Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 31 maart 2025 14:06

Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
Exporteren auto. SCAM 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Exporteren auto. SCAM
Ik heb een vraag mbt exporteren van mijn auto.

Persoon, Belg wonend in Armenië wilt mijn wagen kopen betaald per bank en laat de auto ophalen.

Auto verlaat pas de oprit indien geld op de bank staat.

Bij de RDW exporteer ik de wagen pas als de wagen wordt opgehaald en haal kentekenplaat van auto.

Heb nog nooit zoiets gedaan hier misschien meer ervaring.

Zie ik iets over het hoofd ?

06 maart 2025 19:25
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 Carrera
MRDH
Bericht Re: Exporteren auto.
Normaal gesproken zou je de auto eerst op naam van de koper overschrijven en dan de export doen. Dat is de aanbeveling van de RDW (zie https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... exporteren) en zo heb ik het toen gedaan met onze Skoda Octavia die naar Egypte ging. Maar in dit geval is het een buitenlandse koper en zal dit dus niet werken. Dan is deze procedure van toepassing: https://www.kentekenloket.nl/nieuws/aut ... uitenland/

Dus gezamenlijk naar de RDW balie zodat de koper daar geregistreerd wordt, anders ben jij verantwoordelijk totdat de auto weer op kenteken is gezet.

06 maart 2025 20:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Dank je Toby, de persoon woont ook in Armenië en komt hem zelf niet ophalen maar een transportbedrijf.

06 maart 2025 20:47
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 911 3.2 1987 ex 987.1 S 3.2 2005 981 S 3.4 Boxster
's-Hertogenbosch
Eerst dit verhaal maar eens goed verifiëren. Klinkt als oplichting…let vooral op hoe ze betalen en of het bedrag gestorneerd kan worden als het op jouw rekening staat. Informeer svp goed bij je bank!

06 maart 2025 22:04
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Je kunt zelf op voorhand de auto exporteren, maar je blijft verantwoordelijk totdat deze elders op kenteken is gezet.

Het beste is om mét de koper naar de RDW te gaan — of met een persoon die de koper vertegenwoordigd.

Ik heb een 964 aan een Griek verkocht, maar een in Duitsland wonende vriend van die Griek is met mij naar de RDW gegaan … :idea:

06 maart 2025 22:37
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Wimpie67 schreef:
Eerst dit verhaal maar eens goed verifiëren. Klinkt als oplichting…let vooral op hoe ze betalen en of het bedrag gestorneerd kan worden als het op jouw rekening staat. Informeer svp goed bij je bank!

Dat was idd mijn plan, als het bedrag op mijn rekening staat.

@olaf wat bedoel je met verantwoordelijk tot en met dat de auto op kenteken staat op de nieuwe eigenaar ? En hoe kan ik dat indekken ?

06 maart 2025 23:52
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Door met de koper of vertegenwoordiger van de koper naar de RDW te gaan.
De RDW zet dan de gegevens van deze persoon op de exportpapieren. Deze persoon moet er dus wel bij zijn en zich kunnen legitimeren.

07 maart 2025 8:49
Profiel WWW Facebook 
Moderator
911 Carrera S
Door met de koper of vertegenwoordiger van de koper naar de RDW te gaan.
De RDW zet dan de gegevens van deze persoon op de exportpapieren. Deze persoon moet er dus wel bij zijn en zich kunnen legitimeren.

Natuurlijk kan je ook een koopcontract opstellen met alle gegevens van de koper en een copy van bijv. het paspoort — en dat achter de hand houden voor “when ever” ….

07 maart 2025 8:50
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
My 2 cents: als iemand uit een land ver weg van Nederland interesse toont, moet je je afvragen of je wel zin hebt om daar tijd in te steken. Liever verkoop je een auto natuurlijk aan iemand uit Nederland of een omringend land. Laat je hoe dan ook nooit misleiden!

07 maart 2025 9:23
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Ach …

Zonder problemen m’n 993 4S verkocht aan een Italiaan, een 964 aan een Griek én m’n oranje RSje aan een Amerikaan ….

De eerste werd betaald bij het ophalen, de laatste was volledig betaald voordat die bij mij uit de garage werd gereden en de tweede was 50% betaald voor transport en 50% na aankomst —- de papieren pas daarna geregeld met z’n tussen persoon :)

07 maart 2025 9:53
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Olaf bedankt voor je reactie, ik ga het idd zo regelen dat de chauffeur van het transportbedrijf de auto op zijn „naam“ zet.

Krijg ik al mijn papieren en hij/zij de export papieren.

Betaling is reeds onderweg ben benieuwd blijf er toch een beetje achterdochtig over…..

07 maart 2025 20:24
Profiel
PorscheForum Rookie
Goh das nou ook toevallig. Ik heb mijn 340iX te koop staan (omdat er een 981 S/GTS op komst is) en wie heeft zich daarvoor gemeld. Een Belg in Armenie....

Citaat:
Van:xxxxs@icloud.com>
Aan:
Verzonden: vrijdag 7 maart 2025 om 06:27:18 CET
Onderwerp: Re: BMW 340 € 34.000,-

Bonjour Maarten-Jan,
Thank you for your answer.
I am a Belgian living in Armenia.
My wife and I are about to celebrate 10 years of marriage, so I decided to make us a surprise :)
Unfortunately, the local market is not trustworthy.
People buy damaged cars, repair them and sell them for a better price.
I know that our standards are more reliable, so I decided to import.
I would like to have more information about the car, if possible.
Has the car been serviced regularly?
Has the car ever been involved in a major accident?
Why did you decide to sell the car?
Battery, filters, pumps, air conditioner, brakes, electricity all working as they should?
Anything to mention?
Bien à vous
Louis

Ik denk dat ik mijn auto komende weken maar ergens ander ga stallen. Of bij een garage onderbreng (niet in Oosterhout dan).

@csteenbe: zat jij niet ook op fiets.nl of wielertoerist?

08 maart 2025 0:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Hahaha heerlijk precies dezelfde mail gekregen, zo zie je maar weer welke waarde een forum kan hebben, bedankt.

Ik was en nog soms actief op fiets forums inderdaad.

08 maart 2025 8:55
Profiel
Moderator
911 Carrera S
MJW schreef:
Ik denk dat ik mijn auto komende weken maar ergens ander ga stallen.

Hoezo :?: Je wilt er toch vanaf :?:

08 maart 2025 9:28
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
ex 911 3.2 1987 ex 987.1 S 3.2 2005 981 S 3.4 Boxster
's-Hertogenbosch
Je verwacht het niet… Maar jokes apart, ik ben blij dat jullie goed wegkomen. Het blijft oppassen!

08 maart 2025 21:57
Profiel
PorscheForum Rakker
993 4S, VTX1800N Twente
Een forum is vaak toch wel erg handig. Benieuwd naar hoeveel mensen de Belg exact dezelfde mail heeft gestuurd. Succes met het 'afhandelen' :?

08 maart 2025 22:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Persoon mailde gisteren nog m.b.t. transport, laat hem lekker zwemmen :D

Ben benieuwd wanneer hij met het verhaal aankomt dat er met het overschrijven van het geld een probleem is en of ik 1€ ergens moet storten.

09 maart 2025 10:19
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Heran schreef:
Benieuwd naar hoeveel mensen de Belg exact dezelfde mail heeft gestuurd.

Benieuwd hoeveel mensen door "de Belg" aan de haak zijn geslagen ...

09 maart 2025 11:12
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rookie
@csteenbe Leuk je ook hier tegen te komen! Ik ben actief op het bmw drivers forum, ook als mjw. Maar zal hopelijk nu hier veel meer te vinden zijn.

Maar goed, ff terug naar de Armeense Belg:
Citaat:
----- Doorgestuurd bericht -----
Van: <mj_wxxx@outlook.com>
Aan: Louis Bausier <yyylouis@icloud.com>
Verzonden: zaterdag 8 maart 2025 om 19:23:56 CET
Onderwerp: Re: BMW 340 € 34.000,-
Hi Louis,
My confidence level has decreased as I read exactly the same story that you told me. It surfaced yesterday on one of the other car forums that I’m part of.
You would need to provide proof that you are a trustworthy candidate for this magnificent Beamer.
If y are than that is great but I have to be careful since a large sum of money is involved.
MJ
Zal mij benieuwen of we nog iets horen van Louis. Denk het niet. Ik ga dit verhaal ook posten op Driving Fun en BMW Drivers forum. Mss dat er nog meer benaderd zijn.

09 maart 2025 11:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Exporteren auto. SCAM
@MJW, Ben idd benieuwd of hij/zij überhaupt reageert maar goed dat je het ook nog ergens anders post.

09 maart 2025 13:17
Profiel
PorscheForum Rakker
ex-964 C2 997 C4S Macan
Hellevoetsluis
Een vriend van mij is strafrecht advocaat en heeft een keer gereageerd op iets dergelijks (was zo'n bank-achtig sms-je).
Dat mocht betreffende persoon een keer juridische bijstand nodig hebben dat hij hem graag bij stond.

Werd uiteindelijk nog een heel gesprek of hij ook fraude deed en andere zaken.
Laatste reactie was: "ok, goed om te weten, bedankt!"
We hebben er hard om gelachen destijds! :popcorn:

Sindsdien heb ik een standaard tekstje klaarstaan dat ik terugstuur en persoon verwijs naar hem voor eventuele juridische hulp

09 maart 2025 13:41
Profiel
PorscheForum Rakker
986 Boxster S uit 2004 Riviera Blue USA origin
Culemborg
csteenbe schreef:
Persoon mailde gisteren nog m.b.t. transport, laat hem lekker zwemmen :D

Ben benieuwd wanneer hij met het verhaal aankomt dat er met het overschrijven van het geld een probleem is en of ik 1€ ergens moet storten.

Vaak passen ze in het proces de truc toe dat ze jou willen betalen incl. kosten voor transport, en dat jij dan de transportkosten direct aan de vervoerder moet betalen, omdat ze dat vanuit hun land om vage redenen niet kunnen. Je krijgt de transportfactuur gestuurd met een bankrekening er op. Ze betalen jou dan via Pay-pal (waarbij je binnen een week kunt storneren) in de aanname dat jij binnen enkele dagen de transporteur betaalt. En warempel, zodra je dat betaalt hebt kun jij :cheers: naar je centen.

11 maart 2025 21:53
Profiel
PorscheForum Rakker
991.2 C4 GTS, 944 Safari Ex: Panamera S E-Hybrid
Zaanstad
Als ik op de site van PayPal kijk dan lees ik dit: "Bij een geschil kun je de verkoper via PayPal een bericht sturen om te proberen eventuele problemen op te lossen. Als je het geschil niet kunt oplossen, heb je 20 dagen de tijd om het geschil te escaleren tot een claim. Bij een claim onderzoeken we de kwestie en nemen we een beslissing over de uitkomst."

Daaruit begrijp ik dat het geld niet zomaar teruggestort wordt.

11 maart 2025 22:57
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Er is een verschil tussen iets kopen waarbij door de verkoper/verkoopsite gebruik gemaakt wordt van paypal of iets rechtstreeks betalen via paypal. :idea:

12 maart 2025 3:29
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Louis'ke liet weten dat er een probleem was met de betaling en dat het te maken met de sancties tegen Rusland :D

Heb verder niet gereageerd, laat het voor wat het is.

12 maart 2025 7:41
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 25 berichten ]