Auteur |
Bericht |
martinwill
|
Vragen over een boxter.
Ik zit er over te denken een boxter van 1996 of 1997 aan te schaffen. Gisteren voor het eerst in 1 gereden en dat gevoel blijft wel hangen Voor ik er echt 1 aan ga schaffen zou ik graag een paar dingen willen weten. Wat moet ik ongeveen aan houden aan onderhoudskosten per jaar? Is een airco in te bouwen in een model die er geen heeft? wat zijn de zwakke plekken van een boxter van die leeftijd? en is deze auto te onderhouden door een "normaal" garagebedrijf of zit ik aan een officiele porsche dealer?
Ik heb mijn zinnen gezet op een zwarte en kwam er met zoeken op autoscout24 1 tegen. http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=bdltulzrrzgd Het nadeel van deze is dat er geen airco op zit maar verder lijkt hij er goed uit te zien. Wat denken jullie, waar moet ik op letten?
Alvast bedankt voor het beantwoorden van deze vele vragen.
|
27 apr 2008 9:41 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Je moet in ieder geval even op de spelling letten: boxster. Antwoorden zullen ongetwijfeld volgen.
|
27 apr 2008 10:00 |
|
|
Graaf
NB
|
zo serieus geintereseerd dat je nog niet eens weet hoe je het schrijft
|
27 apr 2008 10:42 |
|
|
martinwill
|
Mijn oprechte excuses voor het feit dat ik een letter vergeten ben in het woord boxster! Ik had geen idee dat ik hiermee mensen zou raken op een gevoelige plek! Ik zal idd wel niet serieus geïnteresseerd zijn in deze auto als ik vergeet de letter s bij het woord boxster toe te voegen! (Let op de spelling van het woord geïnteresseerd meneer of mevrouw graaf!) Mensen, doe toch normaal!!! Ik heb alleen een aantal normale vragen!!!!
|
27 apr 2008 11:14 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Het beginnersfoutje is je vergeven. Het is makkelijk om iemand op zijn of haar spelling te pakken (ik heb me er ook al eens aan bezondigd). Die eerste steen moet nog steeds geworpen worden.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
27 apr 2008 11:20 |
|
|
markk
MY01 BoxsterS
|
1. Waar op te letten.
a) Gewoon goede aankoopkeuring laten doen
b) RMS (Rear Main Sail / achterste krukaskeering) is vaak een probleem. Kost je 1000 euro. Indicatie olie druppels/lekkage precies op koppelpunt tussen bak en blok.
c) Oude 2,5l motoren willen wel eens poreus worden -> nieuw blok. Maar met km standen boven de 100km zijn ze of goed of al eens vervangen. Kortom controleer even of het originele blok er nog inzit of niet
d) Oude schades / standaard dingen als je een 2e hands auto koopt
2. Airco inbouwen ?
Geen flauw idee. Originele airco zal wel lastig zijn / of heel duur. Ik heb m'n BoxsterS nieuw expliciet zonder airco besteld! Airco lijkt me geen must-have, zeker niet als 2e auto. Must-have is m.i. wel verwarmde stoelen zodat je ook als het wat kouder is gewoon open kan rijden.
3. Onderhoudskosten ?
Tsja ga je elk jaar netjes naar de officiele dealer dan ben je redelijk wat geld kwijt. Ben je zelf handig en kan je het standaard spul zelf doen zoals filters, olie, remmen, remschijven, accu, etc. dan valt het wel mee. Onderdeelprijzen vallen redelijk mee (voor een Porsche) en alles is goed bereikbaar / te doen. Als je verder een beetje zoekt en weet wat de OEM onderdelen zijn kun je ook dezelfde onderdelen ergens anders wat goedkoper bestellen.
Als indicatie: Ik heb een 2001 model BoxsterS vanaf nieuw met nu ~62kkm. Heb bijna alleen standaard onderhoud dingen gehad.
- Banden (2e setje voor is net vervangen door een 3e, 3e setje achter (inclusief het originele setje) is er bijna doorheen)
- remmen (1x schijven + blokken rondom bij circa 50kkm, achterschijven waren niet nodig maar heb ik toch vernieuwd, licht laten afdraaien en liggen als reserve setje in de schuur voor de volgende keer)
- olie (jaarlijks, circa 8l Mobil I 5w50, 80 euro + filtertje van 15 euro ofzo)
- paar luchtfiltertjes / interieurfiltertjes / ruitenwisselbladen / etc. Kosten de kop niet. Let wel op het interieurfilter. De "carbon" versie kost wel veel geld...
- 1x accu in 2006
- 1x setje bougies
Als "specials" heb ik alleen gehad:
- kraakje in m'n voorstoel - onder garantie verholpen
- 1x RMS bij ~30kkm dat voor garantie/coulance is gedaan na wat vervelende briefjes van mijn kant...
- onlangs een weigerend deurslot aan de linkerkant
Als je onderdeelprijzen wilt weten moet je maar even PB'en. Dan ga ik in m'n log wel zoeken.
Mark.
|
27 apr 2008 11:22 |
|
|
wathr
BoxsterBetuwe
|
Als je de auto elke dag gaat gebruiken dan is geen airco een beperking. Inbouwen kan nooit een koopje worden en als je dan alleen met mooi weer open gaat rijden ...
Voor onderhouskosten kun je de site van porsche raadplegen. Als alternatief bijv. schmidt-oss.nl voor kosten bij een specialist. De discussie dealer vs. specialist ga ik verder niet aan.
En laat de auto wel controleren bij een dealer/specialist. Reparaties achteraf zijn namelijk erg kostbaar.
Zwakke plekken. De eerste 2.5 motoren zouden gebrekkiger zijn dan zijn opvolger, de 2.7. Geen 18" monteren.
|
27 apr 2008 11:30 |
|
|
martinwill
|
Bedankt voor je duidelijke antwoord Mark. Zou ik deze aankoopkeuring door bijv. regio checkpoint kunnen laten uitvoeren of kan ik hiervoor beter naar een speciale garage gaan?
|
27 apr 2008 11:38 |
|
|
markk
MY01 BoxsterS
|
Voor een aankoopkeuring zou IK gewoon naar een officiele dealer gaan...
18" op de eerdere modellen moet je idd niet doen. Heb ik ook wel eens gelezen (ivm wiellagers ?!?)
Ik rijd wel met 18" maar dat kan/mag ook "officeel van Porsche" omdat het een S is die af fabriek al met 17" werd geleverd.
(En oh ja ik heb ook 1x een wiellager rechtsachter mogen vervangen...)
Overigens je keuze voor 16"/17"/18" wielen/banden scheelt natuurlijk dramatisch in de kosten voor banden...
Mark.
|
27 apr 2008 11:44 |
|
|
martinwill
|
Waarom geen 18" ? Meer slijtage wiellagers (welke mate), of gewoon slecht weggedrag? Kom er wel redelijk wat tegen met 18"
|
27 apr 2008 11:49 |
|
|
djtommi
manager PR & Online bij BOVAG
|
Inderdaad. Ook al zijn er maar zeven (acht incl. service centrum Twente) in Nederland; de meeste zijn wel bereid zo'n keuring uit voeren. Kost volgens mij iets van 250 euro, dus wel de moeite waard. En als de verkoper niet bereid zou zijn hier aan mee te werken: gewoon weglopen. Wellicht is er dan wat aan de hand en daarbij zijn er wel meer te krijgen, gewoon wat geduld uitoefenen en niet per se vóór de zomer willen kopen (hoe verleidelijk ook). Vanaf september zijn de prijzen vaak ineens weer wat lager voor cabrio's.
Dealer kan je ook vertellen of airco inbouwen mogelijk is en tegen welke prijs. Op porsche.nl kun je ook de onderhoudsprijzen bij de dealers zien.
de auto is volgens de RDW trouwens van juli 97, niet december, zoals in de advertentie op autoscout staat. Hij is in december 2001 op NL-kenteken gezet.
Overigens: de eerste serie Boxsters schijnt nogal wat kinderziektes te hebben (hoewel ik niet weet niet welke) die bij de update van 99/2000 zijn verholpen. Sindsdien is het doorgaans gewoon een betrouwbare en onverwoestbare machine. En wat betreft airco: een auto van 70-80 mille moet dat gewoon hebben, althans, dat zal de volgende koper verwachten...
In Topgear Magazine van juli 2006 stond 3 pagina's over occasion-Boxsters. Belangrijkste conclusies:
- zorg voor een volledige onderhoudshistorie (duh...)
- let op de uitlijning i.v.m. bandenslijtage
- oude modellen (de jouwe dus) kunnen last hebben van gescheurde cilinderwanden
- check onder het oliefilter en in de radiateur voor roomachtige 'smurrie'
- vraag naar het schadeverleden (net als de autopas met km-standen, staat dat ook in een database); bij een keuring kun je bv. ook de lak op dikte laten controleren (overgespoten?)
_________________________________________ Nothing beats an original.
|
27 apr 2008 12:57 |
|
|
Graaf
NB
|
btw je hebt gelijk hoor martinwill was een beetje bot van me
maar je hebt wel snel (een goed) antwoord nu
Laatst bijgewerkt door Graaf op 27 apr 2008 18:08, in totaal 1 keer bewerkt.
|
27 apr 2008 18:06 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Volwassen reactie Graaf !
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
27 apr 2008 18:07 |
|
|
arenarood
993 biturbo 2WDCerisy la Forêt Fr.
|
@Graaf: intereSSe
_________________________________________ Een vriendelijk woord kost niets! www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA
|
27 apr 2008 18:12 |
|
|
Graaf
NB
|
dat was zeker 2-0 voor hem ja
heb ik dat die ene keer dat ik een (te) grote bek heb op het forum (ja ja en nu allemaal mijn berichten checken zeker)
|
27 apr 2008 18:13 |
|
|
arenarood
993 biturbo 2WDCerisy la Forêt Fr.
|
_________________________________________ Een vriendelijk woord kost niets! www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA
|
27 apr 2008 18:22 |
|
|
jampie
Boxster S Spyder 550Turnhout Belgie
|
Als je echt airco wil, zoek dan gewoon 1 met airco; er staan er genoeg te koop. Zou het achteraf niet inbouwen.
Ik vind airco wel een must-have. Lekker fris aan de handjes en voetjes als de zon met 30 graden op je knikker staat
|
27 apr 2008 22:14 |
|
|
F@RGO
|
Ik had een boxster zonder airco, was rond de 6000 euro om die er nadien te laten inbouwen, dus deed ik het niet meer, ook verkopen zonder airco bleek een probleem.
Boxster 2,5 l is leuk rijden maar toch rekening houden met het lage koppel. Ik zou zeker een testrit doen met de 2,7 l en dan de keuze maken.
Prijsverschil zal zo heel groot niet meer zijn. Opmerkingen ivm de s moet je toch incasseren , het is een deel van de cultuur hier.
Ondertussen veel zoekplezier
|
28 apr 2008 7:35 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Als je zo'n stomme fout maakt en niet 1 keer, dan kan je de boodschapper natuurlijk aanvallen of zeggen dat jij er gelukkig nu al op gewezen wordt
Maar 'van je af' hè, dat is meestal de benadering.
Vind de opmerking van Graaf dus zeker niet bot.
Er zijn spelfouten en spelfouten, op dit Porche forum
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
28 apr 2008 7:59 |
|
|
WB
Boxster '98; daarvoor 911 3.0 en 3.2
|
boxster
Zou toch voor een '98-er gaan. Eerste kinderfoutjes eruit gehaald......en let op de slotplaat aan de bestuurderskant.....komt het eerst roest op.
gr
WB
|
28 apr 2008 9:18 |
|
|
wathr
BoxsterBetuwe
|
Voor een goed overzicht van de verschillen tussen de verschillende modeljaren heb ik het boekje "Porsche Boxster The Complete Story" aangeschaft. Heeft mij geholpen bij mijn keuze. ISBN 1-86126-675-8. Auteur Gavin Farmer.
|
28 apr 2008 19:40 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
tikje oververhit kappertje
_________________________________________ oud is beter
|
28 apr 2008 19:48 |
|
|
horn
PF #57
|
De warme kapper...
@ Paul - het is Por Sche... (jajaja...)
@ Martinwill - in het kader van je spelfout en je daaropvolgende reactie neem ik een risico, gezien je gevoeligheid voor één enkele letter, maar gaat je voorkeur uit naar een Boxster of een Boxster S....
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
28 apr 2008 20:25 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
welkom martinwill en veel boxster plezier met zoeken en rijden
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
28 apr 2008 20:35 |
|
|
Hielkema993S
911 993 CarreraS
Ex 911 997 Coupe, Ex 911 993 TargaNuenen / N-Brabent
|
@Drknauf: last van bugs
_________________________________________ "There is no substitude"
|
28 apr 2008 20:57 |
|
|