Hier op het forum is reeds veel gepost ivm de plof-motor.
De 997 heeft 2 soorten nummeringen van motors , de M96 en de M97.
Hoewel velen denken dat de M97 de nieuwere is, heb ik documenten gevonden die toch het tegendeel bewijzen.
Vanaf 2006 is er in de loop van het jaar een verandering gebracht dat het probleem IMS zou tegen gaan.
De dubbele lager zou vervangen zijn door een enkele rij lager.
Het probleem van het verhitten van de achterste cilinder waardoor de cilinderwand zou scheuren is iets anders.
Zou dit in de loop van 2008 verbeterd zijn, daar heb ik nog niets over gevonden. (997 MKI)
Ik kan wel enkele tips meegeven zodat het beslissen van wel of niet een AKK te laten uitvoeren.
Het zijn niet allemaal nieuwe tips en er zijn er ook al vele op het forum gepasseerd hier een kleine samenvatting:
1. De remmen aan de buitenkant geven sommigen een mooie schijn maar aan de binnenkant durven ze te roesten. Ook moet men opletten of het rem-oppervlak van de schijf niet te grillig is en dat er geen hoge randen zijn. Deze randen duidden op hoe sterk de schijven ingesleten zijn.
2. Vooraan zijn er luchthappers die de condensors en de radiators verse lucht geven. Als deze overvol met rommel zitten kan dit toch aantonen dat er meer kans is op thermische schade. Natte bladeren durven het koeloppervlak van de radiators verkleinen, veel bladeren... Best even voelen, je ziet het niet altijd. (per condensor 1200€, per radiator 1100€)
3. Controleer de banden over het gehele loop-oppervlak. Het gebeurt wel eens meer dat deze meer camber hebben en daardoor meer aan de binnenkant slijten. Ook kan je hier uit bepalen hoe de eigenaar met zijn wagen is omgesprongen. Als de krullen er op staan wil dit echter niet zeggen dat het een slechte auto is. Het kan bvb ook van een dagje Nordschleiffe zijn. Het gaat hier eerder om bijna tot de draadversleten banden, patineerstroken op de banden en ongelijkmatige slijtage. Dit wijst er op hoe liefdevol de eigenaar er de laatste maanden heeft mee gereden. Hoeveel hij over had voor onderhoud, etc.
4. Vooraan de vering controleren, door een testrit op een oneffen weg, als er vooraan iets zit te nokkelen kan dit wijzen op slijtage van de vulcanische bussen. Of deze makkelijk te vervangen zijn of dat er nog meer onderdelen mee vervangen moeten worden is me niet echt duidelijk.
5. Voor de handgeschakelde is de slijtage op de koppeling ook belangrijk, als die in zijn 5 vertrekt is er zeker iets mis. Wat ook een teken kan zijn is het laat aangrijpen van het koppelpedaal. Ook gieren tijdens het acceleren wijst erop dat er problemen zijn. Dit is een dure reparatie.
6. Met een sportuitlaat, kan je een rammelende klep hebben, niet echt goedkoop speelgoed reparatie meer dan 1100€.
7. Controleer de einddempers deze durven wel eens roesten door condensvorming binnenin. ong. 750€ per stuk. (er zijn er 2)
8. Een lekkende krukaskeerring, dit kan je zien als je de wagen op een brug zet. Wanneer de onderkant in het midden olie heeft, kan men ervan uitgaan dat dit een lekkende krukaskeerring is. Keerring kost 2 keer niets maar wel een hele dag werk reken op meer dan 1000€
9. Neem een potje met water en laat het in de afwatering lopen, het is de bedoeling dat het water mooi naar de grond komt en niet in de auto. Dit kan wijzen op een verstopt darmpje, dit is de kost niet maar we weten niet over welke termijn we spreken en wat er allemaal zoal zou kunnen beginnen te rotten, schimmelen, ....
10. De algemene staat van de auto, steenslag, krassen, kleine carwash-krassen, rubbers van het dak, deuren, de lakranden van de deuren, koffer, proper motorblok, interieur,...
11. Werkt alles, zijn er abnormale bijgeluiden door de ventilatie? doet de airco het? Zijn de spiegels te verstellen? Zijn de zetels te verstellen? Werkt de interval van de ruitenwissers. (automaat kan uitgezet worden in de PCM --> main menu --> set --> individueel geheugen --> ruitenwissers)
12. De batterij is bij een 997 steeds een minpuntje. (geplaatst 200 a 260€). Vraag naar wanneer de laatste batterij vervangen is.
13. Check de onderhoudshistorie en vraag achter eventuele facturen. Kijk hoeveel km's de laatste jaren is gereden, vraag hoe dit komt.
12. Last but not least,
de verkoper (indien perticulier) wat is hij voor iemand, non chalant, liefhebber, gesteld op zijn wagen, wanneer laat hij een proefrit toe? mag je zelf rijden? heeft hij tijd voor de verkoper? kijkt hij in de ogen bij het geven van zijn antwoorden? is hij zenuwachtig? Weet hij hoeveel de wagen verbruikt? heeft hij de dagteller gebruikt? Wat is de reden van verkoop? Een slechte verkoper laat je best achterwege, er zijn nog genoeg anderen, iedere koper heeft recht op respect. Als dit respect nog niet bij de koop is, mag je er donder op zeggen hoe dit bij een eventueel volgend bezoek nog minder aangenaam zal zijn.
Mochten er toch op het eerste zicht al problemen zijn vastgesteld is er, indien je het zelf wenst, zeker een mogelijkheid om te onderhandelen met de verkoper. Wijs hem erop dat er bij de verdere verkoop nog veel op gewezen zal worden. Dat voor de gangbare prijs er wel verondersteld mag worden dat de wagen in tip top staat mag verkeren. Laat de verkoper merken dat je geïnteresseerd bent maar dat de koop zeker nog niet doorgaat. Indien de verkoper geen moeite doet of alles uit de weg gaat, zoals dit is slijtage of dit is normale gebruikersschade weet dan te zeggen dat er nog veel Porsches te koop staan en dat niet enkel jij dit weet maar dat hij dat evengoed weet.
Neem altijd een naamkaartje mee, zodat de verkoper indien hij zich bedenkt steeds kan bellen. Dit geeft een mooie uitgangspositie als koper, zo weet je immers dat hij wil verkopen.
Hopelijk helpt dit je verder en vergeet niet doe steeds een aankoopkeuring.
Mvg,