Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 nov 2024 23:54



Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Porsche met dieselmotor eind dit jaar al 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-993 cabrio ex-996 cabrio ex-996 turbo ex-Cayenne S ex-Panamera S 993 cabrio Haarlem
Bericht 
Ooit wel eens in de v10 diesel Touareg gereden?

De kracht van dat is is zo geestig. Mag in een Porsche!
Maar het klinkt natuurlijk niet.
_________________________________________
http://www.autodisk.nl


07 maart 2008 0:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
Best vlot hoor, maar die auto kon mijn 19 jaar oude gebakje met geen mogelijkheid bijbenen.

Natuurlijk is de Touareg zwaar, maar die V10 ook....
_________________________________________
Tjolk.


07 maart 2008 1:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'04 Boxster 2.7
Bericht 
Benzinemotor uitontwikkeld waar haal je dat nou :roll:
Zeggen dat de dieselmotor stilaan uitontwikkeld is lijkt er meer op

Benzinemotor werd voorbije decennium stiefmoederlijk behandeld.
Pas recent is men in grote getale overgeschakeld op directe injectie terwijl dit bij diesel al bijna 20 jaar bestaat. En nog lang niet elke benzinemotor wordt tegenwoordig direct ingespoten. Hier valt nog veel werk te doen.
Porsche moet er zelfs nog zo goed als mee beginnen (binnenkort in Cayman en 911).
Idem met de 'downsizing', kleinere cilinderinhoud gecombineerd met een turbo. Ook deze trend is nog maar pas begonnen.
Diesel staat in dit opzicht al veel verder met hun twin-turbo's.

Nogmaals: benzinemotor uitontwikkeld...dooooooooh :roll:


07 maart 2008 12:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
Bericht 
klopt inderdaad, VW heeft flink wat kennis op dat vlak (1.4 met compressor en turbo, DSG techniek) dus daar kunnen ze wel wat van weghalen voor een lekkere en meer effiente Porsche.....

335 i van BMW is ook zo'n heerlijke motor, maar qua verbruik nog niet echt groen...(voor zover dat mogelijk is..zowieso een dubieuze kwestie als je beseft dat de koeien en vrachtschepen meer schade berokkenen, maar dat is een heel ander verhaal..)

Als je dus kijkt naar een combi van efficient verbruik en prestaties zijn de diesels al best ver... de tendens voor de ontwikkeling voor benzine zal wel richting de dubbele turbo's en compressoren gaan lijkt me..

interessante materie, dus lekker genieten van die oude luchtgekoelde diamantjes..


07 maart 2008 13:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Turbo
Brussel, België
Bericht 
aleh schreef:
Ooit wel eens in de v10 diesel Touareg gereden?

De kracht van dat is is zo geestig. Mag in een Porsche!
Maar het klinkt natuurlijk niet.



Heb er al mee gereden, ma in godsnaam koop dan een Touareg hé!

911 in diesel en ik koop een Ferrari , aston martin, lamborghini of eender welk merk da nog wa waarde heeft in de plaats van commerce alleen. Porsche is al veel van zijn exclusiviteit verloren, nu moeten ze alleen nog op de golfjes ,jettas , en alle audis een porsche logo zetten.

De wereld gaat omzeep.
_________________________________________
What would the world be like if everything had to be rational? Would there be room for a dreamer...


07 maart 2008 16:50
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
Bericht 
Porsche diesel bestaat toch al :?: :shock: :D :mrgreen:

Afbeelding
_________________________________________
porsche is een virus,maar je voelt je beter.


07 maart 2008 22:17
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Turbo
Brussel, België
Bericht 
LoL 240pk voor 18ton :) Porsche gaat de slome kant op :D binnekort nen 911 met 105pk... diesel :twisted: :cry:
_________________________________________
What would the world be like if everything had to be rational? Would there be room for a dreamer...


07 maart 2008 22:55
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
niet meer....
Bericht 
Deze discussie komt zo af en toe weer terug (zoals meerdere).

Toen heb ik uit de literatuur een keer het volgende geciteerd.

"Het vermogen -dus ook het koppel- van een motor is afhankelijk van de hoeveelheid lucht die per tijdseenheid wordt verpompt en van de aan de lucht toegevoerde hoeveelheid brandstof.

Dieselmotoren kunnen niet zoveel vermogen ontwikkelen uit dezelfde hoeveelheid lucht als ottomotoren. Dit vanwege het feit dat optimale verbranding bij dieselmotoren plaatsvindt bij een luchtovermaat (lucht/brandstofverhouding ongeveer 1,3) en bij ottomotoren vindt dit plaats bij een "luchttekort" (lucht/brandstofverhouding ongeveer 0,9).

Uit dezelfde hoeveelheid verpompte lucht zal een ottomotor dus 1.3/0,9 = 1.44 maal zoveel vermogen kunnen ontwikkelen. En dit houdt dan weer in dat de dieselmotor een grotere cilinderinhoud moet hebben om hetzelfde vermogen als de ottomotor te halen. Drukvulling is de andere optie maar dat is uiteraard ook evenredig toepasbaar voor een benzinemotor. "

Nadeel voor de benzine motor is echter bij toepassing van drukvulling het thermische probleem: detoneren :arrow: verlagen compressie verhouding :arrow: minder efficient (hoger brandstofverbruik).

Nadeel voor de diesel blijft toch wel het kleinere nuttige toerenbereik.

Dus...misschien slaat de balans nog wel even door naar de diesel om uiteindelijk te stabiliseren...zeg het maar.

En een diesel in een Cayenne is gezien het gewicht handig; relatief veel vermogen bij lage toerentallen, gewoon praktisch...
_________________________________________
Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.


07 maart 2008 23:01
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
Bericht 
Voor het behalen van mijn ccvb diploma , moest ik het wel kennen , maar is al weer een paar jaar geleden .
Ik dacht dat diesel motoren "lage toeren motoren " waren ,(zie foto's), maar HOE krijgt men DIE snelheid met die toeren :?: :?:

AfbeeldingAfbeelding
_________________________________________
porsche is een virus,maar je voelt je beter.


08 maart 2008 0:12
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
niet meer....
Bericht 
Al eens gehoord van een "versnellingsbak" verhoudingen.... :wink:

Trouwens die diesel loopt zo hard nog niet op je foto.... :)
_________________________________________
Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.


08 maart 2008 0:27
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
Bericht 
Vaag ,maar uitleg is welkom .
Linker foto max 7 en rechter 3 . Dat is uiteraard x 1000.
Maar linker foto gaat tot 300 km en rechter tot 120 km/pu.
Hier een foto op "snelheid" :)
Afbeelding
En geen 6 maar 12 versnellingen :!: :?:
_________________________________________
porsche is een virus,maar je voelt je beter.


08 maart 2008 0:47
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
Bericht 
mijn 535 loopt zowaar 5000 toeren... vanaf 2500 tot 5000 toeren 600 plus nm....hele grote stappen..

in mijn 911 moet ik trouwens toevallig ook in een range van 2500 toeren zitten..4000-6500 maar door het geluid ijkt het veel harder te gaan...


08 maart 2008 14:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Over het toerental/snelheidsverschil Jeroen.

Je vergelijkt hier wel diesel met benzine maar toch ook appels(vrachtwagen) met peren(sportwagen).
Zoals aangegeven zijn de gebruikte overbrengingsverhoudingen in de bak hierbij van belang.
De Le Mans diesel van Audi zal minder toeren maken dan de benzine, maar kan door zijn grotere trekkracht (diesel), zeg maar optrekken in de 2e versnelling van de benzine auto.
Als je zo door redeneert dan kan de top net zo hoog liggen.

Toerental/overbrengingsverhouding verhouding :idea: :D

Audi diesel: Das optimale Drehzahlband liegt zwischen 3.000 und 5.000 Umdrehungen. Das ist für einen Rennmotor genauso ungewöhnlich wie das Wärmeverhalten: In der Box müssen die relativ großen Kühler abgedeckt werden.
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


08 maart 2008 15:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
A4 B5 Avant 1.9 TDI, Urquattro, 964 Carrera 2 (van mijn vader)
Mechelen, België
Bericht 
Niet alleen in de bak, maar ook de eindreductie verschilt.
_________________________________________
Automotive Engineering = German Engineering !
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!


08 maart 2008 19:38
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
Bericht 
Ik heb nooit iets van diesels moeten hebben maar ik ben nu toch om. Ik rijd sinds een paar maanden in een Audi Q7 4.2 TDI, m'n eerste diesel. Wat een fantastische motor is dat. Die kan je gerust in een Porsche lepelen. Zelfs het geluid is top, net een 8 cylinder benzine.

Deze motor is momenteel de sterkste diesel die in een personenauto geleverd wordt. (een nog sterkere V12 wordt binnenkort verwacht)

Koppel 760 NM, 0 tot 100 km/u in krap 6 seconden en dat bij een redelijk verbruik. Zuiniger dan m'n 993 :wink:

Leuk hoor.
_________________________________________
991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0


10 maart 2008 10:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
Teun schreef:
Koppel 760 NM,


Vergelijkbaar met max 400Nm of minder bij benzinemotoren i.v.m. beperkt toerenbereik van deze diesel.
_________________________________________
Tjolk.


10 maart 2008 13:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
niet meer....
Bericht 
Teun schreef:
Ik heb nooit iets van diesels moeten hebben maar ik ben nu toch om. Ik rijd sinds een paar maanden in een Audi Q7 4.2 TDI, m'n eerste diesel. Wat een fantastische motor is dat. Die kan je gerust in een Porsche lepelen. Zelfs het geluid is top, net een 8 cylinder benzine.

Deze motor is momenteel de sterkste diesel die in een personenauto geleverd wordt. (een nog sterkere V12 wordt binnenkort verwacht)

Koppel 760 NM, 0 tot 100 km/u in krap 6 seconden en dat bij een redelijk verbruik. Zuiniger dan m'n 993 :wink:

Leuk hoor.


Idd. "leuke" motor maar dan gelijke cilinder inhoud en turbo bij benzine pakken we hetzelfde merk voor het gemak ... RS6

450 pk bij 5700 rpm (tegen 326 pk bij 3750 rpm de diesel) en 560 Nm bij 1950tpm (tegen 760Nm bij 1800rpm).....als ik mocht kiezen wist ik het wel.... verhouding klopt aardig met literatuur hierboven aangehaald (factor 1,4).
_________________________________________
Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.


11 maart 2008 1:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
Bericht 
qua cijfertjes wint de benzine natuurlijk maar in de praktijk in het verkeer moet je toch echt flink alert zijn in je benzine "sport" wagen om het altijd aanwezige koppel van bij voorbeeld een 4.2 tdi of 535D bij te kunnen blijven..

Tijdje terug stond er in de Autovisie een dubbeltest over een rs4, die op aanraden en de goede test van Autovisie was aangeschaft door een lezer, die de auto van zijn colllega, een 335 d, niet af kon schudden tussen de 100 en 200... sterker nog, hij passeerde hem zelfs een aantal keren...

Toen ik van mijn benzine a6 voor een proeritje in de 535 overstapte was ik namelijk ook echt gelijk verkocht...die trekkracht is verslavend !

gr

Steef


11 maart 2008 9:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
Dat was dan ook een zeldzaam slecht artikel.

"overigens zal de oplettende rekenaar uit de meetgegevens kunnen opmaken dat de BMW er 16,8s over doet om van 100 naar 200km/h te knallen en de Audi doet dat in een ronde 16 seconden. Dat zijn echter de kille cijfers, afkomstig uit onze meetapparatuur en verkregen in optimale omstandigheden."

Nee, dat is een vertekend verhaal. De kille cijfers in datzelfde artikel vertellen een ander verhaal, namelijk een 100 tot 200 tijd van 12,1 seconden voor de RS4 onder optimale omstandigheden (door de versnellingen), 13,2 seconden in alleen 4, 16 seconden in alleen 5 en 20,8 in 6.

Kortom, de Audi is alleen langzamer als de bestuurder in 6 blijft hangen en/of later gas geeft terwijl de BMW (automaat) door de versnellingen heen gaat. Met name dat later gas geven is ook een belangrijke factor en daar staat of valt doorgaans een groot deel van de krachtmetingen in het dagelijks verkeer.

De BMW is snel, dat ontken ik niet, maar de vergelijking is krom.
Ze hadden ook de Polo GTI Cup tegen een Cayman S de 100 tot 160 sprint kunnen laten rijden. Laatstgenoemde in 6, de Polo door de versnellingen heen. De Cayman kan de Polo niet afschudden! Spannend hoor.
_________________________________________
Tjolk.


Laatst bijgewerkt door Jort op 11 maart 2008 15:12, in totaal 1 keer bewerkt.



11 maart 2008 13:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
Bericht 
Ga nu eerst zelf eens in zo'n nieuwe top diesel rijden. Het gaat immers ook om de beleving.

Ik wilde eerst een 4.2 8 cylinder benzine kopen. Ik werd later door de verkoper op deze nieuwe 4.2 TDI motor gewezen. Na een proefritje was ik direct verkocht. Deze motor is sneller, zuiniger en rijdt gewoon beter dan de benzine uitvoering.

Waar het om gaat is dat de top-diesels van tegenwoordig gewoon fantastische motoren zijn en dus gerust in een Porsche gelepeld mogen worden zonder dat je een flater slaat door bijna niet vooruit te komen met veel rook in je achteruitrijspiegel. :wink:

Het feit dat een diesel al vergeleken wordt met een RS4 zegt al voldoende. Dat had je vroeger toch niet durven dromen?

Inderdaad, die trekkracht is verslavend. Een nadeel bij mij: bandenslijtage, ik haal de 20.000 km niet.
_________________________________________
991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0


11 maart 2008 14:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
Nogmaals, dat ze snel zijn weten we inmiddels, dat ontkent niemand. Maar doe mij toch maar een goede benzine motor in een sportwagen. Geluid en gewicht tellen voor mij zwaarder in deze klasse.

Dat een Polo vergeleken kon worden met een Cayman S had ik overigens ook niet kunnen dromen. :wink:
_________________________________________
Tjolk.


11 maart 2008 15:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
Bericht 
ik ken de exacte gegevens niet, welke versnellingen etc en weet heus wel dat de cijfertjes voor de RS4 spreken hoor, maar de praktijk beleving en toegankelijkheid van de power sprak wel uit het verslagje... heel herkenbaar voor mij in ieder geval...


11 maart 2008 15:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Turbo
Brussel, België
Bericht 
Jort schreef:
Nogmaals, dat ze snel zijn weten we inmiddels, dat ontkent niemand. Maar doe mij toch maar een goede benzine motor in een sportwagen. Geluid en gewicht tellen voor mij zwaarder in deze klasse.



Totaal mee eens Jort!

Zie eens hoe mooi die uitlaten :sick: :ass:
Afbeelding
_________________________________________
What would the world be like if everything had to be rational? Would there be room for a dreamer...


11 maart 2008 16:13
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
Bericht 
heb vernomen dat na Le Mans, het Deutsche Tourenwagen gebeuren ook de formule 1 op diesel overgaat in 2011...















ik hoorde het ergens aan een bar, dat moet ik er wel bijzeggen..

gr Steef


17 maart 2008 12:12
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.