Rijden in Zuid-Europa?
Toch hoeft op vakantie gaan met je P. niet alleen maar positief te zijn. Ik heb het een paar keer gedaan, en heb zeker genoten van de wegen in Italie, Frankrijk, Spanje etc. etc.
Maar soms kom je in steden of dorpjes terecht waar men asociaal rijdt (links- en rechts inhalen, afsnijden, opduwen) of het enorm druk is (bijv. met veel scooters). Wanneer je een keer fout rijdt kun je in wijken komen waar de weggetjes steeds smaller worden, links en rechts auto's en vrachtwagens geparkeerd staan, en je niet kunt keren. Overal oude bestelbussen en scooters. En dat alles na een lange rit en onmenselijke hitte. En een schreeuwende vriendin met bezweet voorhoofd.
En over de parkeertechnieken in Zuid-Europa heb ik het nog niet eens gehad. Daarbij: regelmatig boekte ik een hotel met parkeerplaats. Meestal was deze bij aankomst overboekt waardoor mijn P. aan een drukke B-weg zonder verlichting of zoiets moest staan, of waren er zoveel 'parkeerplaatsen' in de parkeergarage gepropt dat je alleen met een Fiat Bambino de draai kon nemen (stille getuigen waren de betonnen palen en muren vol van krassporen met vele kleuren autolak). Wanneer jij je P. er na lang draaien mooi in hebt staan, heb je geen garantie dat je medeparkeerders (Italianen, Spanjaarden etc. met auto's vol bepakking en 5-8 kinderen) het ook zo keurig doen.
Tip: vermijdt bij het parkeren de nabijheid van bestelbussen, vrachtwagens, scooters en oude wrakken met grote gezinnen. Helemaal niet parkeren is het beste.
Altijd maar weer afwachten hoe hij er de volgende ochtend bij staat.
Ook had ik eens een super-hotel geboekt met uitzicht op de Mediterranee. Mooie parkeerplaats erbij. Deze was dus op straat aan de boulevard, waar de gehele nacht dronken en schreeuwende jeugd en ander geteisem liep op weg naar huis, cafe's of discotheken. En ja hoor, zat er weer een bezopen groep figuren op mijn motorkap sigaretten te paffen. Uren heb ik 'snachts uit het raam gehangen om mijn auto in de gaten te houden, tot ergenis van mijn vriendin. Kostte me toch een paar krassen op het rechter-voorspatbord. Uitrusten? Nee.
Ook: toch maar eens een keer met de cabrio afzakken naar het dorp, en parkeren in de hoofdstraat. Even een terrasje pakken. Bij terugkomst 2 scherpe putten in de deur, op klaarlichte dag en voor een vol terras. Denk dat een vrachtwagen heeft uitgeladen of zoiets. Hoort erbij. Op het terras heeft niemand iets gezien. Wel keek een vrouw mij aan met een blik van:"dan moet je maar niet zo'n mooie auto hier neerzetten". Verder nog een leuke dag gehad.
Ook een leuke extra: kilometers lange files in de brandende zon, vaak berg-op. Met een zware P.-koppeling geen pretje. Let op de temperatuurmeter!
Dan: slechte kwaliteit der wegen in het Zuiden: gaten in de weg (opeens flinke knal in de auto, velgschade?), zeer veel grind op de weg (flinke steenslag op de neus, motorkap en met pech een ster in je voorruit), slecht asfalt (urenlang zitten terwijl je vullingen eruit trillen, altijd goed voor schokbrekers en wielophanging) en benzine van discutabele kwaliteit (laag octaangehalte, vervuiling). Ook leuk van de B-wegen: bij drukte urenlang achter een rokende en grindspattende vrachtwagen hangen, bergop met 20-30 km/u, zonder mogelijkheid om in te halen.
Garages: reken er op dat je wordt afgezet. Vooral met een Porsche. Ergo: de kans is groot dat je bij een lokale garage nog meer schade oploopt door nonchalanche, afgunst en onkunde. Morgen klaar wordt overmorgen, enz. Ondertussen staat jouw mooie P. op een terrein vol oude wrakken, en lopen er rare lui om heen.
Je kunt hem ook laten wegslepen en ophalen door de ANWB of je verzekering. Vaak zijn er lokale chauffeurs bij betrokken. Tip: laat je auto niet alleen en/of maak foto's van je auto voor het transport...
Politie: niet thuis wanneer jij als buitenlander schade hebt opgelopen buiten jouw schuld. Je spreekt de taal niet (Grieks? Kroatisch?) en je tegenpartij staat met de hele familie (incl. schoonmoeder en 18 kinderen) te schreeuwen om geld. Kans is groot dat je ook nog eens de schuld krijgt, want getuigen kun je niet regelen (taalprobleem, vreemdelingenhaat, afgunst, angst). Neem in ieder geval geen bier op het terras.
Dit alles met 40 graden.
Maar eerlijk is eerlijk: terugkijkend op vakanties ben ik al die stress vergeten en blij dat ik met de P. ben gegaan. Het hoort er allemaal bij...
P.S. goed verzekeren kan helpen, maar geeft geen garanties...