Auteur |
Bericht |
kristof
Cayman R - 924 turbo projectzandhoven - belgie
|
had ik begin dit jaar ook vernomen, maar vond er toen nergens bevestiging van dat dit klopt ! Iemand ??
|
11 jun 2008 16:31 |
|
|
horn
PF #57
|
Heb net de Jeep Wrangler gekocht, uiteindelijk in Duitsland, hoewel ik begonnen ben in de US. Lage dollarstand, Jeep amerikaanse auto - leek me ideaal. Komt zoveel bij dat het uiteindelijk een stuk (echt een heel stuk! 17%...) interessanter was om hem uit Duitsland te halen. Je kan hem vooraf bekijken als je wilt, slechts BPM, zelf ophalen, niet ombouwen... Ben benieuwd naar Jasjes ervaringen.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
11 jun 2008 19:35 |
|
|
Harry 911
964 C2 1991
|
Ik ben ook benieuwd. Ik heb pas twee 964's bekeken in CA waar ze allebei 22.000 dollar voor vroegen, maar beiden bleken schadegebakjes te zijn. Lekker als je zo'n bak hierheen haalt. 996-en daarentegen leken wel erg goedkoop. Daar staan er zóóó veel van te koop voor rond de 30-35 duizend dollar.
Ik had het idee dat SUV's en Jeeps ook erg goedkoop waren Harald, maar in Duitsland zullen er ook wel zat te koop staan voor weinig.
|
11 jun 2008 20:08 |
|
|
horn
PF #57
|
Jeeps zijn daar ook best goedkoop. 2005 met 45000 miles $13.000. Maar ja, plus $2000 transportkosten, 10% invoerrechten daarover, 19% btw vervolgens, ombouwkosten (koplampen, zijknippers, mistachterlamp), keuringskosten (buiten EU is dat 1500 euro ipv 200 euro), BPM. En dan heb je de auto nog niet gezien. Ik heb op een gegeven moment gebeld met zo'n bedrijf dat auto's uit Florida haalt. Die konden regelen dat een 2005 auto met <50 miles (zonder hardtop slechts softtop) bij mij voor de deur stond voor ... 23.000 euro.
Vervolgens heb ik er zelf eentje geregeld uit Duitsland met 35K km's uit 2005 inclusief alles voor nog geen 19K. Snel verdiend wat mij betreft. In Nederland was echt te weinig keus. Alles wat relatief nieuw was, stond bij dealers voor de hoofdprijs.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
11 jun 2008 20:36 |
|
|
Teun
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
|
Mee eens. Ik heb zelf ook al een aantal auto's uit het buitenland (Belgie en Luxemburg) gehaald. Erg eenvoudig.
Net dit draadje doorgenomen. USA lijkt me toch een ander verhaal met behoorlijk wat onzekerheden maar die koers is wel interessant.
Hebben jullie een beknopt overzichtje van interessante websites in de USA die liefhebbers auto's aanbieden?
_________________________________________ 991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0
|
13 jun 2008 9:15 |
|
|
ferdinandbol
|
Denk er over om een Porsche Boxster vanuit de USA te importeren. Las eerder in deze discussie dat Amerikaanse auto`s niet per definitie voldoen aan de eisen van NL rijksdienst voor wegverkeer. Heeft iemand hier ervaring mee / weet iemand of dit bij een Boxster uit `98 ook het geval is?
Weet iemand of je de invoerbelasting en BTW betaalt over de aanschafwaarde + transportkosten of alleen de aanschafwaarde?
Als laatste; indien je in de USA bij een particulier een auto koopt (en dus geen factuur of nota erbij krijgt), hoe weten ze dan bij de NL douane voor hoeveel je de auto hebt aangeschaft? Kijken ze naar het verzekerd bedrag (transport verz. van US naar NL)? Of kan je inprincipe zeggen wat je wilt?
Hoop dat iemand me met deze vragen verder kan helpen...
|
20 jun 2008 4:55 |
|
|
horn
PF #57
|
invoerrechten betaal je over de aanschafwaarde plus het transport. btw betaal je over aanschafwaarde plus transport plus invoerrechten. als je geen factuur hebt omdat je van een particulier koopt zal de douane kijken naar de verzekerde waarde die je zelf hebt opgegeven in combinatie met de geldende gebruikte auto prijzen uit een lijst die geldt voor de VS. Als jouw opgegeven prijs daar niet veel vanaf wijkt zullen ze jouw prijs aanhouden. Als dat wél zo is zullen ze in eerste instantie de prijs van de occasionlijst aanhouden en dan aan jou om te bewijzen dat het anders zou moeten zijn.
Zie bovenste schema hieronder.
Koplamp(glaz)en moeten een EU keur hebben, hebben ze in de US meestal niet. Auto moet een mistlamp hebben aan de achterzijde - hebben niet alle US auto's (weet niet hoe dat met een Boxster zit) en de zijknipperlichten moeten omgebouwd worden van running lights (aan als je lichten aan zijn) tot knipperlichten (slechts knipperen als je je knipperlicht aan zet). Meestal zijn dat de noodzakelijke aanpassingen.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
20 jun 2008 6:35 |
|
|
HansA
1989 911 Carrera 2 (964)Baarn, NL
|
Mijn 987 heeft wel een mistlamp; de xenon lampen zijn volgens de Porsche dealer goedgekeurd voor NL. Mijn Boxster staat nu op het bootje en is onderweg naar Rotterdam dus over een aantal weken zullen we het weten wat de RDW ervan vind. Wel is het zo dat de mijne als verhuisgoed wordt ingevoerd en dan gelden iets minder strenge eisen.
_________________________________________ Life's too short to drive boring cars.....
|
20 jun 2008 9:28 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Gek genoeg klopt dat ja. Vreemde regel!
|
20 jun 2008 9:42 |
|
|
ferdinandbol
|
[quote="HansA"]Mijn 987 heeft wel een mistlamp; de xenon lampen zijn volgens de Porsche dealer goedgekeurd voor NL. Mijn Boxster staat nu op het bootje en is onderweg naar Rotterdam dus over een aantal weken zullen we het weten wat de RDW ervan vind. Wel is het zo dat de mijne als verhuisgoed wordt ingevoerd en dan gelden iets minder strenge eisen.[/quote]
Dank voor deze reactie`s. Wat is er met de koplampen / lampglas dan dat het omgebouwd zou moeten worden?
|
20 jun 2008 10:39 |
|
|
horn
PF #57
|
glas met eu keurmerk
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
20 jun 2008 20:58 |
|
|
Caywoman
Cayman SAmsterdam
|
mmm werd "lekker" gemaakt door mijn broer in US die allerlei foto's van 4S cabrio doorstuurde tegen leuke dollarprijzen....en dacht ga eens zoeken op het forum...vast meer info over. Heb Cayman S uit Dld gehaald maar dat is dus niet te vergelijken met US lees ik hier.
Word er ook niet heel blij van als ik dit allemaal lees Maar goed of het echt stuk voordeliger is, is dus wel afhankelijk van bouwjaar en type of het nog interessant is. Iemand bekend dan met 997 4S cabrio?
En er stond ergens een verwijzing via autoweek naar een excelsheet maar ik kom hem niet vinden. Is die nog voorhanden ergens?
bedankt vast
_________________________________________ Cay(wo)man S
|
25 jun 2008 1:08 |
|
|
horn
PF #57
|
997S Cabrio, laten we voor het gemak zeggen uit januari 2007.
Aanschafwaarde in US (kan je wel iets beinvloeden door een lagere factuur te regelen) + transport (ong $2.000) x 10% invoerrechten. Over dat bedrag betaal je 19% BTW (dus ook over de invoerrechten!!).
Dan betaal je nog eens de BPM over deze mooie auto (nieuwwaarde handbak 2007 4s Cabriolet was € 150.050), BPM bedraagt
bruto catalogusprijs 150.050 BPM - 38.214 BTW (19%) - 17.856 netto catalogusprijs 93.980 BPM incl. leeftijdskorting (35.52%) 24.640
Dan moet je nog eea laten ombouwen (reken 500 euro)
Vervolgens keuring RDW - individuele toelatingskeuring (buiten EU en niet eerder in NL geregistreerd) kost - als alles in één keer goed is - 1.000 euro.
Oké, even doorrekenen:
Op de site van Targa Florio staat een 997 4S cabrio 2006 te koop voor 122.500 euro.
Op ebay motors staan 997 4S cabrio's 2006 voor gemiddeld $ 85.000.
Een 997 4S cabrio van $85.000 heb je hier voor de deur staan voor:
aanschaf $85000 = 56.667 euro (even voor het gemak met 1,5 gerekend)
transport $2.000 = 1.333 euro
$85.000 + $2.000 x 10% = $8.700 = 5.800 euro
58.000 euro + 5.800 euro x 19% = 12.122 euro BTW
BPM 24.640 euro
Ombouwen 500 euro
Keuring 1.000 euro
Totaal 102.062 euro
Tov die bij Targa Florio spaar je dus 20.438 euro uit. Lijkt me de moeite. Maar dan heb je wel een US import, wat bij de verkoop altijd invloed gaat hebben op je restwaarde. Maar ja, met 20.438 euro voorsprong...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
25 jun 2008 6:54 |
|
|
HansA
1989 911 Carrera 2 (964)Baarn, NL
|
Aardig rekenvoorbeeld Horn en klopt aardig denk ik. Bedenk daarbij dat de handel in Porsche bijv. in Californie op dit moment aardig op zijn gat ligt op zijn hollands gezegd. En dat betekent dat de dealers nogal aardige kortingen weggeven op de 2e hands modellen. Mijn dealer had laatst het hele voorplein volstaan met Cayman's en die moesten snel weg. Stunten met de prijzen dus en een paar weken later was hij ze kwijt. 2 jaar geleden werden veel Cayman's verkocht met aantrekkelijke leasetarieven maar veel daarvan komen nu voortijdig terug vanwege de kredietcrisis. Kortom er valt goed te onderhandelen.
Overigens heb ik wel meer betaald voor het transport maar je kan het wel voor ongeveer $2200 regelen. Let wel dit is exclusief verzekering over het algemeen en de transporteurs rekenen daar belachelijke bedragen voor. Ik heb verzekering via mijn eigen tussenpersoon geregeld voor ongeveer 200 euro
_________________________________________ Life's too short to drive boring cars.....
|
25 jun 2008 7:07 |
|
|
horn
PF #57
|
ik weet dat iemand hier voor $1800 een 964 verzekerd heeft laten afhalen op een adres in de US en hier in de haven heeft laten afleveren. Voor een 2005 Jeep Wrangler was het $2000, vandaar de aanname. Al is het bij wijze van spreke $2500 maakt het op dat bedrag niet veel uit. Ik ken de markt in de US niet, maar in bovenstaand rekenvoorbeeld kan je zonder problemen $70000 invoeren en daarmee doorrekenen.
Cayman uitverkoop... wow...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
25 jun 2008 7:17 |
|
|
Caywoman
Cayman SAmsterdam
|
@horn bedankt voor het voorbeeld.
@HansA En voor de California tip (meteen een leuk doel voor vakantie tripje) grote uitverkoop doet wel beetje "pijn" als Cayman rijdster
_________________________________________ Cay(wo)man S
|
25 jun 2008 9:37 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
informeer eens bij AAAT(all american auto transport), denk dat Horn de $1800 baseert op vervoer mijn 964.
Voor Cayman schat ik dat deze inclusief verzekering op 2200 o.i.d. ligt. Heb zelf goede ervaring gehad met dit bedrijf. Zijn veel slechte verhalen online over slechte ervaringen met autoshippers. AAAT had er relatief erg weinig en ook nog eens een scherper tarief dan andere aanbieders.
Voor mij hebben ze voor de prijs van $1800 de auto opgepikt midden in de states, deze naar de kust vervoerd, en daar op schip gedaan en getransporteerd naar het Europeesche vasteland.
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
25 jun 2008 11:00 |
|
|
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
Jasje Dasje,
Ik ben nog steeds benieuwd naar jouw verhaal.
Nog steeds niet opgehaald?
Wanneer kunnen we wat verwachten?
|
25 jun 2008 11:11 |
|
|
horn
PF #57
|
Vandaag nog even naar aanleiding van dit topic even van gedachten gewisseld met een kenner. Mede daar ik als arme jongen natuurlijk niet in de markt ben voor een 997 4S cabrio , ben ik nog wat aspecten vergeten.
Waar je nog rekening mee moet houden bij US import:
- auto staat doorgaans 2 cm hoger
- achterbumper laat enkel een klein formaat kentekenplaat toe, meeste mensen zullen dit ook willen ombouwen, kost toch gauw 1200-1400 Euro gespoten en wel
- DVD navigatie voor Europa nog nodig (kost dacht ik zo’n 500 Euro)
- Klasse 5 alarm, reken toch gauw op 1700 Euro
Reiskosten om de auto te bekijken. Ik durf een auto van 15K nog wel ongezien te kopen. Een auto van 100K zou ik echter niet zomaar durven kopen van een fotootje...
Tenslotte kreeg ik de opmerking op mijn stelling dat bij verkoop het altijd uitmaakt of het een ex-US auto is, dat dat inderdaad waar was. Als voorbeeld: De 1e 100 Cayennes op Mobile.de (gesorteerd op prijs) zijn allemaal US import, en er zit haast geen schot in die auto’s.
Dit wilde ik toch nog even delen met jullie. Ik kan me voorstellen dat hoe duurder de auto, hoe groter het voordeel, zeker als je hem als huisraad mee kan nemen. Bij mijn Jeep van 20K ging het niet op. Kon geen vergelijkbare Jeep uit de US kopen voor minder dan ik een duitse hier had. Omslagpunt zal wel ergens rond de 70-80K euri liggen denk ik. Dat het écht zoden aan de dijk gaat zetten en dan moet je niet te beroerd zijn alles zelf te regelen.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
25 jun 2008 19:16 |
|
|
Jaco
Negenhonderdvijfenzestig.
|
Je kan wel in de US een P bestellen in Europese uitvoering. Praat wel over een nieuwe dan , kijk maar eens op www.porsche.com
_________________________________________ Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......
|
25 jun 2008 20:25 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
model en type afhankelijk.Kan je uitvinden door VIn nr. te vragen en belletje te doen naar PON bijvoorbeeld(in ieder geval voor 964) anders even belletje naar importeur P in the States. Helemaal waar, dit is een nadeel als je graag van de grote gele vliegenvanger houdt. Ik persoonlijk vind een kleine plaat eerder een voordeel. Kan ik er van die kleine gele stickers opdoen, staat geweldig mooi naar mijn mening op een P
Ze hebben ook Amerikaanse forums, Rennlist bijv. of Pelican Parts. Kwestie van vragen waar in de buurt goede AKK te doen van waar de auto wordt aangeboden. Daarna kortsluiten dat auto enkel gekocht wordt na AKK bij dat bedrijf met max aan kosten. Weet je meteen alles en cententechnisch(alsof het uitmaakt op zo'n bedrag) is de AKK door de koers ook nog eens goedkoper in de USA.
--> Je kan het ook anders zien/doen. Als je een niet te ver gespecificeerde zoekopdracht doet, bijvoorbeeld zwarte 997 bepaald jaar. Zoek je er een aantal die te koop staan bij elkaar in de buurt. Maak je er meteen een vakantie van. Heb je hem 1. gezien zelf, 2.je hebt een vakantie 3. bij terugkomst ben je zeker van een goede P en je bent nog goedkoper uit dan in NL. te kopen of vaak Duitsland...
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
25 jun 2008 20:27 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Nuttige info heren!
|
25 jun 2008 21:46 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
|
25 jun 2008 21:55 |
|
|
horn
PF #57
|
thx!
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
26 jun 2008 0:24 |
|
|
kristof
Cayman R - 924 turbo projectzandhoven - belgie
|
volgens mij is die boot de weg kwijt
|
24 jul 2008 23:43 |
|
|