Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 21 apr 2025 10:20



Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
996 C4 of vertrouwen op PSM? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht 996 C4 of vertrouwen op PSM?
Hallo,

Ik ben nieuw hier en van plan om dit jaar een 996 cabrio aan te schaffen. Ik ben nu op zoek in Duitsland (zowel Porsche approved "Gebrachtswagen" bij dealers als bij specialisten) en heb altijd de voorkeur gehad voor een C4 omdat deze meer grip heeft onder alle omstandigheden. Als newbie in een auto met de motor achterin en veel vermogen, wil ik geen risico lopen dat ik op een regenachtige dag teveel gas geef op een rotonde en al rondjes draaiend tegen een lantaarnpaal tot stilstand moet komen. Nadeel in mijn zoektocht is het relatief beperkte aanbod.

Wie kan aangeven in hoeverre de 996 nog staartlastig is met PSM? Wat zijn in Nederland de voordelen van vierwielaandrijving t.o.v. PSM?

Alvast dank!


03 jan 2009 10:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
de discussie wel of geen c4 is al vele malen gevoerd, probeer de zoek functie eens.

hoe veel km ga je rijden met je 996 cabrio?

ik heb zelf een c4 gekozen met de gedachte:
eerste porsche, dagelijks gebruik ook in de winter.
Ik ben tevreden met mijn keus, echter bij normaal gebruik iser geen verschil tussen de c4 of c2.

de circuit ridders geven voor keur aan een c2, kan je beter mee driften en een c4 heeft wat meer last van onderstuur (maar ook dat kan verholpen worden)


robert
_________________________________________
remmen is angst


03 jan 2009 11:12
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Niet alleen als 'circuit ridder' kan je voorkeur hebben voor een C2 :wink:
Zoals Robert schrijft gebruik de zoekfunctie.

Een C4 heeft NIET "onder alle omstandigheden meer grip"!
Ook met PSM zijn er grenzen, waarbij dan niet alleen de kont maar de hele Porsche een eigen weg zoekt :idea:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


03 jan 2009 11:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
We zullen hier niet de hele C2/C4 discussie opnieuw gaan voeren maar toch even wat opmerkingen.
Een 996 heeft ook als C2 een prima wegligging die vele malen beter is dan de vroege generatie staartlastige 911'jes. Wel blijft het karakter van een achterwiel aangedreven auto en als je daar goed mee om kan gaan zal die je echt niet zo heel snel voor verrassingen doen laten staan. Je moet je gewoon heel goed realiseren dat je veel vermogen op de achterwielen hebt staan en dat je op een regenachtige maar ok droge dag met gemak de auto 180 graden om kan zetten als je de rechtervoet niet kunt beheersen.
Een C4 heeft een neutraler stuurkarakter maar omdat in de verhouding voor/achterwielaandrijving het meeste vermogen nog steeds op de achterwielen staat kun je ook die over de achterwielen laten driften door met het gas te spelen.
En zoals Paul al schrijft, als een C4 over vier wielen gaat glijden ben je ook alle controle volledig kwijt terwijl je bij een C2 nog altijd grip op de voorwielen hebt en dus door met gas en stuur te spelen de auto weer in het gareel kunt krijgen. Om die reden is de 996 C4 ook altijd met PSM uitgevoerd. Daarmee is het 'grijze gebied' wat ruimer en merk je wat eerder wanneer je op de grenzen van het toelaatbare komt. (kan overigens met één druk op de knop ook uitgeschakeld worden en dan rijd de C4 wel heel anders als je de grenzen op zoekt)
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


03 jan 2009 12:21
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Hoeksche Waard
Bericht 
grip, geen grip het is allemaal prachtig. Het gevoel dat je met een sportwagen op pad bent, die maar weinigen echt kunnen temmen, of het nou een 2 of een 4, is toch het mooiste wat er is.

Dat is misschien dat onbestemde gevoel wat je niet altijd kan beschrijven. Ik kan me voorstellen dat een GT3 verstandelijk qua veiligheid niet de beste keuze is, maar ja het hart.......... :wink:


03 jan 2009 12:41
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Hmm, ben de hele ochtend aan het lezen geweest en eigenlijk is de conclusie dat er geen eenduidige keuze te maken valt. Hangt af van mate van gebruik, persoonlijke voorkeur voor avontuur en dan nog kun je beter op zoek gaan naar een goed exemplaar en je niet laten leiden door C2 of C4...

Ik rijd voor dagelijks/zakelijk gebruik een auto met ESP en die is niet sportief. Ik rijd er overigens wel sportief mee, maar niet als een maniak. Ik vertrouw op mijn ESP en weet dat het me niet uit alle situaties kan redden.

De Porsche zal max 20.000 km per jaar (privé) gaan rijden, ook in de winter. Ik wil er wederom sportief mee gaan rijden, maar niet als een maniak. Ook niet op circuits, ben niet op zoek naar driftmomenten, etc. Maar wil wel graag snel in bochten kunnen rijden. Die ene keer per jaar dat het sneeuwt of er sprake kan zijn van aquaplaning, zal ik me in (moeten) kunnen houden.
Het verschil in prestaties (top en 0-100) is verwaarloosbaar, dus dat geeft ook geen doorslag.

Ik begin het idee te krijgen dat als je een voorzichtige rijder wilt/kunt zijn in winterse omstandigheden of bij "gevaarlijke" bochten (modder/zand/steentjes), een 996 C2 (mét PSM) uitstekend voldoet.

Bij wie van jullie is de C2 wel eens wel of niet succesvol opgevangen door PSM bij een te snel genomen bocht?


03 jan 2009 12:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Verstandig om eerst alles eens goed door te lezen en te overdenken. Volgende stap is gewoon met een C2 en een C4 lekker gaan rijden en eens kijken wat er het best bij je past. Het gevoel, de emotie zeggen veel meer dan lettertjes en cijfertjes zoals Ruud al schrijft.

Ene, ik heb zowel de C2 als mijn eigen C4 regelmatig in de PSM :oops: :wink:
En ik rijd toch niet echt als een maniak maar gewoon lekker sportief en met name op de grens de bochten door als het verkeer en de weg het toelaat. 0-100 zegt me vrij weinig, dat kan iedere auto tegenwoordig wel aardig. Het gevoel dat je een auto hebt die onder (bijna) alle omstandigheden genoeg vermogen en koppel als reserve heeft en lekker scherp te sturen is doet absoluut veel meer :wink:
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


03 jan 2009 16:33
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.