Auteur |
Bericht |
gassen
964 C4 Jubi 793uit Uithoorn
|
Nog even terugkomend op uitschakelen van electronische hulpmiddelen in de BMW. De nieuwere types moet je de knop 5sec ingedrukt houden om echt alles uit te zetten. Anders heb je alleen een gereduceerd systeem. De instructeur reedt met een BMW 530d sedan automaat. Daar kon ik het zien.
|
17 jan 2008 13:51 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
... mooi verslag ...
|
17 jan 2008 13:53 |
|
|
diggler_911
ex 997 4S,
ex 993 Targa,
ex 964 TargaAmstelveen
|
Leuk verhaal!
_________________________________________ whatever you do, don't congratulate or berate yourself too much, your choices are half chance, so are everybody else's
|
17 jan 2008 16:02 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Daar sluit ik me helemaal bij aan. Interessante uiteenzetting.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
17 jan 2008 17:07 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
leuk verslag van een leuke dag
_________________________________________ Got coffee?
|
17 jan 2008 17:43 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Dan hebben wij geluk gehad toen we dit vorig jaar met de P'sjes hebben gedaan. Ons uitstapje heeft toch 2 leuke filmpjes en verzameling foto's opgeleverd.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
17 jan 2008 17:51 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
en als ik de formule zou omschrijven als a=1/2.v^2.m, dan is het zeker de helft van de snleheid in het kwadraat en massa telt voor 1,
ja ja, jij had zeker een onvoldoende voor natuurkunde op je rapport.....
ten eerste is de vertragings formule niet a= 1/2.m.v^2. dit is de formule voor de Kinetische Energie"F=1/2.m.v^2
de correcte formule: a = (v1-v0)/t
verder is je interpretatie van de formule wiskundig ook incorrect:
Wat de formule echt zegt is dat ongeacht wat de parameters voorstellen:
- "a" is recht evenredig met de massa, kwadratisch met de snehleid met "1/2" als correctie factor
Kijk en zo worden er dus fabletjes de wereld in geholpen als zou gewicht niks met de vertraging te maken hebbe. Denken we nu echt dat een trein net zo snel kan stoppen als een fiets......ja ja.....Einsteins...
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
22 jan 2008 8:47 |
|
|
gassen
964 C4 Jubi 793uit Uithoorn
|
Mijn natuurkundige kennis is idd. behoorlijk achteruit gegaan. Excuus voor het niet checken van de formule.
Ik beweer ook niet dat massa niks uitmaakt alleen een stuk minder. Verschil tussen een Lexus en Totyota Yaris is niet te vergelijken met trein vs auto (of fiets).
|
22 jan 2008 12:28 |
|
|
Boxstermouse
Ex Boxster S 3.2 2004 Audi A4 3.0 V6 TDIRotterdam
|
Ik heb het nog even opgezocht:
De formule voor je remweg is x = v^2 / 2a
Waaruit inderdaad blijkt dat bij gelijke vertraging (a) je remweg kwadratisch toeneemt met de snelheid.
De vertraging die je kunt halen is, afhankelijk van de hoeveelheid kinetische energie die je remmen/banden en de weg kunnen opnemen. Daarin zie je dus inderdaad (via 1/2 m v^2) dat deze lineair afhankelijk van de hoeveelheid massa en kwadratisch met de snelheid.
Als je 2 x dezelfde remproef zou doen met een auto die door zijn belading 2 x zo zwaar is geworden zou je mogen verwachten dat de remweg zou verdubbelen (even afgezien van het feit dat je banden juist misschien meer wrijvingsenergie op de weg zouden kunnen krijgen).
Een terreinauto heeft echter op zijn gewicht aangepaste remmen/banden zodat ook deze de hogere massa naar rato kan afremmen. Vandaar dat de remweg hiervan dus niet hoger hoeft te zijn dan van een gewone middenklasser. Wellicht zelf beter dan van een heel licht stadsautotje met minibandjes/remmen.
Maar het beste zit je natuurlijk in een lichte sportwagen met dikke banden en dito remmen. Maar dat wisten we natuurlijk al
|
24 jan 2008 14:15 |
|
|
968mint
Panamera 970 GTS, 996 GT3 CS, ex 968 cabrio, ex Porsche Standard 218 (1959), ex 944, ex 944 Turbo S, ex Boxster 986Friesland
|
remweg "terreinwagen" suv's
Helaas blijkt die remweg bij terreinwagen en suvs (met name geloof ik bij wannabee's als de koreanen ed) wel degelijk veel langer als bij veel anderen (helemaal na een paar keer remmen).
|
24 jan 2008 16:33 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Veel klok klepel verhalen.
Laten we het op auto's houden:
Bandentechniek bepalend voor remvertraging?
Imponerende noodstop (2003-09)
Snappie... das kleine krokodil
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
24 jan 2008 16:48 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Trouwens viel mij dit op in het relaas:
Hebben wij idd, met een groep P's vorig jaar gedaan...maar met mijn C2 echt geen enkele keer in de rondte...dus.... Ligt dat aan mij of aan jou? Op zijn Van Gaal's... Of de banden? En:
Met welke snelheid gingen de "normale" auto's hierin? Kan me nog herinneren dat 968mint met die brede sloffen onder de GT3 problemen had met een relatief lage snelheid.....die dag met mijn C2 het "record"kunnen zetten op 43 km/h erin en eruit zonder slip (effe mijzelf op de borst kloppen doet anders toch niemand en we hebben het niet over de slalom) Ben uiteraard ook een paar keer goed rond gegaan want dat moet harder kunnen....
Maar een "normale" auto wat deed die? 45 km/h of 50....
Volgens Hans Deen, onze begeleider / instructeur kwam dit door de combinatie banden (Pirelli Pzero Rosso) met relatief grote/hoge wang en goede uitlijning/uitweging onderstel. De GT3 had een band/velg combi met bijna geen wanghoogte en daardoor weinig vergevend.
En idd. 968mint deed het met de "geleende" 944 Turbo (?) beter dan met zijn eigen GT3.
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
Laatst bijgewerkt door Roi op 24 jan 2008 18:05, in totaal 2 keer bewerkt.
|
24 jan 2008 17:13 |
|
|
Boxstermouse
Ex Boxster S 3.2 2004 Audi A4 3.0 V6 TDIRotterdam
|
Valt volgens mij wel mee. What's your point?
Volgens mij was de vraag wat de impact van gewicht danwel snelheid is op de remweg. De o.a. door mij aangehaalde formules geven aan dat - theoretisch - de snelheid een kwadratische impact heeft en massa lineair. Dat geldt ook voor auto's.
En ja met extra downforce of andere banden kun je de wrijvingscoëfficiënt verhogen, maar dat was volgens mij niet de vraag....
|
24 jan 2008 17:25 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Dus wat is jouw punt ....volgens mij zijn we het eens......
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
24 jan 2008 17:29 |
|
|
Boxstermouse
Ex Boxster S 3.2 2004 Audi A4 3.0 V6 TDIRotterdam
|
Ik reageerde even op jouw "klok/klepel" opmerking, want had het idee dat ik de klok en de klepel aardig bij elkaar had weten te houden.
Fijn dat we het eens zijn!
|
24 jan 2008 17:51 |
|
|
Roi
niet meer....
|
O jee....maar we zitten in een discussie topic ...dus...
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
24 jan 2008 17:57 |
|
|
gassen
964 C4 Jubi 793uit Uithoorn
|
@Roi de bermoefening deden we allen met 50km/h. Op een paar keer kwam ik altijd door het poortje. Meestal wel eerst een (flinke) slip corrigerend.
Mijn achterbanden zijn mei vorig jaar nieuw eronder gezet. Geen idee hoeveel ze gesleten zijn. Voorbanden weet ik eigenlijk niet maar moeten in mindere conditie zijn dan achter.
|
24 jan 2008 19:31 |
|
|
jwstuijv
|
Ja, gaaf zo'n dag. Inderdaad Chris Vlaar is een mega goede rijder en een perfecte instructeur. Dat hij je 964 op de cirkel niet dwars kon houden zegt veel over hoe moeilijk dat is met jouw P. Is de 4 wd hier van invloed op? Ik heb de training in augustus gedaan. Met een 997 S was de cirkel voor Chris een makkie. Ik heb nu een 997 4S en ben benieuwd of dit anders zal zijn.
Perfect verslag van zo te lezen een top-training.
Ben zelf met prodrive net terug uit finland. Driften op het ijs met BMW´s (E36) en geprepareerde toyota starlets. Superweekend kan het iedereen aanraden!
|
09 feb 2008 2:44 |
|
|
gassen
964 C4 Jubi 793uit Uithoorn
|
Chris was volgens mij ook mee naar Finland. Heeft zeker met de 4wd te maken. Die gaat automatisch vermogen naar achteren of voren verplaatsen bij driften. Ik had hem, bedacht ik achteraf, in sper kunnen zetten.
Chris gaf aan dat als ie meer de tijd zou nemen hij wel zou kunnen anticiperen op het regelen door de auto zelf. Zou ik ook zeggen
_________________________________________ Het is er een van 911
|
09 feb 2008 16:02 |
|
|
PEF
996 TurboBrussel, België
|
Gassen, mooi verslag heb je daar geschreven! Ziet er een unieke dag uit.
Heb het hier gedaan in Wilsele(België) bij BMW training zelf. Daar kregen we een 320d met slicks op de achterwielen om het effect van sneeuw na te bootsen. Wij waren met 4 man die dag en dat is pas echt leuk want normaal schrijven ze met veel meer in, tot 12man en dan kan je de proeven veel minder lang trainen. Je hebt dus ook geluk gehad die dag. Op dat moment had ik een bmw zonder ABS en hebben ze mij nog bijkomende oefeningen laten doen. Ongelooflijk wat je op zon dag kunt leren. En idd winterbanden en rijpositie zijn belangrijker dan de meeste wel is denken. Zou nu wel naar andere fase willen gaan waar je met de M5 mag driften, heb niet lang geleden een uitnodiging gehad. Ligt nog op het bureau... Nu ik je verslag heb gelezen krijg ik wel meer zin
Heb nu pas voor de eerste keer gelezen, ik denk wel dat je goed hebt gedaan de P C4 te pakken. Zou het zelf ook gedaan hebben. Als je de P aankunt in die omstandigheden zal je wel makkelijker een 5-serie kunnen beheersen dan andersom.
_________________________________________ What would the world be like if everything had to be rational? Would there be room for a dreamer...
|
11 feb 2008 18:16 |
|
|
gassen
964 C4 Jubi 793uit Uithoorn
|
Ik denk dat ik over een jaartje het nog eens ga doen met de BMW of welke andere daily driver ik dan misschin heb.
Toevallig heb ik gisteren met iemand in een SC meegereden en gevoeld hoe tailhappy een 911 eigenlijk kan zijn. Dat rijdt toch zoveel anders dan een C4.
_________________________________________ Het is er een van 911
|
11 feb 2008 19:08 |
|
|
wathr
BoxsterBetuwe
|
Ik heb gisteren ook de training bij Prodrive gedaan in Lelystad. Als minder ervaren Porsche rijder leek me dat zeer nuttig. En dat was het dus ook. Een van de voor mij meest opvallende conclusies is wel dat PSM een live-saver kan zijn. Uitwijken op snelheid zonder problemen. Leuke bonus was dat ik twee rondjes op het 'circuit' heb kunnen rijden om een noodstop op hoge snelheid (ong. 180) te testen. Zo super-stabiel als de auto aan blijft voelen schept veel vertrouwen. Zeker een aanrader deze training.
|
04 mei 2008 22:08 |
|
|