Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 18:54

Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Holle spaken discussie...en ónafgeveerd gewicht 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Middelburg
Bericht 
Jurgen schreef:
Ja John...'t is even wennen als het hier een keertje echt ergens over gaat he... :twisted: :lol:

:lol: :lol: :lol:

09 jan 2007 21:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Wat mij dan weer verbaast, is dat er nogal wat Porscherijders zijn die bredere, dus zwaardere, Fuchsen monteren met dezelfde bandmaat als op smallere, dus lichtere, Fuchsen ook zou passen. Een bewuste keuze voor een hoger onafgeveerd gewicht? :wink:

09 jan 2007 21:19
Profiel
Westervoort
Bericht 
Smallere banden, met name vóór, rijden/sturen vaak fijner...maar 't oog wil ook wat he... 8) :wink:

09 jan 2007 21:27
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Jurgen schreef:
Smallere banden, met name vóór, rijden/sturen vaak fijner...maar 't oog wil ook wat he... 8) :wink:

Het ging om de velgen... :wink:

09 jan 2007 21:30
Profiel
Westervoort
Bericht 
Devils son schreef:
Het ging om de velgen... :wink:

Mag ik óók eens een keertje off-topic ja...? :twisted: :lol:

ps banden vallen wél breder om een bredere velg... 8)

09 jan 2007 21:32
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Voel me betrokken bij dit onderwerp omdat ik enige tijd terug een set Hohlspeich Turbo velgen voor de 993 (TT dus) heb aangeschaft. Zoals bekend van de kleine poll toendertijd...
Heb ook wel enig onderwijs gahad in mechanica, sterkteberekening, e.d. - of ik daarbij heb opgelet laat ik in het midden :P - en denk ik zelf(...) ook nog wat te snappen van auto's.

De Hohlspeich zijn hol omdat ze dan sterker zijn dan velgen met massieve spaken van hetzelfde gewicht :idea:
Het is toch echt niet zo dat een massieve staaf met diameter x zwakker zou zijn dan een holle MET DIAMETER X :?: :shock:
Maar een holle staaf met hetzelfde gewicht maar grotere diameter: DIE zal wel sterker zijn. De kern van de staaf is nauwelijks belangrijk voor de sterkte, dus.

Op stalen bruggen die grote gaten vast wel gezien in het midden van de dragers: het materiaal wat daar is weggehaald draagt niet positief bij aan de sterkte maar wel negatief aan het gewicht.

De hollespaak velg draagt dus bij aan een lager onafgeveerd gewicht en daardoor betere wegligging zoals al gemeld. Het gewicht is ~ 25% lager dan de massieve velg. Het is ook niet zo moeilijk voor te stellen, zeker als je het interessante filmpje ziet, dat de productie van deze dingen niet zo simpel, lees goedkoop is. Dat doet Porsche niet voor de lol.

De TurboLook velg met massieve spaak heeft aan de achterzijde een inkeping - en niet de holle, die is glad aan de achterkant, zoals ten onrechte vermeldt in een quote - omdat bij die velg wel wat materiaal aan de buitenkant kan worden weggehaald zonder dat dit de sterkte benadeelt maar wel het gewicht iets verlaagt.

Geinig onderwerp, vind ik wel :wink:

09 jan 2007 23:18
Profiel
Westervoort
Bericht 
Ik denk dat jij hiermee het perfecte antwoord geeft Paul. 8)

09 jan 2007 23:40
Profiel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
en dan nog maar even het mechanische bewijs.

Weerstandsmoment tegen doorbuiging is een functie van:

Voor een massieve staaf: pi/32 x D^3
Voor een holle staaf : pi/32 x (D^4 -d^4)/D

pi/32 = 0.1

hoe hoger het weerstandsmoment tegen doorbuiging des te minder de staaf/pijp zal doorbuigen, dat moge duidelijk zijn. Dus bij gelijke uitwendige diameter (D) welke is het grootste:

massief: 0.1 x D^3

of

Hol: 0.1(D^4-d^4)/D=0.1(D^4/D-d^4/D)=0.1(D^3-d^4/D)=

0.1D^3-0.1d^4/D wat dus altijd kleiner is als 0.1D^3 en wel met een factor 0.1d^4/D

Bovenstaande formule is een algemene formule en moet nog gecorrigeerd worden met het traagheidsmoment wat materiaal afhankelijk is maar uiteraard voor beide hetzelfde indien uitgegaan wordt ban hetzelfde materiaal.

Maar voor de minder wiskundige onder ons, zoals ik al zei, wat buig je zelf het liefste door, een tentstok of een tralie van dezelfde uitwendige afmeting.....(die laatste moet ik toch echt met een handdoekje in mijn nek leggen om hem in beweging te krijgen...)

Waar Paul op doelt betreffende bruggen berust op de volgende formule voor de berekening van het weerstandsmoment voor rechthoekige balken:
1/12b.h^3, waaruit je kunt opmaken dat hoogte (h) veel meer invloed heeft dan breedte. Dus wat doen ze. Een I profiel wordt zig zag doorgezaagd en op elkaar gelast, hiermee vergroot je de hoogte terwijl de breedte (en het materiaalgebruik) hetzelfde blijft. Zelfde principe met het doorbreken van een latje, probeer een latje maar eens door te breken op de dunne kant...

zo kan ie wel weer....

Laatst bijgewerkt door Marcel op 10 jan 2007 9:46, in totaal 5 keer bewerkt.

10 jan 2007 0:35
Profiel
Westervoort
Bericht 
:scratch: eeuhh...bedankt Marcel...denk ik... :oops: :lol:

10 jan 2007 0:45
Profiel
PorscheForum Junkie
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
Jurgen schreef:
:scratch: eeuhh...bedankt Marcel...denk ik... :oops: :lol:

'k denk hetzelfde...nee, heb het effe doorgelezen en ondanks het feit dat je es "d" ipv "D" hebt gebruikt, blijkt de redenering wel te kloppen :wink: ...'k denk dat je het juist hebt...knap! :D

10 jan 2007 0:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 911 SC (A-series)
Assendelft
Bericht 
Inderdaad een leuke topic !

Ik leer nog steeds elke dag !

Peter

10 jan 2007 0:49
Profiel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
MichM3 schreef:
[je es "d" ipv "D" hebt gebruikt, blijkt de redenering wel te kloppen :wink: ...'k denk dat je het juist hebt...knap! :D

gecorrigeerd, slip of the pen

10 jan 2007 8:05
Profiel
PorscheForum Rakker
RS 5
Bericht 
Marcel schreef:

Weerstandsmoment tegen doorbuiging is een functie van:

Voor een massieve staaf: pi/32 x D^3
Voor een holle staaf : pi/32 x (D^4 -d^4)/D

Helemaal juist :!:
Uitgaande van een as met een diameter van 25mm kom je dan op; 1562 mm3.
Een pijp, gelijke buitendiameter 25mm en een binnendiameter van 20mm; 922 mm3.

De formule 1/6xbxh^2 is mij altijd bijgebleven.
De hoogte heeft een grotere invloed op doorbuiging dan de breedte.

10 jan 2007 19:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Een paar dingen:

Aangezien een wiel een dynamisch object is, kan een lichter onderdeel wel degelijk sterker zijn. Een mooi voorbeeld is een japans autofabrikant die lang geleden telkens met kapotte drijfstangen zat. Zij dachten dat ze dan meer materiaal toe moesten voegen. De oplossing was echter minder materiaal:
doordat het materiaal versneld moet worden treden er massatraagheidskrachten op (net als een auto: hoe lichter hoe minder vermogen nodig is om met éénzelfde versnelling op te trekken) die bij wielen ook niet gering zijn (280 kmh levert meer dan 1000G centripetale versnelling op aan de omtrek).

Wat de vergelijking tussen holle en massieve staven betreft:
zolang iets elastisch buigt (dus terugkeert naar zijn oude vorm) bestaat er iets als de neutrale vlak: deze omvat altijd het zwaartepunt van de doorsnede van de staaf en in dit vlak vindt GEEN rek in het materiaal plaats. Staal kun je namelijk ook als een elastiek zien, het is alleen stijver, maar rekken doet het zeker.
Geen rek betekent geen spanning in het materiaal en dus doet dat stukje materiaal niks om de opgelegde kracht te weerstaan. In principe is dit beetje materiaal dus onnodig. Je kan het dus achterwege laten en gewicht besparen. Bij elastische rek door buiging geldt: de rek is lineair evenredig met de afstand tot de neutrale vlak. In woorden: hoe verder je van dit neutrale vlak zit, hoe meer rek je hebt. Meer rek betekent een grotere spanning op die plek, en dus meer weerstand tegen buiging.
Om het dan op een ronde staaf/buis toe te passen:
De zwaartelijn is natuurlijk de middellijn van de doorsnee: een cirkel. De neutrale vlak verdeelt deze doorsnee dus netjes in 2 halve cirkels en de staaf in 2 halve cilinders. Nou heb je een verbinding nodig tussen boven en onder dus de omtrek moet je altijd intact laten. Je kan dan dus een stukje in het midden weglaten, hol dus. Als je als eis stelt dat deze rotatiesymmetrisch moet zijn, dan is een holle buis dus het aangewezen onderdeel.

11 jan 2007 0:53
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
Westervoort
Bericht 
Mooie uitleg :thumright:

11 jan 2007 5:45
Profiel
PorscheForum Junkie
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
@944 Guy: dat bedoelde ik in m'n uitleg eergisteren ook...enfin, ik wist dat het daarmee te maken had, maar kon het zo mooi en precies niet omschrijven...very nice explanation! :wink:

11 jan 2007 10:35
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
944 guy schreef:
Aangezien een wiel een dynamisch object is, kan een lichter onderdeel wel degelijk sterker zijn...

Ook voor een niet-dynamisch object geldt dat, toch :?: :wink:

Kan ik uit je uiteenzetting begrijpen dat de betreffende velgen inderdaad lichter en toch minimaal even sterk zijn als de massieve :shock: :?: 8)

Oh ja, ze zijn wel glad aan de achterzijde :!: :wink:

11 jan 2007 14:06
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2