Auteur |
Bericht |
horn
PF #57
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Al die mensen die altijd 98 tanken - gewoon lekker blijven doen. Maar niet gaan lopen roepen dat je auto kapot gaat als je 95 tankt om wat voor technische reden dan ook. Is nl. niet zo.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
29 okt 2012 16:24 |
|
 |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
zelfs Harald snapt het goede combi Bas 
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
29 okt 2012 16:36 |
|
 |
steef
Porsche 911 2003Waterland
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Als je auto geen laag octaan gehalte kan verwerken, gaat ie wel degelijk kapot, en dat kan sneller dan je denkt. Ik heb het niet over de huidige eco-motoren.....die zijn allemaal aangepast. Als het niet van belang zou zijn geweest, kunnen de Cessnaatjes ook op 95 Ron met additieven afgetankt worden, en dat doen ze voor de zekerheid toch maar niet....
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
29 okt 2012 16:55 |
|
 |
tleuven
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Moeten we hier niet onderscheid maken in moderne(re) motoren en oude(re) motoren? Ik heb bijvoorbeeld begrepen dat in mijn 3.2 het niet raadzaam is om 95 te gooien en het wel degelijk motorschade tot gevolg kan hebben. Ik ken het exacte technische verhaal niet maar volgens mij komt het er op neer dat doordat de onsteking geen pingelsensor heeft niet gedetecteerd kan worden dat hij armere benzine te verwerken krijgt en de onstekingstijdstippen dus niet aan kan passen. Met name bij volle belasting zou dit niet goed zijn toch? Let op: dit verhaal is dus bij oudere motoren. Moderne motoren kunnen detecteren dat er 95 in gaat en passen zichzelf hieraan aan.
_________________________________________ Posrche 911, 3.2 Carrera 1984
|
29 okt 2012 17:12 |
|
 |
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Nóg maar een keer deze informatie uit ons eigen archief  : Op de ook steeds terugkerende (eigen)wijsheden  in dit topic ga ik maar beter niet in 
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
29 okt 2012 17:43 |
|
 |
Pieter_964
964 C4 (90)
ex 997 S (08), 996 C2C (01)München
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Ik tank 91 ron (normal in Duitsland) als de temperatuur tussen de 12 en 16 graden is bij noordenwind en als ik van oost naar west rijd. Op de terugweg tank ik dan 1/8 tank 98 ron om voor de zijwind te compenseren. In de winter rijd ik nauwelijks maar als ik rijd tank ik 95 op de winterbanden maar alleen als het een zonnige dag is, als het bewolkt is tank ik 98. Boven de 30 graden tank ik witbier en boven de 35 graden zit ik op Curacao en drink ik Caipirinha, maar dat is offtopic
_________________________________________ "Shoot for the moon, even if you miss you'll land among the stars
|
29 okt 2012 19:54 |
|
 |
Pieter_964
964 C4 (90)
ex 997 S (08), 996 C2C (01)München
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Hebbie ook zon staatje voor de 997?
_________________________________________ "Shoot for the moon, even if you miss you'll land among the stars
|
29 okt 2012 19:54 |
|
 |
beaker
koekebakker
930uden
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Ik tank dus echt geen ron 95! Mensen die zeggen dat dit gerust kan hebben er de ballen verstand van. 
_________________________________________ no guts, no glory
|
29 okt 2012 20:05 |
|
 |
bully
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Ik tank dus echt geen ron 98! Mensen die zeggen dat dit gerust kan hebben er de ballen verstand van. 
|
29 okt 2012 20:18 |
|
 |
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Pingelt een 3.2 met ron95..... 
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
29 okt 2012 20:44 |
|
 |
steef
Porsche 911 2003Waterland
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Als je motor pingelt op 95 RON, gaat ie gewoon naar de klote als je er geen hoger octaan ingooit! Dit geldt met name voor getunede oudere motoren. Ook die uit de jaren '90.
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
29 okt 2012 20:51 |
|
 |
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Geen ideee of hij pingelt....met zoveel herrie achterin.... Maar vlgs het boekje 98 loodhoudend dus ik tank ron98 en vpower( ik meen ron97). Ik kan zo de grens over voor ron100 maar niks van gemerkt of hij beter van liep....
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
29 okt 2012 21:08 |
|
 |
caelin
Nu 991.2 GT3
ex 991.1 GTS
ex 981 GT4
ex 997 Turbo S
ex Cayman S
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
+heel veel 
_________________________________________ Match je auto altijd aan de juiste muziek!
|
29 okt 2012 22:27 |
|
 |
Rad911
997 SLoosdrecht
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Blijven heerlijke topics om te lezen dit. Iedereen creëert zijn eigen versie van de werkelijkheid al dan niet onder invloed van de marketing van de benzinemaatschappijen Ook mooi om tussen de regels door te lezen dat zelfs zij met gedegen kennis van octaangetallen niet willen leunen op de feiten mbt winterbanden. Dat lijkt dan toch weer te komen door gebrek aan ervaring  Bij mij euro 95 in de 964 en 98 in de 3.2 en morgen gaan de winterbanden er weer onder 
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
29 okt 2012 23:50 |
|
 |
Bob C4
964 C4 1991
Fiesta 2015Drechtsteden
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Gewoon euro 95 in de 964. Mij is geadviseerd 98 of meer te tanken, heb ik een paar keer gedaan, maar heb het verschil niet kunnen merken. Daarmee is niet gezegd dat het geen verschil maakt, maar als ik het niet constateer ... 
_________________________________________ Win on sunday, sell on monday.
|
30 okt 2012 0:02 |
|
 |
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
30 okt 2012 8:34 |
|
 |
sunnyfunny
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Leerzaam topic  ik tank als de naald het aangeeft. Liefst 98 want daar loopt ie kennelijk het beste op. Anders gewoon 95 op jaarbasis maakt het allemaal niet zo veel uit.
_________________________________________ Life's to short not to live it up a little!
|
30 okt 2012 10:18 |
|
 |
caelin
Nu 991.2 GT3
ex 991.1 GTS
ex 981 GT4
ex 997 Turbo S
ex Cayman S
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Jammer dat nog niemand met de horror verhalen van de E10 benzine is begonnen..... 
_________________________________________ Match je auto altijd aan de juiste muziek!
|
30 okt 2012 12:01 |
|
 |
Johan2
't Gooi
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Ik zie dat mijn vraag een hoop heeft losgemaakt! Veel antwoorden. Veel verschillende antwoorden ook. Uiteenlopend van het maakt niet uit of je 95 of 98 tankt tot 95 vernielt je hele auto....... De conclusie die ik zelf trek uit de verschillende reacties:
Voor oudere modellen heeft 98 de voorkeur. Voor modernere modellen (in ieder geval vanaf de 996) kan net zo goed 95 tanken.
_________________________________________ 997-1
|
30 okt 2012 12:30 |
|
 |
Pieter_964
964 C4 (90)
ex 997 S (08), 996 C2C (01)München
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Ook dat heb ik al wel eens getankt, kan volgens 2 verschillende Porsche centra (en de website van Porsche) geen kwaad. Maar eerlijk is eerlijk, daar blijf ik ook bij weg, baat t niet dan schaadt het niet om me te onthouden van het tanken van E10. Volgens Porsche, voor de volledigheid, is voor alle watergekoelde motoren E10 geen probleem overigens.
_________________________________________ "Shoot for the moon, even if you miss you'll land among the stars
|
30 okt 2012 12:36 |
|
 |
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Daar heb je de kern te pakken. Als jouw karretje de timing van de ontsteking kan aanpassen aan het octaangetal, dan kun je er gewoon mee rijden. Mogelijk levert de motor betere prestaties met hoger octaangetal. Kun je de timing niet wijzigen, en is de motor gebouwd om op ron 98 te lopen, dan loop je bij ron 95 de kans op pingelen (detonatie) en als gevolg daarvan ernstige motorschade, want ongecontroleerde warmteontwikkeling (heb ik eens begrepen, ik ben ook maar een simpele ziel  ) Wel heb ik eens een pingelende motor mogen aanschouwen op de rollenbank (was een oude amerikaan met dikke getunede V8 op euro). Auto ging direct van de rollenbank af en de man moest maar eerst zijn tank (rustig) leegrijden (wat zo gebeurt is bij zo'n kar), Ron 98 tanken en dan maar eens terugkomen.
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
30 okt 2012 13:30 |
|
 |
Mio Turbo
991 Carrera S Cabrio
Ex 997 TurboRotterdam
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Ik tank ook 95 waar geen 98 of 97 is en nu doet m'n ruitenwisser een beetje vreemd .... 
_________________________________________ Ach, beter een gat in je hand, dan een hand in je ...
|
30 okt 2012 14:54 |
|
 |
Toon
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
ik tank altijd de goedkoopste peut die ik kan vinden ... ik heb de P er nog nooit over horen klagen
|
30 okt 2012 16:13 |
|
 |
D.D.
Op zoek naar...Noordwijk aan zee
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Idem : probeer altijd Ultimate 98 bij BP te tanken....freebeeeeeeeeeeeeeeeeesssss  by the way : Vpower is tegenwoordig ron 95..... 
_________________________________________ HOOTERS.....;)
|
30 okt 2012 19:21 |
|
 |
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
30 okt 2012 19:27 |
|
|