Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 02 apr 2025 18:02

Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Waardevastheid 991 cabrio 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Boxster S 981 3.4 ex. Boxster 987.1 2.7
Almen
Bericht Waardevastheid 991 cabrio
Ik rijd met extreem veel plezier in mijn allereerste Porsche, een Boxster 987. Met zoveel plezier dat ik serieus overweeg om een grote stap te maken, en een 911 cabrio te kopen. Dat zou een 997 kunnen zijn, maar ik denk er over om ook qua modelversie een stap te maken, en voor een 991 cabrio te gaan. Natuurlijk een hele bak geld duurder, maar ik vind hem ook extreem mooi, met het cabriodak dat de lijn van de coupe zo mooi volgt.

Nu wil ik deze aanschaf naar mijn familie ook wat kunnen verdedigen... dus hoe zit het met de verwachtte waardevastheid van dit model? Ik ga er echt mee rijden, dus de km-stand gaat echt wel oplopen en ik verwacht hem ook langere tijd te houden. Oudere modellen zijn soms zelfs in waarde gestegen, wat kan ik verwachten voor dit model op de langere termijn?

Zit te denken aan een Carrera S of 4S, geen bijzonder model, alleen dus wel specifiek cabrio. Qua prijs moet ik denken aan tegen de 80k vermoed ik.
Deze bijvoorbeeld vind ik erg mooi: https://witmerodijk.nl/te-koop/porsche-991-carrera-s-cabriolet-'12-pdk%2c-schakelb.-sportuitl.%2c-sport-chrono%2c-stoelverw.%2c-stoelkoeling/2391

02 dec 2024 13:12
Profiel
PorscheForum Junkie
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Waardevastheid 991 cabrio
Je stelt je vraag op een forum, dus ik geef mijn persoonlijke en dus mogelijk wat directe mening. Op voorhand excuses als het antwoord je daarom niet bevalt :wink:

Niemand heeft een glazen bol, dus over waardevastheid valt niks zinnigs te zeggen. Kijk je naar trends, dan is het aannemelijk dat de 991.1 Carrera (als laatste atmosferische Carrera) redelijk waardevast zal zijn. Maar dat hangt van zo ontzettend veel factoren af waar je geen invloed op hebt.

Om een factor te noemen: steeds meer Nederlandse gemeenten zijn van plan om emissievrije zones of zelfs volledig emissievrije stad in te stellen. Dat betekent dat je vanaf 2030 in veel grote steden niet meer met een brandstofauto naar binnen mag. En dus ook als je in zo'n stad woont, heb je een probleem. Of het ook echt zo'n vaart gaat lopen weet niemand, maar de kans bestaat dat brandstofauto's massaal gedumpt gaan worden.

Lig ik daar persoonlijk wakker van? Nee. Ik leef nu en geniet nu. Wat er in de toekomst gebeurt, weet niemand. Ik koop en rij geen auto vanwege waardevastheid. Ik ben geen belegger in auto's, ik ben ook niet afhankelijk van de restwaarde. Is het leuk dat mijn 981 redelijk waardevast is? Ja natuurlijk, maar ik rij er geen km minder om als het anders zou zijn...

Verder, mijn ongezouten mening: als je thuis moet verdedigen dat je een auto wil kopen heb je te weinig budget, of te weinig te zeggen :wink:
Natuurlijk snap ik dat je in je gezin rekening moet houden met anderen (je partner voorop), maar als JIJ dat wil, en JIJ hebt er hard voor gewerkt, en JIJ hebt er het geld voor over... Wie houdt je tegen?
Gelukkig denkt mijn partner ook zo. Zij moedigt mij aan om te genieten van het leven en mijn eigen dromen na te jagen. Natuurlijk wel binnen de grenzen van wat financieel mogelijk en enigszins verstandig is, maar dat lijkt me duidelijk.

:popcorn:

02 dec 2024 13:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Almen
Ik vraag om je mening, dus een ongezouten versie daarvan is geen enkel probleem natuurlijk... Hartelijk dank daarvoor!

Dat idee had ik zelf ook al, dat het de laatste non-Turbo is, en daarmee misschien wel extra gewaardeerd wordt in de toekomst. Net als jouw 981 de laatste non-Turbo Cayman is, toch?
Ik woon in het buitengebied, dus ik ben in ieder geval niet bang dat ik straks niet meer mijn eigen oprit af mag... Het zal vast in de toekomst een beperking zijn, maar in de stad rijden is toch niet leuk. Maar wellicht heeft het wel invloed op de waarde straks, zou kunnen.

Dat 'thuis kunnen verdedigen' is ook een beetje met een knipoog bedoeld, want uiteindelijk is een auto natuurlijk geen investeringsobject, maar een gebruiksobject. Geld kosten doet het toch. En is het mijn eigen verantwoording of ik het doe en het er voor over heb. En thuis bestaat daarnaast momenteel alleen uit mij en mijn kinderen, want mijn vrouw is een half jaar geleden overleden. En als ik iets weet is het dat je vooral ook moet investeren in je eigen geluk. En dan is een Porsche natuurlijk vreselijk materialistisch, maar vooral ook erg leuk.

Ik heb het geld er voor, maar probeer het misschien vooral naar mijzelf toe nog te verdedigen om zo'n bak geld uit te geven aan een tweede auto... :wink:

02 dec 2024 14:19
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 Carrera
MRDH
Ik denk niet dat de 991.1 de bodem al heeft bereikt, dat zal nog een paar jaar duren. Dus voorlopig zal die nog in waarde dalen. Maar ik ben het met Polydeukes eens dat de 991.1 Carrera als laatste non-turbo een bijzondere positie heeft.
Prijsontwikkelingen te voorspellen is heel moeilijk. De 997.1 is volgens mij redelijk stabiel (bodem bereikt), de 996 lichtjes aan het klimmen, maar die was dan ook vrij goedkoop. De prijsstijgingen zoals we die een jaar of 15 geleden hebben gehad, zullen we in mijn ogen niet snel meer meemaken. Deze waren denk ik het gevolg van principieel ondergewaardeerde klassieke 911s en de vastgoedcrisis waardoor mensen in andere dingen gingen investeren. Mijn gevoel zegt dat het zeker nog een jaar of vijf kan duren voordat de 991.1 het minimum heeft bereikt. Daarna is het koffiedik kijken, als we echt de kant op gaan dat EVs de norm worden en je nergens meer kunt komen met een verbrandingsmotor, dan zal de waarde verder dalen. Want een Carrera is niet bijzonder genoeg om in een collectie te belanden of als track tool gebruikt te worden.

Maar uiteindelijk gaat het om het plezier hier en nu. Ik heb ook nu het nog kan mijn 997 gekocht. Als die dan over een paar jaar niet veel meer waard is, dan is het jammer, maar dan heb ik in ieder geval plezier gehad. Veel andere "investeringen" (bijv. alles wat elektronica is) leveren uiteindelijk ook weinig op.

02 dec 2024 14:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
993 4S
Ik denk dat het wel of niet hebben van een turbo-motor niet veel uit gaat maken voor de waarde van een 991 op termijn.
Een handbak daarentegen is wel een premium.
Sowieso heeft de 991 zijn bodem nog niet bereikt en cabrio's zijn per definitie minder gevraagd dan Coupe's.

02 dec 2024 14:44
Profiel
PorscheForum Junkie
Breda
Cazzo Super Veloce schreef:
Sowieso heeft de 991 zijn bodem nog niet bereikt.

Deze Ollander maakt daar interessante video's over: https://youtu.be/CIkDd8GYay8?si=oYAA321bztcqokbz

02 dec 2024 15:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Almen
Polydeukes schreef:
Deze Ollander maakt daar interessante video's over:

Ja, die ken ik. Wel erg gericht op de US volgens mij. En gaat zijn verhaal dan over de US markt, of wereldwijd?

02 dec 2024 15:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Almen
Cazzo Super Veloce schreef:
Sowieso heeft de 991 zijn bodem nog niet bereikt en cabrio's zijn per definitie minder gevraagd dan Coupe's.

Ik heb ook niet de illusie dat de prijzen niet zakken hoor...
Maar dat cabrio's minder gevraagd zijn zie ik niet in de huidige vraagprijzen. Een 991.1 coupé is over het algemeen goedkoper (tot zo'n €10k) dan een vergelijkbare cabrio, zo lijkt het.

02 dec 2024 16:00
Profiel
Hen3 schreef:
mijn vrouw is een half jaar geleden overleden.

Case closed.
Doen!
YOLO & shit... Jij zou het moeten weten.

02 dec 2024 17:16
Profiel
Sint-Niklaas (B)
Hen3 schreef:
Ja, die ken ik. Wel erg gericht op de US volgens mij. En gaat zijn verhaal dan over de US markt, of wereldwijd?

De laatste maanden ook UK en GER data, maar hij moet zijn dataset kunnen opbouwen om trends te zien over de tijd uiteraard.
Ik dacht dat het een Scandinavier was, maar ik kan mis zijn.

02 dec 2024 17:18
Profiel
PorscheForum Rookie
991.1 S Cabrio, ex-987.1S
Heinkenszand
Beste Hen3,

Afgelopen zomer heb ik exact deze stap gemaakt van een 987.1 Boxster S naar een 991.1S Cabrio. Ik kan het je alleen maar aanraden om een stap te maken!

Je merkt aan alles dat de 991 de nieuwere auto is, hij zit mooier in elkaar en rijdt een stuk soepeler, wat vooral fijn is als je hem vaak gebruikt. Op het vlak van sportiviteit vond ik de Boxster wel leuker om mee te rijden, dat kwam door de handbak en het feit dat hij een stuk rauwere beleving geeft. Voor een uurtje lekker rijden zou ik eerder de Boxster pakken maar voor de rest hands-down de 991!

En wat heel veel mensen voor mij ook al schrijven, als je de mogelijkheid hebt om dit te doen gelijk doorpakken en de beste kopen die je je kan verantwoorden :mrgreen: Wat waarde ontwikkeling betreft houd ik bij de 991 een beetje rekening met het 997 scenario, de waarde zal zakken maar als je hem goed verzorgd blijft er nog een hele mooie restwaarde over.

Heel veel succes met de zoektocht!

02 dec 2024 17:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Almen
2.2VTEC schreef:
Hen3 schreef:
Ik dacht dat het een Scandinavier was, maar ik kan mis zijn.

Je hebt half gelijk denk ik... Volgens zijn Instagram is het een 'NL lost in FI'. Dus een Nederlander die in Finland woont.
https://www.instagram.com/fourwheeltrader/

02 dec 2024 18:09
Profiel
M140i
Ik vind 80K voor een bijna 13 jaar oude auto met 112.000 km op de klok een bák geld, ook al is het een Porsche. Tegenwoordig lijkt de waardevermindering van een Porsche 911 (of Boxster of Cayman) een stuk minder dan van bijvoorbeeld een BMW. Als ik 80K zou uitgeven aan een 13 jaar oude 911, zou ik me eerder daarom druk maken, d.w.z. of die forse waardering van gebruikte Porsches ook in de toekomst zo blijft. Ter vergelijking: in 2010 kocht ik een 4 jaar oude 911 targa met 43.000 op de teller voor 50K (nieuwwaarde 142K)... Ik zou met de huidige prijzen het idee hebben dat ik veel te veel zou betalen, en dat ik wel eens een wat forser afschrijvingsverlies zou kunnen pakken als de markt voor gebruikte Porsches draait. Ik zeg daarmee niet dat de prijzen van gebruikte, oudere 911's niet juist zijn. Het zijn kennelijk de marktprijzen. Maar voor hoe lang? Dat weet niemand. Deze overwegingen hebben bij mij geleid tot de aankoop van BMW's, die ik betere waarde voor het geld vond bieden (prijs afgezet tegen bouwjaar en kilometerstand). Maar als je zelf niet stijl achterover slaat van 80K voor een 911 uit 2012, dan zou ik het gewoon doen als dat is wat je wil. Wie een glazen bol zou hebben, zou zien dat deze auto over 10 jaar nog nét zoveel kost, of is gedaald tot een marktwaarde van 30K. Of alles daar tussen in. Ik zou doen wat je leuk vindt, en wat je je kunt veroorloven.

02 dec 2024 18:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Hen3 schreef:
En als ik iets weet is het dat je vooral ook moet investeren in je eigen geluk. En dan is een Porsche natuurlijk vreselijk materialistisch, maar vooral ook erg leuk.

Dus doen, heel veel plezier!

02 dec 2024 20:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 981 2.7 Handbak
981 al (eens) gereden? Veel yolo voor het geld - en (zover) zeer waardevast.. Ticks many boxes, maar niet allemaal (geen enkele 911, behalve de touring dan.. :mrgreen: )

02 dec 2024 21:12
Profiel
PorscheForum Rakker
991 Carrera 4S Cabrio (06/14) Targa 911 SC (01/81) RSR “achtige” (10/74) Ex Boxster 718 S (09/17)
Omgeving Hilversum
Rij zelf 991.1 cabrio 4s. Top auto. Altijd doen als het kan. Waarde vast? Vast niet want het zijn kleine series en collector items. But who cares? Minder afschrijving dan een nieuwe tesla of sowieso iets nieuws voor nog niet de helft van de catalogus waarde. Laat je ook niet afleiden door hoge km’s. Ik zit op 170k. Zonder problemen en indien gewenst kan het nog met verlengde Porsche garantie (heb ik dit jaar voor het eerst niet gedaan).

Geen idee waar je woont maar altijd welkom om eens beter te bekijken zonder de druk van een dealer.

Succes.

02 dec 2024 23:02
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 Carrera S coupe handbak
Ik weet niet hoe groot je kinderen zijn, maar als ze i.t.t. de 987 bij de 991 achterin kunnen, dan zou dat ook een sterk argument zijn m.i.

03 dec 2024 11:01
Profiel
PorscheForum Junkie
Breda
Zijn kinderen zijn studerend, dus van een leeftijd dat ze (waarschijnlijk) niet meer fatsoenlijk achterin passen.

03 dec 2024 13:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Almen
Kinderen zijn inderdaad volwassen, 20 en 23. Dus geen kinderzitjes meer (of... nog niet...)

Ik lees wisselende berichten over de bruikbaarheid van de achterbank. Het is per definitie afzien lijkt me, maar met de kap omlaag is de hoofdruimte in ieder geval geen issue. En is de achterbank voor korte ritjes misschien toch enigszins bruikbaar? Als er al ééntje kan zitten kan ik in ieder geval beide kinderen meenemen... :D

Laatst bijgewerkt door Hen3 op 03 dec 2024 16:01, in totaal 1 keer bewerkt.

03 dec 2024 15:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Almen
erwin996 schreef:
Ik vind 80K voor een bijna 13 jaar oude auto met 112.000 km op de klok een bák geld, ook al is het een Porsche.

Helemaal met je eens, ik schrok er ook eerst van hoeveel er nog wordt gevraagd, maar dat is blijkbaar de huidige waarde. Want onder dat bedrag vind je van de 991 serie eigenlijk niets... Alleen de coupé is iets goedkoper te vinden, zo blijkt. Maar dan zit je nog op de €70k.

Zelfs in Duitsland is het niet veel goedkoper volgens mij, dus importeren brengt ook niet heel veel.

Laatst bijgewerkt door Hen3 op 03 dec 2024 16:13, in totaal 1 keer bewerkt.

03 dec 2024 16:00
Profiel
Sint-Niklaas (B)
Hen3 schreef:
maar met de kap omlaag is de hoofdruimte in ieder geval geen issue. Als er al eentje kan zitten kan ik in ieder geval beide kinderen meenemen...

Je zal snel zelf uitgenodigd worden door de kinderen om maar lekker zelf achteraan te gaan zitten, zodra je open harder dan 50-60 durft rijden.
Flaneren op de Boulevard, ja dat kan met 4. Normaal rijden niet (zoals bij elke 4p cabrio). Is het niet van de turbulenties, dan wel van het windgebulder.

03 dec 2024 16:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Almen
Maar dat heeft dan meer met wind te maken dan met de zitruimte? Want inderdaad is het op de achterbank van een 4p cabrio sowieso geen pretje. Heb ooit met mijn gezin testgereden in een Volvo C70 cabrio, maar ook daar is de achterbank behelpen met de kap omlaag.

Maar met de kap dicht is het voor een volwassene qua hoofdruimte waarschijnlijk niet te doen?

03 dec 2024 16:16
Profiel
PorscheForum Rakker
991 Carrera 4S Cabrio (06/14) Targa 911 SC (01/81) RSR “achtige” (10/74) Ex Boxster 718 S (09/17)
Omgeving Hilversum
Achterbank is totaal onbruikbaar tenzij iemand in een maxi cosi zit…… rugleuningen naar beneden en dan bagage daar, dat is dan weer wel heel handig.

03 dec 2024 18:50
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 Carrera S coupe handbak
Ik heb eerder dit jaar een bruidspaar vervoerd (997 coupe), met de bruidegom achterin. Wilden ze zelf; ik dacht waar begin je aan!? Het was wel lachen, maar m.n. omdat de rit niet langer duurde dan een minuutje of 10. Gelukkig was de bruidegom niet uit zijn pak gescheurd en schijnbaar lenig genoeg :lol:

Verder zou ik het niemand met een Hollandse lengte aanraden. Kinderen van basisschool leeftijd passen echter prima, is mijn ervaring.

04 dec 2024 12:24
Profiel
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
De dames van de serie Gooische vrouwen passen er met z’n vieren blijkbaar in. :mrgreen:

04 dec 2024 12:48
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende