Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 8:22



Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auto Resto koelsysteem Modificatie 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
Bericht Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie
Daar zit nu net het probleem Jurgen. Als hij temperatuur meet van jou motor dan zul je zien dat deze bij alleen draaien al te hoog ligt. Dan loopt hij al op tot ongeveer 105 graden en dan belast je hem nog geen eens. Dat is nu net het probleem bij alle watergekoelde motoren. Zelfs de 3.8 motoren beginnen stuk te lopen. Ze worden gewoon te weinig gekoeld bij cilinder 4, 5 en 6 door een constructie fout!!!! En daar heeft rustig inrijden enz niets mee te maken. Bij de metingen na de modificatie blijft de temperatuur bij alle belastingen netjes tussen de 90 en 100 graden zoals het hoort.
_________________________________________
Link webalbums:
http://picasaweb.google.com/Berboven
Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven


01 feb 2015 13:04
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
Bericht Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie
Even duidelijk antwoord op je vraag wat de meter betreft. Deze meet in de oude situatie niet alleen de temperatuur van het water maar ook van het blok. Alleen hebben ze de meter zo gemaakt dat hij net boven de 80 blijft staan en alleen in extreme iets hoger op gaat lopen. En hij meet op de verkeerde plek, bij de ingang volgens mij. Waarden kloppen dus voor geen meter. Dit hebben ze ook gedaan omdat de meter bij de 3.4 heel erg schommelde en ze daar klachten over kregen. Bij de nieuwe situatie meet hij alleen het koelwater en klopt nu wel wat hij aangeeft. Er worden namelijk nieuwe sensoren op een betere plaats gemonteerd. In de leiding van het uitgaande hete water. Die zitten weer gekoppeld aan de ventilatoren en die gaan nu in bij ongeveer 85 graden. Dat was voorheen pas bij 105 graden. Dus veel efficiënter nu.
_________________________________________
Link webalbums:
http://picasaweb.google.com/Berboven
Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven


01 feb 2015 13:10
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
a.k.a. Jurgen, ex-996 carrera coupe 3.6 ex-986 boxster 2.7 S ex-944 Type I en II
Amsterdam
Bericht Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie
Wij, in de Porsche wereld, moeten nog even wennen aan modificaties, die niet door de fabriek zijn ontwikkeld. Bij de merken uit de UK is dat bijzonder gebruikelijk. Bij TVR plaatsen ze massaal andere radiators en bij Triumph, MG e.d. zijn de modificaties niet te tellen.

Voor mij is het moeilijk te accepteren, dat Porsche een fout, die ontstaan is eind jaren 90, pas opgelost heeft ( althans??) bij de 991. die in 2012 geïntroduceerd werd.

Ik ga de volgende keer bij de dealer, de discussie eens aan bij de servicedialoog!
_________________________________________
En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !


01 feb 2015 15:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie
En hun reactie zal zijn; Wir haben es nicht gewußt
_________________________________________
De wijzen komen uit het oosten.....:wink:
Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae
Si vis pacem, para bellum


01 feb 2015 16:21
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
Bericht Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie
Succes Jurgen. Er zal je ongetwijfeld een pracht van een verhaal verteld worden door de mannen. Maar om de te hoge temperatuur metingen en al die motoren die hierdoor stuklopen kunnen ze niet heen. Een ieder moet zelf weten of hij/zij deze modificatie wil laten uitvoeren natuurlijk. Maar ik ben blij dat er iemand is die zich vastgebeten heeft in dit probleem en er een oplossing voor heeft bedacht. En daar kunnen we allemaal gebruik van maken en hierdoor nog heel lang zorgeloos genieten van onze mooie wagens.
_________________________________________
Link webalbums:
http://picasaweb.google.com/Berboven
Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven


01 feb 2015 16:53
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 S Coupé, ex 996 MKII
Bericht Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie
Onderstaand het antwoord op mijn vraag van PCG of het raadzaam is om de modificatie uit te laten voeren;


Ik heb het er hier even overgehad, als koelers en weerstanden van ventilatoren goed zijn, is dit echt overbodig. Je zou het kunnen overwegen als je erg vaak op het circuit rijdt.


Na mijn antwoord dat ik het preventief laat uitvoeren, onderstaande


Oke, ik begrijp je keus om het wel te doen


Overigens wel super hoe PCG hier op reageert

Ik denk wel dat de kans klein is (5%?) dat de motor ploft (95% dus niet) maar ik vind het wel een fijn gevoel, zeker als je het circuit nog wel eens opzoekt
_________________________________________
De precisie 911


01 feb 2015 17:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
Bericht Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie
Op de 50 gaan er dus 2 a 3 stuk, ik heb wel het vermoeden dat dit wat hoger ligt gezien de aantallen met een ruilmotor of een gereviseerde?! Je leest erg veel op de tweede hands sites dat er al een ruilmotor in ligt enz.

Maar goed, ze zeggen ook niet dat het niet goed is voor de motor en dat als je soms op het circuit zit je het beter wel kan doen. Dus een goede investering en nog minder risico. Het hoeft maar 1x fout te gaan :shock: :cry:
_________________________________________
Link webalbums:
http://picasaweb.google.com/Berboven
Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven


01 feb 2015 18:23
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu 991.2 GT3 ex 991.1 GTS ex 981 GT4 ex 997 Turbo S ex Cayman S
Bericht Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie
ver boven de 200 schreef:
Voor mij is het moeilijk te accepteren, dat Porsche een fout, die ontstaan is eind jaren 90, pas opgelost heeft ( althans??) bij de 991. die in 2012 geïntroduceerd werd.


Ik denk dat je de 997mkII bedoelt want dat is hetzelfde motorblok (vanaf eind 2008 dus - is dan nog steeds veeeeel te lang natuurlijk). Wellicht dat je dit niet bedoelt en de koeling nog eens extra is aangepast in de 991 dat zou ik graag weten?
_________________________________________
Match je auto altijd aan de juiste muziek!


01 feb 2015 18:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie
Ik ben van mening dat het als een oplossing benoemen wellicht te vroeg is.
De echte test begint immers pas als diverse bezitters de modificatie hebben uit laten voeren en hun bevindingen delen (en dan uiteraard niet na 500 km al)
Laten we niet vergeten dat de 3.4 en 3.6 ook een inliner probleem (die scheuren) heeft.
Hoe je het ook went of keert, diverse revisie bedrijven vermelden dit ook.
De één wijdt het aan cilinders die ovaal worden (o.a. Hartech), de ander wijdt het weer aan torderen van de cilinders (o.a. autofarm).
De oorzaak zien zij bij de 3.4 niet in koeling, maar in de sterkte van de cilinder zelf.
Bij de 3.6 is het dan weer een combinatie van factoren, zoals de sterkte van de cilinder, de koppakking die voor onbalans in de koeling zorgt en de scherpere hoek die de drijfstang maakt.
Bij de overige motoren is het dan weer de betreffende koppakking en smering + koeling op bank 2.

Uiteraard zal het verbeteren van de koeling een goede bijdrage leveren.
De hotspots zullen zonder verdere aanpassing aan de motor zelf nog blijven bestaan, maar de temperaturen van die hot spots worden wel verlaagd naar een veiliger niveau.
Of het ook het scheuren van de inliners zal tegenhouden, de tijd zal het leren.
Als het daadwerkelijk aan ovale of torderende cilinders ligt in combinatie met de sterkte van de cilinder (dus niet aan een warmteprobleem waardoor dat gebeurt), dan zal dat probleem er niet door verholpen worden.


01 feb 2015 18:49
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu 991.2 GT3 ex 991.1 GTS ex 981 GT4 ex 997 Turbo S ex Cayman S
Bericht Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie
Of ze torderen/vervormen/scheuren/etc omdat ze te heet werden....time will tell :ba:
_________________________________________
Match je auto altijd aan de juiste muziek!


01 feb 2015 19:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
Bericht Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie
Bij mij zijn er met de revisie extra sterke cilinderbussen in gezet. Dus het gevaar van scheuren is geweken. Maar ze kunnen door de hitte nog wel teveel uit gaan zetten waardoor de zuiger wat kan gaan kantelen en de cilinderwand kan gaan schrapen. en vergeet niet dat te hete olie zijn smeer capaciteit verliest dus niet voldoende meer smeert. Hoe je het ook wend of keert. Een temperatuur van 120 graden of meer bij de cilinders is gewoon veel te veel. Daar kun je niet omheen. Door de motor op een normale temperatuur te houden verlaag je het risico en dus is deze modificatie het mij meer dan waard.
_________________________________________
Link webalbums:
http://picasaweb.google.com/Berboven
Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven


01 feb 2015 19:14
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
a.k.a. Jurgen, ex-996 carrera coupe 3.6 ex-986 boxster 2.7 S ex-944 Type I en II
Amsterdam
Bericht Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie
Ber schreef:
Maar ik ben blij dat er iemand is die zich vastgebeten heeft in dit probleem en er een oplossing voor heeft bedacht. En daar kunnen we allemaal gebruik van maken en hierdoor nog heel lang zorgeloos genieten van onze mooie wagens.


Daar ben ik het helemaal mee eens, Ber!
_________________________________________
En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !


01 feb 2015 22:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie
@ Ber; 120 graden, betekent dat de temperatuurmeter zo'n beetje rechts in de hoek staat.
Ben je daar mee blijven doorrijden dan?


02 feb 2015 9:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
Bericht Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie
die 120 graden is de temperatuur van cilinder 6!! Die meet je niet met je water temperatuur. Is met een ander instrument gemeten tijdens het testen. Maar ook al is het water erg heet. ze hebben de meter gefixeerd en hij geeft niet de juiste temperatuur aan. Hij blijft netjes staan net iets boven de 80 graden!!!!! Dit ivm klachten dat de meter bij sommige modellen hevig schommelde. Die meter geeft dus nooit de echte temperatuur aan. En hij meet de temperatuur ook niet op de juiste plaats. Na de modificatie meet hij alleen de temperatuur van het water wat uit de motor komt. Dus het hete water wat naar de radiatoren stroomt. Jullie moeten een keertje bij Resto gaan kijken en je het allemaal uit laten leggen. Dan wordt er een hoop duidelijk ;-)
_________________________________________
Link webalbums:
http://picasaweb.google.com/Berboven
Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven


02 feb 2015 9:41
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie
Maar dat is het hem juist, in de meeste gevallen zijn cilinder 2 of 5 het haasje, wat betreft een ingescheurde cilinderwand (of zelfs een stuk er uit gebroken, de zgn D chunk) en dat is dan aan de bovenzijde van de cilinder waar geen ondersteuning is (open deck).
Het gebeurt dus gewoon op beide banken en niet specifiek op de warmste bank.
En bij die 120 graden, vraag ik me af of die gemeten is op metaal of koelvloeistof, want dat maakt al een heel verschil.
Geen enkele Porsche specialist benoemd daarnaast een warmte probleem bij de 911 3.4 motoren, wel bij de motoren daarna.

Lees deel 4 en 5 hiervan eens als je tijd hebt Ber, het bevat zeer nuttige informatie; http://www.hartech.org/porsche_996_997_ ... guide.html


02 feb 2015 20:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
Bericht Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie
Er wordt zoveel over gediscussieerd dat het heel moeilijk is wat nu de waarheid is of niet. Er gaan zoveel verhalen de ronde over dit probleem. Ik heb de meet resultaten gezien en heb besloten om de modificatie te laten doen. De boel wordt nu beter gekoeld en dat is alleen maar positief. Als dit de manier is om risico's te verminderen dan is het volgens mij een goede investering.

Verder wil ik iedereen vragen contact op te nemen met Michel van Resto. Hij kan het jullie veel beter uitleggen dan ik.
Hij heeft dit systeem al een jaar getest en heeft nu al ruim 60 wagens met dit systeem geleverd met goede resultaten. velen daarvan zijn motoren die in de racerij gebruikt worden.

Ik zal dat artikel even lezen Frans.

PS. Resto krijgt elke week stuk gelopen motoren binnen en die zijn bijna allemaal stuk gelopen bij cilinder 6.!!
_________________________________________
Link webalbums:
http://picasaweb.google.com/Berboven
Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven


Laatst bijgewerkt door Ber op 02 feb 2015 20:48, in totaal 1 keer bewerkt.



02 feb 2015 20:43
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 cabrio, bj 1999
Dronten
Bericht Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie
+1 Frans. Zeer interessante documentatie. Ook ik zou graag willen geloven dat alles eenvoudig opgelost kan worden maar de werkelijkheid is iets gecompliceerder.


02 feb 2015 20:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie
Frans, ben het helemaal met je eens.....de aanpassingen aan het koelsysteem zoals doorgevoerd door Resto zal ongetwijfeld een zeer welkome verbetering in de warmtehuishouding teweeg brengen maar om nu op basis van n= 15 en een gemiddeld kilometrage van hooguit een paar duizend kilometer met zekerheid te stellen dat dit DE oplossing is grenst nmm aan 'gospel' .


02 feb 2015 20:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie
Onderstaand is afkomstig van Autofarm;
Citaat:
Nine times out of ten, it’s one of the centre cylinders
– two or five – and it’s always the lower edge that fails;
two parallel cracks appear about 30mm across. In the
worst scenario, a ‘D’ shaped chunk of liner breaks off
between these cracks.

En wanneer je de documenten van Hartech doorneemt, dan zal je ook zien, dat zij het probleem op beide banken tegenkomen.


02 feb 2015 21:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
Bericht Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie
Tja......weer tegenstrijdige verhalen dus. Dat is altijd het probleem. Ik heb de info uit de praktijk en de motoren gezien met cilinder 6 als probleem. Maar goed ik heb besloten om het aan te laten passen en ben van mening dat ik het risico op een stuk lopende motor terug heb gebracht. Het geeft mij dus een goed gevoel en zit nu niet meer met geknepen billen. Als je het niet nodig vindt of niet in deze mod geloofd dan moet je het niet doen. Maar het is een feit en bewezen dat er regelmatig motoren stuk gaan en dit met warmte te maken heeft. Daar kun je niet omheen.
_________________________________________
Link webalbums:
http://picasaweb.google.com/Berboven
Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven


02 feb 2015 21:33
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu 991.2 GT3 ex 991.1 GTS ex 981 GT4 ex 997 Turbo S ex Cayman S
Bericht Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie
lijkt me dat het in ieder geval geen kwaad kan en als jij je er beter/fijner/rustiger bij voelt zodat je meer kan genieten van je auto dan is het iedere euro dubbel waard als je het mij vraagt.

Op het internet ga je nooit "de" waarheid vinden...zoveel threads, zoveel forums, zoveel verschillende ervaringen...en zeker bij zo'n onderwerp als dit wil iedereen gelijk hebben :salut:
_________________________________________
Match je auto altijd aan de juiste muziek!


03 feb 2015 0:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie
Ik ben een van de eerste met de modificatie van resto...ongeveer 10k verder nog steeds zeer tevreden.
voor modificatie een oliedruk stationair van 1.. na modificatie 2.


03 feb 2015 0:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
M140i
Bericht Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie
Als er iemand 300.000 km rijdt na de modificatie, ben ik meer overtuigd. 10.000 km is wel heel weinig om de duurzaamheid van een motor te controleren.
_________________________________________
In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas


03 feb 2015 1:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie
Het begint nu zowaar een verhitte discussie te worden ...

Dat er een probleem is met de motoren is wel duidelijk, dat er specialisten zijn die analyses uitvoeren en naar oorzaken zoeken is vanuit veel gezichtspunten machtig mooi, goed en verrekte interessant.

Vanuit vele verschillende disciplines weet ik ook dat theorieen, als je ze ogenschijnlijk goed onderbouwt, heel plausibel kunnen zijn. Daarmee zijn ze nog niet DUS ook waar. Alles lezende hebben hier genoemde partijen allemaal een goed verhaal, lijken dus erg plausibel, en zijn misschien ook waar. En mensen die daar in meegaan zullen die waarheid ook ondersteunen, omdat ze er voor kiezen en natuurlijk ook willen geloven dat het de juiste keuze is. Dat is menselijk.

Uiteindelijk is het de statistiek die zal moeten laten zien hoe de vlag erbij hangt.
Het aantal gemodificeerde motoren is nog beperkt, het aantal gemodificeerd afgelegde kilometers ook.
Het zal nog wel effe duren voordat de eerste van gemodificeerde motoren alsnog ploft, of misschien ook niet; na heel veel draaiuren van verschillende motoren pas kun je echt conclusies trekken lijkt me.

Maar als ik een 996 zou hebben zou ik de Resto mod ook laten doen ...
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


03 feb 2015 3:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
Bericht Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie
Dank je wel Lindemans en Hartwiek :-) helemaal mee eens! :-)

Dit is een oneindige discussie met oneindig veel waarheden blijkbaar ;-)
_________________________________________
Link webalbums:
http://picasaweb.google.com/Berboven
Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven


03 feb 2015 4:28
Profiel Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.