Auteur |
Bericht |
Patrick D
718 Cayman GTS-4.0
993 Carrera (ex)
WRX-STi TD05-18G
|
 Re: Let op met het tanken van E10 in Frankrijk!
ik hoop wel dat er bij de pomp duidelijk is wat voor benzine het nnu is. Wel of niet bijgemengd met vanalles waar ik niet vrolijk van wordt.
Ben bang dat het weet zón verhaal wordt als bij V-power in NL. Wel 98 RON. Nee toch 95. Oh ja, eigenlijk is het 97. Wat is het nu?
Hopelijk komt er ook van Porsche snel duidelijkheid voor de wagens van voor 1997. Een keer nieuwe slangetjes vind ik niet erg. Maar vroegtijdig de moter open moeten halen om een of ander sealtje te vervangen is minder. Wat nodig is????
_________________________________________ Life is a carrera Am besten fährt man Porsche
|
16 nov 2010 13:41 |
|
 |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
 Re: Let op met het tanken van E10 in Frankrijk!
In de brochure staat een plaatje: Vette E10 onder Super V-Power in NL = RON97 Meer duidelijkheid komt er vast niet, teveel onzekerheden waar ze geen verantwoordelijkheid voor willen nemen. Gewoon niet tanken, dat spul; net als diesel 
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
16 nov 2010 16:13 |
|
 |
mivali
|
 Re: Let op met het tanken van E10 in Frankrijk!
Inderdaad geen paniek maar wel een aanvulling op bovenstaande:
E10 kent een octaangetal van 97,8 zo begrijp ik en is daarmee in feite een vervanger voor Superplus 98. Indien je auto geschikt is voor E10 en 98 RON is voorgeschreven dan is er dus niets aan de hand. Jij gaat voortaan benzine E10 tanken.
Overigens: Superplus is nog maar zeer beperkt te vinden in Nederland en West-Europa. Binnenkort verdwijnt dat dus helemaal maar dat terzijde. E10 zal worden gaan verkocht als 'benzine' zodra de NEN alles op papier heeft gezet, nu is het namelijk officieel nog geen benzine en mag het als zodanig ook niet worden verkocht.
Als je nu Euro 95 tankt dan tank je al een klein percentage biobrandstof via de bijmengverplichting. Dat percentage loopt uiteindelijk maximaal op tot 5%. Dat goedje zal uiteindelijk worden gaan verkocht als E5. Octaangetal zal dus rond die 95 RON blijven schommelen. Als je Porsche nu al genoegen neemt met 95 octaan dan is er dus ook niets aan de hand want 5% bio-component zou geen probleem moeten zijn (daarboven dus wel). Jij gaat in de toekomst E5 tanken.
Maar dan blijft er 1 categorie over: zij die nu een Porsche hebben van voor modeljaar 1997 en die volgens voorschrift gevoed moet worden met 98 octaan. Die auto kan dus niet op E10 en E5 kent een te laag octaangetal. Voorlopige logica van mij: je gaat E5 tanken en voegt regelmatig octane booster bij....óf je laat je auto geschikt maken voor E10. Beide oplossingen lijken me wat kostbaar. De vraag is welk deel van onze Porsches persé op 98 octaan moet rijden. Mijn 993 van 1996 mag gewoon op 95 octaan maar ik tank altijd 98. Dat zal ik in de toekomst dus niet meer kunnen doen. Maar ach, jammer dan want daar kan ik mee leven. Maar stel nou dat je een oudere 911 Turbo hebt, tank je dan nu verplicht 98 en wat ga je dan doen in de toekomst?
Enfin, inderdaad laten we geen paniek zaaien maar vooruit denken over de consequenties voor jouw heilige Porsche-koe van voor 1997.
|
16 nov 2010 16:52 |
|
 |
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
 Re: Let op met het tanken van E10 in Frankrijk!
En dat is niet voor niets. Overigens geldt ook voor 993's uit 1998.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
16 nov 2010 19:25 |
|
 |
Targa Floriaan
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2Leiden
|
 Re: Let op met het tanken van E10 in Frankrijk!
@MarkS: E10 probleem is niet octaangehalte, maar samenstelling. E10 kan leidingen etc van oudere auto's aantasten. 1998 model year (Carrera): het lijkt me dat het gaat om de 996 (nieuwe techniek). Met mijn 993 van 1998 neem ik het risico liever niet. Zie overigens ook deze link: binnenkort staat daarop een (hopelijk meer gedetailleerde) lijst van geschikte auto's. http://www.dat.de/e10
_________________________________________ Het is zoals het is - en niet anders...
|
20 nov 2010 23:12 |
|
 |
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
 Re: Let op met het tanken van E10 in Frankrijk!
Dat weet ik. Was de vraag alleen niet.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
21 nov 2010 14:15 |
|
 |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
 Re: Let op met het tanken van E10 in Frankrijk!
De vraag van mivali begrijp ik alleen niet meer, omdat hij stelt dat E10 ~ RON 98 is, terwijl ik uit zijn eigen link haal dat het Super benzine is in D, d.w.z. RON95.
Hij lijkt goed ingevoerd te zijn in de benzinewereld; vergis ik me?
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
21 nov 2010 14:58 |
|
 |
Toon
|
 Re: Let op met het tanken van E10 in Frankrijk!
peut is peut
duurt niet lang voordat E10 de norm is in Europa. Bio Ethanol als onderdeel van de groen campagne ....
|
21 nov 2010 15:22 |
|
 |
mivali
|
 Re: Let op met het tanken van E10 in Frankrijk!
Paul,
Ik was misschien niet duidelijk genoeg dus vandaar toelichting:
Superplus (dus 98 octaan) verdwijnt. E10 is een mix van Euro95 en 10% bio-ethanol. Door die ethanol toevoeging wordt het octaangetal verhoogd van 95 naar bijna 98 (97,8). Ander voorbeeld: misschien ken je ook de E85, 15% regulier benzine en 85% bio-ethanol, wel die zit dus op een goede 104 octaan, prima om op te racen als je auto er tegen kan tenminste. Saab, Volvo en Ford bv. met hun flex-fuel modellen kunnen daar prima mee uit de voeten.
Dus je hebt dan straks een E10 die verkocht wordt als benzine en een octaangetal kent van 98 (97,8) en je houdt de gewonen benzine die voorzien is van maximaal 5% bio-ethanol. De laatste kan eigenlijk nooit kwaad, die 5% toevoeging is wel ok. Naar verwachting zal die worden gaan verkocht als E5. De E10 dus (nogmaals) als benzine.
Vermoedelijk zal dit in NL pas gaan spelen vanaf april of mei 2011.
Bij vragen dan hoor ik het wel.
Groet,
Michel
|
21 nov 2010 18:29 |
|
 |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
 Re: Let op met het tanken van E10 in Frankrijk!
Dank voor je toelichting. Of de naam nu Super Plus is of E10 dat zal iedereen natuurlijk een zorg zijn. Er blijft dus een 98-benzine waar modernere auto's zoals Porsches vanaf ~ 1997/1998 zonder probleem op kunnen rijden. Detail vraag: mag benzine met RON 97,8 in D. wel worden aangeduid met RON98? zie sticker op de pomp in je link. Terwijl hier in NL...
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
21 nov 2010 19:11 |
|
 |
mivali
|
 Re: Let op met het tanken van E10 in Frankrijk!
|
30 nov 2010 23:55 |
|
 |
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
 Re: Let op met het tanken van E10 in Frankrijk!
Kijk, daar hebben we wat aan.
"Alle modellen van Porsche zijn vanaf bouwjaar 1996 (model 1997) geschikt voor E10."
Maar even verder lezen in de alinea met detailinformatie daaronder staat bij de "vanaf" modellen alleen het volgende vermeld voor de 911, Vanaf modeljaar 1998 (model 996)
Dus 993 valt daar niet onder, ondanks dat modeljaar 1998 nog de turbo, S en 4S zijn geleverd.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
01 dec 2010 13:28 |
|
 |
sebastian
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994
Hiervoor: 968 en 944bij Eindhoven
|
 Re: Let op met het tanken van E10 in Frankrijk!
Lees net op autoblog dat die E10 vanaf Jan 2011 verkocht mag worden in NL Wordt wel vermeld aan de pomp.
Denk dat dit wel de ouwe 95 gaat vervangen....daar sta je dan. Zijn we veroordeeld tot de premiums (die helaas ook al geen 98 meer zijn)
_________________________________________ kaufen, behalten, genießen...
|
19 dec 2010 11:41 |
|
|