Auteur |
Bericht |
Marc
ex-911 3.2 Carrera coupé 1986Oosterhout nb
|
 Re: Driften op de snelweg: pffff !
Beste Brian,
Wanneer jij dat niet kunt waarderen, hoef je ook niets hier te schrijven hoor...
Ik vind het een goeie actie van Paul, die ook het nut van een slipcursus/ circuit ervaring wil benadrukken. En zoals iemand anders ook aangeeft kan het nooit kwaad om zelf eens op een verlaten terrein te gaan 'spelen'.
_________________________________________ Ook al heb ik geen Porsche meer. Toch verander ik mijn avatar voorlopig niet!
|
11 jan 2011 11:38 |
|
 |
horn
PF #57
|
wat een azijnpisserige en overbodige reactie. als je zoiets meemaakt en schadevrij doorkomt wil je dat gewoon even melden. Ergens. En terecht. Zie alle andere reacties. Leuk toch? Heb vorige week maandag gemerkt dat ook ik een vrouwelijke kant bezit. Kan multitasken  Zat te bellen en ruzie te maken met een leverancier 's avonds in de spits op de A28 bij Leusden. Voor me begint alles te remmen. Denk, terwijl ik ruzie maak, 'dat rem ik wel bij'. Rijden 90-100 ofzo. Drie auto's voor me redt iemand het echter niet meer en klapt eerst op zijn voorganger en dan op de vangrail. In één beweging links langs mijn voorganger gestuurd en geremd tussen hem en de vangrail. Op dat moment klappen er nog twee achterop mijn ex-voorganger...  Enfin, 7 auto's volledig in de kreukels en ik zonder schade klem tussen wrakken en vangrail. Links 5 cm van de vangrail, rechts 10 cm van mijn voorganger. Moest ik ook even iemand bellen om mijn verhaal kwijt te kunnen. het jaar is goed begonnen Paul. Mooie nieuwe banaan plus de rode duitser schadevrij gehouden. Ik vond het wél leuk om te lezen... 
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
11 jan 2011 11:53 |
|
 |
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
viewtopic.php?f=24&t=30441Had deze meneer de reflexen van Paul was het misschien anders gelopen.
|
11 jan 2011 11:55 |
|
 |
Blijco
997 Carrera S 3.8Ede
|
@Brian951, Gelukkig heb jij altijd wel wat zinvols te melden..... viewtopic.php?f=1&t=30198&hilit=liefhebber
_________________________________________ The difference between men and boys.....
The speed of their toys !!
|
11 jan 2011 12:39 |
|
 |
ASW
718 Spyder
|
Wat voor de een humor is, is voor de ander een zeikopmerking. Circuitervaring kan nimmer kwaad. Thumbs up Paul 
_________________________________________ Success is going from failure to failure without losing enthusiasm!
|
11 jan 2011 15:15 |
|
 |
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Jawel hoor, want kan leiden tot overmoedigheid of het overschatten van capaciteiten. 
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
11 jan 2011 15:29 |
|
 |
erwin996
M140i
|
Inderdaad. Het had gevroren en werkelijk niemand reed op de linkerstrook. Behalve Paul II, de man met circuitervaring 
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
11 jan 2011 16:14 |
|
 |
ASW
718 Spyder
|
Ben je serieus dat je vindt dat circuitervaring kwaad kan Overmoedigheid en overschatting van je eigen capaciteiten zit in persoonlijkheid niet in circuitervaring is mijn mening.
_________________________________________ Success is going from failure to failure without losing enthusiasm!
|
11 jan 2011 16:14 |
|
 |
Erick
987 Boxster S 3.4 Tiptronic &
Harley - Davidson FXDLS Low Rider SLemmer (PF #48)
|
_________________________________________ Styles change, Style doesn't
|
11 jan 2011 16:22 |
|
 |
Ernest 986
Cayman S Speedgelb
voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.Noord Holland
|
Hoe meer ervaring je hebt en dus automatismes kweekt hoe beter. Of je dat nu op een circuit doet of met rijvaardigheidstrainingen so what.
_________________________________________ Last Rat standing
|
11 jan 2011 16:39 |
|
 |
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
mijn stelling ---> circuitridders zulllen ook op de openbare weg eerder hard rijden. adrenalinejunkies he. ingebakken. persoonlijkheid zou je ook kunnen zeggen. 
_________________________________________ oud is beter
|
11 jan 2011 17:20 |
|
 |
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Hoeveel uur psychologie heb je gehad, Wolf? 
|
11 jan 2011 17:23 |
|
 |
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Ervaring jongen, ervaring. Mensenkennis doe je niet op op college.
_________________________________________ oud is beter
|
11 jan 2011 17:30 |
|
 |
amandus
Timeless
|
Mensenkennis doe ik hier op ...
_________________________________________ Timeless objects
|
11 jan 2011 17:46 |
|
 |
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Dat zal het zijn. 
|
11 jan 2011 18:47 |
|
 |
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
 |  |  |  | Blijco schreef: Paul, Hehje goe gedaan jonguhh Ik heb zelf ook een aantal drift/slip/race-cursussen gevolgd, ook zat dagen gedrift en noem het maar op. Ik was erbij toen ze voor de 1e keer Papenburg afhuurden en ook op Niederhein (Weeze) er vanaf het 1e uur bij geweest. Als je dan een keer overwacht in een slip raakt dan weet je hem ook wel op te vangen. Toch verbaasd het me nog steeds dat je geregeld mensen spreekt die nooit eens op een verlaten terreintje met de auto hebben lopen "spelen". Vaak weten dat soort bestuurders dan ook niet echt wat te doen Zelf heb ik het een keer gehad met de autoambulance achter de auto met de racer erop (verkeerd beladen) dat die begon te slingeren. In het achterhoofd denkende "GAS ERBIJ" en dat deed ik ook, automaat in de S en vol gas. Nou dat was de Hammer !! nu was de combinatie helemaal niet meer te houden en slingerde ik alle kanten op. Daarop VOL in de remmen en de hele combinatie draaide in zijn geheel rond en ik stond achterstevoren stil in de berm Alles nog heel en omdat de racer klem stond tussen de reling van de ambulance en goed vast was gezet was er helemaal niks kapot. Wat een mazzel, nu zorg ik er altijd voor de de combinatie goed geladen is en als ik hem voel slingeren gelijk de snelheid eruit halen. Zoiets wil ik NOOIT meer meemaken. |  |  |  |  |
Precies hetzelfde meegemaakt toen ik mijn P op ging halen in Belgie. P op ambulance achter V70. Nog geen enkele P ervaring, dus auto met de neus in de rijrichting op de ambu gezet. Na ongeveer 5 km de rijksweg op, bij 90 km/h begintie me toch te slingeren... Eerst gas bij gegeven, maar hielp niks, toen constante snelheid aangehouden en zoveel mogelijk tegengestuurd, ging gelukkig goed. Langzaam de snelheid er uit gehaald en ff gestopt in de berm. Stond werkelijk te trillen op mn benen...
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
11 jan 2011 18:49 |
|
 |
Blijco
997 Carrera S 3.8Ede
|
Trillen op mijn benen ?? Hele broek vol  en het gebeurde bij mij op de A12 komende vanaf de A30 Allemaal vangrail maar net op dat stukkie waar ik in de berm ging net niet. Hoezo beschermengel !!
_________________________________________ The difference between men and boys.....
The speed of their toys !!
|
11 jan 2011 19:40 |
|
 |
Paju
Porsche 914Asten
|
Slipping and sliding, Beetje spanning altijd leuk. Maar het gezeik er omheen (sommige reacties), beetje komkommertijd wat Porsche's betreft daar zal het wel aan liggen.
|
11 jan 2011 20:15 |
|
 |
Toon
|
ach circuit training en slipcursus helpt je ongetwijfeld om goed te reageren als je in de problemen komt maar en echt goede chauffeur kan anticiperen op het verkeer en de omstandigheden en zorgt dat ie niet in de problemen komt (althans niet door eigen gedane zaken).
is dan toch ervaring in combinatie met gebrek aan overmoed.
ik rij dat stuk A4 bijna elke dag en je moet wel heel gek doen wil je daar ergens in een vangrail duiken ...
Sterker nog - dat stukje weg wordt elke avond en nacht als openbaar circuit gebruikt foor motorrijders en andere snelheids adepten omdat het er zo rustig en overzichtelijk is (en geen juuten staan met flitsers).
|
11 jan 2011 22:21 |
|
 |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
de indicatie van mijn snelheid - is tevens de werkelijkheid - is heel gek? maar hoe dan ook, ben de vangrail niet ingedoken 
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
11 jan 2011 23:01 |
|
 |
Pascal
‘64 Kever
|
Mooi he, dat PASM.... Is ie echt niet aangegaan Paul? Bij mijn 1-serie ging mijn ESP lampje al knipperen als ik 100 rechtuit op de A15 (Ridderkerk -> A29) reed... En zodra de auto een zijstapje maakte, ook... Je kunt dan inderdaad nog prima corrigeren, maar geloof me maar dat de elektronica 80% van het werk al heeft gedaan  .... Zo'n remactie van de ESP heb ik maar 1x onbewust gehad, daar lag iets op de weg (getuige dezelfde uitglijer van mijn achtervolger (of hoe noem je iemand die achter je rijdt?)). Bewust is het een grappig gevoel, onbewust is het minder inderdaad  ... (en nee, niet dagelijks knipperende lampjes, probeer dat zeker te voorkomen!)
|
11 jan 2011 23:09 |
|
 |
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Je bedoelt dat groene pijltje wat tik tak tik tak doet? Dat is niet van het ESP...
|
12 jan 2011 8:08 |
|
 |
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Dat is het pijltje van de navigatie. 
|
12 jan 2011 8:47 |
|
 |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Heb niets gevoeld van een ingreep van het PSM - PASM is onderstel aanpassing: Active Suspension Mngmt - en ken dat effect wel van het circuit, als 'iets ergens aan de auto trekt' en als dat dan ongewenst is dan ga je het uitzetten Denk daarom ook niet dat het gebeurd is omdat mijn stuurcorrectie dan een effect van wegsturen van de vangrail had gehad en het was uitsluitend een rechtuit richten van de neus. Het ging ook allemaal heel rustig, niets heftig en PSM reageert niet al te vroeg.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
Laatst bijgewerkt door Paul II op 12 jan 2011 13:07, in totaal 1 keer bewerkt.
|
12 jan 2011 10:15 |
|
 |
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Als ik dat niet vond dan zou ik het niet hebben geschreven. Het is uiteraard een combinatie van. Waarvan in dit geval het meeste laat ik aan jou zelf over om dat te beroordelen. 
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
12 jan 2011 11:12 |
|
|