Auteur |
Bericht |
porschenot
ex 993 ex 996
|
wat voor banden
wat zijn jullie ervaringen met zomerbanden(18 inch) van de merken michelin/bridgestone /pirelli/continental met porsche codering wie heeft er al verschillende merken gehad en heeft een voorkeur bv prijs/slijtage/levensduur/wegligging
alle info is welkom gr ton
|
23 apr 2010 21:08 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: wat voor banden
.. heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd te gebruiken
|
23 apr 2010 21:22 |
|
|
barolo
3.2S010
|
Re: wat voor banden
Not Porsche? Nee Porschenot..... search.php
_________________________________________ That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
|
23 apr 2010 22:24 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: wat voor banden
Welke auto, welk gebruik, wat vind jij belangrijk... Allemaal informatie die nodig is voordat er überhaupt een fatsoenlijk advies gegeven kan worden.
|
23 apr 2010 22:35 |
|
|
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
Re: wat voor banden
Ik heb ooit de bridgestones potenza eronder gehad , niet normaal ! plakten als lijm op de weg (droogweer en regenweer), maar .... geen 7000 km verder en ze waren al volledig tt het metaal uitgelopen !!
_________________________________________ Damm Girl , You Look So Good It Hurts !! Wie veel weet en niet vergeet WEET !!
|
23 apr 2010 22:45 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: wat voor banden
S-02, S-02 pole position, S-02A, S03, RE050A, enz. enz.
Er zijn nogal wat Potenza's. W.o. meerdere F1 banden!
|
23 apr 2010 23:35 |
|
|
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
Re: wat voor banden
Hoi DS? is al een paar jaar geleden , weet het niet juist meer ! maar ik dacht so-2 , kan dat ?
_________________________________________ Damm Girl , You Look So Good It Hurts !! Wie veel weet en niet vergeet WEET !!
|
23 apr 2010 23:44 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: wat voor banden
Dat kan.
|
23 apr 2010 23:48 |
|
|
porschenot
ex 993 ex 996
|
Re: wat voor banden
hoi olaf ga ik ook nog even proberen maar ben niet zo een computer expert en misschien komt er weer iets nieuws over een bepaalde band gr ton
Laatst bijgewerkt door porschenot op 24 apr 2010 7:27, in totaal 1 keer bewerkt.
|
24 apr 2010 7:17 |
|
|
porschenot
ex 993 ex 996
|
Re: wat voor banden
hoi son of the devil erg goede opmerking van je ik heb een 993 carrera en rijdt er alleen mee op de openbare weg en race er dus niet mee op het circuit gr ton
Laatst bijgewerkt door porschenot op 24 apr 2010 7:28, in totaal 2 keer bewerkt.
|
24 apr 2010 7:21 |
|
|
porschenot
ex 993 ex 996
|
Re: wat voor banden
hoi barolo porsche is voor mij altijd YES echter heb ik de gewoonte om mijn voornaam altijd achterste voren te zetten is in dit gevaal wel een beeyje verwarend voor een porsche gek gr TON
|
24 apr 2010 7:25 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: wat voor banden
Een goede allround band is de RE050A (maar voor een 993 niet met N codering als ik mij niet vergis). Sportiever uit dezelfde stal is de S-001, maar die is nog niet in veel maten verkrijgbaar en daarom ook niet voor de 993.
Continental Sport Contact 3 is ook allround.
Wat sportiever PS2 van Michelin.
Nog sportiever Pzero Rosso.
|
24 apr 2010 10:35 |
|
|
Anton
Boxster 2.5Utrecht
|
Re: wat voor banden
Je vraag is te algemeen want van belang is je rijstijl, dagelijks gebruik ja/nee, wat voor waarde je hecht aan comfort, afrolgeluid, levensduur en of je een Porsche N codering band wilt. Over dat laatste is er hier veel gepost, sommigen hechten er geen waarde aan (ik wel overigens), en de Porsche Dealer zal er niets anders onder zetten dan een N codering band. De band (in die specifieke maat !) is dan samen met Porsche ontwikkeld geweest en voldoet aan eisen van comfort, veiligheid / voorspelbaarheid weggedrag, belastbaarheid, en vooral, dat het sportieve karakter van de sportwagen met de band blijft zoals Porsche het bedoeld heeft. Een N4 wil dan niet zeggen dat die sneller, sterker of beter is dan N0 maar dat het de vierde modificatie is sinds de ontwikkeling samen met Porsche. Natuurlijk kost het de fabrikanten geld om samen met Porsche te mogen ontwikkelen, dus een commercieel motief om een N codering band als de betere in de markt te zetten is er dus wel... En het kan in theorie zo zijn dat b.v. een Goodyear band even goed is als een Conti met N codering, maar dat weet je niet van tevoren.
Overigens is de Conti SP3 er niet met N codering in de meest gebruikte 18" maten (265/35 achter en 225/40 voor). De SP2 is dat wel.
Ervaring: Conti SP2 : harde rubbercompound met lange levensduur, maar zeker bij kouder weer weinig comfort en gemakkelijk aquaplanen (vind ik). Rechtuitstabiliteit en stuurrespons is goed. Michelin PS : comfortabel, plakt goed aan de weg, er is afrolgeluid tussen de 80-110 km/u, stuurt iets minder scherp dan de Conti SP2, levensduur weet ik nog niet maar wel dat dit voor mij de fijnere band is als een daliy driver.
_________________________________________ De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten
|
24 apr 2010 19:56 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: wat voor banden
PS is een andere band dan de PS2. De PS2 stuurt scherper dan de conti.
|
24 apr 2010 23:46 |
|
|
Anton
Boxster 2.5Utrecht
|
Re: wat voor banden
Verwarrend. Is het PS of PS2? Michelin zelf heeft het over de Pilot Sport "2", dus tussen aanhalingstekens, en die 2 staat niet op de band. Daar staat alleen Pilot Sport en, in mijn geval, productiejaar 2009 en N3, de laatste modificatie. Dit zou dus een PS2 volgens jouw beschrijving moeten zijn. En bij de dealer wordt het kortweg de Pilot Sport Drie (N3) genoemd om de verwarring compleet te maken. Dit i.t.t. tot Continental waar duidelijk SportContact 2 of 3 op de band staat.
_________________________________________ De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten
|
25 apr 2010 8:23 |
|
|
turbocruiser
964 C2 1992Amstelveen
|
Re: wat voor banden
Michelin stuurt het scherpst, heeft de sportiefste demping, en slijt het minst hard.
_________________________________________ "Il mattino ha l' oro in bocca"
|
25 apr 2010 9:43 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
Re: wat voor banden
Heb even gekeken op mijn DD BMW; er staat heel klein (<1 cm) PS2 naast het Pilot Sport opschrift. Heb paar weken geleden maar weer gekozen voor PS2; PS3 was ook leverbaar. Maar ben tot nu toe erg tevereden met de PS2 (onder de BMW) Zie over 2 jaar wel weer. Dit plaatje vond ik nog ergens; maar lijkt mij eerder uit de marketinghoek, dan uit de techneutenhoek afkomstig.
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
25 apr 2010 9:46 |
|
|
barolo
3.2S010
|
Re: wat voor banden
_________________________________________ That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
|
25 apr 2010 10:14 |
|
|
Anton
Boxster 2.5Utrecht
|
de kleine lettertjes
@ airhead : nadat jij gepost hebt ben ik gaan kijken, en inderdaad, nauwelijks leesbaar staat er PS2 op de banden... Mijn verwarring is nu over, maar wat bij Michelin de gedachte is om op autobanden lettertjes te gebruiken waarbij je een leesbril moet opzetten.
_________________________________________ De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten
|
25 apr 2010 15:54 |
|
|
Retep
2e prijs Jubileumrit 2013
|
Re: wat voor banden
Mijn ervaring is om in ieder geval banden met een N-codering te nemen. Deze vangen imho de gewichtsverdeling en krachtenwisselingen van een 911 beter op.
|
25 apr 2010 16:19 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: wat voor banden
N-codering is niets anders dan certificering.
|
25 apr 2010 16:35 |
|
|
Stimpy911
911 SC '82Amsterdam
|
Re: wat voor banden
Een certificering die de banden pas krijgen als de banden aan de eisen van Porsche voldoen. Volgens mij zijn er de laatste tijd erg veel (nuttige) discussies over banden. Zoekfunctie gebruiken?
|
25 apr 2010 21:35 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: wat voor banden
Je omschrijft nu "certificering"... Punt is dat er ook banden zijn die weldegelijk voldoen, maar waarvoor niet is betaald om die N te krijgen. De RE050A is in enkele maten met N-codering. Die banden wijkt, behalve in maatvoering, niet af van de overigen. Bridgestone vond het echter alleen interessant om voor een eerste montage te investeren in die N.
|
25 apr 2010 21:39 |
|
|
Stimpy911
911 SC '82Amsterdam
|
Re: wat voor banden
@Devils Son: In dit draadje3 http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=5&t=26923 wordt daar over gediscussieerd. De N-variant zou daadwerkelijk andere wangdikte hebben dan de andere banden in dezelfde lijn. Hoewel sommigen volhouden dat het marketingstrategie is en wie ben ik om te oordelen wie gelijk heeft? Maar als PAG het adviseert en het kost maar een beetje meer, waarom risico nemen? En is het niet zo dat als je een ongeluk krijgt het verwijtbaar is dat je niet de goede banden hebt? Of gaat dat erg ver? Jij als jurist (toch?) kan dat beter beoordelen. Uit eerder genoemd draadje deze verwijzing: http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=26& en citaat: Ook hiervoor geldt dat ik niet weet of de schrijver recht van spreken heeft. Moet dit draadje niet toegevoegd worden aan eerder genoemd draadje?
|
25 apr 2010 22:08 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: wat voor banden
Dat kan. Kijk, als de band niet de eisen haalt voor certificering kan een aanpassing nodig zijn. Continental heeft doorgaans redelijk soepele wangen en daar acht ik het wel redelijk om zoiets te veronderstellen. Bridgestone staat bekend om de stijve wang, dus daar kan ik het mij niet voorstellen. Het is geen marketingstrategie. Porsche is ermee begonnen omdat toentertijd de ZR rating de hoogste rating was. Omdat haar modellen inmiddels boven die 240 km/u kwamen wilde Porsche er zeker van zijn dat langdurig de topsnelheid aan konden. Daarom kwam de N-rating. Dat men toen ook wat meer is gaan testen is een tweede... Voorbeeld: ik rij met Michelin Pilot Sport Cup. In mijn maat niet met N-codering te krijgen. Maar ik weet zeker dat die band ruim voldoet aan de eisen. N-codering zal in NL niet nodig zijn. Bedenk dat men niet test op alle voertuigen. Wat iemand met een 993 er aan heeft dat een 997 met die band is getest is mij niet helemaal duidelijk, gelet op het feit dat die auto wezenlijk anders is. Ook lees je vaak dat N1 altijd met N1 moet worden gecombineerd. Dat is onzin. De telling loopt PER MAAT. Zo heeft mijn Pzero Rosso voor N4 en achter N5. Voor beiden geldt: de laatste versie. Zou ik nu echt beter af zijn met de N4 achter? Kortom: er is een hoop geschreven over de N-rating en het meeste is helaas onzin.
|
25 apr 2010 22:48 |
|
|