Auteur |
Bericht |
porschehenk
996 Carrera 4S MK2
Ex 964 Carrera 2 en 993 Targa
|
Re: Korte vraag: auto drogen met wisser OK?
De waterblade die Paul aangeeft heb ik ook, werkt super en GEEN krassen. Doet inderdaad soms piepen Daarna afdrogen met wonderdoekje of hoe zo'n ding ook heet
_________________________________________ Life is nice, driving 300 in a Porsche even nicer
|
17 maart 2011 22:35 |
|
|
Bassen
ex. 964 C4, '89. ex. 911 Carrera 3.2, '85Leiden
|
Een echte poetser (detailer) werkt vrijwel altijd met klei, klei gebruik je voor het hardnekkige vuil, dit gaat er niet af d.m.v. een een washmit of iets anders (dus ook nooit een spons gebruiken, doet je poetser dat wel, direct wegrennen)
Ps, lees als je wilt dit topic eens door staat kort beschreven hoe die het aanpakt, Bart is ook lid van deze site en in mijn ogen een van de beste poetser/detailer van Nederland.
_________________________________________ Ben jij soms nieuw(s) hier?
|
17 maart 2011 22:40 |
|
|
porschehenk
996 Carrera 4S MK2
Ex 964 Carrera 2 en 993 Targa
|
welke topic dan? en wat voor klei neem je..
_________________________________________ Life is nice, driving 300 in a Porsche even nicer
|
17 maart 2011 22:46 |
|
|
horn
PF #57
|
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
17 maart 2011 23:24 |
|
|
Bassen
|
Horn, je zou toch denken dat je een mod was
|
17 maart 2011 23:50 |
|
|
horn
PF #57
|
noemt 't vakverdwazing...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
18 maart 2011 6:44 |
|
|
bzguy
|
Een wisser is een letterlijke killer voor je lak ! Handige verkoopspraatjes voor die wissers, maar ik wil je lak wel eens zien na verloop van tijd Een auto grondig en netjes wassen kost , natuurlijk dmv de alom bekende 2-emmer-methode, je wat tijd, maar als je een grondig stappenplan volgt zal je wagen er het langst opperbest uitzien Ik gebruik het stappenplan dat uitgelegd staat op deze site : http://forum.carclean.nl/cc_postst5923/Volledig-exterieur-stappenplan-handmatig.aspxNeen, ik heb geen aandelen bij Carclean En dus NIET even door de krasstraat rijden !
|
18 maart 2011 8:51 |
|
|
Hans Luna
Ex: Boxster 986 3.2SDEN HAAG
|
Ik gebruik altijd een wisser om het meeste water er af te halen. Daarna gebruik ik de watermagneet van Maquier (verkeerd) als doek om de auto na te zemen mét gebruik van wax it wet, werkt perfect snel en streeploos.
_________________________________________ A part of beauty comes from the inside, the rest is up to you...!
Privilege Beauty & more...
|
18 maart 2011 9:17 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Ik geloof er niks van - en ervaar het ook niet zo. Bij Swissvax snappen ze echt wel 'iets' van autoverzorging
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
18 maart 2011 9:18 |
|
|
bzguy
|
ieder zijn manier, heb daar alle begrip voor, maar wat ik doe om auto te drogen : - na wassen met een dikke straal (dus zonder spuitkop) de wagen afspoelen : 85 % van het water loopt er dan al af - desnoods wat droogblazen met een compressor, vooral handig voor kiertjes enz - drogen met water magnet of Carrand droogdoek Kijk maar eens naar dit filmpje hoe het moet, die man is een autoriteit : http://www.youtube.com/watch?v=PkmZveqyU5E ; geen "magische" rubber-vegertjes, geen zeemvel, en zeker geen spons ...
|
18 maart 2011 9:42 |
|
|
BartCCC
Valkenburg aan de Geul (Lb)
|
Zo'n blade is door de jaren heen wel veiliger geworden. Vroeger waren het stugge bladen wat voor krassen zorgden, maar tegenwoordig met siliconen varianten is dat van de baan. Wel is het zo dat één vuiltje voor de accessoire voor veel ellende zorgt . Dat is inderdaad bij een microvezeldoek ook zo, maar die kun je altijd wassen na gebruik zodat er altijd met schoon materiaal gewerkt wordt. Uiteraard geld ook hier om goed te controleren tijdens de werkzaamheden of er geen vuil op de auto ligt als je hem afdroogt. Een drooghulp c.q. detailspray is daarom een aanraden. Deze bevatten lubricerende delen waardoor je minder wrijving = minder kans op krasjes hebt. Verschil zeem -> microvezeldoek is thans simpel. Een zeem absorbeert juist niet maar verplaatst het water. Na een paar keer wrijven is dat ding kletsnat en het water wordt enkel heen en weer geslingerd. Een goede microvezeldroogdoek (kwaliteit wordt o.a. bepaald door het soort vezelstructuur en hoeveel vezels per cm2)) zoals de Myracle Dryer is ten eerste veel zachter en dus veiliger, en ten tweede absorbeert deze het water. Met één doek doe je de hele auto zonder uit te wringen. Klinkt een beetje à la Tell Sell, maar geloof me, het is echt zo Klinkklare onzin. Zoals Bassen ook al aangeeft is er vuil wat niet met wassen eraf gaat, ook al was je de auto 10x achter elkaar. Ik noem vliegroest en ijzerslijpsel, zoals jezelf al aangeeft, maar ook teer, industriële (roet)stoffen, boomhars etc etc. Zaken die je niet goed ziet maar wel direct voelt. Een 100% schone auto moet zo glad zijn als een baby huidje. Ga je polijsten zonder te kleien komt dit vuil dus in je polijstpad, hiermee fiets je vrolijk over de lak (...hoe wil je ooit perfectie krijgen met vuile accessoires) en je duwt vervuiling in de poriën.Een Truckcleaner e.d. middelen zijn vaak pure ontvetters. Leuk om snel vuil te verwijderen en resultaat te krijgen, killing voor je waxlaag, maar nog belangrijker, het uitdrogen van rubbers en kunststoffen.Niets mis met die opmerking en is ook waar. Een resultaat krijg je niet uit een waxlaag, een wax is enkel het vergrootglas van voorgaande stappen. Resultaat behaal je uit het perfectioneren en aanpakken van de basis. De wax is enkel de kers op de taart. Een goede wax of sealant vertraagd bijv. wel een en ander.En nu niet meer van die onzin posten. Dat doet zeer tegen mijn detail beentjes
_________________________________________ http://www.customcarcleaning.nl
|
18 maart 2011 11:03 |
|
|
Bassen
|
Elferhenkie, ik ga ook pas daarna polijsten, zou de wereld andersom zijn als ik dat niet deed
|
18 maart 2011 12:10 |
|
|
Dimple
DD: Opel Signum Cosmo V6 3.0
09-04-2011: Yes: de 996 Carrera 4 Cabrio is in bezit! :-)Regio "De Achterhoek"
|
Er wordt veel gevraagd en evenzoveel beschreven hoe een Porsche optimaal te wassen en te beschermen tegen vuil, weersinvloeden, et cetera. Blijkbaar een onderwerp wat leeft. Ik las in oudere topics wel eens een gedachte voorbijkomen om een workshop te organiseren. Dat zou wellicht ook nog gesponsord kunnen worden door een vd leveranciers van was/wax producten, zoals bijvoorbeeld Mequiar's. Ik zou daar voor in zijn i.i.g. Op de site van bovenvermelde leverancier zag ik dat ook daar een workshop wordt gehouden, in mei. Wellicht interessant voor hen die zich nog afvragen hoe ze e.e.a. willen aanpakken. (overigens heb ik geen belang of voorkeur voor een leverancier) http://www.meguiars.nl/events-list/781Het wordt overigens aangeprezen als Wokshop ipv Workshop, dus de fijnproevers komen er ook aan hun trekken Meguiar's wokshop 1 May 21, 2011 - May 21, 2011
Tijdens workshop 1 richten we ons op de consumenten producten en uiteraard zullen we deze ook demonstreren op een auto. Daarna heeft iedereen de mogelijkheid om de producten zelf uit te proberen. Ook zal bij clinic 1 de G220 D/A machine besproken worden en iedereen mag deze ook uitproberen. Ook zal men het verschil te zien krijgen tussen een D/A polisher en een rotary machine. Tijdens deze dag wordt het volgende besproken: - 5-Stappen plan - Demonstratie op een auto, zowel handmatig als machinaal - Mogelijkheid om zelf aan de auto te werken indien tijd overblijft Deze workshop start om 13.00 en is om 16.00 uur afgelopen. kosten hiervoor zijn € 10.-PP (geen lunchmogelijkheden)
_________________________________________ Excuse me, while I kiss the sky Jimi Hendrix
http://jalbum.net/a/946662/
|
18 maart 2011 12:48 |
|
|
Bassen
|
Goed je hebt gelijk, hierbij heb ik het woord polijsten niet gebruikt voor het woord waxen.
Laatst bijgewerkt door Bassen op 18 maart 2011 13:23, in totaal 1 keer bewerkt.
|
18 maart 2011 13:18 |
|
|
Bassen
|
Kom direct langs
|
18 maart 2011 13:19 |
|
|
Bassen
|
Dan zal ik het in gedachten houden, moet zelf tegen 16uur weg dus werkt ook niet helemaal, heb een deukje waar de spiegel zit (misschien is de spiegel er ooit afgereden)
|
18 maart 2011 13:30 |
|
|
BartCCC
|
Laat ik het dan anders formuleren en zeggen dat we de term 'absorberen' anders interpreteren. Een accessoire wat na een paar keer vegen verzadigd is en dan uitgewrongen moet worden noem ik niet absorberend. In het verleden heeft hier ook van alles de revue gepasseerd waaronder natuurlijk zeemvellen. 'Rubbish' zou Clarkson zeggen. Probeer voor de gein eens een Myracle Dryer en maak dan voor jezelf uit wat beter werkt. My bad, dan heb ik het verkeerd begrepen. Oké, nu gaan we wel polijsten begrijp ik. Bij een onderhoudsdetail ga je neem ik aan niet met truck cleaner aan de slag om zo de bescherming van de lak maximaal te houden? Maar buiten dat en zoals ik al zei, nog veel belangrijker is het dat rubbers en kunststoffen uit drogen na gebruik van dergelijke ontvetters of shampoo's boordevol detergent! Dat zijn schades die je niet 1 2 3 kunt verhelpen en bij mensen wie hun auto meer is dan een auto, en naast die hoge emotionele waarde ook vaak nog eens een hoge economische waarde hebben, zullen hier niet blij mee zijn. En terecht. Laat ik het dan anders zeggen: Je moet met me eens zijn dat die blade (het gedeelte wat over je lak wrijft en dus weerstand ondervindt) op den duur ruwer en dus gevaarlijker wordt dan microvezels wat je keer op keer kunt wassen zodat ze schoon en zacht blijven? Dus dit is overbodig na het wassen? Jullie manier van werken is om die verontreiniging gewoon op de lak te laten zitten en met een 3M middel wat zo grof is dat het p2000 schuurkrassen verwijderd, en wat zelfs grover is dan een zandkorreltje, (3M Fast Cut + neem ik aan?) de lak te gaan polijsten? Dus met een slijpende stap vervangen jullie een reinigende stap? Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat je dus onnodig lak verwijderd en deze onnodig kwetsbaar maakt doordat de marge kleiner wordt. Het moet juist andersom! Met zo weinig mogelijk agressiviteit een zo maximaal rendement behalen! Het moet een meerwaarde voor de klant en hun auto zijn en een lak wordt niet beter als de onnodig dun gemaakt wordt Scusi, ik daarentegen totaal niet. Ik herken hierin meer het begrip 'volume poetser' waar het vooral snel moet gaan zonder dat er passie of daadwerkelijk iets willen toevoegen komt kijken. Goed voor iemand die niets om zijn auto geeft en 'het ding' als transportmiddel ziet. Een absolute no-go voor mensen die om hun auto geven en de beste zorg willen voor hun kostbaar bezit. Dat uiteraard, hopelijk wederzijds, maar dat betekent niet dat we het er mee eens hoeven te zijn
|
18 maart 2011 14:48 |
|
|
BartCCC
|
Leuke workshop! Vond enkel en alleen dat hun merk te veel gepromoot werd en 'workshop' meer overeen kwam met het oplezen van de productfolder door Dhr. Mellaart. Mijn mening is dat je pas iets leert, en onthoud, als je het zelf doet. En men pas fouten gaat inzien als je erop gewezen wordt. We bieden daarom individuele workshops aan waar we, de klant en ik zei de gek, samen een auto gaan behandelen. Naast een stuk theorie wordt dit meteen in de praktijk gebracht. Dus geen schoolbank mentaliteit en de hele dag luisteren naar wat zo'n Limburger zegt, maar gaandeweg samen aan de slag waarbij altijd een professioneel oog mee kijkt zodat je zeker bent dat alles goed gaat en je de handelingen / producten optimaal tot hun recht laat komen. Het programma van zo'n basis workshop ziet er als volgt uit: Workshop I: The Basics of DetailingIk zou graag nog eens iets leuks organiseren voor het Porsche Forum. Bij wie van de moderators mag ik mij melden om daar over te babbelen?
|
18 maart 2011 14:55 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Hij vraagt 199,95, krijg jij al korting dan?
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
18 maart 2011 15:16 |
|
|
BartCCC
|
Niet meteen gepikeerd voelen, dat is niet de intentie van een discussie... Een prijs van € 199,95 incl. BTW voor een hele dag werken incl. producten en lunch vind ik niet echt duur (to be honest). Zeker niet als de klant ook nog eens met een leuk gepoetste auto naar huis gaat, want daar voeren we de praktijk namelijk op uit. Een heel ander niveau als een professionele detailbeurt, dat wel, maar belangrijk voor een klant is om thuis zonder al te veel risico's en dure investeringen aan de slag te kunnen. Om zijn auto naar een nieuw niveau te brengen, of om het niveau van een uitgevoerde detailbeurt zo lang mogelijk in tact te houden. Mijn vraag om nog eens iets voor het Porsche Forum te mogen doen, dus waar iets tegen een gereduceerde prijs aangeboden zal worden, toont denk ik wel aan dat er passie bij het merk is en het geluk / energie niet wordt behaald door enkel een factuurtje te tikken.. Genoeg hierover, fijn weekend alvast
|
18 maart 2011 15:22 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Idem en wij hebben nog contact over een "behandeling".
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
18 maart 2011 15:31 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
nou wat letje,plaats gewoon foto's van je werk en hoe je het doet. dan kunnen we zien hoe je het doet en of er verschil is met bart. moet wel eerlijk zeggen dat die wagen's die hij doet er wel heel goed uit zien. staan er zat op het forum ergens als je even goed zoekt.
gr anton964
|
18 maart 2011 17:26 |
|
|
Richard
ex 911 3.2 carrera "84,
ex Boxster 986,
ex996 cabrio c4
ex 996 4SLeiderdorp
|
luistert elfer henk ,een auto durf ik nog wel bij je te kopen ,maar poetsen mag alleen BART
|
18 maart 2011 17:30 |
|
|
BartCCC
|
Wel even appels en appels , peren en peren he... Klinkklare onzin ging over het kleien als laatste stap waarin we beide iets anders bedoelde. Gevalletje ruis op de kabel en ik zei ook dat ik het verkeerd had begrepen. Dat dit betrekking heeft op jouw werkwijze is dus helemaal niet aan de orde. Het vet gedrukte overigens om duidelijk onderscheid te maken tussen jouw antwoorden en de mijne, mocht dat storend zijn, geen probleem dan pas ik het aan. Nergens verkondig ik dat enkel mijn werkwijze perfect is, ook dat maak je voor jezelf uit mijn verhaal op, ik onderbouw echter wel waarom ik dit doe en waarom ik handelingen in jouw werkwijze niet goed keur. Dus niet meteen op de kast als men kritisch is en een andere mening heeft die misschien tegen jouw mening in gaat... @ MarkS: Leuk! @ Richard: .........dacht dat ik alleen mocht komen vanwege de kersenvlaai
|
18 maart 2011 17:43 |
|
|
erwin996
M140i
|
Zowel Elferhenkie als BartCCC hebben mijns inziens zeer goede poetsmethodes
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
18 maart 2011 18:43 |
|
|