Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 7:44

Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
wat voor banden 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
ex 993 ex 996
Bericht wat voor banden
wat zijn jullie ervaringen met zomerbanden(18 inch) van de merken
michelin/bridgestone /pirelli/continental met porsche codering
wie heeft er al verschillende merken gehad en heeft een voorkeur
bv prijs/slijtage/levensduur/wegligging

alle info is welkom
gr ton

23 apr 2010 21:08
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: wat voor banden
.. heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd te gebruiken :?:

23 apr 2010 21:22
Profiel WWW Facebook 
3.2S
010
Not Porsche? Nee Porschenot..... :scratch:

search.php

23 apr 2010 22:24
Profiel WWW
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Welke auto, welk gebruik, wat vind jij belangrijk... Allemaal informatie die nodig is voordat er überhaupt een fatsoenlijk advies gegeven kan worden.

23 apr 2010 22:35
Profiel
Porsche 911 3.2 Heusden - Zolder Belgie (Limburg)
Ik heb ooit de bridgestones potenza eronder gehad ,
niet normaal !
plakten als lijm op de weg (droogweer en regenweer),
maar .... geen 7000 km verder en ze waren al volledig tt het metaal uitgelopen !!

23 apr 2010 22:45
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
S-02, S-02 pole position, S-02A, S03, RE050A, enz. enz.

Er zijn nogal wat Potenza's. W.o. meerdere F1 banden!

23 apr 2010 23:35
Profiel
Porsche 911 3.2 Heusden - Zolder Belgie (Limburg)
Hoi DS?
is al een paar jaar geleden , weet het niet juist meer !
maar ik dacht so-2 , kan dat ?

23 apr 2010 23:44
Profiel
Dat kan.

23 apr 2010 23:48
Profiel
ex 993 ex 996
hoi olaf

ga ik ook nog even proberen
maar ben niet zo een computer expert :lol:
en misschien komt er weer iets nieuws over een bepaalde band

gr ton

Laatst bijgewerkt door porschenot op 24 apr 2010 7:27, in totaal 1 keer bewerkt.

24 apr 2010 7:17
Profiel
ex 993 ex 996
hoi son of the devil

erg goede opmerking van je :idea:
ik heb een 993 carrera en rijdt er alleen mee op de openbare weg
en race er dus niet mee op het circuit

gr ton :twisted:

Laatst bijgewerkt door porschenot op 24 apr 2010 7:28, in totaal 2 keer bewerkt.

24 apr 2010 7:21
Profiel
ex 993 ex 996
hoi barolo

porsche is voor mij altijd YES
echter heb ik de gewoonte om mijn voornaam
altijd achterste voren te zetten is in
dit gevaal wel een beeyje verwarend voor een porsche gek

gr TON :D

24 apr 2010 7:25
Profiel
Een goede allround band is de RE050A (maar voor een 993 niet met N codering als ik mij niet vergis). Sportiever uit dezelfde stal is de S-001, maar die is nog niet in veel maten verkrijgbaar en daarom ook niet voor de 993.

Continental Sport Contact 3 is ook allround.

Wat sportiever PS2 van Michelin.

Nog sportiever Pzero Rosso.

24 apr 2010 10:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 2.5
Utrecht
Je vraag is te algemeen want van belang is je rijstijl, dagelijks gebruik ja/nee, wat voor waarde je hecht aan comfort, afrolgeluid, levensduur en of je een Porsche N codering band wilt. Over dat laatste is er hier veel gepost, sommigen hechten er geen waarde aan (ik wel overigens), en de Porsche Dealer zal er niets anders onder zetten dan een N codering band. De band (in die specifieke maat !) is dan samen met Porsche ontwikkeld geweest en voldoet aan eisen van comfort, veiligheid / voorspelbaarheid weggedrag, belastbaarheid, en vooral, dat het sportieve karakter van de sportwagen met de band blijft zoals Porsche het bedoeld heeft. Een N4 wil dan niet zeggen dat die sneller, sterker of beter is dan N0 maar dat het de vierde modificatie is sinds de ontwikkeling samen met Porsche. Natuurlijk kost het de fabrikanten geld om samen met Porsche te mogen ontwikkelen, dus een commercieel motief om een N codering band als de betere in de markt te zetten is er dus wel... En het kan in theorie zo zijn dat b.v. een Goodyear band even goed is als een Conti met N codering, maar dat weet je niet van tevoren.

Overigens is de Conti SP3 er niet met N codering in de meest gebruikte 18" maten (265/35 achter en 225/40 voor). De SP2 is dat wel.

Ervaring:
Conti SP2 : harde rubbercompound met lange levensduur, maar zeker bij kouder weer weinig comfort en gemakkelijk aquaplanen (vind ik). Rechtuitstabiliteit en stuurrespons is goed.
Michelin PS : comfortabel, plakt goed aan de weg, er is afrolgeluid tussen de 80-110 km/u, stuurt iets minder scherp dan de Conti SP2, levensduur weet ik nog niet maar wel dat dit voor mij de fijnere band is als een daliy driver.

24 apr 2010 19:56
Profiel
PS is een andere band dan de PS2. De PS2 stuurt scherper dan de conti.

24 apr 2010 23:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 2.5
Utrecht
Verwarrend. Is het PS of PS2?

Michelin zelf heeft het over de Pilot Sport "2", dus tussen aanhalingstekens, en die 2 staat niet op de band. Daar staat alleen Pilot Sport en, in mijn geval, productiejaar 2009 en N3, de laatste modificatie. Dit zou dus een PS2 volgens jouw beschrijving moeten zijn. En bij de dealer wordt het kortweg de Pilot Sport Drie (N3) genoemd om de verwarring compleet te maken. 8)

Dit i.t.t. tot Continental waar duidelijk SportContact 2 of 3 op de band staat.

25 apr 2010 8:23
Profiel
PorscheForum Junkie
964 C2 1992
Amstelveen
Michelin stuurt het scherpst, heeft de sportiefste demping, en slijt het minst hard.

25 apr 2010 9:43
Profiel
PorscheForum Junkie
1986 C1
Friesland
Anton schreef:
Verwarrend. Is het PS of PS2?

Michelin zelf heeft het over de Pilot Sport "2", dus tussen aanhalingstekens, en die 2 staat niet op de band. ...

Heb even gekeken op mijn DD BMW; er staat heel klein (<1 cm) PS2 naast het Pilot Sport opschrift.
Heb paar weken geleden maar weer gekozen voor PS2; PS3 was ook leverbaar. Maar ben tot nu toe erg tevereden met de PS2 (onder de BMW)
Zie over 2 jaar wel weer.
Dit plaatje vond ik nog ergens; maar lijkt mij eerder uit de marketinghoek, dan uit de techneutenhoek afkomstig. :wink:
Afbeelding

25 apr 2010 9:46
Profiel
3.2S
010
Bij de http://www.autobandenmarkt.nl staan de test resultaten.
http://www.reifendirekt.de/cgi-bin/RDTy ... entest.com

25 apr 2010 10:14
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Boxster 2.5
Utrecht
Bericht de kleine lettertjes
@ airhead : nadat jij gepost hebt ben ik gaan kijken, en inderdaad, nauwelijks leesbaar staat er PS2 op de banden...
Mijn verwarring is nu over, maar wat bij Michelin de gedachte is om op autobanden lettertjes te gebruiken waarbij je een leesbril moet opzetten. :?:

25 apr 2010 15:54
Profiel
PorscheForum Junkie
2e prijs Jubileumrit 2013
Mijn ervaring is om in ieder geval banden met een N-codering te nemen. Deze vangen imho de gewichtsverdeling en krachtenwisselingen van een 911 beter op.

25 apr 2010 16:19
Profiel
N-codering is niets anders dan certificering.

25 apr 2010 16:35
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC '82
Amsterdam
Een certificering die de banden pas krijgen als de banden aan de eisen van Porsche voldoen.
Volgens mij zijn er de laatste tijd erg veel (nuttige) discussies over banden. Zoekfunctie gebruiken?

25 apr 2010 21:35
Profiel
Stimpy911 schreef:
Een certificering die de banden pas krijgen als de banden aan de eisen van Porsche voldoen.

Je omschrijft nu "certificering"...

Punt is dat er ook banden zijn die weldegelijk voldoen, maar waarvoor niet is betaald om die N te krijgen.

De RE050A is in enkele maten met N-codering. Die banden wijkt, behalve in maatvoering, niet af van de overigen. Bridgestone vond het echter alleen interessant om voor een eerste montage te investeren in die N.

25 apr 2010 21:39
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC '82
Amsterdam
@Devils Son: In dit draadje3 http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=5&t=26923 wordt daar over gediscussieerd. De N-variant zou daadwerkelijk andere wangdikte hebben dan de andere banden in dezelfde lijn. Hoewel sommigen volhouden dat het marketingstrategie is en wie ben ik om te oordelen wie gelijk heeft? Maar als PAG het adviseert en het kost maar een beetje meer, waarom risico nemen? En is het niet zo dat als je een ongeluk krijgt het verwijtbaar is dat je niet de goede banden hebt? Of gaat dat erg ver? Jij als jurist (toch?) kan dat beter beoordelen.
Uit eerder genoemd draadje deze verwijzing: http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=26& en citaat:
Citaat:
It is also important to know that while Porsche N-specification tires have been fine tuned to meet the specific performance needs of Porsche vehicles, the tire manufacturers may also build other tires featuring the same name, size and speed rating as the N-specification tires for non-Porsche applications. These tires may not be branded with the Porsche N-specification because they do not share the same internal construction and/or tread compound ingredients as the N-specification tires. Using tires that are not N-specific is not recommended and mixing them with other N-specification tires is not permissible.

Ook hiervoor geldt dat ik niet weet of de schrijver recht van spreken heeft.

Moet dit draadje niet toegevoegd worden aan eerder genoemd draadje?

25 apr 2010 22:08
Profiel
Stimpy911 schreef:
De N-variant zou daadwerkelijk andere wangdikte hebben dan de andere banden in dezelfde lijn.

Dat kan. Kijk, als de band niet de eisen haalt voor certificering kan een aanpassing nodig zijn.

Continental heeft doorgaans redelijk soepele wangen en daar acht ik het wel redelijk om zoiets te veronderstellen. Bridgestone staat bekend om de stijve wang, dus daar kan ik het mij niet voorstellen.

Citaat:
Hoewel sommigen volhouden dat het marketingstrategie is en wie ben ik om te oordelen wie gelijk heeft?

Het is geen marketingstrategie. Porsche is ermee begonnen omdat toentertijd de ZR rating de hoogste rating was. Omdat haar modellen inmiddels boven die 240 km/u kwamen wilde Porsche er zeker van zijn dat langdurig de topsnelheid aan konden. Daarom kwam de N-rating. Dat men toen ook wat meer is gaan testen is een tweede...

Citaat:
Maar als PAG het adviseert en het kost maar een beetje meer, waarom risico nemen?

Voorbeeld: ik rij met Michelin Pilot Sport Cup. In mijn maat niet met N-codering te krijgen. Maar ik weet zeker dat die band ruim voldoet aan de eisen.

Citaat:
En is het niet zo dat als je een ongeluk krijgt het verwijtbaar is dat je niet de goede banden hebt? Of gaat dat erg ver? Jij als jurist (toch?) kan dat beter beoordelen.

N-codering zal in NL niet nodig zijn.

Citaat:
It is also important to know that while Porsche N-specification tires have been fine tuned to meet the specific performance needs of Porsche vehicles,

Bedenk dat men niet test op alle voertuigen. Wat iemand met een 993 er aan heeft dat een 997 met die band is getest is mij niet helemaal duidelijk, gelet op het feit dat die auto wezenlijk anders is.

Ook lees je vaak dat N1 altijd met N1 moet worden gecombineerd. Dat is onzin. De telling loopt PER MAAT. Zo heeft mijn Pzero Rosso voor N4 en achter N5. Voor beiden geldt: de laatste versie. Zou ik nu echt beter af zijn met de N4 achter? :wink:

Kortom: er is een hoop geschreven over de N-rating en het meeste is helaas onzin.

25 apr 2010 22:48
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende