Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 22 apr 2025 12:22

Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
verschil variocam 968 en variocam 993 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
964 C2
Provincie Groningen
Bericht verschil variocam 968 en variocam 993
Ik lees net een stuk over het variocam-systeem bij de 993 vanaf 1996. Is er een verschil met het variocam-systeem bij de 968 en zo ja, wat is dat verschil.
Ik hoor en lees nog wel eens dat het variocam-systeem bij de 968 naarmate deze auto's ouder worden grote problemen kunnen opleveren. Gebeurt dit dan ook met een 993?

Jos964

02 feb 2007 22:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
foxtrot / oscar
Bericht 
een 993 heeft geen varioCam, maar een varioRam
dus ja, da's een heel verschil ;)

02 feb 2007 22:34
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
964 C2
Provincie Groningen
Bericht 
Oeps,
in het boek "Het ultieme verhaal van Porsche" staat bij de 993 toch echt dat in 1996 het VarioCam systeem op de luchtgekoelde motor werd geïntroduceerd. Het is kennelijk geen drukfoutje want het wordt ettelijke malen herhaald. Klopt het dan niet wat er staat?

Jos964

02 feb 2007 22:53
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Zoals Jeroen schreef heeft de 993 Varioram, vanaf 1995/1996.
Hierbij varieren de inlaatkanalen qua lengte door kleppen in het inlaatspruitstuk.

Het verhaal over VarioCam (nokkenas variatie) klopt niet voor de 993 :idea:

Zoals alles wat beweegt ooit kapot gaat - SOLID STATE: YES! - zal ook dit mechaniek ooit... Maar niet iets bekends hoor :lol:

Van Porsches met de motor op de goede plaats heb ik weinig verstand, sorry :lol:

02 feb 2007 22:59
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2
Provincie Groningen
Bericht 
Thank you. I'll notify the editor. :)

Jos964

02 feb 2007 23:54
Profiel
PorscheForum Junkie
Omgeving Leuven
Bericht 
Jos964 schreef:
Thank you. I'll notify the editor. :)

Jos964

Lees het boek maar eens uit, staan meerdere fouten in. :)

02 feb 2007 23:55
Profiel
PorscheForum Rakker
993tt, 993 cabrio TOTMBO:964
Bericht 
Afbeelding

Dat mooie lichtmetalen piping bovenin is van het varioram (inductie)systeem, het zit daar niet om de kleptiming te sturen :wink: maar geeft wel bij ca. 5000 het v-tec :lol: effect, zowel hoorbaar als voelbaar. Het zorgt voor een lang inlaattraject bij lagere toeren en voor een kort inlaattraject bij hogere toeren, bovendien worden vanaf 5800 tpm de twee cilindergroepen met elkaar verbonden.
Het komt van de carrera rs.
Samen met wat andere aanpassingen (o.a. grotere kleppen) zorgt het voor een mooier koppelverloop + 10 nm meer en 13 pk meer.
Persoonlijk vind ik het ook mooi om te zien, beetje organisch.

03 feb 2007 0:41
Profiel WWW
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
vraag me regelmatig af hoeveel mensen het conceptionele verschil begrijpen tussen RAM en CAM, het ene is lucht en het andere heeft te maken met de lifthoogte van de nokkenas, dus eigenlijk heeft het helemaal niks met elkaar te maken

03 feb 2007 3:49
Profiel
Cayenne Turbo S Hybrid & Boxster S (987)
Rotterdam
Bericht 
Hadden ze de namen ook maar wat verschillender moeten maken! :twisted:

varioaeroram & varioliftcam :mrgreen:

Rob-die-de-verwarring-wel-begrijpt :wink:

03 feb 2007 10:24
Profiel WWW
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
dynamic schreef:
Samen met wat andere aanpassingen (o.a. grotere kleppen) zorgt het voor een mooier koppelverloop + 10 nm meer en 13 pk meer.

Boze tongen beweren dat het alleen de grotere kleppen zijn die de prestaties verbeteren (hoewel ze volgens Ninemeister juist weer worden bestempeld als niet ideaal).

03 feb 2007 10:26
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Rob Herfst schreef:
Hadden ze de namen ook maar wat verschillender moeten maken! :twisted:

Zo moeilijk is het toch niet? Gewoon normale afkortingen (VARIable Resonance Air Manifold vs VARIable CAMshaft)... Je moet eens voor de gein in een ambtelijke omgeving rondlopen, daar wordt je doodgegooid met afkortingen (anders blijft er geen tijd over om deskundig uit het raam te staren...). :wink:

03 feb 2007 10:29
Profiel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
Devils son schreef:
Je moet eens voor de gein in een ambtelijke omgeving rondlopen, daar wordt je doodgegooid met afkortingen (anders blijft er geen tijd over om deskundig uit het raam te staren...). :wink:

Oh, daar kunnen ze bij ons ook wel wat van hoor:

"De GCM en de GCL gebruiken een RFI proces om tot een RFP te komen die resulteert in een OLB of SSN, waarna de CPB de MSA goedkeurt en later wordt bekeken door een BPR met de SRM."

Het verontrustende is dat in mijn wereld mijn collega's dit nog begrijpen ook.....

03 feb 2007 12:10
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
En wat dacht je van het onderwijs:
De door de RVC, op grond van o.a. de NIO, LWO geïndiceerde leerlingen, worden in staat geacht de BBL te halen, mits het CPSE voldoende is. :(

03 feb 2007 12:45
Profiel WWW
Bericht 
En dan zeggen ze dat juristen raar zijn... :wink:

03 feb 2007 12:59
Profiel
PorscheForum Rakker
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994 Hiervoor: 968 en 944
bij Eindhoven
Bericht 
even terug on topic:

Met variocam in 968 kan de inlaatkleptiming verschoven worden, dmv een vertraging van de inlaatnokkenas. Voor zover ik weet wordt dit gedaan bij toerentallen 1500/min en 5500/min. Is trouwens niet alleen gunstig voor vermogen en koppel, maar ook voor emissie, zo wordt in de brochures vermeld.

Heb nog nooit gehoord van problemen met de variocam bij 968. Volgens mij is dit een vrij betrouwbaar stukje techniek.
Wel zijn de glijblokjes v.d. kettingspanner en de ketting tussen de nokkenassen nogal gevoelig voor slijtage. Dit kan dan weer leiden tot slijtage of zelfs 'tanduitval' bij de nokkenassen. Hier geldt wel: door gedegen onderhoud (regelmatige check) kan dit voorkomen worden. Gezien de prijs van de nokkenassen is dit een belangrijk check-punt bij aanschaf.

03 feb 2007 16:47
Profiel ICQ 
PorscheForum Rakker
993tt, 993 cabrio TOTMBO:964
Bericht 
Marcel schreef:

"De GCM en de GCL gebruiken een RFI proces om tot een RFP te komen die resulteert in een OLB of SSN, waarna de CPB de MSA goedkeurt en later wordt bekeken door een BPR met de SRM."

Het verontrustende is dat in mijn wereld mijn collega's dit nog begrijpen ook.....

hahaha, ik zit aan de andere kant van de tafel (aannemer) dus ik moet wel eens:
RFI = Request For Information
RFP= Request For Proposal

Dan zal GCM jullie General Commercial Manager wel zijn en de GCL ook zo'n joker hahaha de rest kan ik ook nog wel bedenken maar ik ga nu een biertje pakken..

04 feb 2007 0:47
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
porsche 944S2
Bericht 
Bij de 968 zijn veel motoren stuk gelopen doordat het kunststof geleidertje van de nokkenasketting bros werd, afbrak en vervolgens de nokkenasketting vastliep/ ging klapperen / of andere ellende van dien. Met als gevolg kapitale motorschades. porsche gaf dit onderdeel in eerste instantie ook niet op voor onderhoud (= eeuwige levensduur??)

Dit probleem is niet gerelateerd aan de varioCam van de 968, ook de 16 kleppers van de 944 met dubbele nokkenassen kennen dit als aandachtspunt voor onderhoud.

04 feb 2007 0:54
Profiel WWW
Uden
Bericht 
dynamic schreef:
Marcel schreef:

hahaha, ik zit aan de andere kant van de tafel (aannemer) dus ik moet wel eens:
RFI = Request For Information
RFP= Request For Proposal

Dan zal GCM jullie General Commercial Manager wel zijn en de GCL ook zo'n joker hahaha de rest kan ik ook nog wel bedenken maar ik ga nu een biertje pakken..

Niet slecht:

RRI, RFP had je goed
GCM = Global Category Manager (soort van commercieel product expert)
GCL = Global Category Lead, zijn hulpje
OLB = On line Bid, reverse auctioning
SSN = single source negotiations, oftwel eenzijdig aanbesteding
CPB = Commercioal Procurement Board, tenderboard/contractboard
MSA= Master Service Agreement, contract
BPR= Business Perfromance Review, regelmatig vergadering met leverancier over zijn prestaties onder contracts
SRM=Strategic Relationship Manager, oftwel houd zich met alles bezig tussen bedrijf en levernacier behalve operationeel en commercieel.

General Commercial Manager, dat ben ik maar zoals je al ziet kom ik in het verhaal niet voor.......
:? :wink:

04 feb 2007 9:28
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 18 berichten ]