Auteur |
Bericht |
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Winterslaap
Het is algemeen bekend dat je banden hoger oppompt als je een auto langer stalt. Dit om de kans op platte kanten zo klein mogelijk te houden. En platte kanten geeft hobbelen en het gebeurd wel eens dat de band nooit meer helemaal zijn ronde vorm terug krijgt. Dus harder oppompen om de band rond te houden. Toch? Ik doe dat niet bij heel lang stallen, laat de druk juist iets af. Mijn idee er achter: Als banden platte kanten krijgen door vervormen komt dat doordat het rubber lang in één stand gedrukt is en uiteindelijk die vorm aanneemt. Rubber verouderd langzaam en wordt minder veerkrachtig met het verstrijken van de tijd. (dat is ook de reden dat banden ouder dan 6 jaar vervangen moeten worden volgens Porsche normen omdat de veerkracht / samenstelling van het rubber dan te veel is veranderd om te kunnen rekenen op de grip en weggedrag zoals bij nieuwe banden)Een makkelijk voor te stellen voorbeeld: Een postbode elastiekje bewaar je ook niet opgerekt om een grote pan of iets dergelijks. Iedereen kan zich wel voorstellen dat als je dat zou doen en je haalt na een jaar het elastiek van die pan af het niet meer terug komt in de oude elastische staat maar veel groter is geworden. En dus minder veerkrachtig is na die tijd. Ook al verouderen banden niet zo snel als een postbode elastiek, je rekt de band ook op als je hem hard oppompt om te stallen. Natuurlijk is het niet heel verkeerd banden harder op te pompen bij een paar maand stallen, maar zou zelf niet te hard doen en deze goedkope bandbeschermers gebruiken. Of de auto elke maand 40cm. verder rollen als er die ruimte is. Bandenspanning niet verhogen of iets aflaten nog beter maar dat kan alleen als je de wielen demonteert en horizontaal opstapelt of de auto op een bok/ brug stalt. Dit laatste wat betreft de hoeveelheid werk vooral zinvol bij echt lange stalling.
_________________________________________ Rebel engineering
|
14 sep 2023 10:50 |
|
|
rene leclerc
718 cayman
|
Re: Winterslaap
Ik heb de auto om er mee te rijden. De mijne staat nooit langer stil dan 2 weken achter elkaar. Doe momenteel 25k per jaar. Ik heb wel geluk met het weer waar ik woon, ik heb geen winterbanden nodig.
|
14 sep 2023 14:50 |
|
|
meganiek
997Friesland
|
Re: Winterslaap
Grappig, ik zou de bandendruk ook verhogen bij langere stalling. Ooit is die gedachte erin geslopen en als waarheid aangenomen.
Zelf laat ik de druk voor wat het is. Auto staat nooit lang stil.
|
14 sep 2023 15:37 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
Re: Winterslaap
Ik weet nooit voor hoe lang ik de auto stil zet. Als het weer goed is, ga ik rijden. Ik neem dus nooit speciale maatregelen. Hoofdstroom schakelaar om, en ook na bijvoorbeeld twee maanden start de oude dame gewoon.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
14 sep 2023 19:24 |
|
|
Rob69
3.2 - '88. Schieffergrau met grijsgroen interieur. Schuifdak, geen airco en geen kat
|
Re: Winterslaap
Helder verhaal Erwin, dank wederom. Ga deze winter de bandenniet extra hard oppompen maar de auto wat vaker gebruiken
_________________________________________ “ If you always do what you did; you will always get what you got – and even less” - Albert Einstein
|
15 sep 2023 11:09 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Winterslaap
Graag gedaan. Platte kanten zijn vervelend en die voorkom je i.d.d. veel beter door meer te genieten van je Porsche. Je kunt op een paar weken na bijna de hele winter doorrijden als je geen zout aan je auto wilt. En zelfs in de sneeuw rijden is ergens goed voor: Meer fun van je Porsche en de kans om een goede Porsche-rijder te worden vergroot je hierdoor
_________________________________________ Rebel engineering
|
15 sep 2023 12:49 |
|
|
Mao
Randstad
|
Re: Winterslaap
Ik heb maar besloten om lekker zo nu en dan door te rijden van de winter. Het beetje wegenbelasting en verzekering voor die paar maanden maakt ook weer niet zoveel uit.
Volgende vraag is dan wel, doen we de hardtop er op? Als er niet mee word gereden staat hij droog binnen.
De volgende vraag, Garage moet deze vorst vrij zijn? / verwarmd wezen?
|
19 sep 2023 17:46 |
|
|
Polydeukes
981 Cayman 2.7 PDK (2015)Breda
|
Re: Winterslaap
Euh... Is jouw 996 gemaakt van suikerspinnen? Ik snap dat je zuinig bent op je auto (ben ik ook), maar het is ook niet bepaald een uniek verzamelobject dat je onder geconditioneerde omstandigheden moet bewaren omdat er anders een stofje op komt. (moderne) Porsches zijn gemaakt om onder alle omstandigheden gebruikt te worden. Dus ze mogen gewoon nat worden, in de kou staan of een keer over een bepekelde weg rijden. Regelmatig schoon maken en goed onderhoud zijn voldoende voor jaren plezier. Dus nee, hij hoeft niet verwarmd binnen te staan. Als het kan is het wel lekker natuurlijk, maar vooral voor de passagier(s). Voor de auto maakt het weinig uit.
_________________________________________ "Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.
|
19 sep 2023 17:56 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Winterslaap
Vochtvrij is MI het belangrijkste - ergo: goed ventileren. Mocht je langdurig stallen, dan zou je een ontvochtiger in de auto kunnen plaatsen
|
19 sep 2023 18:26 |
|
|
Mao
Randstad
|
Re: Winterslaap
@polydeukes Niet van suikerspin, maar ik wil er toch wel nog en jaartje of 20 mee vooruit Vorst vrij ( wat ik eigenlijk bedoel) is wel minder vochtig, vandaar. Beetje netjes zijn op je spullen kan nooit geen kwaad.
|
19 sep 2023 19:13 |
|
|
ewp964c2
Het Gooi, ex 964 C2 Coupe, ex 964 C4 Targa, ex 911T Targa '72 , ex 964 C4 Coupe, ex Tannengrun 996C2
|
Re: Winterslaap
Hoeveel scheelt schorsen in kosten? Tis toch niet de moeite?
_________________________________________ Ex 964 C2 Ex Targa 964 C4 Ex 911T 1972 Ex 964 C4 Coupe Ex 996 C2 991 C2S Sportchrono
|
19 sep 2023 20:54 |
|
|
degeus
986 Boxster S uit 2004
Riviera Blue
USA originCulemborg
|
Re: Winterslaap
Zodra je auto ouder is dan 15 jaar, loont schorsen zeker. Kosten zijn 25,- per schorsing, terugmelden is gratis en direct online te doen. Na twee weken is schorsen al goedkoper dan gewoon de belastingdienst aftikken (wegenbelasting). Verzekering laat ik altijd wel doorlopen, maar schorsen doe ik af en toe wel.
|
19 sep 2023 22:19 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Winterslaap
Als je ‘m te snel uit de schorsing haalt betaal je het volle pond MRB Uit de verzekering halen zou ik niet zo snel doen ..
|
20 sep 2023 6:34 |
|
|
Mao
Randstad
|
Re: Winterslaap
Verzekering is € 47 Wegenbelasting € 82
|
21 sep 2023 0:47 |
|
|
meganiek
997Friesland
|
Re: Winterslaap
€ 26,50 inmiddels Ben me ook even gaan inlezen n.a.v. bovenstaande. https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... -aanvragen
|
21 sep 2023 13:11 |
|
|
renetrzes
997 4S cabrio
ex 964 cabrio 92 midnight blue
|
Re: Winterslaap
Tja kan wel zijn, maar het rijden in onze hobby is toch niet in geld uit te drukken. Heerlijk iedere week ff rijden in die wagen
_________________________________________ don't drive faster than your guardian angel can fly
|
21 sep 2023 15:41 |
|
|
Polydeukes
981 Cayman 2.7 PDK (2015)Breda
|
Re: Winterslaap
_________________________________________ "Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.
|
21 sep 2023 16:56 |
|
|