Auteur |
Bericht |
TheObserver
|
Een belastingvrije 944, is dat nou goedkoop rijden?
Hallo allemaal,
Ik had een vraag. Ik ben een starter en zoek een leuke hobby Porsche om in te rijden. Binnenkort rij ik af en ik moet en zal in een Porsche rijden als ik m'n rijbewijs eenmaal heb. Mijn voorkeur gaat uit naar een 944 of een 928. Stel nu dat ik er een uit '84 aanschaf welke goed onderhouden is incl. apk is dit dan een voordelige beslissing? Ik wil gewoon weinig kosten maken maar ik ben toch bang dat het onderhoud me gewoon te veel gaat kosten, of maak ik me nu teveel zorgen en is het toch een goede deal? Ik wil ongeveer een jaar of 4 in een 944 bijvoorbeeld rijden en leren over het merk en de auto zelf en daarna overstappen op een 911.
Please help me out guys, I really need it.
Alvast bedankt.
|
27 aug 2009 1:42 |
|
|
MetalGreen911SC
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa &
Boxster 3.2S
|
Re: Een belastingvrije 944, is dat nou goedkoop rijden?
Een belastingvrije 944, is dat nou goedkoop rijden?
Nee. (ook van toepassing op elk ander type Porsche)
_________________________________________ 8600cc & 18 cylinders
|
27 aug 2009 1:50 |
|
|
TheObserver
|
Re: Een belastingvrije 944, is dat nou goedkoop rijden?
(edit: volledige quote weggehaald, als je direct reageert, hoef je niet te quoten!)
Kun jij je antwoord motiveren? Ik ben zelf ook niet echt van plan om te racen en te driften. Kun je me zeggen hoeveel een gemmiddelde 944 ongeveer per jaar in onderhoud kost?
Laatst bijgewerkt door TheObserver op 27 aug 2009 2:07, in totaal 1 keer bewerkt.
|
27 aug 2009 1:53 |
|
|
MetalGreen911SC
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa &
Boxster 3.2S
|
Re: Een belastingvrije 944, is dat nou goedkoop rijden?
Ik kan je niet vertellen wat een 944 kost per jaar. (ik heb er geen ) Porsche rijden is nu eenmaal wat duurder rijden dan de gemiddelde "belastingvrije" auto. Gebruik de zoekfunctie eens, leesvoer genoeg. Succes met het maken van je keuze, en zou het bijna vergeten... Welkom
_________________________________________ 8600cc & 18 cylinders
|
27 aug 2009 2:04 |
|
|
TheObserver
|
Re: Een belastingvrije 944, is dat nou goedkoop rijden?
(edit: volledige quote weggehaald, als je direct reageert, hoef je niet te quoten!)
Dankje!
|
27 aug 2009 2:06 |
|
|
Rodger that!
Veghel
|
Re: Een belastingvrije 944, is dat nou goedkoop rijden?
Hi Obsy, Ik betaal €106,- p/j= incl rechtsbijstand+ inzittenden verzekering Maar waar het omgaat: hoe is de auto in het algemeen als je daar pech mee hebt kan je daar aardig op leeg lopen als je alles moet uitbesteden. Er zullen wel reacties komen met prijzen van grote reparatie's, die heb ik gelukkig tot nu niet gehad Stel deze vraag ook eens op http://www.944forum.com
_________________________________________ 944 Type I USA '83 Targa Antraciet zwart metalic (RR) Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................
|
27 aug 2009 6:31 |
|
|
brian951
997 C4
ex 964C2
ex US 951Hengelo
|
Re: Een belastingvrije 944, is dat nou goedkoop rijden?
Geef gewoon wat meer geld uit aan een goed onderhouden exemplaar..zorg ervoor dat iig de distributie recent vervangen is en hij geoon netjes z`n beurten heeft gehad bij tenminste een specialist.. dan kan er weinig mis gaan..het blok van een 944 is bullitproof.. maar welke reparatie dan ook 8eraf zal duurder zijn dan bij een willekeurig ander gebakkie.. 928 zou ik uit mn hoofd zetten als ik jou was.. groet
_________________________________________ Ride Hard, you can rest when you die
|
27 aug 2009 9:00 |
|
|
felix bahama 912
Porscheloos...Almkerk
|
Re: Een belastingvrije 944, is dat nou goedkoop rijden?
Ik denk dat belastingvrij, of niet, in het totale kostenplaatje een te verwaarlozen bijdrage geeft.
_________________________________________ OLD PORSCHES NEVER DIE, THEY JUST GET BETTER...AND WHEN PERFECT...SELL IT.
|
27 aug 2009 9:08 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Een belastingvrije 944, is dat nou goedkoop rijden?
'gewoon wat meer geld uitgeven'... dat moet je dan wel hebben Ik denk dat als je op een krap budget zit, een Porsche nooit een goed advies is. Wat niet betekent dat je het niet moet doen overigens. Alleen zijn onderdelen voor een Porsche over het algemeen duurder dan die voor een Golf en het zijn toch sportwagens. Als je een auto koopt van 25 jaar oud weet je nooit hoe ze die 25 jaar bereden zijn. Daar Porsches meer tot de verbeelding spreken dan Golfjes en Astra's is de kans groter dat er mee gesjoemeld is, km-stand niet klopt of op het onderhoud bezuinigd is. Een aankoopkeuring helpt, maar zegt ook niet alles. Je kan dus altijd voor een tegenslag komen te staan. En dat is erger als je 4000 euro aan een 25 jaar oude 944 hebt besteed, dan als je 500 euro in een 25 jaar oude Toyota hebt gestoken. Er lijkt me weinig vervelenders te zijn op autogebied dan eindelijk je eerste auto te hebben die kapot langs de kant van de weg staat omdat je je de reparatie niet kan veroorloven. Succes.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
27 aug 2009 9:08 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Re: Een belastingvrije 944, is dat nou goedkoop rijden?
Ik rijd een 924, die van de goedkope onderdelen. Ik heb wat dingen vervangen die na 29 jaar onvermijdelijk stuk gingen en wat achterstallig onderhoud opgelost. In iets meer dan twee jaar heb ik voor ongeveer 3500 euro aan onderdelen uitgegeven, alle reparaties heb ik zelf gedaan. Bij een 944 was dit een veelvoud van dit bedrag geweest, en er zijn reparaties die je zelf niet kunt doen omdat er speciaal gereedschap nodig is.
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
27 aug 2009 9:31 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Een belastingvrije 944, is dat nou goedkoop rijden?
Mijn stelling: Als het wel of niet hoeven betalen van houderschapsbelasting een wezenlijke financiele factor is rond het kiezen van je auto, dan moet je geen Porsche gaan rijden. Met name omdat onverwachte kosten aardig kunnen aantikken. Ben het helemaal eens met anderen dat die belasting in het niet valt naast andere kosten..
Als je met een auto begint in echt goede technische staat (en je het geluk hebt dat er niks stuk gaat) dan kun je makkelijk enkele jaren tuffen tegen kosten die niet veel gekker zijn dan bij een gewone middenklasser. Olie, filtertjes, zaakjes nalopen. Het verschil komt om de hoek als je banden, remmen, uitlaat en koppeling aan de beurt zijn. Het is ontzettend knullig als je een auto moet wegdoen omdat je geen geld hebt voor een noodzakelijke reparatie. Er zijn flink wat Porsches die om die reden te vaak voor (ogenschijnlijk!) weinig geld van de hand gaan.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
Laatst bijgewerkt door lindemans op 27 aug 2009 11:37, in totaal 1 keer bewerkt.
|
27 aug 2009 9:58 |
|
|
Martin K.
Boxster 3.4 STwente
|
Re: Een belastingvrije 944, is dat nou goedkoop rijden?
+1
_________________________________________ Groeten uit Twente
|
27 aug 2009 10:03 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Re: Een belastingvrije 944, is dat nou goedkoop rijden?
...en de distributieriem, bij een 944 ook iets waar je serieus rekening mee moet houden.
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
27 aug 2009 10:08 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Re: Een belastingvrije 944, is dat nou goedkoop rijden?
Oude auto's, daar gaan dingen aan stuk. Als je hem als daily driver in gaat zetten gaat er meer stuk en sneller dingen stuk. En zoals Harald/Horn al schreef, een 944 is, was en blijft een sportwagen met high-perf. onderdelen die in relatief kleine oplage zijn gemaakt, lees, duur. De reparaties zullen ongetwijfeld volgen, vanwege de simpele reden dat je in een 25 jaar oude auto wil gaar rijden. Van een zes jaar oude auto gaan dingen stuk, laat staan een 25 jaar oude. De evt. besparing van de wegenbelasting is daarbij een druppel op een gloeiende plaat. Enne: Voor/van wie moet en zal je dat? Vanwege je voorliefde voor het merk hoop ik? Dat is nl. voor mij de enige acceptabele reden. Als het is om indruk op de buurt te maken zou ik dit voornemen heel snel laten varen en lekker een Golf GTI of Peugeot 206 GTI kopen. Ook erg leuke sportieve auto's maar iets onderhoudsvriendelijker. En 928 on a budget? ... SLuit me bij TOm aan, if then, neem een 924, dan heb je misschien af en toe nog wat muntjes over voor de kroeg...en benzine! Don't even think about it! Succes en veel wijsheid gewenst en allereerst veel succes met halen van het rijbewijs.
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
27 aug 2009 16:40 |
|
|
MickRS
neuf onze françaisLandelijk Amsterdam
|
Re: Een belastingvrije 944, is dat nou goedkoop rijden?
_________________________________________ rouge et noir
|
27 aug 2009 18:12 |
|
|
KEV-911
928,911 targaDestelbergen
|
Re: Een belastingvrije 944, is dat nou goedkoop rijden?
Het is moeilijk te zeggen wat een Porsche kost in stukken en uren, maar reken maar dat je bij de 'goedkope' 944-928-911,... de eerste jaren quasi het aankoopbedrag maal 2 mag rekenen. Roest, riemen, remmen, veringen,... Dat is meestal bijna versleten bij de koopjes, ofwel zijn een paar stukken vervangen maar zit ergens anders een addertje onder het gras
|
27 aug 2009 19:30 |
|
|
Sjeezerrr
Porsche 996TT (ex 996C2, ex 911 3.0SC, ex 944 S2 cabriolet, ex 944, ex 924)Apeldoorn
|
Re: Een belastingvrije 944, is dat nou goedkoop rijden?
Mijn ervaring: Daily driver 944 uit 1983... Buiten normaal onderhoud is sinds februari 2007 vervangen: - DME relais - distributieriem - motorsteun - luchtinlaatslang - Ruitenwissermotor Wel zit de uitlaat (middendemper + einddemper) eraan te komen. Geen bijzonderheden eigenlijk. Het plaatwerk en interieur heeft wel een forse opknapbeurt gekregen, maar dat was meer omdat ik de auto graag weer 100% netjes wilde hebben.
Mijn zwager heeft zo'n beetje net zo lang een 944 maar heeft iets minder geluk gehad, naast onderhoud: - distributieriem - DME relais - radiateur - waterslang - startmotor - uitlaat - aandrijfashoes
Onderdeelprijzen vallen best mee, je moet wel een beetje geluk hebben met de auto die je koopt. Als je een wanneer je een beetje weet waar je terecht kunt kun je best tegen redelijke kosten zo'n auto dagelijks rijden.
Enneh ik wilde wel speciaal een belastingvrije...
|
28 aug 2009 19:03 |
|
|
leander
Brabant - Westland
|
Re: Een belastingvrije 944, is dat nou goedkoop rijden?
Met mijn 924 zat ik in 2jaar aan 5000,00 euro aan reparaties.
Laat je niet gek maken dat een "924" goedkoper is dan een 944 of 928. Het ligt gewoon puur aan hoe de staat van de P is.
Onderdelen van een 928 zijn niet uitwisselbaar met andere modellen en dus duurder.
Gr Leander.
_________________________________________ 924 Track '84
Ex: 924 Turbo Targa '80 Ex: 986 Boxster S '01
Dreamers cannot be tamed. Dreams are not for sale.
|
31 aug 2009 13:13 |
|
|
brian951
997 C4
ex 964C2
ex US 951Hengelo
|
Re: Een belastingvrije 944, is dat nou goedkoop rijden?
in 2 jaar tijd 5k uitgeven aan een 924?? En hoeveel zou die nou dan opbrengen als je hem verkoopt?
_________________________________________ Ride Hard, you can rest when you die
|
01 sep 2009 8:17 |
|
|
john's Porsches
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
|
Re: Een belastingvrije 944, is dat nou goedkoop rijden?
mijn ervaring: had een goede 944 gekocht
waarvan ik wist dat de koppeling nog niet was vervangen inmiddels bij dagelijks gebruik vervangen daarnaast
koppeling vervangen 2 x odb sensoren preventief DME relais aandrijfassen vernieuwd preventief koppakking preventief vervangen nieuwe accu preventief nieuwe startmotor versnellingsbak vervangen ivm met een lager wat ik hoorde
dit met circa 30.000 km vallen de onderhoudskosten mee cira 2500 euro als je het eea zelf monteerd. Dit in 20 jaar tijd is 100 euro aan onderhoud per maand.
valt dus wel mee, hoewel een koppeling vervangen is niet echt fun om te doen
_________________________________________ http://www.HVK-hogere-veiligheidskundige.nl
|
01 sep 2009 8:28 |
|
|
Amethist
Ex. 911 Carrera 3.2 targa en Boxster Nu 964 cabrio, boxster S
|
Re: Een belastingvrije 944, is dat nou goedkoop rijden?
Waar ik je niet over hoor is de verzekering!!! Ga daar eerst achteraan. Ik denk dat je je daarna nog wel even achter je oren krabt. Zo niet, dan wil ik graag weten waar je die verzekering hebt gevonden .
_________________________________________ Ergens ben je nergens.
|
01 sep 2009 9:08 |
|
|
john's Porsches
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
|
Re: Een belastingvrije 944, is dat nou goedkoop rijden?
oja moet ook nog even nieuwe bandjes, achter reeds vervangen nu nog even voor en dan mag de auto van eigenaar gaan wisselen en gaan wij opzoek naar een boxstertje
_________________________________________ http://www.HVK-hogere-veiligheidskundige.nl
|
01 sep 2009 10:20 |
|
|
leander
Brabant - Westland
|
Re: Een belastingvrije 944, is dat nou goedkoop rijden?
Oh ik wil mn 924 niet verkopen hoor. Ik heb die keuze een jaar geleden al gemaakt. Anders had ik er niet zoveel aan laten doen.
_________________________________________ 924 Track '84
Ex: 924 Turbo Targa '80 Ex: 986 Boxster S '01
Dreamers cannot be tamed. Dreams are not for sale.
|
01 sep 2009 17:10 |
|
|
XoReP
|
Re: Een belastingvrije 944, is dat nou goedkoop rijden?
Je moet iig nooit beginnen met de gedachte dat 'je het geld er uit kan halen e.d.' een P is met vele onderdelen flink duurder. Ik was bijvoorbeeld voor een koppelingskabeltje van mijn 924 €108,- kwijt terwijl je bij een 'gewone' auto vaak voor €30,- al klaar ozu zijn (imitatie is ook slechter te krijgen). Ik heb dus een 'goedkope' 924 gekozen en tot nu toe is het me meegevallen. Mijn lijstje tot nu toe: -Lekkende benzine pomp (kon voor enkele euro's gefixed worden voor nieuwe fittingen maar heb voor de zekerheid nieuwe pomp genomen) -Nieuwe bougie kabelset (eentje klemde niet goed, kon ook van de sloop eentje halen maar is het maar meteen goed) -Nieuw benzine filter (gewoon omdat de oude er oud uitzag) -Nieuwe bougies (gewoon voor de zekerheid, kosten toch geen drol) -Nieuwe koppelingskabel (oude was gebroken, 2e handse kon ook goed maar zekerheid voor alles :+ ) -Nieuwe startmotor -Uitlaat is een beugeltje van afgebroken maar moet voor 2 tientjes wel te lassen zijn. In totaal ben ik nu ongeveer 750eu kwijt geweest maar voor de rest ziet het er eigenlijk allemaal netjes uit, als ik puur het broodnodige had gedaan was ik met 100eu ook wel klaar geweest maarja ik wil gewoon dat het goed zit. Ik heb ook niet de intentie om hem te verkopen en gewoon elke keer hem zover mogelijk perfect te maken zodat ik er jaren plezier van kan hebben. En tja het kost ook wat meer benzine (die vna mij rijd gewoon perfect op 95 maar gooi er voor de zekerheid toch 98 in) en olieverbruik is zelfs nog minder als in het boekje staat haha (heb 1,5l per 1000km gezien nou dat krijg ik echt niet voor elkaar, eerder 10x zo weinig). Al met al is het gewoon wat duurder maar je kunt er bijna alles zelf aan doen, wat erg in het voordeel is t.o.v. zelfs al de goedkoopste nieuwste auto's. Maar je rijd dan wel in iets aparts (zo voelt het en er zijn ook nog maar minder als 800 in Nederland). Vergeet alleen niet dat veel onderdelen al gauw het dubbele kosten bij een 944 t.o.v. een 924
|
01 sep 2009 19:02 |
|
|
brian951
997 C4
ex 964C2
ex US 951Hengelo
|
Re: Een belastingvrije 944, is dat nou goedkoop rijden?
ja ik ken de verhalen van mensen die zeggen dat ze nooooooit die ene auto verkopen... in de praktijk is het toch anders.. heb deze uitspraak zelf ook vaak genoeg gedaan hoor.. bedoel alleen maar dat 5k voor een 924 nogal aan de forse kant is.. t geld ga je er bij een verkoop die er vroeg of laat gaat komen zeker niet meer uit halen
_________________________________________ Ride Hard, you can rest when you die
|
01 sep 2009 21:21 |
|
|