|
Home •
Album •
Donatie •
Help •
Kalender •
Registreren • Zoeken • Leden • Inloggen
|
 |
Auteur |
Bericht |
desmett
A4 B5 Avant 1.9 TDI, Urquattro, 964 Carrera 2 (van mijn vader)Mechelen, België
|
Daar heb je idd gelijk, er wordt idd nooit gevonkt op BDP (dat is praktisch onmogelijk), maar voor BDP. Maar als klopvastere brandstof wordt gebruikt, lijkt het me wel dat het onstekingstijdstip verlaat (dus dichter bij BDP) moet worden om een beter rendement te krijgen. Bij een minder klopvaste brandstof moet je wel vervroegen (dus verder van BDP), anders verhoogt de kans op zelfdetonatie. Dit natuurlijk met de andere factoren die onsteking bepalen (oa toerental, inlaatluchttemperatuur, koelvloeistoftemperatuur ...) buiten beschouwing te houden.
_________________________________________ Automotive Engineering = German Engineering !
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!
Laatst bijgewerkt door desmett op 05 jan 2007 11:54, in totaal 1 keer bewerkt.
|
05 jan 2007 11:37 |
|
 |
Roi
niet meer....
|
Sinds wanneer verbrandt RON 98 sneller dan RON 95???
Dus hoe later je bent met ontsteken, hoe verder de zuiger al is in de neerwaartse beweging, hoe lager de gemiddelde effectieve druk in de cilinder wordt  lager koppel  gerelateerd aan toerental  minder vermogen bij het betreffende toerental.
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
05 jan 2007 11:46 |
|
 |
desmett
A4 B5 Avant 1.9 TDI, Urquattro, 964 Carrera 2 (van mijn vader)Mechelen, België
|
Even liggen opzoeken. Blijkbaar bedoelen we hetzelfde, maar is mijn interpretatie van vervroegen en verlaten verkeerd. Verlaten is blijkbaar steeds na BDP en vervroegen steeds voor BDP. Laat ik het dus zo stellen: bij klopvastere brandstof heb je een kleinere vervroeging nodig.
_________________________________________ Automotive Engineering = German Engineering !
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!
|
05 jan 2007 12:31 |
|
 |
Roi
niet meer....
|
Nee je kunt vervroegen / verlaten t.o.v. een onstekingstijdstip dat voor het BDP zit:
Zie hier: drukopbouw en voorontsteking
A is niet best: detonatie, B is ok en C is te late voorontsteking.
RON 98 geeft je de mogelijkheid naar onstekingstijdstip A te kruipen dichter dan met RON95.
mvgr.
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
05 jan 2007 12:47 |
|
 |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
De verklaring van SLECHTS '95 is beetje vreemd, maar al gehoord van meerdere pomphouders in NL en D
Er zijn genormeerde klopvastheden voor benzine: 95 en 98 en 'that's it'
Als je nu benzine met 97 oktaan op de markt brengt mag je dit uiteraard geen 98 noemen, en dan blijft dus verplicht alleen 95 over
Net als de VPower-100 in D, die staat als 98 op de pomp aangegeven
Al weer beetje hersteld Jan 
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
05 jan 2007 23:12 |
|
 |
Rene914
914 2.2T '70Beuningen (gld)
|
Ron 98 ontbrand langzamer, dwz wacht op de ontsteking van de bougies.
Daardoor zal RON 98 niet spontaan eerder ontbranden waardoor te vroeg drukopbouw ontstaat. (Te vroeg is voordat de zuiger voorbij het BDP is). In gewoon nederlands op de terugweg.
Dit noemen we detonatie, pingelen ect.
|
05 jan 2007 23:16 |
|
 |
Marcos
Carrera 2 Cabrio
|
In Duitsland heb ik van de zomer met de 964 een keertje octaan100 getankt, het leek wel of ze er aceton door hadden gemengd, wat een lucht.  En sneller reed ie er niet door, dus het heeft geen zin.
En dezeheeft 't ook een keertje geprobeerd

|
05 jan 2007 23:26 |
|
 |
Jort
Groningen
|
Bron.
Kleine nuance dus, indien de motor sterk vervuild en/of versleten is.
_________________________________________ Tjolk.
|
06 jan 2007 1:13 |
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
 |
|