Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 12:07

Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
oliehoeveelheidsmeter niet standaard naar 0 tijdens rijden 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht oliehoeveelheidsmeter niet standaard naar 0 tijdens rijden
Niet heel schokkend, maar sinds ik alweer ruim half jr terug olie heb bijgevoegd, gaat de oliehoeveelheidsmeter bij rijden niet meer standaard naar nul/het rode gebied. Als ik echt gas geef wel even, maar al vrij snel gaat hij dan al weer wat omhoog. Gas los en de meter is ongeveer op het midden. Dit i.t.t. voorheen, dan moest ik echt wachen tot de auto stilstond, pas dan begon het wijzertje langzaam uit zijn dal te kruipen - ik meende dat dat ook de normale gang van zaken was. Nu bij stationair iets boven het midden. (dus niet helemaal bovenin - net na het bijvullen wel aardig bovenin).

Ik heb ook wel eens gelezen dat de meter in feite de laatste (bijgevulde) liter weergeeft. Dus, blijft meter bij 0, dan wordt het tijd bij te vullen, want dan is de hoeveelheid van 13 naar 12L gezakt en kan er weer 1 liter bij.
Ondanks dit gegeven lijkt mij, dat de wijzer tijdens (rustig) rijden snel naar het rood moet gaan en daar moet blijven, en dat is nu dus niet het geval.

Is dit gedrag van het metertje in mijn auto toch normaal, of is er iets aan de hand?

24 jan 2009 22:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
964.c4
assendelft
Bericht 
als je op de peil stok de olie maximaal vult kan het zijn dat de meter eerder wat aangedt.

ik had de zelfde vraag na het onderhoud bij renntech, ik was niet gewent dat de auto na enkele minuten al wat aan ging geven maar pas bij warme motor, maar er is gewoon meer olie ingedaan dat dat ik erin had.

robert

24 jan 2009 22:51
Profiel WWW Facebook 
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht 
Bij mijn auto is het precies hetzelfde, ik rijd niet graag met te weinig olie en bij mij loopt het metertje dan ook tot bovenin. Zo heb ik nog flink wat speling.
Als je een rookgordijn door de straat aan het leggen bent weet je dat je er teveel bijgegooid hebt.
Je metertje werkt dus m.i. prima.
Gewoon lekker rijden en genieten dus!

25 jan 2009 7:42
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Bij mij staat de meter altijd onderin tijdens het rijden. Bij stationair draaien op een horizontaal vlak staat die ongeveer middenin. Volgens mij is het verschil op de meter tussen max. en min. 1,75 liter.

25 jan 2009 11:11
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Hoeksche Waard
Bericht 
Bij bedrijfstemperatuur bijna bovenin, als de motor echt heet is, helemaal bovenin.

Even stationair en de meter klimt vrij snel. Zelfs met het "nieuwe rijden", oftewel 80 in zijn 5 komt de meter ook al iets van zijn plaats. En dit allemaal zonder een witte wolk in de achteruitkijkspiegel.

25 jan 2009 11:45
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
WdePundert schreef:
Bij mij staat de meter altijd onderin tijdens het rijden. Bij stationair draaien op een horizontaal vlak staat die ongeveer middenin.

+1

25 jan 2009 15:14
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Ewout schreef:
Bij mijn auto is het precies hetzelfde, ik rijd niet graag met te weinig olie en bij mij loopt het metertje dan ook tot bovenin. Zo heb ik nog flink wat speling.

Dat lijkt allemaal heel geweldig, maar als je echt veel van de auto gaat vragen en de olie goed heet wordt heb je kans dat er in het filterhuis olie gaat komen omdat je er eigenlijk net teveel in hebt zitten.

Sowieso kun je prima rijden als het metertje net nog wat reageert bij stilstaan. Dan mag je nog 0,7 liter eruit blazen voordat je onder het minimum komt en zelfs dat is niet meteen huilen geblazen. Ik zou dat dan weer niet uitproberen, maar ik mik er pas weer wat bij als het metertje geen teken van leven meer vertoont en warm stationair is ong. halverwege hetgeen waarop ik maximaal probeer te komen. In de file gaat het metertje dan nog steeds richting topniveau...

25 jan 2009 17:37
Profiel
PorscheForum Junkie
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht 
@ Devils Son, dat laatste vind ik dan wel weer apart, waarom staat de meter tijdens filerijden hoger dan stationair; dan zou je toch verwachten dat er (iets) meer olie wordt rondgepompt, dus dat het metertje zwalkt tussen midden en rood/onderin?

25 jan 2009 19:11
Profiel
964.c4
assendelft
Bericht 
ik denk in combi met de hogere temperatuur(in de file) dat de olie wat dunner word sneller terug stroomt en dus voller aangeeft.

robertr

25 jan 2009 19:15
Profiel WWW Facebook 
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht 
Devils son schreef:
Dat lijkt allemaal heel geweldig, maar als je echt veel van de auto gaat vragen en de olie goed heet wordt heb je kans dat er in het filterhuis olie gaat komen omdat je er eigenlijk net teveel in hebt zitten.

Hoe merk je/wat gebeurt er als er in het filterhuis olie komt?

25 jan 2009 19:55
Profiel
964.c4
assendelft
Bericht 
rook

25 jan 2009 20:02
Profiel WWW Facebook 
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
veel rook.

25 jan 2009 20:03
Profiel
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht 
Snelle reactie!
Ik weet dat er rook kan ontstaan, maar als dit gebeurt, wat gebeurt er dan precies binnenin de motor en is dit heel erg schadelijk?

25 jan 2009 20:06
Profiel
964.c4
assendelft
Bericht 
als de olie alleen in het luchtfilterhuis komt valt het wel mee, is meer lastig.

vette bougies lucht filter vet, inlaten maar niet echte schade.

echter komt de olie daar omdat er ruim te veel olie inzit zou de olie er ook op ander plaatsen uit kunnen komen, en dat is niet goed.
door de druk word het dan ergens eruit geperst en dan heb je mischien wel dure schade

25 jan 2009 20:11
Profiel WWW Facebook 
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
Te veel olie kan voor een te hoge druk zorgen en da's dan weer niet goed voor de motor...

25 jan 2009 20:12
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
HV schreef:
@ Devils Son, dat laatste vind ik dan wel weer apart, waarom staat de meter tijdens filerijden hoger dan stationair; dan zou je toch verwachten dat er (iets) meer olie wordt rondgepompt, dus dat het metertje zwalkt tussen midden en rood/onderin?

Nee, gewoon warm = zet uit. Precies hetzelfde al waarom je net na het starten het metertje niet ziet uitslaan.

25 jan 2009 20:28
Profiel
Bericht 
Ewout schreef:
Snelle reactie!
Ik weet dat er rook kan ontstaan, maar als dit gebeurt, wat gebeurt er dan precies binnenin de motor en is dit heel erg schadelijk?

Bij heel veel te veel olie kan er een hoop stuk gaan. Beetje teveel (dus in filterhuis) zorgt vooral voor poetswerk en het kopen van een nieuw filter. Geen ramp, maar waarom het risico nemen.

Het punt dat ik vooral wil maken is dat teveel ook niet goed is en je daarom helemaal niet goed er aan doet om zoveel mogelijk naar maximaal toe te kruipen. Je hebt 1,7 liter speling. Gebruik die met verstand.

25 jan 2009 20:31
Profiel
PorscheForum Rakker
356 speedster 1957 de eerste 993 2S 1997 de beste
Bericht 
Stationair staat de meter Horizentaal en als ik gas geef zakt de meter in het rood.

Ewout schreef:
Snelle reactie!

Ik heb navraag gedaan bij Visser en vertelde mij; dat er beter iets minder in kan zitten dan te veel.
Bij te veel olie kan je blok gaan lekken.

26 jan 2009 19:35
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
Ik meen ooit gelezen te hebben dat de oudere 911 motoren toe moeten kunnen met 4 liter olie mits rpm < 4000/m...

26 jan 2009 20:05
Profiel
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht 
Was dat niet een artikel over radiografisch bestuurbare Porsches, schaal 1:18 ? :mrgreen:

26 jan 2009 21:20
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
GijsCarrera'S schreef:
Bij te veel olie kan je blok gaan lekken.

Bij te weinig is die kans idd veel kleiner.

26 jan 2009 21:25
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
nee. overengineering heet dat.

26 jan 2009 21:44
Profiel
ex 911 3.2 carrera "84, ex Boxster 986, ex996 cabrio c4 ex 996 4S
Leiderdorp
Bericht 
Vanavond tijdens rijden (120) meter in het midden (normaal altijd in het rood) Na bijvullen 0.3 liter meter ook tijdens 120 rijden meter hoog waarbij bij accelereren hij naar het midden ging maar bij stilstand en stationair draaien weer hoog ( bij gas los 120 meter op zijn allerhoogst )
Gaat dit goed of ?
Met hoog bedoel ik tegen het bovenste witte streepje
Met allerhoogst boven het bovenste witte streepje
lees namelijk zoveel verschillende reacties

30 jan 2009 23:26
Profiel WWW Facebook 
964.c4
assendelft
Bericht 
ik zou met de peilstok kijken wat die aangeeft,
geeft die meer dan max aan dan er wat uithalen.

de meter is een aardig controle middel maar de peilstok geeft de echte waarden aan.

robert

31 jan 2009 10:03
Profiel WWW Facebook 
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Ik vind dit erg hoge waarden. Geeft de meter wel juist aan? Inderdaad even controleren met de peilstok. De door jou genoemde waardes geeft de mijne nooit aan.

31 jan 2009 12:04
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende