NET boven de 65k te koop stond. In mijn ben ik dezelfde middag nog gaan proefrijden. 3 dagen later kon ik hem ophalen! De uiteindelijke onderhandelde aanschafprijs zat op €58750. Inclusief volledige garantie en zonder inruil. De auto is niet te onderscheiden van nieuw! Er zit geen vlekje/krasje/veegje op. Zowel binnen als buiten. Ik heb de Jaguar dealer nog een vriendelijk bedankje gestuurd. Door zijn streken ben ik uiteindelijk bij een (by far!) superieure Porsche terechtgekomen.
De noemenswaardige opties:- PDK
- 64 liter tank
- 20" Carrera Classic wielen
- ACC Adaptive Cruise Control + PAS Porsche Active Safe
- LCA Lane Change Assist
- PDLS+ Porsche Dynamic Light System Plus LED headlights with dynamic cornering lights
- Dynamic high beam for PDLS+
- ParkAssist front and rear
- Bose sound system
- Sports exhaust system PSE
- Multifunction steering wheel with heating
- CarPlay & Android Auto support
Mijn ervaring:In de normale stand is de 718 heel beschaafd. Prima om rustig mee door het centrum van een rustig dorpje te rijden. Je zal niemand tot last zijn. De koude start is ook niet te luidruchtig.
De PDK schakelt op, voor mij, logische momenten als ik rustig wil rijden. Zelf zou ik het niet anders doen dus als de auto in 'normal' staat laat ik de PDK daarom meestal automatisch staan.
Standaard staat in normal het start/stop systeem altijd aan totdat je het bewust uit zet. Persoonlijk vind ik het een hele vreemde feature op een sportauto. Maar goed, het zal wel voor de emissieregels zijn. Ik had liever gezien dat hij de laatste stand zou onthouden.
Zodra je de auto in sportstand zet transformeert hij. Het start/stop systeem gaat uit. De kleppen in de sportuitlaat gaan open en hij begint lekker te brommen. Het voelt echt alsof je een enthousiast hondje wakker maakt. Hij moedigt je aan om snelheid te maken.
Ook in sport schakelt de PDK voor mij logisch. Toch zet ik hem eigenlijk altijd handmatig. Dan zijn de shifts zo belachelijk snel! En als je doortrekt in de toeren dan veroorzaken de shift ook een heerlijke 'blaf'!. Laat je het gas hoog in de toeren los dan trakteert hij je op een flink aantal harde gevoelige IMS Lager en gerommel. Ik weet dat het waarschijnlijk nep is. Maar...I DON'T CARE! Het 9-jarige jongetje in me blijft er maar om lachen. En m'n vriendin kan juist daarom weer lachen
Het starten van de auto in sportstand is ook geniaal. Als je het leuk vindt om mensen te laten schrikken in een parkeergarage!
De wegligging is gewoon precies wat je van een lichte middenmotor verwacht. Door het bescheiden (maar ruim voldoende) vermogen van 300pk kan je jezelf niet in al te veel nesten werken. Als je het toch te bont maakt vangen de elektronische vangnetten hem perfect op. Ik ben absoluut geen coureur. Maar ook met de traction control uit kan ik hem, als newbie, prima aan. Het vermorgen vind ik eigenlijk ook prima. De auto sprint in 4.7s naar 100km/u en door de turbo heb je onderin altijd kracht genoeg. Meer is altijd leuker maar het komt niet voor dat ik meer wil tijdens het rijden.
Omdat ik door de online reviews twijfelde aan de 4-cylinder in de 982 heb ik ook een ritje gemaakt in een 981 Boxster S. Mijn conclusie was heel duidelijk. De 4-cylinder is in alles superieur, behalve het geluid. Ik ben niet iemand die uit principe iets niet wil omdat 'het niet zo hoor!'. Het verbruik is ideaal vergeleken met de vorige generatie. Vorige week heb ik een ritje van 40km naar kantoor gemaakt en 1 op 17 gereden. Dat was uiteraard met 100 op de snelweg, maar het kan gewoon!
De negatieve punten:Het 'ackerman effect' waarbij de banden op lage snelheid en grote stuuruitslag springen/schuren.
Het motorgeluid bij lage toeren. Het is beter na het uitschakelen van de 'soundaktor' maar echt fijn is het niet.
Het knopje van de stuurverwarming. Bij elke scherpe bocht staat die verdomde verwarming weer aan...
Er komt vocht in de achterlichten na het wassen. Dit schijnt een bekend en vreemd genoeg een geaccepteerd probleem te zijn.
Hij staat door het ontbreken van het PASM nogal hoog op z'n poten.
Opties die ik toe zou voegen:
- PASM
Opties die ik weg zou laten:
- Stuurverwarming
- Adaptive cruise control
Mensen die dit lezen en twijfelen over de 4-cylinder: Ga hem eens gewoon proberen en stap daarna in de vorige generatie met 6 cylinders. Je zal verbaasd zijn.
Ik weet zeker dat we nog heel veel plezier gaan beleven aan deze auto!