Auteur |
Bericht |
steef
Porsche 911 2003Waterland
|
Re: 2035
Jaaaa, februari gaan ze vast records breken....
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
Laatst bijgewerkt door steef op 06 maart 2023 12:14, in totaal 1 keer bewerkt.
|
06 maart 2023 12:13 |
|
|
dobbelsteen
ex 996 Carrera 4S
ex 993 Carrera S
ex 3.2 CarreraWest-Vlaanderen
|
In België toen de woonbonus op zijn einde liep, waren er nog nooit zo veel huizen verkocht als toen. Januari die er op volgde stortte helemaal in qua verkoop. En toen waren er ook allemaal profeten die zeiden dat dat het einde was van stijgende huisprijzen. Intussen bleek dat ook allemaal zever te zijn. Degenen die in januari en februari hadden gedacht een huis (of een EV in Noorwegen) te kopen, hebben hun aankoop vervroegd naar november/december. Want waarom zou je dat geld laten liggen?
|
06 maart 2023 12:14 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Dat dus...
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
06 maart 2023 12:43 |
|
|
bladerunner
|
Ik wil maar zeggen, als de subsidies stoppen en de EV even zwaar belast worden als een gewone wagens, wie koopt dan nog een EV die bijna 50% duurder is dan een normale wagen?
Ik vergelijk een BMW iX1 xDrive30 een BMW X1 sDrive18i en een BMW X1 xDrive20d, alle drie basisuitvoering. Belgische prijzen op BMW.be Elektrisch vanaf 57.850 euro Benzine vanaf 37.900 euro Diesel vanaf 44.900 euro
|
06 maart 2023 13:16 |
|
|
Novastorm
987.2 Cayman S PDK
|
Ben in NL vooral benieuwd wat de belasting gaat doen, motorrijtuigenbelasting gaat hier op gewicht, zo'n elektrische leasebak kan (zijn ook lichtere, I know) snel 2 ton wegen en kost dan wellicht ook ineens 125 euro per maand meer (neem tenminste niet aan dat de leasemaatschappijen dat gewoon voor hun rekening nemen). Zakelijke lease rijders hier die daar al wat van vernomen hebben? Als je afgelopen jaar een contract hebt afgesloten voor 4 jaar dan zal iemand in 2025 25% van de belasting moeten gaan betalen en vanaf 2026 het volle pond.
|
06 maart 2023 13:34 |
|
|
dobbelsteen
ex 996 Carrera 4S
ex 993 Carrera S
ex 3.2 CarreraWest-Vlaanderen
|
Maar is dat dan een probleem? EV's zijn beter voor het milieu dan ICE's. Is het dan slecht dat ze subsidies geven? De overheden gaan eerst positive reinforcement toepassen door fiscale voordelen te geven op EV's. En de tweede stap wordt dan punishment voor degenen die nog ICE kiezen. In België doen ze al beiden. Jammer genoeg, want dit gaat ten koste van mobiliteit van de minder gegoeden in onze maatschappij. De tweedehandse markt is hier nog niet matuur genoeg voor om dit te gaan opvangen. In Nederland zijn ze precies niet echt goed bezig met die 2e stap als je enkel gewicht gaat gebruiken voor MRB? Of komt er nog een element in de formule terecht die EV's gaat bevoordelen tov ICE? In België rekenen we niet op gewicht maar op uitstoot. Al zijn er stemmen aan het opgaan om ook voor gewicht iets te doen, aangezien EV's wel een stuk zwaarder zijn dan hun ICE tegenhanger.
|
06 maart 2023 13:41 |
|
|
bladerunner
|
Met subsidies met dezelfde voordelen voor iedereen kan ik akkoord gaan, maar zoals je weet zijn EV subsidies er alleen voor een select publiek, namelijk de bedrijven en zelfstandigen. Ook werknemers, gepensioneerden, enz..., door u waarschijnlijk "het klootjesvolk" genaamd rijden met auto's die ze binnenkort niet meer kunnen betalen. Let op, ik ben niet tegen EV's maar de manier waarop ze opgedrongen worden doet mij aan vervlogen tijdperken denken. Als iemand met een EV wil rijden, no problem maar dwing de mensen niet om geen keuze te kunnen maken.
|
06 maart 2023 13:54 |
|
|
steef
|
Ja, dat is slecht. Niet alleen om wat bladerunner zegt. Het is namelijk de vraag wat beter is voor het milieu, dat het beter is wordt slechts wijsgemaakt, laat staan de schade die aan het wegennet wordt veroorzaakt. Ter plekke stoot een EV nauwelijks iets uit, maar elders is het rampzalig. Overigens gaan EV's NIET goedkoper worden, en de accu's al helemaal niet, omdat de grondstoffen voor batterijen schaars zijn, en de schaarste alleen maar toe gaat nemen. Laten we het niet gaan hebben over de afvoer van de accupakketten, of de brandveiligheid (die er niet is). Daar is al genoeg over gezegd. Dat overbevolkte gebieden last krijgen en hebben van ICE moge duidelijk zijn. Daarom verbaas ik me over het totaal ontbreken van een beleid wat gericht is op het wereldwijd tegengaan van overbevolking. (hoewel de vaccinatieschade en het oorlogje voeren er aardig goed inhakt (zijn we weer )).
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
06 maart 2023 13:59 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
EV zijn per definitie niet beter voor het milieu, maar dat terzijde. Subsidies - om het in gang te zetten ... zonder subsidie zouden er zeker niet zoveel EV's rondrijden en windmolen-parken staan. Windmolen is zonder subsidie niet eens rendabel (in NL) De EV zal snel de nieuwe melk-koe zijn
|
06 maart 2023 16:02 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
EVs zijn per definitie wel beter voor het milieu, dat is allang wetenschappelijk aangetoond.
|
06 maart 2023 16:09 |
|
|
steef
|
Jij gelooft ook echt alles hè
|
06 maart 2023 16:12 |
|
|
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
Daar gaan we weer….
Ik verlang terug naar de tijden dat we kibbelden over winterbanden. En bouwmarktolie. Mooie oude tijd….
|
06 maart 2023 16:12 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
|
06 maart 2023 16:24 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Ik wil evt de discussie over prullenpaleis IKEA wel weer voor je opstarten
|
06 maart 2023 16:25 |
|
|
Polydeukes
981 Cayman 2.7 PDK (2015)Breda
|
Om maar een voorbeeldje te nemen:
Onderzoek uit 2008* door het Massachusetts Institute of Technology, kortweg MIT, een van de meest prestigieuze technische universiteiten ter wereld. Ze hebben bij hun onderzoek rekening gehouden met het gehele proces, dus zowel de ontginning van de benodigde grondstoffen, de energie en uitstoot tijdens productie, energie en uitstoot tijdens gebruik, en de mix tussen energie uit fossiele én hernieuwbare bron. Kortom, een gedegen onderzoek dat rekening houdt met bijna alle factoren.
Uitslag: From these analyses, EVs have been shown to reduce energy consumption by up to 50% and GHG emissions by up to 60%. Bron: https://web.mit.edu/evt/summary_wtw.pdf
*Inmiddels is de technologie in EV's (gemiddeld genomen) een stuk efficiënter, dus de cijfers zullen nu nog verder uit elkaar liggen.
Dus ik zie graag ge-peer-reviewed onderzoek door een betrouwbaar instituut wat het tegendeel bewijst.
_________________________________________ "Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.
|
06 maart 2023 16:33 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
MIT of niet, een studie uit 2008 aanhalen, echt? Toen had Tesla letterlijk een handvol auto's geproduceerd en was er de iPhone 2. We leven intussen wel in 2023...
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
06 maart 2023 18:02 |
|
|
Olaf
|
Na hoeveel kilometer dat kantelpunt komt, is van veel variabelen afhankelijk....
|
06 maart 2023 19:04 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Ook dat is makkelijk uit te rekenen bij een Volvo XC40? iets van 70.000 km. Dan heeft zon ding nog 200-300.000 km te gaan waarmee het eindresultaat dus is; hij is milieuvriendelijker.
Zo moeilijk is het niet.
|
06 maart 2023 19:36 |
|
|
Olaf
|
Knap dat jij dat kan
|
06 maart 2023 19:37 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Ik meen dat ondertussen een windpark hier is dat subsidieloos gebouwd is. Was het niet Windpark Fryslan? Of was dat het laatste dat mét subsidie werd gebouwd? Hetzelfde geldt trouwens voor kernenergie. Kan niet zonder subsidie.
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
06 maart 2023 20:27 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
"Aanleiding was een rapport van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) waaruit bleek dat wereldwijd 5.300 miljard dollar gemoeid is met fossiele subsidies" https://www.platform-investico.nl/artik ... gLniPD_BwE
|
06 maart 2023 20:49 |
|
|
Polydeukes
981 Cayman 2.7 PDK (2015)Breda
|
Zoals ik in die post al zei: inmiddels zijn we een stuk verder met EV technologie, dus liggen de cijfers nóg verder uit elkaar. De reden dat ik deze bron heb gebruikt, omdat dit een van de eerste zoekresultaten is en het in 1 pagina is samengevat en het dus makkelijk leesbaar is. Ook voor niet-gelovers. Sindsdien zijn er nog vele onderzoeken gedaan, en die concluderen allemaal hetzelfde.
_________________________________________ "Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.
|
06 maart 2023 22:26 |
|
|
Hans44
|
Conclusie is dus dat een 911 nooit electrisch moet worden. De gemiddelde 911 gaat de 70k km's nooit halen dus is als electrische variant slecht voor het milieu.
|
06 maart 2023 23:05 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
De 911 moet sowieso nooit elektrisch worden. Liever op Biofuel van 5 euro/liter.
|
06 maart 2023 23:09 |
|
|
Hans44
|
5 euro / liter is niet fijn met mijn km's
|
06 maart 2023 23:13 |
|