Auteur |
Bericht |
Roi
niet meer....
|
 repareren airco 964 zinvol bij winterstalling?
Mede P-forummers,
Even jullie wijze raad  .
Mijn 964 uit 1991 beschikt over een airco gevuld met het oude goedje, R12 uit mijn hoofd. Vorig jaar heb ik het systeem opnieuw afgevuld (met R12, jaja ik weet het, dat mag niet maar toch gedaan)en de airco deed het weer prima. Echter ik stal het beestje zodra het echt slecht weer wordt (sneeuw, ijs en PEKEL). In het voorjaar wordt ie dan weer gewekt uit zijn winterslaap.
Afgelopen jaar bleek na deze stilstaand van november tm maart dat de airco het wederom niet deed. Ergens lekt ie dus. Eigenlijk moet ik het systeem up-daten naar R134a en het lek dichten. Maar R134a is nog vluchtiger (kleinere moleculen) die dus bij geringe smering van het systeem (lees: langdurige stilstand) sneller ontsnappen dan de "oude" R12. Wat zouden jullie doen? Toch up-graden naar R134a? Heeft er iemand ervaring met een dergelijke upgrade?
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Groeten Roi
Laatst bijgewerkt door Roi op 14 nov 2005 0:22, in totaal 1 keer bewerkt.
|
10 nov 2005 23:59 |
|
 |
Johnnyboyporsche
911(964)-Carera4Raamsdonksveer
|
 Re: repareren airco 964 zinvol bij winterstalling?
Roi, gewoon lek laten dichten en updaten naar R134a, ben je van alle allende af!
JBP
_________________________________________ Verbeter de wereld en begin bij U zelf, laat een ieder in zijn eigen waarde ook U wilt daarin gelaten worden.
|
11 nov 2005 0:48 |
|
 |
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Stilstand=geen smering van o-ringen in het systeem=nog grotere kans op lekkage. Ik zou zeggen gewoon als de auto uit z'n overwinterplaatsje komt eerst de airco laten ombouwen en opnieuw vullen. Kan hij er weer heel wat jaartjes tegenaan!
_________________________________________ NPC 0577
|
11 nov 2005 11:44 |
|
 |
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
De 911 eerder uit z'n winterslaap wekken, zodat je 'm kunt gaan gebruiken zodra je dat wilt  , de lekkage op laten sporen en laten verhelpen. Laat je hierbij adviseren door een Porsche-specialist i.c.m. STEK-specialist die niet bij voorbaat op ombouw en dus €€€ uit zijn. 
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
11 nov 2005 12:11 |
|
 |
Roi
niet meer....
|
 contra-reactieezzzz
Nou als de winter doorzet als deze herfst tot nu toe doet dan valt de periode van stallen wel mee.
Heeft iemand van jullie de ervaring dat je in geval van een dergelijke periode van stallen "altijd" de airco moet bijvullen?
Roi
|
11 nov 2005 22:37 |
|
 |
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
 Re: contra-reactieezzzz
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
12 nov 2005 14:43 |
|
 |
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Ehm, een airco systeem lekt ALTIJD! Het is namelijk opgebouwd uit losse componenten die worden afgedicht door rubberen o-ringen, welke nooit 100% lekdicht zijn. Elke fabrikant raadt daarom ook aan de airco elke 1 a 2 jaar te laten controleren op dichtheid. In het koudemiddel zit olie die mee rondgepompt wordt in het systeem. Als een airco voor langere tijd niet wordt gebruikt drogen de o-ringen uit wegens gebrek aan smering. Hierdoor vergroot je de kans op lekkage. Rubber dat vet is blijft tenslotte langer goed dan droog rubber.
En wat het opsporen van de lekkage betreft: lekkage opsporen, gelijk laten repareren en vullen en de airco gaan gebruiken. Als je eerst de lekkage op gaat sporen en hem pas na z'n winterstalling gaat verhelpen kan er ondertussen een nieuwe lekkage bij gekomen zijn!!!!!
Groetjes van een stek-monteur.
_________________________________________ NPC 0577
|
13 nov 2005 12:01 |
|
 |
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Heeft dus niets met stilstand van de auto te maken, maar met te weinig gebruik van de airco. 
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
13 nov 2005 18:07 |
|
 |
Retep
2e prijs Jubileumrit 2013
|
Roi,
Ik denk dat je eerst voor jezelf moet uitmaken of je je Porsche voor langere tijd (lees jaren) wilt houden, of van plan bent hem over 1 a 2 jaar te verkopen.
Ik zeg dit omdat een ombouw naar 134a erg kostbaar is, en deze zou ik alleen laten uitvoeren wanneer je de auto lang wilt houden.
Zo niet, en je airco werkt op dit moment, elke 1 a 2 weken even naar de stalling gaan, motor laten lopen en/of een ritje maken, en airco aan doen. De vloeistof hoeft om te smeren alleen maar even te worden rondgepompt.
Zo ben ik meerdere malen met een ouder (R12) systeem de winter doorgekomen, zelfs wanneer dit systeem niet geheel 100% was.
Het is trouwens altijd goed om tijdens een langere stallingsperiode de auto van tijd tot tijd op te starten en een stukje te rijden. Niet alleen de O-ringen in het airco-systeem kunnen eronder lijden, maar alle rubber dichtingen in je motor, versnellingsbak, brandsofsysteem etc. etc.
Ook kom je dan niet met banden met een hardnekkig 'plat vlak' de lente in. Beter voor je nieren.
Daarom zegt men in Duitsland: "Ein Auto das steht, stirbt". 
|
13 nov 2005 18:38 |
|
 |
Roi
niet meer....
|
 Reactiezzz
Precies....alles wat jullie hierboven beschrijven zijn juist mijn bedenkingen. Ik gebruik de P als derde wagen en er komen jaarlijks niet veel km's bij, ongeveer 5k (in de periode april-november).
De conversie van R12 naar R134a wordt kostbaar verondersteld, waar hebben we het dan -ongeveer- over in €... ?
Ik weet dat gebruik/smering van het aircosysteem noodzakelijk is voor het goed -blijven -functionerenen van dat systeem. Al met al is mijn conclusie dat het - voorlopig- zonde van het geld is hierin te investeren. Ik heb ook nog een "schuifdakie"  voor het mooie weer en daar zal ik het mee doen!! Voor het comfort zijn er andere auto's beschikbaar. Mocht mijn gebruikspatroon van de P in de nabije toekomst veranderen dan zal ik het heroverwegen.
PS Retep968 die "stalling" is mijn garage aan huis dus dat zou wel moeten lukken. Enne ene meneer Adrian Streather (964 goeroe) geeft aan dat bandendruk 2,5 bar voldoende is om "flat spots"van de banden gedurende winterstalling te voorkomen (voor mij papieren wijsheid voor Adrian waarschijnlijk ervaring). De auto blijft de komende jaren in mijn bezit...als het aan mij ligt. Dit ter zijde..
bedankt voor de reacties en Greetingz
Roi
Laatst bijgewerkt door Roi op 13 nov 2005 20:21, in totaal 1 keer bewerkt.
|
13 nov 2005 20:01 |
|
 |
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
 Re: Reactiezzz
Blijf bij mijn eerdere advies .....
Gezien de wijze van gebruik van de 911 zou ik de conversie zeker niet uit laten voeren en ook over reparatie, afhankelijk van de grootte van de lekkage en de locatie, eens goed nadenken. Als één nieuwe vulling het april-november volhoudt, dan kun je vele "jaren" rijden voor je hetzelfde geld kwijt bent als je in eens kwijt zou zijn aan conversie 
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
13 nov 2005 20:17 |
|
 |
Roi
niet meer....
|
 Re: Reactiezzz
Inderdaad deze gedachtengang deel ik met je,
Ga nu kijken naar de opgenomen Topgear op BBC met de Aston Martin V8, M6 en 997. Gezien de geopende topics de moeite waard.
Later
Roi
|
14 nov 2005 0:21 |
|
 |
Rob Herfst
Cayenne Turbo S Hybrid &
Boxster S (987)Rotterdam
|
Je weet de boel weer mooi om te draaien! 
|
14 nov 2005 1:53 |
|
 |
Valentijn
911/964 Carera 2 BJ 1992
|
Meteen laten ombouwen naar R134a was bij mij al gebeurd in 1997 bij de dealer .
Het kost toch hetzelfde geld als na de winter en mijn motto is het kan maar weer werken toch.
Ik heb mijn verdamper ook moeten laten vervangen een maand geleden.
ook maar voor de winter want het zou die eerste dag rijden in het voorjaar maar 30c.zijn dan heb je wel een goed werkende airco aan boord 
_________________________________________ Porsche 911/964 Carrera 2 Bouwjaar 1992
|
14 nov 2005 14:45 |
|
 |
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
14 nov 2005 16:31 |
|
 |
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
14 nov 2005 16:32 |
|
 |
Roi
niet meer....
|
Wat is waarrrrrrrr?
stelling 1): De auto staat stil in de winterstalling, motor staat uit, airco geactiveerd. Dit is goed voor het behoud van uw airco-installatie.
stelling 2) De auto rijdt in de winterstalling, de motor staat uit, airco is geactiveerd. Dit is goed voor het behoud van uw airco-installatie.
stelling 3) De auto rijdt in de winterstalling, de motor staat aan, airco is geactiveerd. Dit is goed voor het behoud van uw airco-installatie.
Nou, nou, nou...
Roi
|
14 nov 2005 20:20 |
|
 |
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
De auto in de winter niet stallen, maar gebruiken waar hij voor is gemaakt en daarbij regelmatig de airco gebruiken is goed voor het behoud van uw airco-installatie. 
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
14 nov 2005 20:25 |
|
 |
Roi
niet meer....
|
 Het antwoord is voorwaardelijk, en luidt stelling 3, mits de winterstalling groot genoeg is kan het geen kwaad voor auto en airco. Nee... allemaal meligheid, punt is duidelijk.
Greetingz,
Roi
|
14 nov 2005 20:31 |
|
 |
Valentijn
911/964 Carera 2 BJ 1992
|
Ben gisteren een stukje wezen rijden en heb een kop koffie gedronken bij Carlo v Krey.
En heb op de terugweg in combi met de verwarming de airco aangezet zodat de airco toch nog eens gebruikt word.
Maar in de winter maanden staat mijn auto lekker warm onder de wol in de garage.
en alleen bij droog en pekel vrij weer in de winter maak ik af en toe een ritje met de airco aan .
Rij er maar 3000/3500 km p.j. mee . 
_________________________________________ Porsche 911/964 Carrera 2 Bouwjaar 1992
|
15 nov 2005 13:47 |
|
 |
Roi
niet meer....
|
 reactie:
Je kunt je afvragen of je dan een airco nodig hebt, .....of er in moet investeren. Wel goed te horen dat jij met R134a systeem en hetzelfde gebruiksprofiel goede ervaringen hebt met je airco installatie.
mvgr.
Roi
|
15 nov 2005 14:09 |
|
 |
anton964
991.1 gtstholen
|
hallo
mijn airco is ook omgebouwd naar het nieuwe gas.
laat hem elk jaar even op nieuw vullen en naar kijken op lekjes.
kost rond de €135,- om het zoals ze dat noemen je airco
een onderhouds beurt tegeven.
anton964
|
15 nov 2005 14:16 |
|
 |
Valentijn
911/964 Carera 2 BJ 1992
|
 Re: reactie:
JAwel hoor airco is een must vind ik zeker als ik ga rijden zoals afgelopen zomer is het in zo.n kleine ruimte al vlug warm dus een werkende airco voor mij erg belangrijk.
Ben altijd van mening met alles wat er op een auto zit moet dan ook functioneren naar behoren.
Grt.
_________________________________________ Porsche 911/964 Carrera 2 Bouwjaar 1992
|
15 nov 2005 23:46 |
|
 |
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Ja , zonder airco kan het flink heet worden in de P.
Mijn vorige had en airco en Targa dak en dat heb ik deze zomer (voor zover we die gehad hebben) gemerkt 
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
16 nov 2005 0:38 |
|
 |
Roi
niet meer....
|
 reactieszzs
Of de airco het nou doet of niet..... ik krijg het altijd warm in die auto  .....raar he  ...zou het door het rijgedrag en bijkomende opwinding komen?
Welterustenzzzz..Roi
|
16 nov 2005 2:11 |
|
|