Auteur |
Bericht |
Stimpy911
911 SC '82Amsterdam
|
Re: wat voor banden
Wat je zegt klinkt overtuigend, maar net zo veel als de meningen die lijnrecht tegen de jouwe ingaan. Alleen worden die meningen geuit op sites van Michelin of bandenspecialisten. Vergis je niet, ik neem niet alles voor zoete koek. Maar hoe kom jij er bij dat het onzin is?
Met marketingstrategie bedoelde ik dat mensen die denken dat het niet uitmaakt, N-codering of niet, vaak beweren dat de banden binnen één lijn exact hetzelfde zijn op de N-codering na. En die is duurder. En nu ik er over nadenk, marketingstrategie zou er ook achter kunnen zitten dat gezegd wordt dat voor en achter dezelfde codering moet.
Jij hebt dus overigens wél N-codering banden?
|
25 apr 2010 23:59 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: wat voor banden
Van de drie sets die ik heb heeft er één N-codering. Winterbanden niet en semi-slicks niet. Zomerbanden wel, maar het is zelfs lastig om geen N-codering te nemen in mijn maat. Ik heb ook niets tegen die code. Het is een hele eenvoudige zaak: als je jezelf niet wenst te verdiepen in welke band voor jou het beste is, is die N-code bijzonder makkelijk. Maar voor veel modellen gaat Porsche inmiddels verder en krijg je per type zelfs een advies. Wel kom je als band in dat overzicht pas in aanmerking met een N-code natuurlijk. Zou de Bridgestone S-001 in mijn maat verkrijgbaar zijn, dan zou ik die best willen proberen, ook zonder die N. Ik geloof nl. niet zo in die magische "de 911 heeft een andere band nodig". Ja, de motor rust vooral op de achteras. Nou, dat doet de motor van de Mucielago ook (die overigens ook op Pzero Rosso's door het leven gaat). Toch is er geen speciale band voor een Lambo. Overigens ben ik benieuwd naar waar Michelin zegt dat N-codering nodig is. Ik zou dat niet slim vinden aangezien ze best wel wat Sport Cups zonder N-codering afzetten aan Porsche-eigenaren... Kennelijk vinden ze het zelf in de praktijk minder belangrijk... Bandenspecialisten... ach, die roepen ook allemaal dat een winterband vanaf 7 gr. celcius in het voordeel is. En dat klopt ook niet blijkt uit tests. Maar je leest het overal. En hoe weet ik dat laatste? Nou, op exact dezelfde manier als die N-code: stel vragen, lees erover en blijf nadenken. Zo kun je het feit dat een 911 op de achteras veel gewicht heeft vertalen in: neem een band die voldoet aan XL specs (extra load), of beter: kijk welke loadindex banden met N-codering hebben achter en zorg dat de band die je wil monteren daar aan voldoet. Zeker als in jouw maat alleen maar een N-codering band is te krijgen die lang geleden werd ontwikkeld kun je beter af zijn met de nieuw ontwikkelde band die geen N-codering heeft. De echte purist houdt het op de band die bij de auto hoort. Zo zou je met een 964 turbo altijd Bridgestone Expedia S-01's moeten monteren. Van mij mag het, maar inmiddels zijn de eigenschappen van die band een beetje achterhaald. En dan zeg ik: liever een PS2, ook al is deze nimmer getest op een 964 turbo.
|
26 apr 2010 9:33 |
|
|
Stimpy911
911 SC '82Amsterdam
|
Re: wat voor banden
Dat Michelin N-codering aanraadt staat hier. Alleen dat je verschillende N-coderingen voor en achter gebruikt wordt niet afgeraden, dat heb ik blijkbaar gedroomd .
|
26 apr 2010 10:13 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: wat voor banden
Speziell für die 911 Baureihe (Typ 997) wurde in Zusammenarbeit mit den Porsche Ingenieuren ein Reifen mit N-Spezifikation konzipiert. Daar staat niets anders dan dat men samen met Porsche een Sport Cup heeft ontwikkeld voor de 997 die N-spec heeft. Waarmee de eigenschappen iets minder sportief zijn geworden, maar wel beter bruikbaar in vochtige omstandigheden. Overigens is het een reeks geworden, de Sport Cup +. 5 vd 9 maten hebben N-codering, de overigen niet. Die zijn wel gelijk aan de typen met N-codering: http://www.steverinkbanden.nl/upload/Produkt%20Fiche%20PS%20Cup%20NL%202009.pdf
|
26 apr 2010 10:31 |
|
|
Stimpy911
911 SC '82Amsterdam
|
Re: wat voor banden
Ik denk dat je dit zinnetje bedoelt. Er staat natuurlijk niet dat ze dan hetzelfde zijn maar dat ze uit dezelfde reeks zijn. Maar dat is muggenziften, ik begrijp wat er bedoeld wordt. Conclusie: banden die voldoen aan de eisen van PAG kunnen een N-codering krijgen. Dezelfde band zonder N-codering is daadwerkelijk hetzelfde maar omdat het geen N-codering heeft geeft de producent aan dat het een band is voor alle auto's die dezelfde eisen stellen aan de banden als PAG. En als het dan scheelt in prijs kan je net zo goed zonder N-codering kopen. Ik hoor alleen tot de groep kritische kopers zonder al te veel kennis. Dus ik koop gewoon met N-codering omdat PAG dat zegt en grote PAG heeft altijd gelijk En 996 motoren gevoelige IMS Lager nooit
|
26 apr 2010 11:11 |
|
|
Retep
2e prijs Jubileumrit 2013
|
Re: wat voor banden
Murcielago heeft een middenmotor. Da's heel wat anders dan de configuratie van een 911...
|
26 apr 2010 11:29 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: wat voor banden
A. ze maken natuurlijk niet drie versies... dat kost teveel. B. In het plaatje zie je dat de eigenschappen van de + en de N op één hoop gemikt worden. Ik begrijp waarom mensen N-codering kopen en het is in die zin ook zinvol. Ik betwijfel echter wel het nut bij b.v. een 944, die echt zo extreem ver af staat van alle auto's waarmee getest is, dat het echt niet meer een voordeel kan zijn.
|
26 apr 2010 12:14 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: wat voor banden
Technisch gezien noem je de plaatsing van de motor in de Murcielago "achterin". Sterker nog: de letters LP in de typeaanduiding geven dat weg... Longitudinale Posteriore: In "lengterichting achterin" geplaatste motor. De motor van de Murcielago ligt minder ver naar achteren, maar dat maakt voor de band niet zoveel uit. Die zijwang kan gewoon een bepaald gewicht aan. De loadindex. Dat is ook niet anders bij een Audi vs BMW (zelfde verhaal, maar dan aan de voorzijde).
|
26 apr 2010 12:24 |
|
|
Retep
2e prijs Jubileumrit 2013
|
Re: wat voor banden
Het gaat niet alleen om de loadindex in verticale zin, maar ook om de laterale (zijwaartse) krachten welke een band kan verdragen. Door de motor achter de achteras te plaatsen treden juist deze sterk op bij een 911.
|
26 apr 2010 12:36 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: wat voor banden
Die kracht is gemaximaliseerd... teveel=overstuur. Ik haalde net al het voorbeeld aan van de Audi vs. de BMW. Er zijn ook geen bijzondere banden nodig voor een Audi. Hou op, schei uit... Zo bijzonder is een Porsche niet en als Porsche nooit voor N-codering had gekozen reden we nu ook rond zonder die code. Niemand die er een seconde langer over had nagedacht. En voor de goede orde: Porsche is niet de enige. Denk aan M-code (Mercedes). Die bestaat ook niet omdat een Mercedes nu zo'n bijzondere band nodig heeft, maar omdat Mercedes dat ooit een goed idee vond.
|
26 apr 2010 12:45 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: wat voor banden
Maar ja, feit is dat er wél banden met N-codering zijn.... Dus doe jezelf een lol en profiteer ervan
_________________________________________ Wim
|
26 apr 2010 12:49 |
|
|
Retep
2e prijs Jubileumrit 2013
|
Re: wat voor banden
Maximalisatie: elke methode voor het bereiken van de maximum waarde van een functie van variabele grootheden ( http://www.woorden-boek.nl/woord/maximal) Gemaximaliseerd met welke grootheden? N-codering-banden toch zeker?
|
26 apr 2010 13:56 |
|
|
Sander911
ex 993, ex 996tt, ex Boxster S, ex 991S, nu een 991 Targa 4GTSWest Maas en Waal
|
Re: wat voor banden
Zo, mijne zojuist weer voorzien van nieuw rubber. Enne geen discussie over het materiaal; gewoon het goede!
_________________________________________ "It is amusing. When I believe I reached the limit, I found out that it is possible to go beyond". (Ayrton Senna)
|
26 apr 2010 14:26 |
|
|
porschenot
ex 993 ex 996
|
Re: wat voor banden
het wordt zeker een band met N-codering prijsverschil is niet gigantisch ik denk dat het keuze tussen Continental of Michelin wordt ook al is er al veel overgeschreven op het forum het is toch wel interesant om alle info van de laatste tijd te zien ook omdat de banden ontwikkeling nooit stilstaat alvast allemaal bedankt voor de soms zeer uitgebreide info uiteraard zijn nieuwe ervaringen of info nog steeds welkom gr ton
|
26 apr 2010 18:38 |
|
|
Guus
993 4SOegstgeest
|
Re: wat voor banden
Toch maar even mijn ervaring toevoegen. Ben begonnen met Michelins. Fantastische band, uitstekende grip maar duur. Heerlijk om mee te rijden. De beste tot nu toe qua wegligging denk ik. Op Zandvoort circuitdag meegemaakt met G. Van Lennep. Driften op een nat wegdek met mijn 993 4S lukte mij niet maar voor hem een eitje. Banden waren na deze "masterclass" wel op. Overgeschakeld op Conti's op advies van Rob Hartog, ex Wittebrug voor mijn opvolger, een 996 carrera 4. Keiharde banden, niet te verslijten, maar veel minder grip. Op Lelystad driftdag geweldig, ook zonder van Lennep! Tenslotte weer een 993 4S gekocht, nu met Pirelli's er onder. Echt mijn band! Veel grip, zachter dan de Conti's doch gaan langer mee dan de Michelin's en zijn goedkoper. Succes met je keuze.
|
26 apr 2010 21:34 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: wat voor banden
Als je niet selectief quote hoef je de vraag niet te stellen.
|
26 apr 2010 22:46 |
|
|
porschenot
ex 993 ex 996
|
Re: wat voor banden
het worden pirelli s allemaal bedankt voor jullie raad en advies pirelli s zien er erg mooi uit slijten iets sneller maar ik rijdt niet zoveel dus meer kosten vallen indat geval wel mee prettige koninginnedag gr ton
|
29 apr 2010 19:30 |
|
|
Sander911
ex 993, ex 996tt, ex Boxster S, ex 991S, nu een 991 Targa 4GTSWest Maas en Waal
|
Re: wat voor banden
Denk je dat Porsche banden duur zijn, vanmiddag de daily opgehaald na onderhoud; moet je eens de run flat banden van BMW gaan vervangen
_________________________________________ "It is amusing. When I believe I reached the limit, I found out that it is possible to go beyond". (Ayrton Senna)
|
29 apr 2010 19:58 |
|
|
Anton
Boxster 2.5Utrecht
|
Re: wat voor banden
@ Porscheton : de standaard Zero, de Rosso, de Asimmetrico, N-codering? Jouw ervaring?
_________________________________________ De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten
|
02 mei 2010 10:35 |
|
|
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Re: wat voor banden
Ik heb laatst een offerte gevraagd aan een kennis.
Alle tarieven incl BTW ex montage
P ZERO ROSSO Asimmetrico 295/30 ZR18 N5 : 250,- euro Bridgestone Potenza S-02 A 295/30 ZR18 N3 264,- Pilot SPORT PS2 285/30 ZR18 93Y N3 258,- Euro
Ik ging voor de michelin omdat die relatief goedkoop waren en omdat ik die nu ook in de n2 versie heb en goed bevallen. Echter toen de banden binnen waren bleek de prijs een vergissing. Ik krijg ze mee voor 310 Euro (inkoop voor hem 300). Nog relatief goedkoop maar nog altijd per 2 100 Euro duurder dan de Pirelli of Bridgestone die ook goed zijn. Wat zouden jullie kiezen? Overigens zou ik dan voor de maat 285 gaan.
Mocht ik niet voor de Michelin gaan misschien iemand belangstelling? Ik hoef ze niet af te nemen maar mag natuurlijk wel en het blijft een koopje.
_________________________________________ http://www.dstt.fr
|
02 mei 2010 22:04 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: wat voor banden
Waarom wil je bij de Michelin een andere maat? Prijzen in verschillende maten mag je m.i. niet vergelijken. In 295/30/18 zou ik de Pzero Rosso N5 kiezen.
|
02 mei 2010 23:36 |
|
|
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Re: wat voor banden
Ik wilde eigenlijk beide maten de prijzen weten, maar had ie niet goed begrepen. Op zich waren de prijsverschillen 285-295 niet zo groot. Ik heb nu op de Turbo 295 breed zitten MPS2N2 maar wil toch naar 285 omdat ik de banden dan ook op de cabrio kan gebruiken.
_________________________________________ http://www.dstt.fr
|
03 mei 2010 0:45 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: wat voor banden
Is dat niet onhandig: wielen wisselen als je de cabrio wil pakken omdat het toevallig lekker weer is?
|
03 mei 2010 8:51 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
Re: wat voor banden
Dat begrijp ik ook niet. Leg dan tevens een nieuwe set banden onder je cabrio? Voor die paar centen ging ik niet lopen hannesen.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
03 mei 2010 10:52 |
|
|
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Re: wat voor banden
Jongens, ik hoef toch niet alles hier helemaal uit te leggen. Soms lijken enkelen hier wel aan stel ouwe wijven (of buren, die vragen zich ook af waarom ik zo vaak mijn auto schoonmaak, wielmoeren overspuit, met draaiende motor oliepeil, en de binnenkant van mijn velgen schoonmaak) Nou daar gaat ie dan: De cabrio had ik eerder, daar zaten holle Turbo velgen op met 285 banden. Toen kocht ik de Turbo daar zaten 3-delige velgen op met 295 banden. Drie overwegingen om te wisselen: 1. de holle horen qua originaliteit op de turbo 2. de gepolijste 3-delige zijn corrosie gevoeliger, in de winter kunnen ze dan beter op de cabrio, daar wordt dan amper mee gereden. 3. Ik vindt het leuk om te af te wisselen (gelijk even schoonmaken). 285mm is overigens totaal niet afzien onder een 993 Turbo. Gehannes is geen sprake van, gewoon even de wieltjes omwisselen. Wilde dat gister wel zo opschrijven maar was bang dat ik dan weer uitleg moest geven over ET waarden aan een googemert . Geloof me ook daar is aangedacht. Ik zal vast wel weer nieuwe vragen en opmerkingen oproepen omdat ik iets in de haast over het hoofd zie? Maar het gaat mij om de bandenkeuze, ga toch eens kijken voor die pirelli's. Lunchtime!!!!!!!!
_________________________________________ http://www.dstt.fr
Laatst bijgewerkt door dynamic op 03 mei 2010 12:40, in totaal 2 keer bewerkt.
|
03 mei 2010 12:33 |
|
|