Re: Ik wil een sportuitlaat voor mijn 996!!!
Dat is dan persoonsgebonden. Bij het naar Polen rijden is de PSE inderdaad wel af en toe op stil gezet (want ook ik bezit de schakelaar), omdat dat via de walkie-talkie prettiger sprak. Zelfs bij hoge snelheden stond hij echter meestal aan.
Ik waardeer niet altijd het geluid van mijn buur's grasmaaier, noch van huilende, vervelende kinderen op mijn vliegtuig of in een restaurant waar je romantisch of zakelijk zit te dineren, ... Ik waardeer het niet dat men hele straten moet afzetten om wat wielerterroristen hun ding te laten doen, ik waardeer het niet dat er mensen zijn die beetje lopen te mopperen -daarbij persoonlijk in de aanval gaand- omdat ze dingen van anderen niet waarderen, ...

Maar

ik herken die mensen hun recht om dat te doen & behoud mezelf het recht voor om de zaken die me irriteren me niet te lang te laten irriteren door me er simpelweg niet druk om te maken
Net voor de omwonenden heb ik de aan/uitknop. Die gebruik ik dan ook. Ook als ik bijvoorbeeld fietsende kleine kinderen (met het 4-wielertje) of dieren op de rijweg (paarden, koeien, schapen, ...) tegenkom gaat de uitlaat uit.
Trouwens, aangezien je niet sterk gehinderd door kennis ter zaken lijkt deel te nemen aan deze discussie even volgende punten meegeven:
omtrent de officiële Porsche sportuitlaat (PSE):
A/ die TuV/E-goedgekeurd is. Dit wil zeggen dat hij toch aan een bepaalde max DBproductie voldoet, die (minimaal) Europa (!) accepteert.
B/ met de aan-uitschakelaar in de uit stand net hetzelfde geluidsniveau als de standaarduitlaat produceert (al zit er naar mijn gevoel een meer "metaalachtige" ondertoon in).
C/ ALS je die knop hebt laten inbouwen om de klep te bedienen, is het systeem zelfregulerend. De PSE schakelt zichzelf uit (= gaat naar de stille stand) tussen 30 & 75km/u. Hmm. Wat zou dat toch kunnen betekenen hé?
D/ geen noemenswaardige winst?
Ben het daar enigzins eens en oneens mee. Na het plaatsen van mijn PSE -ik had toen al enkele duizenden kilometers met de standaard gereden- was er een merkbaar, objectief waar te nemen acceleratieverschil. Dit heb ik meermaals getest, met de PSE uitgeschakeld (zodat de factor "het klinkt allemaal gekker" niet meespeelde). In sommige toerengebieden pikt hij gewoon smeuiger op dan ervoor. Dat noem ik "merkbaar", alhoewel een verschil van een 10-tal pk (zoiets zal het zijn) inderdaad (louter) leuke cafépraat is. Daar houdt het echter op.
Het koppelverschil, of eerder, de loop van de koppelcurve, moet toch wezenlijk verschillend zijn, want DAT merk ik.
Wat betreft je sneer ivm pubers en de luidste willen zijn... zoals aangehaald in punt A, als de PSE goedgekeurd is (gehomologeerd) voor straatgebruik, dan kan hij "per definitie" niet té luid zijn. Al zeker niet de luidste. Objectief bekeken dan.
Dat je't oneens bent is je goed recht, maar poog misschien de discussie niet te verlagen naar moddersmijten omwille van leeftijd of andere zaken. Dat maakt enkel afbreuk aan je punt & aan de discussiesfeer...
My 0.02€
PS Ik vrees de dag dat mensen zoals jou een beleid kunnen uitstippelen voor een grote bevolkingsgroep. Jij vindt sportuitlaten te luid of te storend. Denk je dat het aantal mensen dat het "normaal" vindt dat een wagen 200+ kan rijden (vlotjes haalbaar) groter of kleiner is?
Misschien is dat nog een idee. Schaf die sportuitlaten maar af, schaf meteen die wagens die zo snel kunnen rijden ook af (buiten circuits).
Ah ja, daar zijn ook omwonenden, slapenden en mensen die gesprekken willen voeren...
....