Re: Steenslag - Voorruit 928 S4
Tja steentjes, dat kan inderdaad uitvoerig besproken worden zeker in combinatie met de afstand op de voorligger en de snelheden.
De impact van zulk steentje is afhankelijk van verschillende factoren:
- vanwaar het komt: van een rijdende camion(tegen de richting in of met de richting mee), van een brug of onder de wielen van de voorligger. Heel opmerkelijk is dat dit een grote factor is op de impact. De snelheid dat het steentje het voertuig, dat de steeninslag krijgt, nadert telt mee in als de helft van het kwadraat. (KE=1/2mv²)
- Afstand is dus enkel een factor die in aanmerking zou kunnen komen door de hoogte die het steentje zou behouden, het verlies van snelheid door luchtwrijving is nihil omdat de meeste snelheid komt van het voertuig(of van een gekatapulteerd steentje, zie verder) dat de steeninslag te verwerken krijgt.
- De snelheid waarmee men zelf rijd is meestal een bepalende factor van de impact, het voertuig komt immers sneller naar het steentje, waar het steentje een plotse vertraging moet ondergaan, die de oppervlaktespanning van glas of de toplaag niet dragen kan.
- De massa van het steentje
- Een weg gekatapulteerd steentje van de voorligger, het steentje krijgt plots een enorme versnelling een een snelheid die afneemt tot het hoogste punt en daarna terug versnelt. De snelheid evenwijdig met de weg blijft echter Cte. Neem maar aan dat zulk steentje snel aan een versnelling zit van 30G of meer. Wat eveneens wil zeggen dat het steentje plots 30x zoveel weegt.
Als we kijken naar de baan die het steentje aflegd, kunnen we deze beschrijven als een parabool (een boog). Omdat we naar het steentje toe rijden maakt het steentje vanuit het rijdend voertuig moeilijker hoogte of valt het minder snel dan we gewoon zijn. In het kort de hoogte van opketsende steentjes, of de meeste van de steentjes is niet zo hoog of spijtig genoeg voor Porsche-rijders en andere 'low-vehicle toestanden' juist te hoog.
Een Porsche-voorruit zal in een 'steenslag'-range zitten waar meer steentjes zijn dan bvb een Hummer.
Indien we ook kijken naar die paar steentjes die toch over ons 'low-vehicle' gaan, kunnen we stellen dat de mensen met een lage wagen en/of langere voorruit ook nog kans maken deze op te vangen. Buiten de rechtstreekse snelheid van het steentje krijgt het steentje nog een grotere energie, door de valversnelling, waardoor de impact iets groter zal zijn. Een achterraam heeft een minder grote inslag omdat dit geen frontaal oppervlak is dat zich in de tegengestelde zin beweegt.
Jammer, maar afstand houden is pas echt goed als men de afstand houd dat steentjes op de grond blijven.(meestal botsen deze nog eens na)
In België, Nederland en Duitsland blijft het ver zoeken naar zulke wegen.
Statistisch gezien is veel rijden ook een factor, maar zoals U proefondervindelijk al liet weten, is de Porsche er toch veel gevoeliger voor. Wat tevens bewijst dat de steenslag-range bij een P(of lagere voertuigen) groter is dan bij andere 'meer doordeweekse'
voertuigen
Nu komen we aan de grootste factor en die noemt geluk, veel Porsche-rijders hebben zoveel geluk dat dit op een andere manier gecompenseerd moet worden.
Mvg,