Heren, even niet ook hier weer beginnen over 964 of 993 of 996 of whatever. TS stelt dat hij een 997 wil kopen. Dus daar gaat de thread over. Zo jaag je iedereen na de eerste post al weg
. Jullie hebben al een andere thread om elkaar 't leven zuur te maken.
On topic: Ik weet niet wat je belangrijk vindt dus ik noem maar even wat verschillen. Het zou overigens enorm helpen als je een ruwweg budget geeft...997 price range gaat van 25k - 150k ongeveer...
voor de Carrera familie, dus s, 2s, 4, 4s en eigenlijk ook de targa's (altijd 4 wiel aangedreven):
997 mk1 -> handbak/tiptronic. "oude" navi, geen touchscreen. Wel al flink afgeschreven. Risico op een kapotte motor bestaat. Is wel een heel stuk kleiner als bij 996 maar nog steeds iets om rekening mee te houden. Geen led lampen. S of geen S lijkt me voor je eerste P niet veel uit te maken (ik dacht 325-355 pk) maar stiekum is de S wel lekker omdat die sneller is maar vooral ook standaard een hele rits aan opties mee krijgt.
997 mk2 -> handbak/pdk. volledig nieuwe motor die een stuk zuiniger is (directe injectie) en ietsje meer pks/koppel (345/385). Daarnaast is deze met PDK te krijgen (dubbele koppeling) wat m.i. briljant is. Daarnast led verlichting, nieuwe navi.
Dan de turbo uitvoering (houd rekening met wat meer onderhoud, banden...en brandstof):
mk1: mezger motor. 480pk. handbak/tiptronic. Optisch zeer weinig verschil met mk1 alleen de achterlichten zijn give-aways basically los van navi in interieur. Deze is beter te tunen dan de nieuwere; met wat grotere intercoolers kom je met gemak op 650-700pk. Mocht dat je ding zijn.
mk2: idem verschillen van de carrera's. dus ook volledig nieuwe motor (dfi) en pdk. Mocht je PCCB (ceramic brakes) gaan dan zijn deze ook een nieuwere versie...piepen wat minder vaak als ze koud zijn. Hier is ook een turbo S versie van...beste auto die porsche ooit gemaakt heeft natuurlijk (
)
óf, je gaat hem echt alleen voor de fun gebruiken in 't wekeend: gt3...
--------------
mijn advies: je wil eigenlijk een 991. Dus: koop een zo goedkoop mogelijke 997 om alvast porsche te kunnen rijden tot je de 991 kan kopen dan.
Koop dus een 997mk1 carrera. Als eerste sportauto/porsche priiiiima. Zorg er wel voor dat hij van modeljaar 2006 is en niet 2005. In het 2006 is één van de 2 grote motor problemen opgelost zijnde de IMS failure. Als je even de zoekfunctie gebruikt kun je op dit forum zelfs vinden vanaf welk motor nummer dit is gebeurd. Kijk namenlijk even uit want een auto van 2006 op kenteken is niet gelijk aan bouwjaar 2006!
Zo'n 2006 model schrijft veel minder af dan alles wat nieuwer is + is een stuk goedkoper. Dus win/win zit je eerder in je 991!
Als je wat op het oog hebt is het leuk als je hier een linkje post kunnen we je weer verder helpen...hoe meer 997's hoe beter