zou mezelf geen expert durven noemen, maar in een notedop:
914/4 was er met een VW type 4 motor in 1.7, 1.8 en 2.0
914/6 had een 2.0L 6 cilinder uit de 911T (110pk versie)
914/6GT had een 2.0L 6 cilinder uit de 906 (of Carrera 6) met dubbele ontsteking (200pk). Daarmee is in 1970 het wereldkampioenschap (tot 2 liter) binnen geharkt een ook een 5 plaats overall/klasse overwinning in LeMans gehaald
916 is erg zeldzaam (zijn er maar 13 gebouwd) en had een vast stalen dak
er zijn er 2 met een 2.4S motor (190pk) gebouwd en de rest had een 2.7RS motor (210pk)
leuk detail... een kennis in de VS heeft vorige week met een originele 916 gereden (uitvoering met 2.7RS motor)
ondanks de smalle bandjes (185) melde 'ie dat de auto verreweg superieur was aan een 911 2.7 RS Carrera
En er zijn inderdaad nog 2 914/8 proto's (staan allebei in het P-museum) met een 8 cilinder boxer uit de 908
Allebei de auto's zijn heel verschillend. De een (zilver) was een verjaarskado voor F.Porsche
De ander (een rode) is door F.Piech gebruikt als test auto
onzin! De 4-pittertjes leveren (naar de standaard van vandaag) geen wereldprestaties (maar voor toen zeker wel!), maar het zijn zeker geen slechte motortjes
de 1.7 kwam inderdaad regelrecht bij VW vandaan (zelfde als in de 411), maar de 1.8 en 2.0 hebben speciale cilinderkoppen
Een 2.0 914/4 motor is wel effe wat anders dan een 2.0L bus motor...
En de 914 stond bekend om een laag verbruik (daar werd zelfs mee geadverteerd)