Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 0:51



Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Steenslag - Voorruit 928 S4 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Steenslag - Voorruit 928 S4
Tja steentjes, dat kan inderdaad uitvoerig besproken worden zeker in combinatie met de afstand op de voorligger en de snelheden.

De impact van zulk steentje is afhankelijk van verschillende factoren:
- vanwaar het komt: van een rijdende camion(tegen de richting in of met de richting mee), van een brug of onder de wielen van de voorligger. Heel opmerkelijk is dat dit een grote factor is op de impact. De snelheid dat het steentje het voertuig, dat de steeninslag krijgt, nadert telt mee in als de helft van het kwadraat. (KE=1/2mv²)
- Afstand is dus enkel een factor die in aanmerking zou kunnen komen door de hoogte die het steentje zou behouden, het verlies van snelheid door luchtwrijving is nihil omdat de meeste snelheid komt van het voertuig(of van een gekatapulteerd steentje, zie verder) dat de steeninslag te verwerken krijgt.
- De snelheid waarmee men zelf rijd is meestal een bepalende factor van de impact, het voertuig komt immers sneller naar het steentje, waar het steentje een plotse vertraging moet ondergaan, die de oppervlaktespanning van glas of de toplaag niet dragen kan.
- De massa van het steentje
- Een weg gekatapulteerd steentje van de voorligger, het steentje krijgt plots een enorme versnelling een een snelheid die afneemt tot het hoogste punt en daarna terug versnelt. De snelheid evenwijdig met de weg blijft echter Cte. Neem maar aan dat zulk steentje snel aan een versnelling zit van 30G of meer. Wat eveneens wil zeggen dat het steentje plots 30x zoveel weegt.

Als we kijken naar de baan die het steentje aflegd, kunnen we deze beschrijven als een parabool (een boog). Omdat we naar het steentje toe rijden maakt het steentje vanuit het rijdend voertuig moeilijker hoogte of valt het minder snel dan we gewoon zijn. In het kort de hoogte van opketsende steentjes, of de meeste van de steentjes is niet zo hoog of spijtig genoeg voor Porsche-rijders en andere 'low-vehicle toestanden' juist te hoog.
Een Porsche-voorruit zal in een 'steenslag'-range zitten waar meer steentjes zijn dan bvb een Hummer.

Indien we ook kijken naar die paar steentjes die toch over ons 'low-vehicle' gaan, kunnen we stellen dat de mensen met een lage wagen en/of langere voorruit ook nog kans maken deze op te vangen. Buiten de rechtstreekse snelheid van het steentje krijgt het steentje nog een grotere energie, door de valversnelling, waardoor de impact iets groter zal zijn. Een achterraam heeft een minder grote inslag omdat dit geen frontaal oppervlak is dat zich in de tegengestelde zin beweegt.

Jammer, maar afstand houden is pas echt goed als men de afstand houd dat steentjes op de grond blijven.(meestal botsen deze nog eens na)
In België, Nederland en Duitsland blijft het ver zoeken naar zulke wegen.

Statistisch gezien is veel rijden ook een factor, maar zoals U proefondervindelijk al liet weten, is de Porsche er toch veel gevoeliger voor. Wat tevens bewijst dat de steenslag-range bij een P(of lagere voertuigen) groter is dan bij andere 'meer doordeweekse' :mrgreen: voertuigen

Nu komen we aan de grootste factor en die noemt geluk, veel Porsche-rijders hebben zoveel geluk dat dit op een andere manier gecompenseerd moet worden.

Mvg,
_________________________________________
997S


19 jan 2012 14:56
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Steenslag - Voorruit 928 S4
Mooie analyse :thumleft:


Taxi Hans schreef:
ik hou van relaxt hard. :mrgreen:



't blijkt :cheesy:


19 jan 2012 18:05
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODEN
Gelderland
Bericht Re: Steenslag - Voorruit 928 S4
gemiddeld 1 a 2 per jaar :thumleft:
_________________________________________
Picasa album


19 jan 2012 19:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Steenslag - Voorruit 928 S4
@zicht-op-oneindig: het was maar een simpele vraag hoor, een simpel antwoord had ook gekund :mrgreen: :mrgreen:
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


19 jan 2012 22:56
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 996 Carrera 4S ex 993 Carrera S ex 3.2 Carrera
West-Vlaanderen
Bericht Re: Steenslag - Voorruit 928 S4
Zicht_op_oneindig schreef:
Omdat we naar het steentje toe rijden maakt het steentje vanuit het rijdend voertuig moeilijker hoogte of valt het minder snel dan we gewoon zijn.


Hoe bedoel je hier? Het is niet omdat hij horizontaal gezien snel gaat, dat hij daarom verticaal gezien trager zou vallen.
Of bedoel je iets anders daarmee?


22 jan 2012 23:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Steenslag - Voorruit 928 S4
Het vallen van het steentje blijft in het vertikale vlak hetzelfde, al is er natuurlijk een verschil tussen de zwaartekracht aan de Noordpool en de evenaar maar daar houden we nu geen rekening mee. :lol: (afplatting van de aarde en coriolisversnellingen hebben hier ook mee te maken)
Het feit dat je iets ziet vallen of opstijgen van op een afstand geeft een ander zicht als men zich naar het vallende of stijgende voorwerp toe verplaatst.

Als een steentje van een brug valt, valt het echt even snel naar beneden indien er iemand of niemand komt aangereden.
Onderstel nu dat het steentje er 1,5 seconden over doet om van de brug tot op de grond te vallen en er komt iemand van op het forum met zijn Porsche tegen een 'beschaafde 180km/h' aangereden. Dan zou het steentje al moeten vallen voor dat de Porsche 75m voor de brug is.
Als men echter tussen de 70m en de 71,7m van de brug verwijderd is krijgt men het steentje pats in de voorruit, als het er niet naast is tenminste.
Het tijdsverschil in beide gevallen bedraagt 0,035 sec, wat beduidend minder is dan de reactietijd.
De beleving van een vallend voorwerp is anders als men met een hoger snelheid nadert dan het vallende voorwerp.
Het steentje, in het voorbeeld heeft bij impact een snelheid van 13,5-14m/s terwijl we aan meer dan 3 keer zo snel naderen.(in een windstille situatie)

Natuurlijk zijn er ook brave chauffeurs die ook 120 rijden, maar dat is toch ook al 33m/s.

Enkele jaren terug las ik dat er jongeren bakstenen van een brug gooiden in het voorraam van een vrachtwagen. Ook al komt die vrachtwagen met ongeveer 25m/s aangesnort het vallende voorwerp ontwijken of reageren op zoiets bleek niet te lukken, door o.a. het verassingseffect en de ongewone beleving van een vallend voorwerp.

Btw ik haat steentjes, hoe klein ze ook mogen zijn.

Mvg,
_________________________________________
997S


23 jan 2012 22:07
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.