Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 09 apr 2025 3:50

Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Ik wil een sportuitlaat voor mijn 996!!! 
Auteur Bericht
Bericht Re: Ik wil een sportuitlaat voor mijn 996!!!
Hier eens kijken?

http://shop.fvd.de/de/en/Porsche-0/-/-/ ... OV&x=3&y=5

08 jun 2009 17:25
PorscheForum Rakker
Boxster 2.5
Utrecht
Tja, pubers willen wel vaker dat hun brommer het luidste klinkt van het blok...

Maar er zijn ook mensen die gewoon beschaafd willen rijden zonder hoofdpijn van de 'dreun" die een sportuitlaat geeft. Als je b.v. naar Italie wilt rijden met zo'n ding kun je het beste maar meteen oordoppen kopen. En je kinderen thuis laten.

Ik denk dat de meesten gewoon de standaard uitlaat hebben onder de nieuwere Porsches (lees : watergekoelde flat six motoren). Geklooi met sportuitlaten kost vooral veel geld en geeft geen noemenswaardige vermogenswinst.

Misschien iets voor een polletje???

08 jun 2009 18:37
Profiel
PorscheForum Rookie
Anton schreef:
Tja, pubers willen wel vaker dat hun brommer het luidste klinkt van het blok...

Maar er zijn ook mensen die gewoon beschaafd willen rijden zonder hoofdpijn van de 'dreun" die een sportuitlaat geeft. Als je b.v. naar Italie wilt rijden met zo'n ding kun je het beste maar meteen oordoppen kopen. En je kinderen thuis laten.

Ik denk dat de meesten gewoon de standaard uitlaat hebben onder de nieuwere Porsches (lees : watergekoelde flat six motoren). Geklooi met sportuitlaten kost vooral veel geld en geeft geen noemenswaardige vermogenswinst.

Misschien iets voor een polletje???

Iedereen doet met zijn wagen wat hij wil, dat is zijn eigen keuze. Wat die "pubers en hoofdpijn" hier aan deze topic moeten bijdragen is me dan ook een raadsel.

Ik heb zelf de PSE met schakelaar en heb deze laten installeren door carnewal (http://www.carnewal.be/). Je kan ook de uitlaten kopen zonder de schakelaar en elektronica. Gelukkig heb ik de schakelaar want ik zou volgens Anton anders niet beschaafd rijden. :wink:

Kijk maar eens op de carnewal site onder exhaust en P96. De eerste twee in de lijst zijn beiden de originele PSE met of zonder schakelaar.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Nog veel plezier met de 911.

09 jun 2009 0:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 2.5
Utrecht
Iedereen mag met zijn/haar auto doen wat hij/zij wil, gelukkig wel!!!

Dat van die hoofdpijn is niet hypothetisch. Bij constante snelheid, vaak rond de 2500 RPM, krijg je een "dreun". Bij de 993 fabspeed bijvoorbeeld.

En dat niet iedereen het lawaai van iemand anders zijn sportuilaat waardeert (omwonenden, slapenden, mensen die een gesprek proberen te voeren) lijkt me duidelijk.

09 jun 2009 7:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
foxtrot / oscar
torig schreef:
Tijdens het stevig doorrijden veroorzaakt het tegen elkaar klingen van mijn stalen ballen méér geluid dan de standaarduitlaat :^:

kan me niet voorstellen dat dat lekker rijdt met een paar van die
Afbeelding
in je :ass:

maar goed... ieder zijn meuk :mrgreen:

09 jun 2009 11:25
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
ex 996 Carrera 4
Oost-Vlaanderen, België
Anton schreef:
Dat van die hoofdpijn is niet hypothetisch. Bij constante snelheid, vaak rond de 2500 RPM, krijg je een "dreun".

Dat is dan persoonsgebonden. Bij het naar Polen rijden is de PSE inderdaad wel af en toe op stil gezet (want ook ik bezit de schakelaar), omdat dat via de walkie-talkie prettiger sprak. Zelfs bij hoge snelheden stond hij echter meestal aan.

Anton schreef:
En dat niet iedereen het lawaai van iemand anders zijn sportuilaat waardeert (omwonenden, slapenden, mensen die een gesprek proberen te voeren) lijkt me duidelijk.

Ik waardeer niet altijd het geluid van mijn buur's grasmaaier, noch van huilende, vervelende kinderen op mijn vliegtuig of in een restaurant waar je romantisch of zakelijk zit te dineren, ... Ik waardeer het niet dat men hele straten moet afzetten om wat wielerterroristen hun ding te laten doen, ik waardeer het niet dat er mensen zijn die beetje lopen te mopperen -daarbij persoonlijk in de aanval gaand- omdat ze dingen van anderen niet waarderen, ... :roll: Maar :!: ik herken die mensen hun recht om dat te doen & behoud mezelf het recht voor om de zaken die me irriteren me niet te lang te laten irriteren door me er simpelweg niet druk om te maken ;)

Net voor de omwonenden heb ik de aan/uitknop. Die gebruik ik dan ook. Ook als ik bijvoorbeeld fietsende kleine kinderen (met het 4-wielertje) of dieren op de rijweg (paarden, koeien, schapen, ...) tegenkom gaat de uitlaat uit.

Trouwens, aangezien je niet sterk gehinderd door kennis ter zaken lijkt deel te nemen aan deze discussie even volgende punten meegeven:
omtrent de officiële Porsche sportuitlaat (PSE):
A/ die TuV/E-goedgekeurd is. Dit wil zeggen dat hij toch aan een bepaalde max DBproductie voldoet, die (minimaal) Europa (!) accepteert.
B/ met de aan-uitschakelaar in de uit stand net hetzelfde geluidsniveau als de standaarduitlaat produceert (al zit er naar mijn gevoel een meer "metaalachtige" ondertoon in).
C/ ALS je die knop hebt laten inbouwen om de klep te bedienen, is het systeem zelfregulerend. De PSE schakelt zichzelf uit (= gaat naar de stille stand) tussen 30 & 75km/u. Hmm. Wat zou dat toch kunnen betekenen hé?
D/ geen noemenswaardige winst?
Ben het daar enigzins eens en oneens mee. Na het plaatsen van mijn PSE -ik had toen al enkele duizenden kilometers met de standaard gereden- was er een merkbaar, objectief waar te nemen acceleratieverschil. Dit heb ik meermaals getest, met de PSE uitgeschakeld (zodat de factor "het klinkt allemaal gekker" niet meespeelde). In sommige toerengebieden pikt hij gewoon smeuiger op dan ervoor. Dat noem ik "merkbaar", alhoewel een verschil van een 10-tal pk (zoiets zal het zijn) inderdaad (louter) leuke cafépraat is. Daar houdt het echter op.
Het koppelverschil, of eerder, de loop van de koppelcurve, moet toch wezenlijk verschillend zijn, want DAT merk ik.

Wat betreft je sneer ivm pubers en de luidste willen zijn... zoals aangehaald in punt A, als de PSE goedgekeurd is (gehomologeerd) voor straatgebruik, dan kan hij "per definitie" niet té luid zijn. Al zeker niet de luidste. Objectief bekeken dan.

Dat je't oneens bent is je goed recht, maar poog misschien de discussie niet te verlagen naar moddersmijten omwille van leeftijd of andere zaken. Dat maakt enkel afbreuk aan je punt & aan de discussiesfeer...
My 0.02€

PS Ik vrees de dag dat mensen zoals jou een beleid kunnen uitstippelen voor een grote bevolkingsgroep. Jij vindt sportuitlaten te luid of te storend. Denk je dat het aantal mensen dat het "normaal" vindt dat een wagen 200+ kan rijden (vlotjes haalbaar) groter of kleiner is?
Misschien is dat nog een idee. Schaf die sportuitlaten maar af, schaf meteen die wagens die zo snel kunnen rijden ook af (buiten circuits).
Ah ja, daar zijn ook omwonenden, slapenden en mensen die gesprekken willen voeren...
....
:!:

A desire presupposes the possibility of action to achieve it; action presupposes a goal which is worth achieving :!: :D

09 jun 2009 11:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 2.5
Utrecht
Maak je niet zo druk... Meningen kun je toch naast je neer leggen?

Een ding moet ik je nageven, en dat is dat je het ding op stil zet bij rijden in de buurt.

Wat kennis van zaken is moeten we het maar eens onder 4 ogen over hebben,,,

Ik stop er hier nu mee, je maakt het veel te persoonlijk.

Laatst bijgewerkt door Anton op 09 jun 2009 13:02, in totaal 1 keer bewerkt.

09 jun 2009 12:21
Profiel
PorscheForum Rakker
996 cabrio mk2 zw/zw
Ouderkerk aan de Amstel
ik heb zelf de officiele (PSE) van Porsche onder mijn 996 2002 cabrio.Zonder aan/uit schakelaar welteverstaan.Echt een SUPER sound!!!Zat er reeds onder toen ik de auto kocht.Ik vind het echt "de slagroom op de taart".IMHO is dit de uitlaat die eronder moet :wink:

09 jun 2009 12:39
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 996 Carrera 4
Oost-Vlaanderen, België
Anton, je hebt wel een punt. Ik *poog* het ding op stil te zetten bij rijden in de buurt, soms ontgaat het me al eens.
Weliswaar is me al opgevallen dat als ik hem op stil zet, ik stiller ben dan een M3 uit de straat ;)

Het was niet de bedoeling om het zo persoonlijk te maken; denk dat die opmerking van pubers met de luidste... mij serieus misvallen is. Vond dat zélf wel een persoonlijke aanval die me wel tegen de borst stuitte. (dat en het "niet beschaafde").

Je "reageert zonder kennis ter zake" (ivm de PSE) bedoelde ik niet meteen als een persoonlijke aanval.
Indien ik je zou geschoffeerd hebben bied ik mijn welgemeende excuses aan. De bedoeling was de discussie in een positieve sfeer open te breken, niet ze de mond te snoeren. Meningen mogen uiteraard verschillen, maar ik vond de jouwe gewoon niet gestoeld op de feiten.
Ofwel heb ik teveel het schoentje aangetrokken... kan ook wel :mrgreen:
Dat heb je als de passie hoog oploopt :wink:

Zand en zo ;)

A desire presupposes the possibility of action to achieve it; action presupposes a goal which is worth achieving :!: :D

09 jun 2009 13:07
Profiel
PorscheForum Rakker
:roll:

Kijk eens aan, de Belgen blijven toch altijd een beschaafd volk :thumleft: Daar kunnen die Ollanders wat van leren :mrgreen:

Torig je mag best wat groffer zijn, het zijn allemaal ongelikte 'boeren' in een Porsche. :D Daar kunnen ze wel tegen.

09 jun 2009 14:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 2.5
Utrecht
@Torig: geen probleem. Ik heb me dan ook wel lekker generaliserend uitgelaten. Het was niet mijn bedoeling je daarmee persoonlijk te schofferen. Mijn excuses.

Zo'n PSE met klep lijkt me overigens een fraaie oplossing.

09 jun 2009 14:08
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 996 Carrera 4
Oost-Vlaanderen, België
Mach 2 schreef:
Torig je mag best wat groffer zijn, het zijn allemaal ongelikte 'boeren' in een Porsche. :D Daar kunnen ze wel tegen.

Mach 2, dan wil ik je erop wijzen dat, alhoewel taalkundig correct, "grover" lekkerder bekt dan "groffer" & minder als een spraakgebrek klinkt :mrgreen:

Alle gekheid op een stokje, ik denk dat iedereen het erover eens is dat we een hobby en passie delen, waarbij meningen omtrent bepaalde onderwerpen al eens kunnen verschillen. Het is dan ook van wezenlijk belang elk een in zijn eigen waarde te laten, wat niet wil zeggen dat je jouw mening, al dan niet vurig, mag verdedigen natuurlijk 8) De meest interessante discussies zijn toch die waarover je niks weet (en dus bijleert pur sang) of waarbij je een tegengestelde mening meekrijgt (want dan leer je het langs de andere kant bekijken).

Kleine extra bedenking: een doorsnee Ferrari of Lamborghini klinkt sowieso luider dan onze Porsches met sportuitlaat. Die uitlaten zijn ook goedgekeurd... . De Aston Martin Vantage V8 klinkt *standaard* luider dan mijn 996 mét sportuitlaat dus tja.... . Zelfs de grasmaaier van de buurman klinkt luider dan een standaard 996!!! (en de cirkel is weer rond; we zijn terug bij die vervelende buur met grasmaaier :mrgreen: )

@Anton geen punt, ik denk dat we per PB al de benodigde wederzijdse mea culpa's hebben geslagen :thumleft:

09 jun 2009 14:28
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2