|
964, 993, 996 of toch maar 'n Audi ?
Auteur |
Bericht |
horn
PF #57
|
ach, ik durf met mijn gebakkie van '91 best te sprinten tegen een golf diesel uit '91. Als ik me nog herinner hoe díe reden...  afspraken plannen met de windkaart in de hand... wind mee 135 km/u top en wind tegen 95 km/u...  100-120 km/u sprintje duurde gevoelsmatig 4 minuten... wee de vrachtwagen zomaar naar links kwam 
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
13 dec 2008 14:48 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Nou, mijn vrouw legt het ook compleet af tegen mijn 91-er met haar 120d (maar ze blijft het proberen, de schat...), dus ik durf de Golf diesel uit 2009 ook wel aan hoor.
Kom nou toch. Een diesel die in 6,5 sec. naar de 100 gaat is bloedsnel voor een diesel en onze "gebakjes" uit 1991 zitten daar gewoon nog een volle seconde onder.
|
13 dec 2008 15:25 |
|
 |
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
De kans dat wij een route-vertegenwoordiger met zo'n diesel Golf tegenkomen is natuurlijk bijzonder klein.
Daarnaast geeft autoweek een sprint naar de 100 in 8,2 sec. op, al spreekt men in deze test over 7,4 sec. Snel, dat wel, maar emotieloos en zeker nog geen partij voor een 964, 993 of nog jonger.
Zelfs de 3.2's en de SC's kunnen deze diesel vast (met een beetje moeite)nog wel aan.
In het huidige nieuwe model Golf is deze variant zelfs niet leverbaar.
Uit een autotest:
Sportieve veelrijders kunnen bij Volkswagen tegenwoordig terecht voor een 170 pk sterke dieselgestookte GT-versie van de succesvolle Golf. Een fijne machine, die op de tussensprint menige sportieve auto vernedert.
Kan deze zelfontbrander wellicht zelfs aanspraak maken op het predikaat GTI? In Wolfsburg vinden ze de aanduiding GTI net iets té voor de Golf met de snelste TDI-motor, maar komt ’t op snelheid aan dan heeft de 200 pk sterke benzine-GTI de handen vol aan z’n snelle dieselbroer. De GT loopt bovendien niet te koop met zijn potente motor. Toch heeft de sterkste van de twee 2,0-liter TDI’s met 170 pk en 350 Nm heel wat te bieden. Eigenlijk maakt het niet uit bij welke snelheid het rechterpedaal omlaag gaat, de GT gaat er altijd als een dolle vandoor. Staat de DSG-keuzehendel in de handmatige stand maar laat je de bak het werk doen, dan knalt de auto in 7,4 seconden van 0 naar 100 km/h.
Goedmoedig
De GT TDI is dus erg snel. Maar zoals zo vaak bij diesels, doet hij zijn werk zonder een spoortje emotie. Het dieselgeratel is bij lage snelheden duidelijk aanwezig, en wanneer het blok meer dan 4.000 toeren draait, maakt de tweeliter veel kabaal, maar mooi klinkt dat niet. Supersnel en nauwelijks voelbaar wisselt de Direct Shift Gearbox van verzet. Dankzij de dubbele koppeling zet de versnellingsbak altijd de volgende versnelling klaar. ’n Mooi staaltje techniek, al vinden we de transmissie wel te bemoeizuchtig. Als je er bijvoorbeeld voor kiest om in de handmatige stand te rijden, en met de flippers of pook schakelt, kan de DSG toch besluiten om terug te schakelen.
De Golf GT is uitgerust met een sport-onderstel maar is een tikkeltje softer dan de Golf GTI, al lijkt het weggedrag nog sterk op dat van de 200 pk sterke hot hatch. Zo resulteert hard een bocht in knallen in onderstuur. Op een nat wegdek hebben de voorbanden het zwaar door ’t enorme koppel. Ga je vroeg in de bocht op het gas dan levert dat een nog meer met de neus naar de buitenkant glijdende auto op. In korte bochtjes wordt de achterkant even licht, maar direct is de auto weer in het gareel. Het rijgedrag van de Golf is bijzonder goedmoedig. Ook de besturing loopt niet over van scherpte, maar reageert voldoende direct. De demping is stevig, maar de GT is zeker geen stuiterbak. Het is duidelijk waarom VW voor deze typebenaming heeft gekozen.
Bescheiden uitstraling
Dat je in een dure Golf stapt, blijkt amper uit het interieur. Zo heeft de GT de standaard klokkenwinkel. Er zit wel een GT-logo in het stuur en ook de stoelen hebben een eigen motiefje. Het zijn voortreffelijke zetels, die voldoende steun bieden. De zitpositie kun je heel precies instellen. Het stuur laat zich ver naar de bestuurder toe halen, en ook de hoogte kun je uitgebreid aanpassen. Dat maakt dat er voor iedereen wel een passende zitpositie te creëren is.
Ook aan de buitenkant zie je dat de GT niet de allersportiefste Golf is. Zo heeft hij een andere grille dan een gewone Golf, maar is de neuspartij niet zo op-vallend als die van de GTI en R32. GT-plaatjes sieren zowel de voor- als achterkant. En dan zijn er nog de fraaie 17-inchwielen en de dubbele uitlaat. Dat er een dieselende GT voorbij komt ziet niemand, want TDI-logo’s ontbreken. En dankzij het roetfilter herken je hem ook niet aan een walmende uitlaat. Het is precies goed zo, want onderscheid met de GTI moet er tenslotte zijn.
Kortom, alhoewel de GT TDI mij een fijn rijdende Golf lijkt, doet ie mij de broek nog niet bollen.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
13 dec 2008 16:55 |
|
 |
Stijn van Kooten
|
Waar gaat dit topic eigenlijk nog over 
_________________________________________ Schilder nodig? -> http://www.destudentschilders.nl
|
14 dec 2008 16:46 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
911-jes, Audi's, diesels, enz.
Auto's dus. 
|
14 dec 2008 17:09 |
|
 |
Rob Herfst
Cayenne Turbo S Hybrid &
Boxster S (987)Rotterdam
|
_________________________________________ Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
|
14 dec 2008 20:43 |
|
 |
Paul Broere
Automotive professionalEde
|
houden we ook het snelheidsGEVOEL even in de gaten!!
Ik werk bij een Land Rover dealer en rijdt dagleijks met mijn Panda 100Hp.
Een Freelander 2 diesel VOELT duidelijk sneller aan dan mijn Panda, vanwege het koppel krijg je al snel een aardige duw in de rug.
De Panda voelt direct daarna langzaam aan!
Toch: als ik aan het eind van de dag samen met mijn collega naar huis rijdt, ik in de Panda, hij in die Freelander, win ik telkens met gemak van hem op de 0-100 en zelfs tot 140 sprintjes.
Alleen 140-180 gaan we gelijk op.
Met de 911 Turbo kwam ik laatste een Audi a5 3.0 tdi tegen... ik schakelde NIET terug en hij deed kick-down... toen gingen we evensnel!
Als ik een versnelling terug was gegaan had ik ook hem verslagen (met mijn 20 jaar oude turbo)
Ik was wel verbaast dan ik hem niet inhaalde!! Want ook in mijn 4 (van de 4 versnellingen) ben ik redelijk vlot
ON-topic:
Ik zou voor de 993 gaan... voor dagelijks gebruik vind ik tegenwoordig ook een 996 echt helemaal goed... ongelooflijk veel modernere auto om in te rijden, maar iets minder emotie.
Ik vind persoonlijk de motor van de 993 iets sportiever klinken en ik vind de 6-bak veel sportiviteit toevoegen.
En Audi: Onze S4 avant automaat rijden we heerlijk stil comfortabel (maar stevig) naar wintersport.
Een 996 toptronic kon ons niet voorbijkomen tot 240... echter wanneer er bochten komen is de auto onderstuurd en voelt ie zwaarder aan, het is GEEN sportwagen.
Afwerking is wel echt goed!
_________________________________________ Porsche's: Porsche Taycan Sport Turismo (2023)
|
14 dec 2008 21:03 |
|
 |
amandus
Timeless
|
Nog even en we krijgen een discussie dat Guust zijn auto sneller is dan een 911

_________________________________________ Timeless objects
|
14 dec 2008 22:42 |
|
 |
Devils son
|
Jij kent mijn vrouw niet... Die is niet zo extreem competetief als ik, maar wel competetief genoeg om te willen winnen. Ze kan alleen wel redelijk tegen haar verlies. Onbegrijpelijk... maar goed...
|
14 dec 2008 22:48 |
|
|