ik wel (een heel klein beetje) ....
Zoals je dan mss ook wel weet komen de frequenties van een ILS aardig in de buurt van de 2 meter banden ... deze banden ... en dan specifief de "lage" kant ervan (120 - 140 mhz) zijn geweldig gevoelig aan temperatuursinversie.
Tijdens, zeg maar, de gevoelige periodes, willen deze frequentiebanden nog al eens gemakkelijk interferentie meepikken van zowat alles wat zend en ontvangt.
Dus ook van een doppler radar die dan wel op 24 - 34 ghz uitzend.
Toegegeven ... de kans is klein ... maar je ILS zal maar net gaan "flippen" op zo'n ogenblik
Voorwaarde om dit mogelijk te maken is wel dat de doppler-straling min of meer rechtstreeks moet gericht zijn op de andere ontvanger.
Al hebben radiogolven op deze frequenties wel de eigenschap hektisch te reflecteren op alles wat dan ook maar het minste reflecterend is.
De in Europa gebruikte flitssystemen zijn van zodanig laag vermogen dat de kans vrij klein is ... In Amerika is het andere koek ... daar kijken ze niet op een Watt meer of minder en denk ik dat de kans een stuk groter is dat dergelijke storingen voorkomen.
Maar ehh ... ik ben geen piloot ... maar volgens mij werken luchtverkeersleiders voor de langere afstanden toch met Doppler-radars.
De andere mogelijkheid is natuurlijk ook de lange afstandsradar in de buurt van die snelweg staat ... en als die te dicht in de buurt van zo'n flitsbak staat zouden er wel eens gekke vlekken op de monitors kunnen verschijnen ...
Dirk