|
Merktrouw of bangeschijter?
Auteur |
Bericht |
Patrick D
718 Cayman GTS-4.0
993 Carrera (ex)
WRX-STi TD05-18G
|
Re: Merktrouw of bangeschijter?
bigodino Toen ik je eerste reply begon te lezen dacht ik "die naam ken ik ergens van". Inderdaad. SCN. Jij had volgens mij een zilvergrijze GTT die je geloof ik aan je broer hebt doorverkocht. Peter en Onno: welkom! Op de vraag van Peter. Wat kost dat nu zo'n 911. Ik heb nu al bijna 5 jaar mijn 993 (MY96) en heb deze in onderhoud bij een specialist. Deze laatste geeft aan dat normaal gesproken de langjarige gemiddelde onderhoudskosten ca. 2500 euro p/j zijn. Er vanuit gaand dat je laten we zeggen max. ca. 10.000 km p/j rijdt. Ik zelf ben hier nu nog duidelijk onder kunnen blijven, maar uiteindelijk ben ik een keer "aan de beurt" en zullen mijn gemiddelde OH-kosten weer stijgen.
_________________________________________ Life is a carrera Am besten fährt man Porsche
|
10 feb 2013 12:09 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Merktrouw of bangeschijter?
993 is niet te vergelijken met een 35 jaar oude 911 qua onderhoud. Andere OH interval - meer bougies en bougie-kabels etc.
|
10 feb 2013 12:20 |
|
|
erwin996
M140i
|
Re: Merktrouw of bangeschijter?
Ik zie het al, mijn 996 is een stuk goedkoper in onderhoud dan een Ferrari 308, waren mijn vermoedens toch juist
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
10 feb 2013 12:28 |
|
|
addie
nu even nietapeldoorn
|
Re: Merktrouw of bangeschijter?
dit is natuurlijk appels met .................???
_________________________________________ wie een kuil graaft voor een ander is niet egoistisch.!
|
10 feb 2013 12:48 |
|
|
JazzyO
|
Re: Merktrouw of bangeschijter?
Er is een groot verschil tussen een beurt en achterstallig onderhoud. Kapotte airco, nieuwe ophanging, motorrevisie, dat hoort niet bij een beurt. Mijn BMWeetje 325Ci had 2.500 euro op de eerste rekening omdat de airco kapot was. Ik gebruik dat niet als bedrag voor een beurt. Een Boxer is een van de duurste Ferraris voor onderhoud. Ik kan het weten want ik heb die van mij net verkocht (365BB maar 512BB is hetzelfde qua kosten). Regulier groot onderhoud vereist dat de motor verwijderd wordt, en dat is kostbaar. Een grote beurt is in de regio van 6.000 euro. En dat is echt de duurste Ferrari die ik ken qua onderhoud. Bovendien, zoals Peter stelt, die auto's zijn nu tussen de 40 en 30 jaar oud. Denk je dat onderhoud op een 2.7RS or 2.8RSR niet in de papieren kan lopen? De discussie was echter over Ferrari's in het algemeen. En de eerste post ging over een 360 Modena. Een grote beurt voor die auto ligt tussen de 1.500 en 2.000 euro. Slechts 10 keer zo laag als de bedragen die jij noemt. Dus laten we alsjeblieft de dingen in de juiste context plaatsen. Ik blijf bij mijn eerdere statement, gebaseerd op mijn eigen ervaringen. Een beurt "zomaar 15 mille" (jouw woorden) = onzin. En bigodino schrijft over soortgelijke ervaringen. Budgetteer 2 - 3 mille per jaar, en heb een reserve van 10 mille, en dan kun je minstens 5 jaar van een Ferrari genieten zonder kopzorgen (alleen geen Boxer) en meestal zul je de reserve niet nodig hebben in die 5 jaar. Het gaat er mij niet om te bewijzen dat een Ferrari goedkoper is dan een Porsche, laat dat duidelijk zijn. Het zijn dure auto's en gemiddeld ben je meer kwijt dan met een Porsche van een vergelijkbaar jaar qua onderhoud. Maar als je een 996 of 997 kunt rijden, kun je ook een Ferrari bekostigen als je de afschrijving meetelt (en die moet je tenslotte betalen). Het verschil is dan dat je een oudere Ferrari moet rijden, en je gebruikt die Ferrari niet als dagelijkse auto terwijl dat met de andere twee wel kan natuurlijk. Dus idd appels met peren, maar ik denk dat jullie dan een redelijk beeld hebben het kostenkader. Onno
|
10 feb 2013 13:24 |
|
|
JazzyO
|
Re: Merktrouw of bangeschijter?
Overigens, dank voor de verwelkoming door deze en gene.
Onno
|
10 feb 2013 13:30 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Merktrouw of bangeschijter?
Ik heb nog geen F'rari's voorbij zien komen - onder de 20K Euro -.. maar mss komt dat omdat ik er niet naar (op) zoek (ben)
|
10 feb 2013 13:32 |
|
|
erwin996
M140i
|
Re: Merktrouw of bangeschijter?
| | | | JazzyO schreef: Er is een groot verschil tussen een beurt en achterstallig onderhoud. Kapotte airco, nieuwe ophanging, motorrevisie, dat hoort niet bij een beurt. Mijn BMWeetje 325Ci had 2.500 euro op de eerste rekening omdat de airco kapot was. Ik gebruik dat niet als bedrag voor een beurt. Een Boxer is een van de duurste Ferraris voor onderhoud. Ik kan het weten want ik heb die van mij net verkocht (365BB maar 512BB is hetzelfde qua kosten). Regulier groot onderhoud vereist dat de motor verwijderd wordt, en dat is kostbaar. Een grote beurt is in de regio van 6.000 euro. En dat is echt de duurste Ferrari die ik ken qua onderhoud. Bovendien, zoals Peter stelt, die auto's zijn nu tussen de 40 en 30 jaar oud. Denk je dat onderhoud op een 2.7RS or 2.8RSR niet in de papieren kan lopen? De discussie was echter over Ferrari's in het algemeen. En de eerste post ging over een 360 Modena. Een grote beurt voor die auto ligt tussen de 1.500 en 2.000 euro. Slechts 10 keer zo laag als de bedragen die jij noemt. Dus laten we alsjeblieft de dingen in de juiste context plaatsen. Ik blijf bij mijn eerdere statement, gebaseerd op mijn eigen ervaringen. Een beurt "zomaar 15 mille" (jouw woorden) = onzin. En bigodino schrijft over soortgelijke ervaringen. Budgetteer 2 - 3 mille per jaar, en heb een reserve van 10 mille, en dan kun je minstens 5 jaar van een Ferrari genieten zonder kopzorgen (alleen geen Boxer) en meestal zul je de reserve niet nodig hebben in die 5 jaar. Het gaat er mij niet om te bewijzen dat een Ferrari goedkoper is dan een Porsche, laat dat duidelijk zijn. Het zijn dure auto's en gemiddeld ben je meer kwijt dan met een Porsche van een vergelijkbaar jaar qua onderhoud. Maar als je een 996 of 997 kunt rijden, kun je ook een Ferrari bekostigen als je de afschrijving meetelt (en die moet je tenslotte betalen). Het verschil is dan dat je een oudere Ferrari moet rijden, en je gebruikt die Ferrari niet als dagelijkse auto terwijl dat met de andere twee wel kan natuurlijk. Dus idd appels met peren, maar ik denk dat jullie dan een redelijk beeld hebben het kostenkader. Onno | | | | |
Bij een auto hoort niet alleen normaal onderhoud, maar ook de meer uitgebreide reparaties, zeker als je er lang in rijdt. Ik heb nergens gezegd dat een standaard grote beurt 15K kost, ik weet wel beter Ik heb wél gezegd dat ik denk dat een gemiddelde Ferrari uit de jaren 90-00 (456/550/575/599) 2x zo duur is in gebruikskosten als een Porsche uit de jaren 90-00. Dat is wat ik zei. Dat heb ik er niet voor over bij een kilometrage van 40.000km per jaar... Als je bij een Ferrari (bijv. een 456) tegen onverwachte kosten van 15K aanloopt (ik heb het dus niet over reguliere beurten), dan kom ik bij gelijksoortige mankementen aan mijn 996 waarschijnlijk uit op 7,5K... Concluderend: met 40.000km per jaar stap ik niet in een 456, want ik denk dat ie (minimaal) 2x zo duur is in gebruikskosten als mijn 996. Dat heb ik er niet voor over
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
10 feb 2013 14:06 |
|
|
964HP
|
Re: Merktrouw of bangeschijter?
Onno en Peter, dank voor jullie nuchtere bijdragen....fijn om te lezen dat jullie zulke positieve / betaalbare ervaringen hebben als het op onderhoud van jullie Ferrari('s) aankomt. Goed om te zien dat jullie er ook echt mee rijden! Niet mijn intentie om er een welles nietes verhaal van te maken, jullie hebben je eigen ervaring goed belicht...lekker veel kilometers maken (en een beetje geluk?) lijken een niet onbelangrijke rol te spelen. Zelf helaas andere ervaring opgedaan met een 456M die bij 40K km toch echt aan nieuwe klepgeleiders moest, de rekening bij Kroymans loog er niet om. Op Ferrarichat zijn de nodige overige gevallen bekend met exact hetzelfde euvel, op een gegeven moment is Ferrari zelfs overgestapt op een andere materiaal specificatie van klepgeleiders. Anyway, ook op 355's is dit een veel voorkomend euvel...wie interesse heeft moet maar eens een search naar 'valve guides' op Ferrarichat doen. Verhaal over 456/550 motorsteun zou ik iets willen nuanceren, mijn geheugen was idd niet helemaal goed meer. Als de steun inklapt komt het carter niet tegen de straat, het oliedruk sender huis komt echter binnen bereik van de voorste stabilisatorstang.... rij door een kuil en bang! binnen 5 seconden ligt alle olie op straat. Op een gegeven moment had Ferrari hierdoor tijdelijk geen nieuwe 456 motoren meer op voorraad...ahum:( Oplossing (zolang je motor het nog doet ) is relatief simpel, 575 motorsteunen zijn een stuk beter...goed in de gaten houden blijft het devies! Het blijven fantastische auto's!
|
10 feb 2013 14:38 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
Re: Merktrouw of bangeschijter?
jongens ik ben meestal de man van 1 of andere meeting/rit/reis regelen ik ruik hier uit een porsche/ferrari/challenge meetinkie in thé making lijkt dit jullie wat ?
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
10 feb 2013 15:49 |
|
|
Tilt!
|
Re: Merktrouw of bangeschijter?
Ik zie ook genoeg 964's en alles daarvoor voorbij komen onder de 20K hoor, niet echt nodig om de 996 in 't vet te zetten De 997 is nog te jong, maar die gaat ook die richting uit, de 993 dan... tja... ik zwijg
_________________________________________ If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.
|
10 feb 2013 16:08 |
|
|
bigodino
|
Re: Merktrouw of bangeschijter?
Lijkt me geweldig, als ik jullie tenminste bij kan houden Serieus, een ritje zie ik altijd wel zitten, ben alleen wel een mooi weer rijder (want zo'n Italiaan roest al in de folder, haha!)
|
10 feb 2013 22:05 |
|
|
bigodino
|
Re: Merktrouw of bangeschijter?
Yep, dat ben ik Alleen had mijn broer de Impreza nieuw gekocht en ik een jaar later van hem overgenomen. Grappig dat de inschatting van de langjarige kosten precies gelijk zijn! Desondanks blijft het allemaal appels met peren vergelijken, zoals het verhaal hierboven over de Ferrari 456 aantoont. Er zijn nu eenmaal modellen met een achilleshiel. Dan is het zaak om een exemplaar te kopen die al een upgrade ondergaan heeft. Dus iemand anders het gelag laten betalen. Wat wellicht nog wel een verschil is: de verkrijgbaarheid van onderdelen. Dat kan bij Ferrari nog wel eens een probleem zijn. Hoe zit dat bij Porsche?
|
10 feb 2013 22:10 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
Re: Merktrouw of bangeschijter?
ik opper het misschien in het voorjaar nog wel een keertje, maby dat het enthousiasme er dan wel vanaf vonkt .
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
10 feb 2013 22:57 |
|
|
bully
|
Re: Merktrouw of bangeschijter?
Dat is bij Porsche geen enkel probleem.
|
10 feb 2013 23:01 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Merktrouw of bangeschijter?
|
10 feb 2013 23:46 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Merktrouw of bangeschijter?
Doe mij dan een carter van een 904
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
10 feb 2013 23:58 |
|
|
JazzyO
|
Re: Merktrouw of bangeschijter?
Met deze post ben ik het geheel eens. Of dat is wat je eerder zei of dat ik dat verkeerd geinterpreteerd heb, dat laten we dan maar even in het midden. Ik zou sowieso nooit een Ferrari 40.000 per jaar rijden, want ik wil graag dat mijn Ferrari me een speciaal gevoel geeft. Als ik er iedere dag in stap dan begint het gewoontjes te worden. En voor je dagelijkse vervoer doe je alleen maar suffe dingen. Naar de supermarkt, in de file staan. Waarom zou je dat in een Ferrari doen? Onno
|
11 feb 2013 1:32 |
|
|
JazzyO
|
Re: Merktrouw of bangeschijter?
Ik doe ook graag mee, alleen woon ik niet in NL dus of ik erbij kan zijn is even afwachten. Maar ik zal mijn best doen. Onno
|
11 feb 2013 1:34 |
|
|
dobbelsteen
ex 996 Carrera 4S
ex 993 Carrera S
ex 3.2 CarreraWest-Vlaanderen
|
Re: Merktrouw of bangeschijter?
Heeft Ferrari wel een voorraad motoren? Ooit nog een reportage gezien van ferrari en alles wordt daar met de hand gemaakt op het moment dat iets besteld wordt. Onderdelen zullen er natuurlijk wel op voorraad zijn, maar motoren?
|
11 feb 2013 9:24 |
|
|
erwin996
M140i
|
Re: Merktrouw of bangeschijter?
Voor boodschappen heb ik een andere auto, maar dagelijks woonwerkverkeer zou ik graag in een Ferrari doen (of liever nog: een Bugatti Veyron Super Sport) (ik sta vrijwel nooit in een file). Maar dat wordt me te duur vergeleken met mijn 996. Overigens: het speciale gevoel van een Porsche of Ferrari blijft altijd bij me, al zit ik er elke dag in
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
11 feb 2013 10:46 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: Merktrouw of bangeschijter?
Was het wel leuk... Fe ferrari-porsche meeting.....afgezien van het slechte weer.....
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
11 feb 2013 20:13 |
|
|
raelle
ex964, ex993, 997S cab, 970
|
Re: Merktrouw of bangeschijter?
Geweldig topic.. Everything I always wanted to know but was afraid to ask..
|
11 feb 2013 20:26 |
|
|
JazzyO
|
Re: Merktrouw of bangeschijter?
Tja, nog zo'n verhaal. Geen motoren meer op voorraad omdat 456en door kuilen rijden.... Paf daar gaat er weer een! En nog een! En nog een! Geen wonder dat de olieprijs zo omhoog ging, LOL. Ferrari maakt een aantal motoren extra maar ze zijn zeker niet zoals Porsche, qua onderdelen. In de Ferrariwereld moet je het meer van de specialisten hebben, er zijn verschillende bedrijven die zich specialiseren in het maken van onderdelen. Dat een Ferrari een nieuwe motor nodig heeft is uiterst zeldzaam. Het enige model waarbij ik weet dat er een significant aantal gesneuveld zijn is de Enzo (significant is nog steeds veel minder dan 10, ik weet van een stuk of 3, 4). Het zou, in zeldzame gevallen, een probleem kunnen zijn om een andere motor te vinden. Voor een 365BB, slechts 387 gemaakt, bijvoorbeeld. Maar zelfs in het geval van grote schade wordt een motor bijna nooit afgeschreven. Nieuwe cylinderwanden, nieuwe zuigers, nieuwe kleppen, dat is allemaal te krijgen en je motor kan gewoon weer gerestaureerd worden. Niet gratis natuurlijk, maar meestal de moeite waard omdat de auto's een redelijke waarde houden. Voor een 456 een motor vinden is niet moeilijk, er zijn er genoeg afgeschreven. Bovendien, je kunt er ook 1 kopen voor de motor en hem daarna strippen - alle onderdelen doorverkopen, dan maak je nog winst ook. Onno
|
12 feb 2013 11:36 |
|
|
JazzyO
|
Re: Merktrouw of bangeschijter?
Een Veyron SS? Ok. We hebben allemaal onze dromen. Heb je overigens enig idee wat een Veyron kost om te rijden? Ik heb wel een idee en dan zul je nooit meer denken dat een Ferrari duur is. Het is zeker 10 keer zo duur om Veyron te rijden. Exclusief de monumentale afschrijving; tweedehands zijn ze haast niet te verkopen. Onno
|
12 feb 2013 11:46 |
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: henkie |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|
|