Re: M'n Porsche gaat emigreren!
Inmiddels is de auto al bijna twee weken hier en heb ik er nog niet in gereden. Een overzicht van wat er gebeurd en misgegaan is:
Ma 23/01: Auto aangekomen in Melbourne. Men krijgt de auto met de sleutel niet gestart en regelt dus een sleepwagen om 'm van boord te krijgen. Ik denk dat het de accu's zijn en neem me voor het morgen op de werf te controleren. Regel vast een certificaat om met ongeregistreerde auto te rijden en regel de verzekering.
Di 24/01: Op de werf aanwezig voor de Quarantaine check. Zelf de auto kompleet onderzocht en behalve een sleutel van een modernere Porsche niks te vinden. Mijn sleutel ontbreekt en inmiddels staat auto op 'stuurslot' met wielen in een hoek. Quarantaine man is niet onder de indruk (er zat nog een Duitse vlieg op de voorbumper, geef 'm eens ongelijk) en besluit dat de auto een quarantaine schoonmaak behoeft.
Wo 25/01: Schipper weet niks van missende sleutel. Sleepauto geregeld om auto naar schoonmaak bedrijf te brengen.
Do 26/01: Auto opgehaald en in quarantaine. Was echter tweede sleepbedrijf omdat de eerste het risico niet wilde nemen daar ie nog op stuurslot staat. Auto staat onafgesloten buiten. Reserve sleutel en alarmbediening opgestuurd vanuit NL.
Ma 30/01: Auto gereed uit schoonmaak. Afspraak voor technische keuring gemaakt. Auto wordt dinsdag opgehaald en naar werkplaats gebracht.
Di 31/01: Auto opgehaald en beschadigd aan voorbumper (door sleepkabel is de bumper ingedeukt en bekrast). op oprit van de monteur's huis gezet aangezien ie op stuurslot niet in de werkplaats kan. Staat onafgesloten maar de monteur zet er s'nachts z'n eigen auto voor zodat ie i.i.g. niet weggesleept kan worden.
Wo 01/02: vereiste autogordels en koplamplenzen naar monteur gebracht. Schipper heeft nog geen nieuws over de missende sleutel. Reserve sleutel nog onderweg.
Do 02/02: Monteur meldt dat autogordels geen Australische standaard indicatie hebben. Of ik kan onderzoeken of ze aan de hier geldende norm voldoen. PEParts (producent van gordels) gemaild. Nog geen sleutel in de bus.
Vr 03/02: Monteur heeft 'n auto die achter de mijne op de oprit staat nodig. Heb echter nog geen sleutel en auto staat nog op stuurslot. Botte pech dus. Schipper: geen nieuws over sleutel. Geeft schuld aan RORO bedrijf (Hoegh).
Ma 06/02: Eindelijk: de sleutel in de post! Deze meteen naar de monteur gebracht en getest. Slot gelukkig niet beschadigd door het gebruik van die andere sleutel. Accu's alle twee leeg, maar auto is eindelijk van 't stuurslot. Autogordels en lenzen geinstalleerd, maar niet door keuring gekomen wegens ontbreken Australische standaard op de gordels. Australische gordels besteld (op maat, want wil dezelfde reeds aanwezige bevestiging gebruiken). Gezocht voor reserve accu's, maar de benodigde kleine maat (207x175x175) is vooralsnog nergens te krijgen.
Di 07/02: Accu's opgeladen, monteur belt echter dat auto niet start vanwege het alarm. Ter plekke gezien dat men (op de boot?) zekeringen verwijderd heeft om het alarm te laten stoppen, wat waarschijnlijk afging toen de accu's leeg raakten. Auto start nu wel, loopt echter slecht stationair, rookt en lijkt maar op 5 cilinders te gaan.
Wo 08/02: Technische keuring gehaald, wachten is echter nog op de autogordels. Na een tankbeurt en een stukje testrijden loopt de auto echter wel weer lekker en op 6 cilinders. Geen nieuws meer van de schipper over de andere sleutel. Zegt me dat ik alles boven het eigen risico van de verzekering (euro 1000) kan claimen.... lekker zo'n dooie mus!
Inmiddels dus donderdag de 9e en het wachten is op de speciaal gemaakte Australische autogordels. Het probleem zit 'm in het feit dat Australie qua autogordels een strengere norm heeft dan alle andere landen en dus de door mij aangeleverde autogordels niet accepteert. Ik kon de oude gordels ook niet laten zitten, want daar ontbraken de labels (niet zo gek na 38 jaar...) van.
'roadworthy' certificate is afgegeven en 'Vehicle Assessment' Keuring (voor geimporteerde auto's) dus bijna. Met een beetje geluk
kan ik morgen de auto gaan registreren en komend weekend gaan rijden. Ondanks dat het nog steeds goedkoper is dan wanneer ik deze in NL verkocht had en hier lokaal iets op de beperkte markt had gekocht, is het toch tegengevallen is hoe duur het importeren uiteindelijk is uitgevallen; Het hele geintje heeft me nu zo'n AUS$8900 (~euro 7200) gekost...
Gelukkig dat de benzine hier een stuk goedkoper is denk ik dan maar.
Wie durft er met mij op te wedden dat ik komend weekend met de 911 rij?
Referentie voor toekomstige exporteurs:
RORO transport: $2585
Import & GST: $4242
AQIS cleaning: $519
Tow Truck #1: $165
Tow Truck #2: $180
VASS certificate: $150
Roadworthy: $150
Engineer: $400
Seatbelts & headlights: $500
====================
Total: $8891